19. 2. 2013
O ultranízkých cenách žlutých pump s rudým pruhem
plzeňské společnosti Tank ONO, které již 18 let vzbuzují
kontroverze a o v poslední době stále silnějším podezření
konkurentů na trhu z prodeje nezdaněných pohonných hmot z
dovozu, jsme vedli rozhovor s jedním z jejích
spolumajitelů, Jiřím Ondrou. K rozhovoru nově připojujeme
"Polemiku" s komentáři a názory osobností, které se do diskuze
k dané problematice zapojili na různých flórech či se
k ní vyjadřovali v médiích. Tank ONO
s 31 stanicemi má 10% podíl na trhu.

V roce 2011 vaše společnost Tank ONO prodala 420
milionů benzinu a nafty. Jak jste uzavřeli minulý
rok?
Nárůst tam bude, přesně litry zatím nemáme. V roce 2012 jsme
prodali, to vím přesně, za 13,5 miliard, bez daně, zisk bude na
úrovni 40 - 50 milionů. Ta čísla budou samozřejmě o trošičku větší
než minulý rok. Ještě nejsou uzávěrky, ale takto to bude vypadat
z 90 %.
Celkový objem prodaných litrů se zvýšil, i když jste
v minulém roce doplnili síť na 31 čerpacích stanic a měsíční
výtoč na jednu vaši čerpací stanici se drží zhruba v úrovni 1
milion litrů?
Ano.
Jak si to pak srovnáte s tím, že se obecně
dlouhodobě snižuje spotřeba paliv v České republice? U benzinu
je propad masivní, u nafty jen mírný…
Já se domnívám, že výkonnost našich pump možná malinko poklesla,
výtoč se drží zhruba stejných čísel, možná nějaký malinký pokles
tam je. Pravda je to, že zvýšená spotřební daň udělala čáru přes
rozpočet v celkových číslech. Domnívám se, že se zhruba držíme
na stejných číslech, ale obecně se dá říct, že v republice
spotřeba klesá.
Tank ONO s 31 čerpacími stanicemi se dostává
s tržbou 13,5 miliardy na 4. místo za leadera trhu, kterým je
Benzina s 338 pumpami, na kterých v minulém roce realizovala tržby
jen o málo vyšší - 16,4 miliardy.
Ta čísla jsou hezká, když se poslouchají. Já si myslím, že to není
ale úplně pravda. Já si myslím, že velké firmy Benzina, OMV, Shell
všechno zboží nevykazují. Já nevím, jak to mají na nájemce
rozprostřené. Ale 31 pump je hrozně malé číslo, vzhledem
k tomu že je 3700 pump veřejných. Za svá čísla, která říkám,
tak ručím, ale ta ostatních firem neznám.
Ponecháme -li stranou ty velké a srovnáme Tank ONO s
nejsilnějším soukromým řetězci - Robin Oil má 3krát tolik pump, KM
Prona jich má jen o něco více než vy, ale jejich čerpací stanice
takových výkonů zdaleka nedosahují. Čím si to
vysvětlujete?
KM Prona je určitě slušná firma, má pumpy menší,
v zastrčenějších místech. Robin Oil má jiný systém prodejů.
Podle mě je důležité to, že si každá firma musí vytvořit svou ideu,
nějakou myšlenku a od toho nesmí ustoupit. My jsme si v roce
1994 nastavili parametry firmy a teď podle nich jedeme a snažíme se
je dodržovat. Neznamená to, že někdo udělá na půl roku stejné ceny,
to je dlouhodobý proces. Každý si musí vytvořit svůj vlastní názor
na firmu, a ne něco kopírovat. Když obecně budu v životě něco
kopírovat, tak nikdy nemohu předstihnout toho přede mnou, prostě má
už náskok. Vy musíte vymyslet svoji vlastní cestu a tou cestou jet,
to platí i v životě. Myslím si, že máme svou vlastní cestu
vytvořenou 18, 19 let a nese to ovoce.
Tržby jsou jedna věc a zisk je věc druhá, jaký bude za
rok 2012?
40 milionů. Zisk samozřejmě přesně neodpovídá tomu všemu, když
potom k tomu máte velké náklady a máte k tomu věci na
leasing. Když někomu řeknete, že máte obrat 13,5 miliardy a zisk
tak relativně malý, tak je to způsobené malou marží. Někdy člověka
napadá, jestli kdybychom jeli vyšší ceny, zda by zisk nebyl větší.
Když si potom dáte cenu vyšší, tak vám stačí, aby přijelo těch aut
méně. Je to hra s čísly, to ukáže jen praxe a hlavně čas.
Šéf ČAPPO Ivan Ottis se v tisku vyjádřil, že ho
udivuje, že při tak nízkých cenách dokážete generovat tak vysoký
zisk.
Je to zhruba stejná písnička. Tu marži máme 50, 60, 70 haléřů
z litru, přitom se ten zisk dá generovat. Fungujeme na trhu už
relativně dlouhou dobu, nejsme žádná rychlokvaška.
Rozvoj sítě bez dlouhodobých plánů
Plánujete příští rok další rozšíření
sítě?
Určitě se chceme rozšiřovat, ale na druhou stranu, my
s bratrem nemáme žádné dlouhodobé plány. Nás ta práce
relativně baví. Těžko říci, zda máme cíl 100 pump nebo víc, příští
rok přidáme 2, 3, co se naskytne, to se naskytne. Čas ukáže, jaké
budou nabídky.
Pokud pomineme spojení sítě Slovnaftu a Papoilu,
provozovatelé čerpacích stanic významně omezili investice a jen
výjimečně došlo k rozšiřování sítí. Vy jste v minulém
roce přidali 3 čerpací stanice. Kolik jste investovali do jejich
nákupu a na kolik přijdou nutné úpravy na jejich převedení do
standartu Tank ONO?
Většinou nekupujeme pumpy dražší, ty ceny nechci samozřejmě říkat.
Zhruba ty pumpy se pohybují v rozmezí 10 - 20 milionů, záleží
podle místa, většinou ty dražší kupujeme hodně málo. Potom ta nutná
investice (loga, počítače) je zhruba, když to bude v dobrém
stavu, tak milion korun. Většinou na pumpách měníme stojany, mělo
by se to pohybovat od 1 do 3 milionů.
Ty nové čerpací stanice nakupujete do majetku firmy nebo
poskytujete franšízu jejich původním majitelům anebo je máte
v pronájmu od jejich vlastníků?
To je přesně to, o čem jsem mluvil. Tam je to tak, že my třeba
jsme si vytvořili nějaká pravidla. Zatím od začátku všechny pumpy
provozujeme ve vlastní režii, vlastními zaměstnanci, s vlastním
vedoucím. Nemáme nic v nájmu, žádné franšízy. Nikdy neříkej
nikdy, ale takto je to nastavené a většinou ty větší firmy to
dělají úplně jinak. Nám se to zdálo takto dobré, máme svůj vlastní
styl proti jiným.
Nějaký koncept musíte mít, protože část čerpacích stanic
podle výpisu vlastnictví z katastru nemovitostí patří vaší
mamince?
Některé patří naší mámě, bereme to, že to je vlastně skoro naše.
My jsme pevná rodina, nijak to nerozlišujeme. Je to prostě rodiny.
Co je moje, to je moje, co je mámy, to je mámy, my tohle
nerozlišujeme.
Máte s ní nějakou smlouvu o nájmu?
Máme tam smlouvu o nájmu, ale nerozlišujeme to.
Kvalita paliv se stigmatem závažných
pochybení
V otázce kvality prodávaných pohonných hmot se na
diskusních fórech na rozdíl od ostatních pumpařských řetězců Tank
ONO dělí jejich účastníci do dvou táborů. Jedna skupina vás
obhajuje, sklízíte od nich uznání, jsou velmi vděční za nízké ceny,
nikdy se jim nic s autem nestalo. Na druhé straně jste
dlouhodobě kritizováni za prodeje nekvalitních pohonných hmot
a velice často motoristé opakovaně řeší negativní zkušenosti či
dokonce poruchy s nutností opravy motoru. Jak vnímáte
takovouto polemiku, která je?
Sleduji to všechno, vím, o čem mluvíte. Ale říkám jednu věc - ta
kvalita u pump je zhruba stejná, nevěřím tomu, že má někdo
kvalitnější a lepší pohonné hmoty, možná dříve v nějakých
začátcích, myslím 90. léta byla ta kvalita rozdílná, ale
v současné době nevěřím, že jsou nějaké rozdílné kvality. My
si to ani nemůžeme dovolit, my jsme kontrolováni
hodně.
ČOI u vás vykonala loni 51 kontrol a odebrala 80 vzorků,
pro srovnání na Benzině, která má 338 pump, vykonala ČOI
v roce 2012 130 kontrol a jenom ve dvou případech bylo
zjištěno pochybení. Z hlediska poměru kontrol a celkového
počtu čerpacích stanic je zde vůči Benzině zřejmý nepoměr. Proč si
myslíte, že si vás ČOI tak hledí?
Víme o tom, že jsme kontrolováni hodně. Jsme kontrolováni ČOI,
dalšími inspektoráty, bezpečnosti práce atd. Myslím, že
nevybočujeme z průměru, že tam nejsou žádné rozdíly. Proč jsme
kontrolováni, to víme všichni, jsme trnem v oku některým
firmám.
Vezmeme-li meziroční období k třetímu kvartálu
minulého roku, tak podle zveřejněných protokolů ČOI z kontrol
jakosti prodávaných pohonných hmot bylo na vašich stanicích
zjištěno 6 pochybení oproti normě, z toho 5 bylo kvalifikováno
jako závažných, u jednoho z nich dokonce s hrubou
odchylkou a podezřením z neoprávněné manipulace s palivem. Za
toto jedno meziroční období jste zaplatili celkem 830 tisíc
korun.
Tohle vůbec nevím. Kdy to bylo?
6. 2. 2012, Chlumec u Ústí nad Labem, destilační
zkouška, překročeno normou stanovené maximum 365°C o
29,5°C oproti normě, ČOI konstatuje odchylku jako
závažnou a hrubou s podezřením na neoprávněnou manipulaci
s palivem, podle odborníků byl s největší
pravděpodobností přimísen extralehký topný olej.
Ty kontroly jsou u nás větší než jinde. Myslím, že 1, 2 procenta
jsme určitě v nějakém pochybení. Na tohle se přiznám, že si
nevzpomínám. Že by tam někdo od nás něco přidával, to ani není
myslitelné. Tomu se musím trochu smát, protože není myslitelné,
abych já tam přes někoho něco dělal, zdá se mi to hodně
nepravděpodobné. Myslím si, že to pravda není.
Sankce 300.000 korun byla zaplacena, je to tedy všechno
vyřízené…
My platíme vždycky všechno. My jako firma Tank ONO nedlužíme
v republice nikomu nic, nedlužili jsme a doufám, že ani dlužit
nebudeme.
Vždy, když se v médiích objeví zprávy o Tank ONO,
ČOI registruje na vaše čerpací stanice zvýšený počet stížností
občanů na kvalitu a množství prodávaných produktů. Těch přišlo
v roce 2012 31, což vysoce převyšuje počet stížností na jiné
prodejce. Kolik máte ve skutečnosti reklamací na kvalitu pohonných
hmot od zákazníků a jak je řešíte?
Od zákazníků tak 1, 2 za měsíc. Jednou se týká kvality a podruhé
neochotné obsluhy. Řešíme to, do 30 dnů odepíšeme a pošleme
poštou.
V hlavních zprávách FTV Prima byla reportáž
z čerpací stanice Tank ONO v Praze, kde jste během
jediného dne vyplatili 400tisícovou náhradu desítkám řidičů za
poškozená vozidla...
Tento případ je, myslím, už z roku 2011, to je starší. Lidé
mohou věřit a nemusí věřit. Nebudu říkat, že za nás mluví
zákazníci. V tomto případě, kdo to bude číst, může věřit,
nemusí věřit, ale já vám říkám, že to pravda je, protože nemám
důvod lhát. U stáčení se tam stalo to, že řidič změnil produkty a
stalo se to, že nalil naftu do benzinu a během prvních 10 minut
natankovalo množství aut. Zastavilo se vydávání, vyčerpalo se,
zaplatilo se lidem, to co požadovali, a škodu řešila pojistka
dopravce. Lidé mohou věřit, nemusí. Tohle se stát může a občas se
to stane.
Na co máte dodatečně doplněná tlačná čerpadla
v nádrži, když na čerpací stanici je sací systém? Ptal jsem se
pracovníků servisní firmy, k čemu by to mělo sloužit, a údajně
jde o systém přečerpávání produktů mezi komorami
nádrží.
Tohle není pravidlo na všech pumpách. Já nevím, na kolika je to
pumpách. Čerpací stanice kupujeme a většinou mají strašně malou
kapacitu, tam se musí přečerpávat z nádrže do nádrže, většinou
se jedná o Natural, někdy o naftu. Nádrže, třeba v Kojeticích,
jsou dělené na strašně malé komory, a ten vedoucí by nemohl ani
večer odjet domů. Je to z toho důvodu, že přečerpá produkt
z jedné nádrže do druhé a z té se prodává. Není to tak,
že bychom tam čerpali nějakou vodu nebo nějaké oleje, to určitě ne,
je to čistě z důvodů, aby se přečerpávalo,
z hlediska nedostatečnosti kapacity nádrží. Když máme pumpu,
kde jsou velké nádrže, jako je Cvikov nebo Nýřany, Cheb, Chomutov,
tak tam to není třeba.
Zázračně nízké marže
Tank ONO proslulo od svého vzniku extrémně nízkými
cenami, v Česku prodává málokterá pumpa laciněji. Vy držíte
ceny průměrně 2 koruny pod cenami konkurence. Shell u svých
čerpacích stanic sousedících s Tank ONO s vámi srovnal od
poloviny minulého roku ceny. Dnes ale zase ceny posunul do původní
úrovně. Jak si vysvětlit, že ani takové firmy nejsou schopny se
dlouhodobě cenově udržet na vaší úrovni?
To je to, o čem jsem mluvil. Každá firma musí mít svůj styl a musí
mít svou vizi. Nejhorší je, když se něco kopíruje. Nechápu, proč
takovéto firmy kopírují, když se honosí, že jsou "TOP" kvality, že
jsou komfortní a potom udělají takovouto věc. To je podle mě trochu
nepochopitelné. Že neudrží ceny? My děláme se strašně malým týmem,
já se domnívám, že ty náklady naše a proti nějakým jiným firmám
jsou několikanásobně nižší. Máme náklady sražené a snažíme se vše
dělat v rámci našich možností, já se stále domnívám, že je to
v nákladech.
Jaký vliv na vaše prodeje měla cenová válka
s Shellem?
Pravda je, že nějaké zákazníky jsme ztratili. On to neudělal jen
Shell, udělaly to i další firmy. Dokud to udělal jen jeden Shell,
který tady monopol nemá, tak v žádném případě nás to tolik
nezasáhlo. Když by to potom udělali všichni - Benzina, OMV, tak nás
to už zasáhlo. Zase na druhou stranu musím říci, když máte velkou
marži a odejde vám pár zákazníků, tak to pocítíte, ale když máte
malou marži a odejde vám pár lidí, tak to tak nepocítíte. Největší
pokles byl, když v těch městech jako Plzeň, Mělník, Teplice, Tábor
drželi všichni ceny nízké, pak to byl pokles citelný. Když budujete
firmu 18, 19 let, tak zhruba tu samou dobu by ji museli i
likvidovat. Nejde firmu budovat krok za krokem a potom během roku,
dvou, tří ji zlikvidovat.
I přes tu cenovou válku se Shellem si držíte
konzistentní cenovou politiku. Průměrná marže byla souvisle
v určitém tříměsíčním období minulého roku u vás dokonce pod
40 haléři, v té době vaše prodejní cena dokonce několik týdnů
byla o něco nižší než nákupní ceny většiny pumpařů v Česku,
včetně Benziny, Shellu, Agipu, což jsou procesoři rafinérií, a mají
tudíž nejlepší ceny pro své čerpací stanice. Jak je tohle
možné?
Průměrně za rok máme takovou marži, ale jsou období, kdy je cenová
válka, a tak se bojuje. Jsou období, kdy se snažíme ne vydělat, ale
prodělat. Drží nás nad vodou doplňkový prodej. Myčky, restaurace,
hrací automaty. To patří k podnikání, jako ve všem. Když se
bojuje, tak si musíte přitáhnout.
Ve 13 miliardách tržeb, když se podíváme na obchody a
služby čerpacích stanic Tank ONO na jejich výkonnost, tak tvoří jen
velmi malou část z celkových tržeb. Ve výsledku není divu, že
konkurence poukazuje na to, že s tak nízkými maržemi není
možno čerpací stanici provozovat bez ztráty, natož se
ziskem…
Pravda není to, že automaty a doplňkové zboží není z hlediska
zisku zanedbatelné, to bych neřekl, my samozřejmě, co se týče
hracích automatů, co se týče doplňkového prodeje, tam také nějaký
zisk generujeme.
Když to přepočítávám, tak když máte 40 milionů zisk, tak
při uvedeném množství prodaných litrů čistá marže po zdanění činí
10 haléřů, kde jsou pak další nutné náklady, které se do marže
promítají: průměrné náklady na dopravu PH na stanici - 0,25 Kč,
poplatky za akceptaci bankovních karet (z celkové sazby 0.60
uvažujeme 1/3 obratu - 0,20 Kč, slevu pro uživatele karet DKV a
vlastní karetní systém (uvažujeme 1/3 obratu) - 0,20 Kč, dále další
náklady podle roční uzávěrky při výše zmiňovaném obratu: mzdy a
energie - 0,27 Kč, servis a opravy - 0,10 Kč, vykázaný zisk
společně s daní z příjmu - 0,12 Kč? Pak minimalistické
marže bez dalších nákladů, jako jsou odpisy, rezervy atd., dosahuje
1,14 Kč za litr, když si odečtu 40 haléřů, tak jsem ve
dvoutřetinové ztrátě - chybí minimálně 74 haléřů na
litr…
Něco tady počítáte, my ty počty máme nastavené trochu jinak, Já
tomu moc nerozumím, co tady říkáte. My to bereme všechno dohromady.
Já mám vážně vyzkoušeno, že nám zhruba rabat 50, 60 haléřů stačí i
na naše náklady. Je možné, že máme hodně lukrativní ceny. Třeba na
akceptaci platebních karet ty marže jsou hodně, hodně sražené. Máme
i období, kdy nejsou žádné marže, ale vychází to.
Pohonné hmoty z domova i
z dovozu…
Tank ONO by podle tohoto propočtu muselo být
v mínusu, proto je u konkurence podezřelé z toho, že
z nemalé části využívá zdrojů lacinějších paliv
s ošizeným DPH nebo případně spotřební daně díky pančování.
Policie, daňová správa odhalují čím dál tím víc případů
nezaplacených DPH při dovozech s dováženými palivy, takže ten
společenský tlak se hodně přiostřil. Zajímal by mě váš postoj
k otázce těchto daňových podvodů dovozu pohonných hmot ze
zahraničí?
My velkoobchod neděláme, děláme maloobchod. O tom obchodu já moc
nevím, jak to funguje. Můj názor je, že ta čísla, co všichni
říkají, jsou nadnesená, že v žádném případě tady takové úniky
nejsou - z mého pohledu maloprodeje. Na druhou stranu musím
říct, že třeba my za posledních 6, 7 let máme neustále stejné
dodavatele pohonných hmot, nechci je jmenovat. Ti určitě daně
platí, protože kdyby je neplatili, tak by tady nebyli.
Ale cisterny, které stáčejí na vašich pumpách, jsou
vidět i na hranicích. Vysvětlete mi, jak je možné, že se procesorům
České rafinérské nevyplatí dovážet palivo z terminálu jejich
vlastní rafinerie v Kralupech do Ostravy, a přesto se ve velkém
dováží do Česka za výhodnějších podmínek až
z Mariboru?
Co já vím, tak si nepamatuji, že bychom něco z Mariboru
vozili, ani na těch průvodních papírech to nevidím.
Ale v nich by mělo být uvedeno místo
nakládky…
Ale Maribor si nepamatuji, možná párkrát, nevím. Opravdu si
nepamatuji. My nebereme převážně zboží z ciziny, bereme hodně
z Čepra a z České rafinérské, je to tak půl na půl, možná
ještě víc.
Podle zdrojů z Čepra a společností - procesorů České
rafinérské Unipetrolu, Shellu Tank ONO v posledním období
napřímo žádné pohonné hmoty neprodaly, v případě Eni tuto
informaci ověřenou nemám.
Vozí nám firma G7 a Silmet. Tyto firmy normálně vozí z Čepra.
To jsou dva hlavní dodavatelé. Potom nám zaváží firma LEDOPA, která
bere něco z venku a něco a hlavně z České rafinérské a
firma KONT Fuel. To jsou naši dodavatelé. V tom není žádná
tajnost, my jsme finančním úřadem kontrolováni, každý měsíc hlásíme
všechny naše nákupy, všechny prodeje a kdokoli se může přesvědčit,
že to tam je. Někdy jsme tak podrobně kontrolováni, že mohou u nás
dělat účetnictví. Někdy uvažuji, že jednu účetní vyhodíme a mohou
to dělat za ni.

Ing. Jiří Ondra (1962)
Po ZŠ v Plzni vystudoval střední odborné učiliště chemické
v Ústí nad Labem a následně VŠ Chemicko-technologickou
v Pardubicích. Po roční vojenské službě nastoupil jako
technolog v chemičce Kaznějov, v roce 1992 přešel do
Benziny, kde 2 roky působil ve funkci vedoucího provozu čerpacích
stanic. V r. 1993 založili s bratrem společnost Tank ONO,
koupili v Plzni na Domažlické ulici prodejnu vybudovanou
v akci Z a přestavěli ji na svoji první čerpací stanici,
kterou otevřeli v r. 1994. V současné době síť čerpacích
stanic Tank ONO čítá 31 čerpacích stanic.
Polemika
K rozhovoru nově připojujeme "Polemiku" s komentáři a
názory odborníků a osobností, kteří se do diskuze k dané
problematice zapojili na různých flórech či se k ní
vyjadřovali v médiích.

Petr Šindler, vnější vztahy společnosti Shell Česká
republika
Společnost Shell Czech Republic a.s. nikdy nekomentovala a nikdy
nebude komentovat jednání ani hospodaření jiného subjektu na trhu.
Stejně tak se nikdy nevyjadřujeme k vlastní ani konkurenční cenové
politice. Proto i můj komentář se vztahuje výhradně k narážkám
a poznámkám týkajícím se společnosti Shell, přičemž je ale více než
zřejmé, že na podnikání s pohonnými hmotami máme se
společností TANK ONO v řadě ohledů zcela odlišný názor.
V první řadě, pokud si pan Ondra myslí, že nevykazujeme
všechno zboží v našich statistikách, pak se rozhodně
mýlí. Transparentnost v podnikání považujeme ve skupině
Shell za základní princip dlouhodobého fungování na jakémkoliv trhu
na světě.
Za druhé, jsem přesvědčen o tom, že jako prodejce pohonných hmot
máme jednoznačnou povinnost starat se o původ prodávaných pohonných
hmot na našich čerpacích stanicích. Jedině tak můžeme zajistit, že
na čerpacích stanicích Shell zákazník bude mít zaručenu vysokou
kvalitu paliv. Ostatně věříme, že plánované změny
v legislativě povedou nejen ke snížení množství daňových
podvodů, ale budou mít také vliv na zvýšení kvality prodávávaných
pohonných hmot. Rozhodně si nemyslíme, že kvalita pohonných hmot je
na všech stanicích v České republice stejná. Stačí se podívat
na dlouhodobou statistiku kvality pohonných hmot sledovanou Českou
obchodní inspekcí a porovnat výsledky společností sdružených
v asociaci ČAPPO se zbytkem trhu.
Za třetí, péče o vysokou kvalitu pohonných hmot stejně jako další
poskytované služby na čerpacích stanicích s sebou logicky
nesou vyšší náklady, které musí být zohledněny při cenotvorbě.
Obecně řečeno, pokud by subjekty na trhu prodávaly pohonné hmoty na
čerpacích stanicích za ceny nižší, než jsou legálně dostupné
materiální zdroje na takovém trhu, není podle všech obecně známých
ekonomických modelů možné generovat zisk, natož další investiční
kapacitu. A už vůbec ne v dlouhodobém časovém horizontu.

Tomáš Svatoň, výkonný ředitel W.A.G. payment solutions,
a.s.
V posledních několika letech sledujeme na českém území
několik "nezávislých" provozovatelů čerpacích stanic, kteří
nabízejí ceny výrazně pod obvyklou cenovou úrovní ostatních hráčů.
Nejde zajisté o diferenci pouze z důvodu položení čerpací stanice,
tj. cenový rozdíl mezi dálniční či lokální čerpací stanicí, ale o
rozdíl mezi srovnatelně umístěnými objekty. Mezi "nejviditelnější"
zásluhou realizovaných objemů patří síť Tank ONO. Ve druhém
pololetí minulého roku se k nim přidali i takzvaně "barevní"
hráči na trhu, kteří již zčásti korigovali svou cenovou úroveň
počátkem letošního roku. Samozřejmě jen oni vědí, jak se promítla
tato cenová intervence do jejich, v kuloárech diskutovaných,
nedobrých provozních výsledků či jak zapadá do případné strategie
jejich aktivit na daném území.
Ze zkušeností s provozováním vlastních čerpacích stanic i
dřívější činnosti v rafinerii si dovolím položit řečnickou
otázku "Jde o ekonomický zázrak nákupu pohonných hmot a provozu
čerpací stanice, či časovanou bombu?". Vezmeme-li v úvahu tzv.
inland prémii (přirážka v dolarech ke kotaci produktů
v Rotterdamu, které se využívají v našem regionu pro
výpočet cen) v České republice, musíme konstatovat, že ve srovnání
s okolními zeměmi je dlouhodobě na nižší úrovni. V součtu
s vyššími logistickými náklady (vícenáklad ve výši minimálně
0,20 Kč/l) lze říci, že náklady při importech pro síť napříč naší
zemí překračují o mnoho desítek haléřů cenu pro významného klienta
využívající nejvýhodnější distribuční kanál přímo od producenta
v České rafinérské či Čepra (tj. nevyužívají méně cenově
atraktivní kanál přes další distribuční článek). Proto
v dnešní době je dlouhodobě ekonomicky nemožné
v majoritní míře využívat zahraniční zdroje (bláznivé
v případě Mariboru…) při dodržení všech daňových
předpisů.
Naše společnost provozuje dlouhodobě i několik tzv. Truck parků,
čerpacích stanic specializovaných na nákladní vozy, kde na
některých z nich realizujeme ročně více než 30 milionů litrů.
Zohledníme-li všechny provozní a investiční náklady spojené s
pořízením, nelze i se zázemím menší a efektivně řízené firmy
s důrazem na stoprocentní dodržování kvality dlouhodobě
provozovat čerpací stanici s jednotkovou hrubou marží
přesahující 1 Kč/l.
Pokud dokáže někdo s maržemi 0,40 Kč/l dlouhodobě zajistit
rozvoj společnosti a současně ekonomický profit, jde zřejmě o
zázračný mechanismus, který by mohl být přednášen na akademické
půdě s velkým zájmem posluchačů. Nejsme však na zázraky příliš
staří a zkušení…?
Pokud tomu tak není, pak jde pro všechny partnery, dodavatelské i
odběratelské, o časovanou bombu i s možným pokažením renomé.
K tomu by však měla zaujmout stanovisko zejména státní správa
a Policie České republiky.

Ivan Indráček, předseda SČS ČR
Znám celou řadu pumpařů i distributorů, kteří se z principu
vyhýbají zboží, které je podezřele levné. Nabídky typu "korunu pod
Čepro" hodí rovnou do koše a zboží, které není z českých zdrojů si
pořádně prověří, než na něj kývnou. Prostě proto, že nákup
nezdaněného zboží považují za cestu do pekel. Je to podvod a každý,
kdo se chce svým dětem podívat zpříma do očí, se mu na sto honů
vyhne.
Ale na trhu máme i takové, kteří jakákoli podobná pravidla
ignorují. Nepřekvapuje mne, že Tank ONO je vyhlášenou sítí s
nejlevnějšími cenami. Jedinou kvalifikací pro jím nakupované zboží
je totiž právě cena. Pokud se majitel sítě nepozastaví nad tím, že
zboží, které cestou ze skladu slovinské státní společnosti na jeho
pumpu projede půlku Evropy a ještě dokáže být výrazně levnější než
nejlevnější tuzemské nákupy, není se skutečně čemu divit. Troufnu
si říci, že postoj pana Ondry k nákupům není dán nevědomostí.
Je to přesně naopak - v jeho případě jde o cílené vybírání
dodavatelů s nejnižší dostupnou cenou a s plným vědomím,
že ne vše bude daňově v pořádku. Konečně, jména firem jako
Ledopa nebo Kont jsou na trhu známa zejména ve spojitosti
s nabídkami nereálně levného dovozového zboží.
Pokud jde o tvrzení, že většina zboží končícího na pumpách Tank
ONO pochází z tuzemských zdrojů, pak já mám trochu jiné
informace. Z tuzemských zdrojů bere Tank ONO pouze směsná
paliva (B30, E85 - prostě proto, že je z venku nikdo nedodává)
a klasická paliva (MN, BA) za standardní cenu doplňuje zejména
(nebo dokonce pouze) o víkendech, kdy zahraniční dodávky nefungují.
Naprosto většinově tak končí na čerpačkách ONO právě dovozové
zboží.

Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní
inspekce
Po porovnání dat mohu zodpovědět váš dotaz "Proč byly
v roce 2012 pohonné hmoty v síti čerpacích stanic Tank
ONO kontrolovány častěji vzhledem k celkovému počtu
stanic v síti ve srovnání např. s Benzinou?".
Z porovnání četnosti kontrol, zjištění a také
podání spotřebitelů vyplývá, že u čerpacích
stanic společnosti Tank ONO bylo v roce 2012 provedeno
pracovníky ČOI celkem 36 různých kontrol, ke kontrole jakosti bylo
v jejich rámci odebráno 67 vzorků paliv, z nichž 4
nevyhověly příslušným jakostním normám. Naproti tomu např. u vámi
zmiňované Benziny proběhlo za stejné období 155 kontrol a odebráno
bylo 331 vzorků (OMV 84 kontrol - 177 vzorků, Shell 84 kontrol -
203 vzorků, Agip ENI 59 kontrol - 105 vzorků). Celkem bylo u všech
členů ČAPPO odebráno v roce 2012 1098 vzorků, nevyhovujících
příslušným jakostním normám bylo pouze 7.
Vzhledem k výsledkům laboratorních rozborů a počtu
podání spotřebitelů (celkem 31) byl počet kontrol provedených
v roce 2012 u společnosti Tank ONO přiměřený.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia