6. 11. 2023
Ne každý chápe, jak nám Německo zavařilo
Možná se zdá titulek nadsazený, ale z pravidelného šetření
Sdružení ČESMAD BOHEMIA mezi silničními dopravci, které proběhlo
v tomto týdnu, takový závěr vyplývá jednoznačně. Barometr
nákladní dopravy tentokrát přinesl dvě negativní zprávy. Tou první
je historicky nejhorší situace v očekávání množství zakázek
pro příštích 6 měsíců. Jen pětina dopravců na ně vyhlíží
optimisticky, což je o 20 procentních bodů horší než v létě.
To znamená, že se ještě dlouho nedočkáme oživení ekonomiky. Doprava
je spolehlivý indikátor. Než se něco vyrobí, musí se přivézt
materiál, než se něco prodá, musí zafungovat dodávka zboží. Tou
druhou je zavírání očí zákazníků před zdražením veškeré silniční
dopravy do a z Německa nebo přes něj tranzitující, a to kvůli
navýšení mýtných sazeb, které schválil 20. října německý parlament.
Rozhodnutí tak padlo jen měsíc před účinností. Přes 40 % zákazníků
zatím nepotvrdilo, že akceptují vyšší ceny za přepravu, naopak 20%
již ceny upravuje.
V Německu bude od 1. prosince příplatek CO2 pro kamion, tj.
nákladní soupravu nad 18 t s 5 a více nápravami a motorem EURO VI
činit 0,158 EUR (3,90 Kč/km), což je zvýšení stávajícího poplatku o
83 %. Pro lepší představu, jaký nárůst v nákladech dopravců to
představuje, je to stejné, jako kdyby ze dne na den poskočila cena
nafty na stojanech cca o 15 korun. Samozřejmě kamion nejede jen po
dálnici, ale dálkové přepravy ji využívají dominantně. Například
jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince
český dopravce o 2 000 Kč více, za tranzit do Francie přes Německo
si připlatí přes 60 EUR.
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř
situaci komentuje: "Podle našich zjištění si zákazníci silniční
dopravy zatím nepřipouštějí, že Green Deal na ně začíná dopadat.
Málokdo očekával, že se německé zpoplatnění infrastruktury skutečně
takřka zdvojnásobí, obzvlášť když avizovaný nárůst v ČR od 1.
března je 15% a třeba v Rakousku od ledna pouhých 7,4 %. Není
v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti německé
zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto
oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Navíc
dopravci musí zakalkulovat i vyšší zpoplatnění prázdných
přejezdových kilometrů. Zdražení služeb silniční dopravy je
nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale
celá naše exportně zaměřená ekonomika."
Zdroj: TZ