Labyrint legislativy výstavby a provozu čerpacích stanic

Návštěva čerpacích stanic a využití široké palety nabízených služeb se stává součástí dnešního životního stylu. Nelze se pak divit, že jejich projektování a provoz reguluje na 140 legislativních norem.

ČAPPO 1

Návštěva čerpací stanice se s ohledem na neustále se zvyšující provoz motorových vozidel stala již rutinní záležitostí nejen pro řidiče, ale i pro všechny účastníky silničního provozu. S rozšiřujícím se sortimentem služeb se čerpací stanice již dávno neomezují pouze na doplnění pohonných hmot. Na čerpacích stanicích se odehrávají různá pracovní setkání a jednání, v současné době se rozšiřují prodejny čerpací stanice o gastronomické provozy. Čerpací stanice poskytují kromě služeb hygienických i služby méně obvyklé, například ubytovací a další. Čerpací stanice se stávají i součástí nákupních a obchodních center, která jsou situována zejména u nejvýznamnějších komunikací v ČR a u velkých měst. V menších lokalitách a na venkově se pak často malé čerpací stanice stávají náhradou za běžné obchody, které mohou nabídnout základní sortiment v době, kdy běžné obchody již ukončily svoji otevírací dobu.
Pobyt na čerpacích stanicích s využitím veškerých nabízených služeb se stává součástí dnešního životního stylu. Chování osob na čerpacích stanicích proto odpovídá celkovému obrazu chování lidí ve společnosti se všemi aspekty z toho vyplývajícími. Nelze se pak divit, že projektování stanic a jejich provoz reguluje velmi košatá legislativa sestávající z celé plejády vzájemně provázaných předpisů a technických norem. V okamžiku zpracování článku jsme těchto norem napočítali více než 140!

Základem je zákon o pohonných hmotách

Nejdůležitějším legislativním předpisem, který vymezuje základní ustanovení pro provozování čerpacích stanic pohonných hmot, je zákon 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění účinném k 1. 10. 2013 (zákon č. 234/2013 Sb.).
Čerpací stanice je v zákoně definována jako stavba nebo zařízení, z něhož se pohonná hmota prodává nebo vydává zpravidla do palivové nádrže vozidla, a jako čerpací stanice, která není stavba nebo zařízení, ale kde jsou provozní nádrže umístěny v provozu, pokud se pohonné hmoty vydávají pouze pro vlastní potřebu. Z definice vyplývá, že mohou být provozovány dva typy stanic rozličného účelu. Za zásadní považujeme, aby oba typy stanic plnily stejné předpisy a technické normy a to proto, že se na obou typech stanic manipuluje s nebezpečnými a extrémně nebezpečnými látkami.
Za zmínku stojí, že zákonem o pohonných hmotách byl změněn zákon o pozemních komunikacích, kde v 19 § bylo doplněno ustanovení o tom, že je zakázáno umísťovat nebo provozovat pojízdné nebo přenosné zařízení, které je určeno k prodeji zkapalněných ropných plynů.

Sankce v řádu miliónů korun

V § 9 zákona o pohonných hmotách jsou definovány správní delikty a sankce za jejich neplnění. Pokuty jsou v řádu milionů korun.

Čerpací stanice, která je stavbou

Regulační prvky provozování stanic jsou definovány v § 5 Prodej a výdej pohonných hmot. Čerpací stanice, která je stavbou, musí splňovat požadavky stanovené zvláštními předpisy jako např. zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, vyhláška č. 355/2002 Sb., kterou se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících těkavé organické látky z procesu aplikujících organická rozpouštědla a ze skladování a distribuce benzínu a další předpisy.

Čerpací stanice, která není stavbou

Pro čerpací stanice, která není stavbou, a její provoz je povolen rozhodnutím stavebního úřadu, jsou podmínky stanoveny odlišně. Zákon pro tento typ čerpacích stanic stanoví 12 podmínek, z nichž nejdůležitější z pohledu bezpečnosti je prokázání, že na čerpací stanici je zajištěna přiměřená protipožární ochrana a ochrana života a zdraví osob, jejich majetku a životního prostředí, je vybavena rekuperací benzínových par I. a II. stupně v případě výdeje motorového benzínu, je dostatečně ochráněna před bleskem a účinkem statické elektřiny, provozovatel prokáže zajištění zneškodňování odpadních vod v souladu s podmínkami stanovenými v povolení k jejich vypouštění, prokáže zajištění nepřetržité ostrahy dostatečné k zabránění neoprávněnému nakládání s čerpací stanicí, prokáže, že nadzemní nádrže čerpací stanice jsou provedeny z nehořlavých hmot odolných chemickým účinkům pohonných hmot a další povinnosti. Jedná se však o určité změkčení povinností daných pro čerpací stanici, která je stavbou.

Povinnosti provozovatele čerpací stanice

Pro provozovatele čerpací stanice, kterým se dle zákona rozumí vlastník pohonných hmot prodávaných na čerpací stanici, stanoví zákon další povinnosti. Z nejzávažnějších uvádíme následující:

  • zákaz plnit mobilní tlakové nádoby zkapalněnými ropnými plyny,
  • zákaz prodávat a vydávat olovnaté benzíny,
  • mít na čerpací stanici k dispozici aditivační přísady do benzínu, které umožňují provoz vozidel, jejichž motor je konstruován na olovnatý automobilový benzín (motor nemá tvrzená sedla ventilů),
  • označit výdejní stojany podle druhu prodávaných pohonných hmot obchodním názvem a číslem příslušné technické normy,
  • zpřístupnit informace o jakosti pohonných hmot a jejich nebezpečných vlastnostech, obsahu biopaliva v benzínech a motorové naftě,
  • vést průkaznou evidenci o množství prodaných a vydaných pohonných hmot a to za každý kalendářní den a za každý výdejní stojan,
  • zajistit, aby na čerpací stanici, na které je prodáván motorový benzín s obsahem bioethanolu od 5 do 10 % byl každý stojan označen individuálně podle obsahu biosložky,
  • zajistit, aby minimálně na 50 % z celkového počtu provozovaných čerpacích stanic byl k dispozici až do roku 2018 benzín s obsahem bioethanolu maximálně 5 %.

Evidence čerpacích stanic

Velmi důležitá podmínka provozu čerpací stanice pro jejich majitele je uvedena v Zákonu o pohonných hmotách v §6, která stanoví pravidla evidence čerpacích stanic, kterou vede Ministerstvo průmyslu a obchodu. Vlastník čerpací stanice je povinen ministerstvu před uvedením stanice do provozu oznámit tyto informace:

  • údaje o vlastníku a nebo o provozovateli
  • typ nebo popis čerpací stanice
  • adresu stanice nebo, není-li to možné, jiné údaje určující polohu stanice
  • datum uvedení čerpací stanice do provozu
  • datum ukončení provozu

Závazná norma pro čerpací stanice pohonných hmot

Z ustanovení zákona je odvozena Česká technická norma ČSN 73 6060 Čerpací stanice pohonných hmot. Norma je citována v zákoně a je tedy závazná. V současné době ČAPPO za externí spolupráce zpracovává revizi normy. Platná norma obsahuje tyto hlavní kapitoly:

  • požadavky na umístění a komunikační řešení (umístění čerpacích stanic u dálnic a silnic, u místních komunikací a v zónách sídelních útvarů, umístění z hlediska ochrany vod a podmínky pro komunikace v areálu stanice, odstavné a parkovací plochy)
  • hygienické požadavky
  • technické požadavky (základní, požární, světlá výška prostorů, osvětlení, ochrana proti hluku a zastřešení)
  • technická zařízení pro čerpací stanici (kanalizace, vodovod, stlačený vzduch, vytápění, elektroinstalace)
  • technologické vybavení pro čerpací stanici pro kapalné pohonné hmoty (skladovací nádrže, šachty, potrubní rozvody, výdejní stojany)
  • technologická zařízení na LPG (zásobníky, potrubní rozvody, výdejní stojany)
  • doplňková zařízení (mycí linky, samoobslužné mycí boxy, zařízení pro prodej LPG v lahvích, stravovací provoz)

ČAPPO 2

Další návazná legislativa

Výše uvedená legislativní pravidla spadají do Zákona o pohonných hmotách. Projekce, výstavba a provozování čerpacích stanic se řídí řadou návazných legislativních opatření a technických norem, které je možné rozdělit do následujících hlavních skupin:

Požární bezpečnost

Základním předpisem je zákon o požární ochraně, vyhláška o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb a vyhláška o technických požadavcích stavby. Vedle těchto předpisů platí české technickém normy, z nichž nejdůležitější jsou ČSN 65 0201 Hořlavé kapaliny - Prostory pro výrobu a manipulaci a ČSN 65 0202 Hořlavé kapaliny - Plnění a stáčecí výdejní čerpací stanice. Další širokou skupinou jsou normy o požární bezpečnosti staveb.

Ochrana životního prostředí

Do této skupiny patří především legislativa k ochraně vod reprezentovaná vodním zákonem, legislativa k ochraně ovzduší, kde je stěžejním zákon o ochraně ovzduší a vyhlášky týkající se emisních limitů a zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů. Velmi důležitým předpisem je zákon o chemických látkách a chemických přípravcích a zákon o prevenci závažných havárií. Do oblasti ochrany životního prostředí patří i ustanovení zákona o odpadech a zákona o obalech.
Z oblasti ochrany ovzduší je nutné připomenout povinnost provádět denně kontrolu účinnosti rekuperačního systému benzínových par a vést o těchto kontrolách evidenci.

Statistika a hlášení státním orgánům

Za nejdůležitější lze považovat tato hlášení:

  • Údaje o prodeji pohonných hmot na čerpacích stanicích pro účely jejich evidence (Vyhláška č. 133/2010 Sb., příloha č. 15)
  • Údaje o pohonných hmot pro účely jejich evidence (Vyhláška č. 133/2010 Sb., příloha č. 14)
  • Roční dotazník o provozu čerpacích stanic pohonných hmot, plnicích a nabíjecích stanic (Crs (MPO) 1-01)
  • Pololetní výkaz o síti čerpacích stanic pohonných hmot, plnicích a nabíjecích stanicích (Crs (MPO) 2-02)

Metrologie a kontroly na čerpacích stanicích

Jedná se o velmi důležitou oblast, která je řešena především zákonem o metrologii, vyhláškou, kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel a měření, vyhláškou, kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, nařízením vlády, kterým se stanoví technické požadavky na měřidla technickými normami pro odběr vzorků.
V této souvislosti je třeba akcentovat nastavení a kontrolu měřidel na výdejních stojanech, která je zvlášť důležitá pro motoristy a v poslední době i pro celní a daňové kontrolní orgány.
Zvláštní kapitolou kontroly je kontrola jakosti prodávaných pohonných hmot ve smyslu vyhlášky č. 133/2010 Sb., o jakosti a evidenci pohonných hmot. Kontrolu provádí Česká obchodní inspekce a zjištěné výsledky zveřejňuje, což je signálem pro zákazníky o úrovni péče příslušného provozovatele o kvalitu prodávaných produktů.

Podmínky podnikání

Základním dokumentem je živnostenský zákon. Provozování čerpacích stanic je živností volnou. Při plánování lokality stanice je třeba dbát ustanovení již zmíněného stavebního zákona a zákona o uzemním plánování a omezení plynoucí z vyhlášených ochranných zón.

Bezpečnost na čerpacích stanicích, ochrana zdraví a prevence havárií

Bezpečnost je chápána především jako bezpečnost zákazníka a obsluhy. Vedle předpisů vydaných státem a majících obecnou platnost vydávají značkové distribuční společnosti vlastní předpisy, které řeší bezpečnostní problémy hlouběji a detailněji. Základními dokumenty jsou zejména zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o péči o zdraví lidu, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o inspekci práce, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovně právních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při poskytování služeb mimo pracovně právní vztahy, zákoník práce a celá řada prováděcích legislativních předpisů a nařízení vlády.
Problematika bezpečnosti je na čerpacích stanicích řešena také celou řadou technických norem, které stanoví technické parametry osvětlení, akustiky, fyzické ochrany objektu, protivýbuchové prevence, grafických značek a pod. Čerpací stanice na tankování zkapalněných ropných plynů a plnicí stanice stlačeného zemního plynu musí splňovat podmínky nakládání s tlakovým zařízením. V posledním období nastal rozvoj nabíjecích stanic pro nabíjení baterií elektromobilů. To je však na samostatnou stať.

Průvodce složitým labyrintem legislativy se vyplatí

Uvedený výčet předpisů a technických norem není vyčerpávající, je však ukázkou legislativní složitosti podnikání na čerpací stanici. Řada předpisů se vzájemně prolíná a navazuje na sebe. Je proto zcela jasné, že provozovatel a obsluha musí mít odpovídající vzdělání a praxi v oboru. Každopádně se vyplatí problematiku provozní legislativy čerpací stanice svěřit do péče specializované firmy, která je schopna sledovat aktuální vývoj příslušných zákonů, vyhlášek a norem. Provozovatel je nepřímo a v některých případech i přímo zodpovědný i za dodržování předpisů zákazníky, kteří se by se měli řídit bezpečnostními pokyny provozovatele čerpací stanice.


Bezpečnost na čerpacích stanicích

V novém seriálu přední odborníci v oboru a specialisté členských firem ČAPPO budou postupně rozebírat jednotlivé bezpečnostní situace při výstavbě a provozu čerpacích stanic.

Autor: PR, Zdroj: ČAPPO

Diskuse

  • Šanda, 26. 6. 2020 20:49: Jak je to se zabezpečením benzin. stanic proti ujetí neplatiče? Např. mechanické zátarasy, závory ap.? Řeší to legislativa?
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek