14. 5. 2013
Čerpací stanice jsou po všech stránkách zdrojem energie.
Některé zde nabízené produkty jako energetické potravinové doplňky
a stimulační energetické nápoje ji dokonce mají přímo v názvu.
Celosvětově jejich spotřeba neustále stoupá a Česko není žádnou
výjimkou. Hlavními konzumenty i na našich ČS jsou teenageři a mladí
dospělí, kteří od nich očekávají zvýšení bdělosti i zlepšení
nálady. Jen občasného užití proti únavě se drží spíše ti starší a
rozvážnější.

Historie s novým nátěrem
Energetické nápoje, jejichž hlavní složkou je kofein, mají svoji
stoletou historii, počínaje výrobou colových nápojů v USA od
roku 1904. S rozvojem nových receptur (nadále však
s bazálním a stále vyšším obsahem kofeinu), s využitím
moderních obalových možností a hlavně vyladěného marketingu,
masivní a cílené propagace se stimulační a funkční energetické
nápoje stávají za posledních dvacet let fenoménem doby i módní
záležitostí. Americké statistiky uvádějí, že jejich spotřeba
zejména mezi teenagery raketově stoupá. V roce 2012 tržby za
energetické nápoje činily 12 500 000 000 dolarů, což
představuje neuvěřitelný nárůst o 60 % od roku 2008. Tržby za
veškeré energetické nápoje v ČR se podle odhadů společnosti
Red Bull, jedničky i na českém trhu, odhadují na více než 1,6
miliardy Kč, přičemž přes polovinu spotřebitelů tvoří mladí lidé.
Podle jejího marketingového ředitele Šimona Čapka patří energetické
nápoje k tržnímu segmentu, který nadále rostl na rozdíl např.
od klesající spotřeby piva a stagnaci ostatních nápojů. Svědčí to
tom, že trh zatím není nasycený. "V současné době počítáme
v České republice kolem deseti plechovek energetických nápojů
na osobu, na Západě je to však až trojnásobek, což velmi dobře
vykresluje potenciál této produktové kategorie. Druhým faktorem
nárůstu je maloobchodní prodej, kde si kategorie energetických
nápojů vydobyla svoje místo. Produkty nerotují tak rychle jako dřív
a například na benzinových pumpách představuje konkrétně Red Bull
jeden z nejprodávanějších artiklů."

Cena + jiné benefity
Na příkladu prémiových značek energetických nápojů se ukazuje
šíře pojmů, co je drahé, co levné, co kvalitní, co módní a co ne.
Red Bull se úspěšně snaží svým zákazníkům sdělit, že za jeho
prémiovým produktem stojí takové výhody a benefity, které převýší a
tak říkajíc "ospravedlní" o něco vyšší cenu a to i v době, kdy
u mnohého jiného zboží se operuje s cenou jako s hlavním
argumentem k nákupnímu rozhodnutí. Zákazník například za Red
Bullem vidí seskok padákem z hranice vesmíru, závody Formule
1, nejlepší sportovce zejména všech adrenalinových sportů a
nejlepších sportovních soutěží, ale i nejrůznější zábavné a
kulturní akce. Veřejnosti jsou přitom nabídnuty způsobem, že jde o
přínos značky, s čímž se velká část konzumentů nápoje
ztotožňuje.
Ostatně obdobným způsobem musí postupovat i další konkurenční
značky. Také ony, samozřejmě v míře, na kterou mají
prostředky, sponzorují sportovní a kulturní akce s orientací
na cílovou skupinu mladých lidí, kteří se v jednotlivých
značkách, chutích i účincích energy drinků neuvěřitelným způsobem
orientují a své dojmy a zkušenosti si rychle předávají zejména
prostřednictvím elektronických médií a sociálních sítí. Stačí
zabrousit na internet a rázem lze pochopit globální působnost
předních značek výrobců a distributorů energetických nápojů od
Austrálie přes Čínu, Evropu, Afriku a americkým kontinentem konče.
Všude je potenciál mladých lidí, kteří na počítačích virtuálně
dokáží kdeco. S těmi, co ale dokáží něco reálně, je spojuje
právě plechovka s "jejich" nápojem. Nákupem energy drinku
rázem i oni získávají image závodníků formule, lyžařů, cyklistů,
surfařů, akrobatických pilotů a dalších sportovců či umělců. Díky
štědrému sponzoringu předních výrobců mohou masy mladých lidí
navštívit vrcholné sportovní soutěže a kulturní akce nebo je
alespoň shlédnout v televizi.

Benzínky jsou in!
Koneckonců i lokální výrobci mají zásluhu na celé řadě báječných
akcí. Příklad za všechny: Big Shock je domácí produkt, se kterým
přišla na trh společnost Al-Namura před deseti lety. Dnes má řadu
chuťových variant a balení, existují i stejnojmenné energetické
tyčinky a energetická zmrzlina. V nabídce je i zajímavé
reklamní zboží v podobě módních triček, mikin, šál, náramků
apod. A právě tato značka nedávno uspořádala pod sjezdovkami
Harrachova akci "Poslední zimní jízda". Samozřejmě, že čerpací
stanice na všech hlavních příjezdových tazích o podobné události
vědí dostatečně dlouho dopředu, nechybějí plakáty, letáky, reklamní
předměty včetně předzásobení Big Shocky. To samé samozřejmě platí
s jinými výrobci a sponzory i u jiných akcí. V době naší
uzávěrky se ve Špindlerově Mlýně koná světové finále a mediálně o
několik řádů více sledovaný "nejdrsnější běžkařský závod planety
Red Bull NordiX". My chceme jenom připomenout, že benzínky jsou u
všech podobných akcí prostě IN!
Určují životní styl
Red Bull, Big Shock, Hell Energy, Semtex, Zenonade, No Fear
Energy, Monster Energy, Kamikaze, Pussy natural, Mad Croc… a další
a další názvy, noví i osvědčení výrobci doma i v zahraničí. Stejně
tak různé je i balení v plechu či plastu - od malých, 250ml
plechových dóz, co výborně padnou do ruky, až třeba po půllitrová
plastová balení se šroubovým uzávěrem. Všechny deklarují své
unikátní složení, sloužící k vyšším výkonům, snížení tělesné a
duševní únavy. Kromě kofeinu jako hlavní součásti receptur jsou
v nich obsaženy nejčastěji taurin, kreatin, I-karnitin, různé
sacharidy, vitamíny B a rovněž přírodní bylinné extrakty jako
guarana, ženšen, yerba-maté, výtažky z tropických ořechů a
dalších rostlin. Pokud se to s běžnými energetickými nápoji
nepřehání, je prokázána spojitost mezi rozumnou konzumací
energetických nápojů a zlepšením fyzické (aerobní i anaerobní)
vytrvalosti, bdělosti, psychomotorického výkonu, vizuálního
zpracování a pozornosti. Horší situace ovšem nastává ve spojení
s alkoholem či drogami. Zkušenosti personálu čerpací stanice
v tomto směru s nabuzenými mladými lidmi převážně
v pozdních nočních hodinách nejsou nejlepší a často je nutná i
policejní asistence.

Obliba i prodej na vzestupu
Na druhé straně je obliba energetických nápojů stále zřetelnější
už i u střední generace. Není divu, že například v loňském
roce byly plechovky s logem Big Shock využívány jako dárky za
odběr paliva u společností Benzina, EuroOil, u dalších společností,
např. u Agipu, jsou běžnou součástí ve věrnostních systémech, kdy
je zákazník obdrží za určitý počet bodů, stejně tak u Shellu, kde u
energy drinků využívají dokonce vlastní značku "Power Energy drink"
v plechu o obsahu 250 ml. Společnost Pap Oil má mj. na svých
prodejnách energetické nápoje zařazené do slevové akce TIR za odběr
paliva, navíc lze na jejich pumpách narazit i na speciality
z širokého spektra energy drinků. Například Mad Croc jsme
viděli jen tam a u OMV, kde jinak logicky vládne Red Bull. Lukoil
vyhlašuje tzv. Akce měsíce, kdy na vybrané zboží poskytuje
víceprocentní slevy. V březnu to bylo např. na colové nápoje
21 %, ledové čaje od 26 % a různé druhy Red Bullu 15 %.
Hlavně mladí zákazníci
Prodavači a pokladní na "vnitrozemských" a městských čerpacích
stanicích se shodují, že hlavními konzumenty energetických nápojů
jsou mladí lidé. Nejvíce se jich prodá v závěru týdne, večer a
v noci, při cestách na diskotéky, sportovní utkání, víkendy a
při návratech. Mnozí z nich vyžadují a doslova vyhledávají jen
určitou značku. Jiné se srovnatelnými hodnotami je neosloví a
odmítají je… Na čerpačkách v blízkosti hranic se personál
častěji setkává i s konzumenty energy drinků tak říkajíc
vyššího věku. Jde o řidiče a osádky vozů, kteří by z ciziny
ještě rádi dojeli včas domů nebo naopak urazili mnoho kilometrů
naráz po zahraničních komunikacích. Typické jsou noční cesty na
Jadran, přejezd velkého Německa či cesty do Skandinávie.
V každém případě i v době hospodářské recese je dost
zákazníků, kteří si "svůj" drink neodpustí. Je to příznivý signál
těm, kteří s příchodem jara a tedy i s vyšší frekvencí
zákazníků právě teď dokončují veškeré sortimentní změny
v regálech, chladících skříních i v pokladních zónách
s nadějí na tu veselejší, letní sezónu!

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia