18. 3. 2016
Přestože se v případě pohonu na stlačený zemní plyn CNG
nejčastěji skloňují hlavně finanční výhody, toto palivo má obrovský
přínos v oblasti ekologie, a to hlavně ve
městech.

Podle studie ministerstva zdravotnictví umírá v České republice
ročně 5000 až 8000 lidí v souvislosti se stavem životního
prostředí. Na jeho zhoršení se ve velké míře podílí i emise
škodlivin z dopravy. Největší problém způsobuje doprava hlavně ve
velkých aglomeracích, jako jsou Praha, Brno nebo Ostrava. Snahou
velkých měst je co nejvíce omezit individuální automobilovou
dopravu ve prospěch hromadné. A to třeba i zaváděním tzv.
nízkoemisních městských zón, kam by směly vjíždět jen ekologické
automobily.
I hromadná doprava by však měla být co nejekologičtější. Z
hlediska lokální produkce emisí škodlivin (záměrně používáme slovo
lokální, protože v Česku se elektřina stále vyrábí hlavně z uhlí,
takže se problém emisí škodlivin odsouvá do míst, kde stojí
elektrárny) jsou nejčistší tramvaje, trolejbusy či elektrobusy.
Relativně krátký dojezd elektrobusů je předurčuje především na
kratší vzdálenosti, ideálně v centrech měst, tramvaje a trolejbusy
vyžadují zase složitou infrastrukturu a nelze je použít
všude.
I proto tvoří základ městské, resp. příměstské hromadné dopravy ve
většině měst České republice autobusy s klasickými naftovými
motory. Přestože dopravní podniky v poslední době masivně
investují do nových autobusů, v našich městech stále jezdí často
deset i patnáct let staré vozy. "I nejnovější naftové motory ale
produkují víc škodlivin než motory na stlačený zemní plyn,"
vysvětluje Václav Holovčák.
Stlačený zemní plyn je totiž na rozdíl od nafty tvořen téměř
výhradně nejjednodušším uhlovodíkem metanem, jehož spalováním
vzniká v motoru významně méně škodlivin, než je tomu u chemicky
velmi složité nafty. Například ve srovnání s moderním naftovým
motorem Euro 5 produkuje ten plynový o 95 % méně jedovatého oxidu
uhelnatého a zhruba o čtvrtinu méně nespálených uhlovodíků, které
jsou zdraví velmi škodlivé. Vypouští i o 75 % méně pevných částic.
Černý kouř z plynového autobusu prostě neuvidíte.
"Autobusy na zemní plyn jsou proto optimálním řešením jak do
velkých měst, tak i pro příměstskou dopravu. Kromě ekologického
hlediska jsou i mnohem tišší, což se hodí zejména při provozu
v noci," upozorňuje Václav Holovčák, místopředseda
představenstva Bonett Gas Investment.
Díky dotacím od státu došlo v posledních dvou letech
k masivnímu nákupu autobusů na CNG i výstavbě plnicích stanic.
Například pro dopravní podniky v Brně a Ostravě vybudovala
společnost Bonett, největší prodejce CNG v Česku za rok 2015, obří
plnicí stanice na CNG. "Výkon přes 4000 kubíků plynu za hodinu z
nich dělá dvě největší CNG stanice ve střední Evropě," říká Václav
Holovčák. "Každá z nich plní denně přes 100 autobusů," doplňuje.
Například v Brně se díky provozu autobusů na CNG do ovzduší
vypustilo o 9,4 t oxidu uhličitého, 61,5 t oxidů dusíku a 2,3 t
pevných částic méně.
Další šance na zlepšení ovzduší ve městech nabízí nový dotační
program nazvaný Nízkoemisní a bezemisní vozidla, který vyhlásilo v
polovině ledna 2016 Ministerstvo pro místní rozvoj v rámci
Integrovaného regionálního operačního programu. Ten je určen pro
nákup silničních vozidel využívajících alternativní palivo, resp.
pro nákup drážních vozidel městské dopravy pro zajištění dopravní
obslužnosti podle smlouvy o veřejných službách v přepravě
cestujících. V pokladně je připraveno přes 1,3 miliardy
korun.
Nicméně tento dotační program má tak nastavené podmínky, že ho
tentokrát nelze moc použít na pořízení příměstských ekologických
CNG autobusů. "Příjemce dotace totiž musí prokázat, že disponuje
smlouvou v závazku na veřejnou dopravní službu po dobu
minimálně pěti let. Bohužel většina stávajících kontraktů dobíhá,
dopravci mají s většinou krajů smlouvu maximálně do roku 2019, a
nové soutěže mnohdy nebyly ještě ani vyhlášeny. Prokázat tedy
smlouvu s krajem s delší platností než 5 let je
v řadě regionů nemožné," upozorňuje Václav Holovčák ze
společnosti Bonett Gas Investment. Šanci tak mají především městské
dopravní podniky, které mají dlouhodobé smlouvy. I samo
Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí, že se dotace z tohoto
programu využijí spíše na nákup trolejbusů či
elektrobusů
Autor: TZ Bonett