1. 3. 2013
Na jednu stranu romantika jiskřivého sněhu při jízdě
zasněženou krajinou, na druhou mazlavá mastná špína a agresivní
sůl. Jak se postarat o čistý zevnějšek automobilu
v nejchladnějším období v roce? Jaké problémy jsou
spojené s mytím automobilu v zimě? Vyplatí se v zimě
na mytí automobilu šetřit?

Tyto a spousta dalších otázek napadnou řidiče, když vyrazí do
zimní sloty, kdy stírače nestíhají a časem stále více rozmazávají,
voda v nádržce pro ostřikovače pomalu dochází a automobil
dostává s každým dalším kilometrem standardní zimní uniformu
v podobě hnědo-šedého matného nátěru… To samé ho pak napadne,
když za oknem svítí slunce, ale teploměr ukazuje -7 °C. Chodníky i
ulice jsou celkem uklizené, tak proč nezbavit zaschlé špíny a soli
také váš automobil. Jenže kam s ním? Zajet do klasické kartáčové
myčky a koupit ten nejlevnější program (…vždyť se to za chvíli zase
zašpiní…), nebo se objednat na ruční mytí, které začíná být
součástí mnoha podzemních garážových stání ve větších nákupních
centrech a nechat si automobil ještě ručně navoskovat? Anebo to
zkombinovat s vlastním mytím v mycích boxech u čerpacích
stanice a pak zajet na mytí strojové k voskování? Možností je
spousta a žádná není určitě horší než nechat špínu působit na
automobil dál. I tak mnoho řidičů tvrdí, že se automobil znovu hned
zašpiní, tak proč ho umývat. Jenže důvodů, proč pravidelně
navštěvovat nějaké mycí zařízení, se najde hned několik.

Cena versus kvalita: Bezkontaktní
myčka Vector u čerpací stanice Šafránka v pražských Stodůlkách nebo
ruční mytí v sítí provozoven AutoskloExpress
V zimě třikrát měsíčně
Pokud se zeptáte odborníků na mytí automobilů v zimě,
dostane se vám jednoznačné odpovědi: "Automobil by měl nějakou
myčku v zimě navštívit minimálně dvakrát až třikrát měsíčně,"
říká Jiří Bláha, vedoucí provozu mycího centra firmy Autosklo
Express na pražském Zličíně a hned dodává: "Jednoznačně bych ho
umýval ručně, protože zde vám auto nejlépe vysuší, takže nehrozí
žádné zamrzání zámků, přimrzání stěračů, kol a podobně. Když
vyjedete z kartáčů, tak vám vždy nějaká voda na karoserii
zůstane."
Každá myčka má svá pro a proti, takže když se zeptáte někoho, kdo
provozuje myčku s klasickými kartáči, tvrdí pro změnu něco
jiného: "Neřekl bych, že ruční mytí je vždy to nejlepší. Při ručním
mytí nestandardně tlačíte na karoserii a na některých místech
můžete ochrannou vrstvu z vosku i nešetrně rozrýt, zatímco
kartáče mají jednotný směr mytí, jednotný přítlak a také se
překrývají, čímž pokryjí všechna místa na autě," říká na obranu
strojového mytí František Nohejl, provozní čerpací stanice OMV
v Chuchli u příbramské výpadovky." Na to však Jiří Bláha
kontruje: "Vosk nanášíme speciální stříkací pistolí, takže
automobil se pokryje celý, aniž bychom na něj jakkoliv šahali.
Kartáče auta opravdu ničí, zvláště když jsou navoskované
z předchozího mytí. Když k nám přijede auto navoskované
z kartáčové myčky, jsou na karoserii vidět šmouhy."
Voskování automobilu v centrech ručního mytí je opravdu velká
alchymie, kvalita navoskování se pak z velké části odvíjí od
ceny služby. "Základní vosk, který nanášíme pistolí, vydrží zhruba
dvě nebo tři mytí. Pak tu ale máme i tvrdé vosky, které se nanášejí
houbou, a ty vydrží třeba měsíc," vysvětluje Jiří Bláha.
V případě této služby však řidič musí počítat s tím, že
v mycím centru nechá minimálně 1000 korun, ale spíše ještě
mnohem více. Potřebu věnovat se i v zimě hygieně automobilu
shrnuje František Nohejl: "V zimě se nemyje auto, aby bylo
čisté, ale aby bylo lépe ochráněné. Nebudete přece voskovat špinavé
auto."
Dostat sůl ze spodku vozidla
Jedním z hlavních důvodů, proč mýt automobil v zimě,
je nutnost dostat sůl a další agresivní materiály z podvozku a
podběhů. Dnešní automobily jsou sice proti těmto škodlivým látkám
chráněny mnohem lépe než v minulosti, přesto je určitá péče
v rámci prodloužení životnosti automobilu velice důležitá.
"Mytí spodku vozidla je v zimě opravdu důležité, neboť se vám
tím automobil odsolí. Naše myčka tohle samozřejmě má," říká
František Nohejl z OMV, jenže za program Sensation
s mytím podvozku, voskováním a speciální "masáží" karoserie
zaplatíte 249 korun a v levnějších programech se tato služba
nenabízí.
Proto se někdy spíše vyplatí navštívit kromě kartáčové myčky také
mycí box. U ručního mytí speciální nabídku na mytí podvozku nemají,
ale víceméně to považují za samozřejmost, že vám u automobilu při
jakémkoliv programu vystříkají podvozek a podběhy: "Co se týče mytí
spodku, není to ani u nás žádný problém, my se pod automobil
dostaneme "wapkou" a špínu vystříkáme," tvrdí Jiří Bláha. V případě
extrémního znečištění, kdy jsou na karoserii třeba i kousky bahna,
doporučují experti před vjezdem do myčky nános odstranit
v mycím boxu pomocí "wapky". Silnější vrstva špíny se v mycí
lince nestačí úplně odmočit a kartáč ji pak rozmaže po karoserii,
což může poškrábat lak.

V zimě by měl motorista dopřát
svému automobilu ten nejlepší program z nabídky
V mrazu jen do temperovaných myček
A jak je to při opravdu velkých mrazech? Občas lze narazit na
"provozovnu", kde na to opravdu moc nedbají a kde vám namrzlé
konečky kartáčů vytváří v karoserii ošklivé mikroškrábance, přičemž
sami si toho ani nevšimnete, neboť klidně a s důvěrou sedíte
uvnitř automobilu. Až po letech začnete hloubat nad tím, proč je
lak vašeho vozidla nějak matný…
Odborníci ale svorně tvrdí, že když si motoristé vyberou vytápěnou
mycí linku, neměl by to být problém a do kartáčové myčky je možno
vjet s důvěrou. "Jen se musí trochu víc kontrolovat. Je třeba
sledovat stav dveří, vnitřní teplotu, kartáče, zapínání a vypínání
sahar. Také je třeba myčku na zimu připravit například impregnací
všech gumových součástek, což zaručí její maximální funkčnost
v třeskutých mrazech," vysvětluje František Nohejl.
U temperovaných boxů a při ručním mytí platí to samé a pokud
chcete mít jistotu, že vám kartáče nepoškrábou lak, můžete
navštívit tzv. bezkontaktní myčku, kterých ovšem u nás není mnoho.
Jednu takovou, konkrétně od americké firmy Vector mají například u
čerpací stanice Šafránka v pražských Stodůlkách. Automobily
zde pomocí účinných saponátů a proudu vody myjí již od roku 1994.
"V roce 1994 jsme tady byli jediní a tehdy jsme s touto
technologií docela prorazili. Jezdili sem hlavně lidé
s drahými auty, protože to neškrábalo lak. A proto, když
v roce 2003 dosloužila, objednali jsme bezkontaktní myčku
znovu a znovu jsme měli úspěch. Zpočátku tady byly neskutečné
fronty," vzpomíná Anna Bílková, majitelka této čerpací stanice a
dodává: "V mrazech nemáme problém. Když byly v lednu teploty
pod -10 °C, myčka fungovala zcela bez problémů. Ty nastanou ve
chvíli, kdy přestanou fungovat, respektive zamrznou vrata."
Prodejce u čerpací stanice by v zimě měl umět zájemcům o mytí
při volbě programů správně poradit. Nejde jen o to prodat za všech
okolností co nejdražší mytí. Pokud by zákazník učinil při mytí
jakoukoliv negativní zkušenost, v tom lepším případě se jen
těžko na daném místě se svým vozem objeví podruhé. V tom
horším případě, kdy dokonce dojde k poškození laku vozidla, nastává
pro obě strany nepříjemný okamžik řešení reklamace. Je třeba mít na
paměti, že zákazníci si často neuvědomí, že za silného mrazu je
riskantní i do temperované myčky vyjíždět s promrzlým
vozidlem. U negarážovaných aut se doporučuje před mytím
vytemperovat interiér vozu a s ním i okna. Tepelný šok při dopadu
ohřáté vody na zmrzlý povrch vozidla může způsobit praskání
plastových dílů karoserie, ale i fatální poškození (nejčastěji)
čelního skla.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia