12. 9. 2013
Mytí nákladních automobilů je problém a zvláště u
cisteren a silotanků, kde je třeba vyčistit i vnitřní stěny tanku,
aby nedošlo ke kontaminaci převážených látek nečistotami. Jedno
z nejmodernějších zařízení tohoto druhu provozuje
v Kaznějově firma Pašek.

Finální dočištění vnitřku cisterny
provádí řidič kamionu, který je za perfektní vyčištění tanku
odpovědný
Rodinná firma Pašek v kaolínových dolech Kaznějov a Horní
Bříza provozuje od roku 2003 technologickou přepravu surovin
vozidly Tatra a zároveň má necelý kilometr od hlavní brány
kaznějovského areálu od roku 1994 autorizované zastoupení značky
Tatra, které bylo postupně rozšířeno také o servis osobních
vozidel, pneuservis, rovnací stolici, karosárnu, lakovnu a Stanici
technické kontroly. "Umějí" zde dělat také klimatizace či
ekologickou likvidaci autovraků, popřípadě montáž handsfree
zařízení. Kvalitu odvedené práce navíc garantuje certifikát kvality
ISO 9001.
Zakladatelem a hlavním "šéfem" firmy je Miloslav Pašek, spoustu
povinností však zastane jeho syn Martin, s kterým jsme si také
povídali o nové mycí lince s čerpací stanicí, která těží ze
svého strategického postavení u vjezdu do areálu kaolínového dolu.
Otevřena byla teprve v květnu letošního roku, a přestože je
zatím stále svým způsobem v záběhu, postupně se ukazuje, že
tato investice s relativně dlouhou návratností se firmě Pašek
pomalu, ale jistě začíná vyplácet. Samotná autodoprava Pašek totiž
provozuje přes 40 nákladních automobilů Tatra. Kromě osvědčených
vozidel TATRA Jamall čerstvě v lomu jezdí první exemplář nové TATRY
Phoenix v provedení pracovní stroj s nosností v terénu 33 tun.
Novou myčku začali navíc smluvně využívat autodopravci, kteří mimo
jiné transportují již vyčištěný kaolínový prášek na další
zpracování po celé Evropě. Právě kvůli němu je myčka na cisterny a
silotanky velice důležitá, neboť přepravovaný materiál se obvykle
mění a před další nakládkou musí být tank perfektně čistý, aby
sebemenší zrnko špíny neznečistilo náklad. I velmi malá kontaminace
nákladu může vést k jeho úplnému vrácení, jak se dokonce stalo
jedné firmě při zásilce do Skandinávie.

Soustava horizontálně natáčecích trysek na dvou otočných
vertikálních rámech portálu kompletně předmyje celý povrch vozidla.
Nejen boky kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní
část kabiny i obě čela cisterny (vlevo). Tři kartáče
portálové myčky dokonale umyjí kabinu kamion (vpravo).
Máme autodopravu, potřebujeme vlastní
myčku…
"Nápad postavit myčku vznikal postupně s tím, jaké
potřeby jsme měli v souvislosti s provozem autodopravy
v dole, a také s potřebou mytí silocisteren před nakládkou
kaolínu. Výsledkem je tunel s portálovou myčkou a systémem
vysokotlakých trysek v otočných ramenech zavěšených na balancérech
ve stropě pro mytí vnitřního prostoru cisteren. Nechybí zde ani
zařízení pro zimní vysoušení přepravního prostoru cisteren.
Součástí myčky je ještě venkovní linka hrubého přemytí s rotačními
vysokotlakými tryskami na mytí kol a spodních částí nákladních
vozidel. Myčka má kapacitu 20 kamionů nebo nákladních vozidel za
den a díky vytápěnému boxu funguje celoročně.
Myčku v Kaznějově si firma Pašek postavila vlastní stavební
skupinou. V mycím tunelu s úctyhodnými rozměry 30 x 8 x 7
m najdete portálovou myčku Christ Magnum, která je díky svému
bytelně svařenému xxx. Kompletně žárově pozinkovaný ocelový rámu
zaručuje stroji dlouhou životnost. Portál je doplněn o speciální
vysokotlaké zařízení Jetstream Matrix, jež je schopno zkrátit
manuální předmytí celé závěsové soupravy až o 80 procent a zároveň
snižuje spotřebu vody.
Pro tlakové přemytí vnitřního pláště cisterny slouží trojice ručně
vysokotlakých trysek zavěšených na otočných ramenech u stropu.
Zajímavé je technické řešení vysoušení vnitřního prostoru cisteren
proudem ohřátého vzduchu v zimě. Vzduch se ohřívá teplovzdušnou
jednotkou GEA s ventilátorem, který se flexibilním, u stropu
zavěšeným tubusem přivádí do krajního víka cisterny.

Horizontálně naklápěcí soustava trysek systému Jetstream Matrix na
vertikálně natáčecím rámu na portálu mycího stroje ke kompletnímu
předmytí (vlevo). Dvě obří
čerpadla systému Jetstream Matrix prostřednictvím
elektronicky řízené soustavy ventilů zásobují veškerá
vysokotlaká zařízení venkovní i vnitřní části myčky
(vpravo)
Jak se myje cisterna?
Ještě než kamion vjede do portálové myčky, může provést hrubá
předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi unikátními rotátory se
třemi tryskami. Zde se kompletně očistí spodek vozidla a jednotlivá
kola.
Do tunelu najede kamion s cisternou a poté se spustí trysky
vysokotlakého systému Jetstream Matrix na dvou natáčecích
vertikálních rámech portálu a kompletně předmyjí celý povrch
vozidla. Na každém rámu je osazeno celkem po čtyřech horizontálně
natáčecích soustavách osazených osmi tryskami. Rám
s tryskami se natáčí tak, aby se účinně umyly nejen boky
kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní část kabiny a
obě čela cisterny. Následně se na celý kamion nanese účinná vrstva
aktivní pěny, která pak chvíli působí na nečistoty. Tři kartáče
portálové myčky posléze umyjí kabinu kamionu a na závěr opět
vysokotlaký systém Jetstream Matrix opláchne čistou vodou celý
kamion.
Vnitřní mytí silotanku probíhá prostřednictvím vysokotlakého
systému zavěšeného pod střechou tunelu. Rotační ostřikovače
s tryskami zavěšené na balancéru u stropu mycí haly se ručně
zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku (díky kolejnici a
otočnému rameni mají akční rádius po celém prostoru myčky) a spustí
se tlaková voda, která zbaví vnitřní plášť nádrže všech nánosů
materiálu, který je třeba odstranit. Zbytek pak musí dočistit řidič
kamionu, který je za vyčištění tanku odpovědný. Ten má
v tunelu i na venkovní lince k dispozici vysokotlaké
zařízení pro ruční mytí. V létě se tank vysuší na sluníčku,
v zimě je pak k dispozici již zmíněný flexibilní chobot,
kterým se do tanku vhání horký vzduch.
Myčka by měla fungovat celoročně i v teplotách hluboko pod
bodem mrazu díky plynovým sálavým zářičům umístěným pod stropem. Ty
totiž neohřívají vzduch (který se po otevření vrat stejně vyvětrá),
ale primárně povrch ozařovaných předmětů a osob.

Rotační ostřikovače s tryskami zavěšené na balancéru u stropu
mycí haly se ručně zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku
(vlevo). Hrubé předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi
unikátními rotátory se třemi tryskami kompletně očistí spodek
vozidla a jednotlivá kola (vpravo).
Oáza pro řidiče náklaďáků
Druhou částí komplexu je malá čerpací stanice s jednou
refýží, na které jsou k dispozici dva oboustranné stojany na
motorovou naftu, benzin Natural 95, speciální stojan pro výdej
adBlue a stojan FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů.
Nechybí zde ani tankovací automat Unicode Systems zajišťující
bezobslužný provoz v době, kdy je kiosek zavřen. V shopu
naleznou řidiči nutné zázemí. Menší část prodejny tvoří malý obchod
s nabídkou základního sortimentu čerpacích stanic, hlavní
prostor zabírá dobře vybavený gastroprovoz, kde zákazníci najdou až
nečekaně bohatou nabídku čerstvých teplých i studených jídel a
nápojů. Řidiči kamionů i pracovníci z okolí si občerstvení
rychle oblíbili a chodí sem pravidelně nejen na dobrou kávu, ale
hlavně na svačiny a obědy.
"Chtěli bychom, aby se naše čerpací stanice s mycí linkou
stala takovou oázou pro řidiče cisteren a nákladních automobilů,
kterých denně okolo projíždějídesítky," dodává Martin Pašek.

Martin Pašek junior: "Tankovací automat Unicode Systems zajišťuje
bezobslužný nonstop provoz čerpací stanice i v době, kdy je
kiosek zavřený."

Hlavní prostor prodejny čerpací stanice tvoří dobře vybavený
gastroprovoz, kde zákazníci najdou až nečekaně bohatou nabídku
čerstvých teplých i studených jídel (vlevo). Součástí komplexu je
malá čerpací stanice, na které jsou k dispozici dva oboustranné
stojany pro výdej nafty, benzinu a adBlue a speciální stojan
FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů (vpravo).

Tatra Phoenix v akci. Pro výrobce
legendárních českých sklápěček TATRA je kaolínový důl zkušebním
polygonem pro nové modely. Všudypřítomný kaolínový nános
pokrývající celý vůz prověří účinnost nové myčky.
Autor: Tomáš Mikšovský, Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia