13. 3. 2023
Orlen Unipetrol otevřel veřejnou vodíkovou stanici
v Praze
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol začala ve své
síti čerpacích stanic Orlen Benzina nabízet nový druh paliva s
nulovými emisemi při jeho použití. Na čerpací stanici na pražském
Barrandově uvedla do provozu vodíkový plnicí stojan pro automobily,
nákladní vozidla a autobusy. Zavedení nabídky vodíkového paliva je
v souladu se strategií bezemisního rozvoje skupiny Orlen Unipetrol
a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné
infrastruktury pro čistou mobilitu. Do roku 2030 chce Orlen
Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové
distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a
Neratovicích.
"Postupně realizujeme cíle našeho strategického rozvoje směrem
k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku
2050. Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu,
dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativní
zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030
investujeme tímto směrem 35 miliard korun,"popsal rozvojové
plányskupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel Tomasz
Wiatrak.
Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově
podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2."Dle současného
plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo
být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,"řekl ministr
Martin Kupka a současně upozorňuje, že dané cíle ještě nereflektují
aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění
infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba
vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti
TEN-T."V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu
čisté mobility,"uzavřel ministr Kupka.
"Ke stávajícím klasickým i alternativním pohonným hmotám a
elektrické energii nyní přidáváme také vodík, který zásadně rozšíří
možnosti rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i
nákladní dopravy. Rozšiřování nabídky na našich čerpacích stanicích
je plně v souladu se strategií rozvoje naší skupiny a navazuje
na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné
infrastruktury pro čistou mobilitu,"řekl Tomasz Wiatraka
dodal:"Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandovu je plně
samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a
vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. Další
vodíkovou stanici otevřeme v létě v Litvínově."
Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily.
Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím
reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku
vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím
bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění,
která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových
automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek.
V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České
republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů
na vodíkový pohon.
"Vodík v následujících letech doplní bateriovou
elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen
v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných
službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích
vyprodukujeme 80 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní
plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie
s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo
v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun
vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba
30 tisíc automobilů,"uzavřel Tomasz Wiatrak.
Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandově je plně
samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a
vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.
K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem
hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350
barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku na
čerpacích stanicích Orlen Benzina byla stanovena na 278 korun za
jeden kilogram. Plnicí vodíková stanice Orlen Benzina byla
postavena za finanční podpory Ministerstva dopravy České republiky
v rámci operačního programu Doprava. Orlen Unipetrol ve své flotile
firemních vozů provozuje pět vodíkových automobilů Toyota
Mirai.
Zdroj: TZ