13. 2. 2015
V roce 2014 poháněl jedno z osmi nově registrovaných
automobilů v Norsku elektromotor a celkem se zde prodalo 18 017
elektromobilů. Oproti roku 2013 to představuje nárůst o celých 130
procent a na norském trhu tak elektromobily drží neuvěřitelný podíl
12,5 procenta.

Mezi nejprodávanější modely na
norském trhu patří Nissan Leaf
Do těchto čísel se navíc nepočítají individuální dovozy (3000)
ani elektrické dodávky (600), které se v této severské zemi
používají k zásobování městských aglomerací. Norsko je tak
nekorunovaným evropským lídrem v elektromobilitě. Důvodem této
skutečnosti jsou nejen výhodné pobídky na koupi elektromobilů, ale
také fakt, že automobily se spalovacím motorem jsou zde daňově
natolik znevýhodněny, že mnozí Norové raději sáhnou po
elektromobilu, který je ve výsledku vyjde levněji. Rozsáhlá podpora
elektromobility však začíná Norům dělat starosti. Elektromobily
totiž stojí státní kasu kvůli daňovým úlevám nemalé peníze a za
každou uspořenou tunu CO2 zaplatí norský stát a potažmo
daňoví poplatníci víc než 9900 eur. Na trhu s emisními povolenkami
se přitom v Evropě platí za tunu oxidu uhličitého kolem čtyř
eur.
Autor: jk