Mění se pivní kultura a zvyky?

V pivovarech dobře vědí, že na jejich velkokapacitních zařízeních a výrobních linkách je možné vedle piva vyrábět a stáčet i další nápoje. Pro čerpací stanice se tak rozšiřuje portfolio prodávaných nápojů i příležitost k zisku.

Pivo a nápoje 5

Pivovarské "limonádky"

Například Plzeňský Prazdroj má ve svém portfoliu vedle klasických a notoricky známých piv už roky osvěžující nápoj Frisco s příchutěmi Bílé hrozny, Brusinky, Černý rybíz, Jablko & Citron. Nápadité chuťové variace mírně perlivého drinku jsou na sladovém základu se 4,5 procenty alkoholu. Ve skleněných lahvičkách 0,33 l s uzávěrem twist off se staly oblíbeným nápojem zejména žen, které zrovna nechtějí sedět u půllitru s pivem. Mluvit o oblibě nealkoholického piva Birell ve skle nebo v plechu v půllitrovém i třetinkovém balení je nošení dříví do lesa. Ostatně prodeje na pumpách mluví za všechno - Birell má nejlepší hodnocení a dobrý zvuk pro stálost své kvality. Není divu, že se záhy objevil Birell citron & granátové jablko, Birell lunetka & malina opět v plechu i skle. Gambrinus Šťavnatý grep pak patří k ovocným speciálům letošního roku. Již loni byla zahájena výroba pšeničného piva Fénix s obsahem 4,7 % alkoholu - u konzumentů v  prázdninových vedrech slavilo solidní úspěch. Spotřebitelům nabízí lehčí chuť a svěží aroma díky použití pšeničného sladu, pomerančové kůry a špetky koriandru. V podmínkách restauračních zařízení i na čerpačkách bývá servírováno v originální sklenici nejlépe se srpkem pomeranče. Pivovary Staropramen po velkém úspěchu Cool Lemon a Cool Grep letos v březnu potěšily milovníky beermixů příchutí Cool Hořký pomeranč a od května uvedl na trh již čtvrtou variantu uvedenou níže. Novinky Staropramenu jsou jak ve skle, tak v plechovkách i PET lahvích.

Jablka jsou základ

Plzeňský Prazdroj letos vstoupil na trh s novým nápojem Kingswood, částečně zkvašeným jablečným moštem. Právě na výrobu piv s ovocnými šťávami, sladových nápojů, pšeničných piv a ciderů zprovoznil největší český pivovar linku za téměř 150 milionů Kč. S kapacitou 600 tisíc hektolitrů ročně bude vycházet vstříc měnícím se přáním spotřebitelů. Tzv. cider, vycházející z britské tradice, patří do kategorie inovativních nápojů, se kterými se seznámili zejména mladí lidé při svých pobytech v zahraničí a u svých nových návyků chtěli zůstat dál i doma. Tato do jisté míry nápojová móda se rychle rozšiřovala a prodeje v Česku začaly raketově růst. Nový čepovaný nápoj, míchaný ze speciálních odrůd jablek, nabízí Prazdroj v desítkách restaurací a barů a distribuce se postupně rozšiřuje i do bister na pumpách.
Zmíněnou čtvrtou novinku a "Cool" variantu v podobě cideru připravuje také pivovar Staropramen. Jeho Cool Cidermix obsahuje jen dvě procenta alkoholu a má vyváženou chuť piva s příjemnou jablečnou vůní. Začíná nabývat na oblíbenosti a je evidentní, že inovace pivovary potřebují. Budvar například dováží cider Somersby Apple od dánského pivovaru Carlsberg a loni jej v ČR prodal 2100 hektolitrů. Podle mluvčího Budvaru Petra Samce je velmi populární v západní Evropě, ale v ČR je zatím málo známý. Prodej Zlatopramene Radler trojnásobně předčil očekávání skupiny Heineken, a to jak v klasických příchutích (citron, pomeranč se zázvorem a grep), tak v zimní variantě, kterou si fanoušci pivních mixů mohli ohřát. Varianta s čokoládou a višní oslovila především ženy. K novinkám v nabídce Heinekenu patří rovněž nealkoholický Zlatopramen.
V západní Evropě, kde se cideru jen v roce 2010 vypilo 15 milionů hektolitrů, spotřeba 13. rokem roste a tento trend by se podle průzkumů měl projevit s mírným zpožděním i v Česku. Zdejší produkce je odhadována zatím jen v desítkách tisíc hektolitrů.

Řešení pro lidi za volantem

Dvojka mezi českými pivovary Staropramen vstoupila rovněž do nového segmentu. Aby přilákal nové konzumenty, uvedl na trh první pivní limonádu v Česku pod názvem Sládkova Limonáda - a to v nejlepší možný moment na začátku prázdnin v horkém červenci! Je zcela bez alkoholu a vaří se z pivní mladiny odlišným způsobem kvašení než klasické pivní nápoje. Začátek výroby je sice stejný jako u piva, to znamená, že se ze sladu vaří mladina. Její část se pak nechá speciálním způsobem prokvasit, aby nevznikl alkohol, a pak se smíchá s větším dílem uvařené mladiny. Staropramen nabízí dvě varianty nápoje. První je takzvaná čistá, do druhé se pak přidá přírodní jablečná šťáva. Nápoj je sycen oxidem uhličitým, který je odpadním produktem při výrobě piva. Staropramen zdůrazňuje, že jde čistě o přírodní produkt, bez konzervantů a umělých barviv. Tento pivovar mimochodem sklízí úspěchy i v kategorii zmíněných nízkoalkoholických pivních mixů. Vítězem v soutěži Zlatý pohár PIVEX - Pivo 2013 se stala loňská novinka Staropramen Cool Grep. Pivovary Staropramen kralují na českém trhu beermixů s 50% tržním podílem.
Míchané pivní nápoje si oblíbili zejména mladí lidé a zvláště ženy. Na pivním trhu v ČR se pivní mixy podílejí zhruba pěti procenty a studie AC Nielsen uvádí, že kategorie beermixů loni meziročně vzrostla 3,8krát a během léta 2012 dosáhla dokonce až 10% podílu na celkovém pivním trhu! Radlery pětiprocentního podílu na pivním trhu dosáhly během necelých dvou let, což se nealkoholickému pivu podařilo mnohem pomaleji - až po deseti letech! Podle Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) mimo jiné vyplývá, že většina Čechů považuje radlery spíše za speciální alkoholický nápoj než za pivo, proto se neobává, že by mohly ohrozit pozici tradičních ležáků. Mezi pivaři, věrnými určité známé značce, je největší podíl těch, kteří radler odmítají. Čím více piva lidé vypijí, tím častěji preferují nějakou značku.

Pivo a nápoje 6

Pelmel novinek ve skle, plechu i plastu

Jak uvádějí informační materiály z portálu retailinfo.cz, velké pivovary se orientují hlavně na export. Češi ale stále častěji vyhledávají chuťově pestré lokální speciály a ty by neměly chybět ani v nabídce čerpacích stanic.

  • O návrat k tradici a rozvoj menších pivovarů s důrazem na jejich regionální působnost usiluje i společnost Pivovary Lobkowicz, která na českém trhu operuje od roku 2009. "Loni jsme v tuzemsku prodali o desítky procent více vlastních značek než v roce 2009, včetně prodejů Černé Hory, která tehdy ještě nebyla součástí naší skupiny. Považujeme to za velký úspěch, zvláště vzhledem k tomu, že celková spotřeba piva stagnuje," uvedla Barbora Kameníková, manažerka vnější komunikace společnosti Pivovary Lobkowicz, sdružující sedm pivovarů.
  • Loňskými novinkami z Vysokého Chlumce byly polotmavý svrchně kvašený Chlumecký Amber ALE a ochucený světlý ležák Janův elixír. Pivovar Jihlava uvedl na trh Jihlavský Alt Bier, vyrobený výhradně z českých odrůd chmele (Žatecký poloraný červeňák a Premiant). Uherský Brod obohacuje nabídku o Sváteční kouřový ležák, Silný polotmavý ležák Klášterní XIX. Bock (7,5 % alkoholu) pochází z Pivovaru Klášter.
  • Naproti tomu Černá Hora sází spíše na míchané pivní nápoje a limonády. Novinkou jsou dvě varianty beermixu Refresh s příchutí Limetka-pomeranč a Brusinka-grep. Inovované limonády Zázvorka a Malina obsahují kromě chmele přírodní nekalorické sladidlo a díky tomu se jejich energetická hodnota snížila minimálně o polovinu.
  • Rodinný pivovar Bernard loni zaznamenal meziroční nárůst prodeje o více než tři procenta. "V rozporu s všeobecným trendem se nám daří především na gastronomickém trhu. Zároveň ale roste zájem i o naše ležáky a speciály, loni zákazníci nadšeně uvítali nefiltrovanou desítku," pochvaluje si Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Bernarda.
  • Mezi největší výrobce pivních speciálů patří Pivovar Svijany, který se orientuje hlavně na český trh a loni meziročně zvýšil produkci o 12 %. Jeho nejprodávanějším produktem je Svijanský Máz, dále Kvasničák, řezaný Svijanský fanda i silnější piva. "Loni jsme uvedli na trh nový design pětilitrových party soudků a šestipack Srdeční záležitost s průřezem celého našeho portfolia. Držíme se zásady vyrábět poctivé tradiční pivo, novinkami šetříme," dodává Roman Havlík, ředitel svijanského pivovaru.
  • Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod slabší domácí poptávku vyvažuje rozšířením exportu. "Šedesát procent našeho výstavu tvoří prémiová piva typu ležák. Letošní nabídku obohatil Velikonoční speciál a dvě ovocná piva. Problém je, že stále vyšší náklady nemůžeme plně promítnout do ceny konečného produktu. Češi chtějí pivo kvalitní, ovšem za nereálnou cenu," dodává Michal Šimek.
  • Pivovary Holba, Litovel a Zubr vydávají přehled vícestupňových piv všech tří značek v uceleném Kalendáři speciálů. Zahrnuje specifikaci novinek i termíny jejich uvedení na trh. Nabídku beermixů ve skle i PET lahvi obohatil Zubr YUZU & Limeta. "Podařilo se nám zvýšit odbyt, nabídnout úspěšné novinky a získat další regiony," říká Hana Matulová, která všechny tři pivovary mediálně zastupuje.
  • Malý sokolovský pivovar Permon loni uvedl na trh tři novinky a meziročně zvýšil produkci o 27 %. Ani Pardubického pivovaru se pokles poptávky zatím nedotkl, naopak získal nové zákazníky. Roman Marčák však potvrzuje přesun zájmu směrem k lahvovému pivu.
  • Žatecký pivovar je sice objemem výstavu spíše malý s pevnou pozicí v regionu, ale zároveň úspěšně rozvíjí export do západní Evropy i do zámoří. Navíc překvapuje originálními novinkami, nebojí se odvážných inovací. Po bezlepkovém pivu Celia (2010), vyrobeném ve spolupráci s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, loni uvedl na předvánoční trh patnáctistupňový Žatec Sváteční speciál BIO s téměř šesti procenty alkoholu."Naším cílem je vařit pivo nejvyšší kvality tradičním způsobem za použití pouze vybraných surovin: žateckého chmelu, českého sladu a vlastní vody," říká Martin Kec, jednatel Žateckého pivovaru. Letos chce vyrábět pivní speciál v kvalitě bio také jihočeský Bohemia Regent.

Výběr nápojů, které spatřily světlo světa v pivovarech, je tedy mimořádně široký. Pozadu nezůstávají místní, regionální pivovárky ani tzv. minipivovary, které bývají součástí velkých pivních restaurací. Uspět v silném konkurenčním prostředí s nabídkou nápojů pro plánovaný nákup i okamžitou konzumaci je výzvou i pro čerpací stanice.

Pivo a nápoje 7


Trocha statistiky

Češi nadále zůstávají největšími konzumenty piva s náskokem před druhými Rakušany (108 litrů) a třetími Němci (98 litrů). Spotřeba piva v přepočtu na jednoho obyvatele ČR loni činila 144 litry proti více než 160 litrům v roce 2003 a lze očekávat, že tak vysoké úrovně už zřejmě nikdy nedosáhne. Významným fenoménem je přesun poptávky z on-trade do off -trade, tedy z hospod do domácností.  Výstav piva po předchozím výrazném poklesu stagnuje. Celková produkce v ČR loni sice meziročně vzrostla o 2,75 %, ale pro tuzemsko pouze o 1,4 %, zatímco pro export o devět procent. Výroba tradičních druhů piva ustupuje módním beermixům. Mění se také podíly jednotlivých obalů hlavně na úkor sudového piva. Prodej v PET lahvích loni meziročně vzrostl o 80 % a v plechovkách o 17 %, což se nejvýrazněji projevuje právě na pumpách. Přesto se stále nejvíce piva prodá ve skle (přes 40 %).

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2022/03 Téma číslaReportáž UNITI EXPO 2022 Stuttgart
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek