15. 2. 2020
"Vždycky jsem chtěl studovat chemii a pracovat
v tomto oboru," říká v rozhovoru pro Petrol magazín
ředitel Svazu chemického průmyslu a Osobnost české petrochemie za
rok 2019 Ivan Souček.
Proč jste se rozhodl po studium chemie?
Vyrůstal jsem v rodině, kde oba rodiče byli vystudovaní
chemici-technologové. Rozhodnutí jít v jejich šlépějích jsem
považoval za přirozené, ostatně se tak děje v řadě jiných
rodin, kdy alespoň jedno z dětí se "potatí". Nakonec jsem
vystudoval i stejnou vysokou školu jako rodiče a na doporučení otce
začal pracovat "u komína" (tehdy v Kaučuku Kralupy).
Uvažoval jste i o jiném oboru?
Vždy jsem chtěl studovat chemii, ale po ukončení vysokoškolského
studia chemické technologie a podnikové praxe jsem shledal nutnost
se dovzdělat v ekonomických oborech, což se mi počátkem 90.
let podařilo realizovat na zahraničních školách v Itálii, USA a
Japonsku a později obhájit ekonomický doktorát na VŠCHT
v Praze. Kombinaci technického a ekonomického vzdělání
považuji pro fungování podnikového manažera za zásadní.
Ekonomika a řízení se ke sklonku mé pracovní kariéry vlastně
staly mým současným povoláním. Od roku 2011 učím odvětvovou
ekonomiku,respektive ekonomické aspekty chemického průmyslu a
řízení investic v chemickém průmyslu, takže své zkušenosti
přenáším i na mladou nastupující generaci.
Jak jste se vypracoval na pozici top manažera? Co vše je
k tomu potřeba?
Svou kariéru jsem věnoval chemickému a rafinérskému průmyslu a
nikdy jsem předem neuvažoval, jakou pozici bych chtěl
v budoucnu zastávat. Měl jsem i štěstí, že jsem vždy dělal
práci, která mě bavila, a měl výborné nadřízené a kolegy.
V samém počátku jsem v Kaučuku Kralupy pracoval jako
provozní technolog, později jako "rozvojář" polystyrenových plastů
a "strategický plánovač" celé společnosti, ještě později jako
"rozvojář" celé skupiny Unipetrol. Na Unipetrolu jsem měl i výborné
kolegy, kteří byli mimořádnými experty a od kterých jsem se spoustu
věcí naučil. Později jsem dostal příležitost jako generální ředitel
nejprve v Koramu Kolín, poté v České rafinérské ještě v době,
kdy byla Česká rafinérská společným podnikem Unipetrolu a
společností Shell, Conoco Phillips a Eni. Po odchodu z České
rafinérské jsem pracoval jako konzultant odvětví a poté znovu jako
"rozvojář" a vedoucí projektu pro rafinérii v zahraničí, což
vyústilo v realizaci několikamiliardového projektu hlubokého
zpracování ropy. Myslím si, že předpokladem k tomu, aby se
dala dělat práce respektovaného manažera společnosti, je vhodná
právě kombinace odborného a ekonomického vzdělání. Důležitá je i
jazyková vybavenost. Expert v oboru by měl dnes ovládat
minimálnědva světové jazyky.
Jak snášela vaše vysoké pracovní nasazení
rodina?
Přiznám se, že jsem rodinu trochu zanedbával, snad jsem to
zčásti vynahradil společným cestováním, pohodovou a nekonfliktní
náladou v rodině a zajištěným vzděláním a usměrněním ke správným
životním hodnotám pro naše děti. A z části si to nyní
vynahrazuji na dvou malých vnučkách. Tu starší jsem naučil jezdit
na kole, dal základy šachové hry, naučil lyžovat i plavat, mladší
mi snad dá příležitost později.
Dá se při tak náročném povolání, jako je top manažer,
najít i místo na koníčky a jinou mimopracovní činnost?
Začal bych asi publikační činností, kterou asi nelze nazvat
koníčkem, ale spíše snahou, aby po vás něco dlouhodobého zbylo. Měl
jsem velké štěstí, když jsem se v průběhu svého doktorandského
studia seznámil s prof. Jiřím Fotrem. Za dobu naší spolupráce
jsme publikovali šest knížek v oboru strategického plánování a
investičního rozhodování, kdy se podařilo vhodně skloubit
teoretická východiska a náhledy z praxe. Je to příspěvek
k "mentální kondici".
Myslím, že i péče o zdraví a fyzickou kondici je důležitá. Stále
mne baví lyžování, trochu šachy a hlavně "racketlon" (jedná se o
jeden zápas sestávající z odehrání 1 setu postupně ve stolním
tenise, badmintonu, squashi a tenise), díky kterému jsme
s kamarády absolvovali i zahraniční turnaje.
Z opravdových "koníčků" bych zmínil cestování a filatelii.
S mou ženou jsme procestovali asi 70 států a poznali mentalitu lidí
v jiných zemích. Jsem přesvědčen, že není špatný a dobrý
národ, jsou jenom špatní a dobří lidé. Z filatelie jsem hrdý
na svůj dílek sbírky, který se věnuje historii československých
legií v Rusku. Nerad bych zapomněl na čtení, beletrii. Jsem
přesvědčen, že dnešní vzdělaný člověk by měl přečíst alespoň 1
knihu měsíčně. Mými oblastmi zájmu jsou sci-fi, hlavně Jules Verne
a bratři Strugačtí, literatura faktu a sbírám knížky o
československých legiích v Rusku. Z poslední doby mne
nadchla Vondruškova "Kronika zániku Evropy".
Byl dobrý nápad prodat české rafinérie a převést
rafinérie na zpracovatelský model?
Určitě byl. Díky kapitálovému vstupu globálních firem do tohoto
odvětví ve střední Evropě jsme zcela jistě urychlili získání
konkurenceschopnosti na relevantním trhu, získali řadu know-how
souvisejícího s provozem, údržbou, bezpečností práce nebo
řízením investic, z čehož ostatně rafinérie profitují i dnes.
Měl jsem možnost pracovat s řadou zkušených odborníků a
manažerů z USA, Švédska, Kanady, Holandska, Itálie a později i
z Polska. Přechod na zpracovatelský model měl svůj půvab
v tom, že si na trhu konkurovali pouze distributoři, kterými
byli afilace akcionářů, které dostaly přístup k rafinérským
produktům za zcela totožných podmínek, tzn. že všichni akcionáři
měli zájem na co nejefektivnějším zpracování ropy.
Co váš pohled na současný tuzemský
rafinérsko-petrochemický průmysl? Mají české rafinérie šanci na
přežití?
Určitě mají perspektivu minimálně dvou až tří dekád, i když
obnovitelná energie bude stále více konkurovat. Rafinérie však
nemusí lpět jen na minerální surovině. "Zelená" rafinérie Benátky
je toho příkladem. Druhým aspektem je petrochemické využití
rafinérských kapacit, což představuje získání produktů pro
navazující výroby petrochemikálií a polymerů.
Podrobně jsem se ostatně perspektivami
rafinérsko-petrochemického průmyslu věnoval ve své přednášce na
loňském Petrol summitu.
Obecně lze říci, že distribuční síť motorových paliv se bude
dále rozšiřovat tak, aby se umožnilo poskytování standardních
služeb i vozidlům s elektropohonem či na plynný pohon. Bude
tak s výhodou nadále využívána vybudovaná infrastruktura sítě
čerpacích stanic a posílen obrat "suchého zboží" v prodejnách
čerpacích stanic. Usnadněním přístupu k alternativnímu
"palivu" však bude rychleji kanibalizována vlastní tradiční
spotřeba motorových paliv.
Nejen proto se budou existující rafinérské provozy dále
optimalizovat tak, aby došlo k co nejefektivnější výrobě
motorových paliv, které dokážou lépe konkurovat alternativním
palivům. Rafinérské společnosti se pak také budou propojovat
s plynárenskými s možností efektivního zajištění distribuce
LNG.
Rozvojové plány rafinérií by měly být zaměřeny na takové výroby,
které budou perspektivní z dlouhodobějšího hlediska. Dojde
proto k posílení možností substitucí motorových paliv na ropné
bázi a alternativního využití polotovarů nezbytných pro jejich
výrobu, např. pro navazující petrochemické zpracování. Dojde také
k revizi dalšího extenzivního rozvoje výroby automobilového
benzínu a složek nezbytných pro jeho výrobu. A nakonec dojde
k posílení důrazu na udržitelný rozvoj výroby motorové nafty,
kde lze zároveň očekávat významné snížení její spotřeby pro osobní
dopravu.
Očekává se zároveň, že rafinérské společnosti budou hledat
aliance s výrobci alternativních paliv. Ta by se následně
mohla vyrábět na existujícím zařízení rafinérií.
Mělo by smysl spojit MERO s ČEPREM?
Osobně si myslím, že smysl spojení není v získaných
synergiích, ale hlavně ve společném provozování produktovodní sítě
a skladů s jednotnou filosofií, v optimalizaci výše a druhu
zásob. Optimální společný investiční rozvoj bude nadále
zajišťovat energetickou bezpečnost státu, umožňovat další
integraci, využívání obchodních příležitostí v rámci regionu,
uspořádání vztahů s SSHR a nakonec zajistí i co největší výnos
pro státní rozpočet.
Jak budou podle vás vypadat paliva budoucnosti? Jak
dlouho ještě vydrží klasická ropná paliva?
V prognóze společnosti Shell (scénář Sky z roku 2018) se
uvádí, že některé progresivní regiony možná budou chtít dosáhnout
nulových emisí už kolem roku 2050, aby vyvážily země, které se do
tohoto bodu dostanou mnohem později. Čisté nulové emise v téměř
každé průmyslové ekonomice jsou však obtížné z důvodu současného
nedostatku nízkouhlíkových náhražek, např. pro dopravu leteckou,
lodní, silniční nákladní, výrobu cementu, některé chemické procesy,
výrobu skla. Paliva s vysokým energetickým obsahem budou tak stále
nezbytná. Větrná a solární energie může rychle růst, ale vyrábí
elektřinu, která dnes představuje méně než 20% konečné spotřeby
energie. Významný příspěvek ke dekarbonizaci a vyšší efektivnost
vyžaduje hlubokou elektrifikaci ekonomiky.
Scénář Sky předpokládá, že elektřina přesáhne 50% celkové
konečné spotřeby energie při pětinásobném zvýšení v porovnání s
rokem 2017. Dojde k postupnému prosazování elektromobility,
pro oblast výroby elektřiny bude dominovat solární energie.
V osobní a hromadné dopravě dojde ke "zlomu dominance
elektromobility" mezi lety 2030-2040, pro nákladní dopravu se
předpokládá její prosazení až v období 2050-2060. Fosilní
paliva by i po roce 2050 měla tvořit 25-35% celkové potřeby energie
pro dopravu, přičemž vlivem elektrifikace se sníží absolutní
poptávka po plynných a kapalných palivech. Vliv požadavku na vyšší
obsah obnovitelných zdrojů sníží absolutní spotřebu kapalných a
plynných minerálních paliv (tj. paliv vyráběných na bázi ropy).
Struktura změny vozového parku ovlivní strukturu spotřeby
jednotlivých druhů motorových paliv: rychlejší nástup elektrifikace
osobních vozů sníží významněji poptávku po automobilových
benzínech, zatímco pozdější nástup elektrifikace a plynofikace
nákladního vozového parku ze střednědobého hlediska zachová
významnou poptávku po motorové naftě. Tlak na snižování emisí
způsobí další racionalizaci motorů a ovlivní pokles poptávky po
motorových palivech.
Jakou roli budou hrát elektromobily, biopaliva, auta na
vodíkový pohon, biometan?
Elektromobily budou neodmyslitelnou součástí poolu motorových
paliv po roce 2030, s dominancí zhruba od poloviny tohoto
století. "Půvab" elektromobility spatřuji v eliminaci emisního
zatížení velkých městských aglomerací s velkým provozem
dopravy, byť při současném tzv. "energetickém mixu"
k významnému celkovému snížení emisí skleníkových plynů
nedojde. Není dořešena ani dostatečná kapacita a disponibilita
surovin pro výrobu baterií a jejich opětovné zpracování po ukončení
jejich životnosti.
Osobně se domnívám, že přiměřený podíl biopaliv (cca
v dnešní úrovni, tj. 5-10% celkové energetické spotřeby) je
vyvážený příspěvek k efektivnímu fungování hospodářství:
zemědělství (kde pěstování technických plodin patří mezi "normální"
využití zemědělských ploch, zejména těch, které nejsou využívány
pro výrobu potravin), zpracovatelský průmysl (který mj. přímo i
nepřímo zaměstnává tisíce obyvatel) a konečně i doprava (která
částečně těží z nižší závislosti na dovozech fosilních
surovin, jako je ropa a plyn).
Co se týče vodíku, čeká nás ještě dlouhá cesta, byť dosavadní
vývoj prokazuje, že to není cesta slepá. Biometan je určitě řešení,
jehož podporou a širším uplatněním se pomůže ke snazšímu splnění
cílů EU pro rok 2030, kdy má být energetická potřeba dopravy
zajištěna ze 14% z obnovitelných zdrojů.
Věříte, že změna klimatu je způsobena především lidským
faktorem?
Lidský faktor má na změnu klimatu nepochybně vliv, i když si
myslím, že spíše tím, že se snižuje vegetace na zemi, zjednodušeně
řečeno: kácí se lesy a staví se dálnice. Rovnováha pohlcování
CO2 vegetací je podle mne ovlivňována spíše tímto než
emisemi z lidské činnosti, které se podílejí na celkových
emisích CO2 na zeměkouli z cca 3,5-4%. Ostatní
emise CO2 produkují moře, půda, mrtvá vegetace aj.
Podle mne bude mít rychlé směřování k bezuhlíkové Evropě, tj.
Evropě nezvyšující emise CO2 - Green Deal - fatální
dopad na sociální aspekty. Ne všechny evropské země si mohou
dovolit přesměrovat své rozpočty prioritně na bezuhlíkovou Evropu,
majíce potřebu dobudovávat dopravní infrastrukturu, zajistit
vysokou úroveň školství, zdravotnictví, obrany apod., vyplácet
důchody aj. Jako v každém problému je třeba vážit možnosti,
potřeby a důsledky. Například: ví se, že Evropa přispívá
k celkovým emisím na světě z cca 9-10%? Ví se, že
bezuhlíková Evropa tedy přispěje k celkovému snížení emisí
CO2 ve světě pouze cca 0,3-0,5%? Proč se
nepreferuje spíše potřeba udržení "zelené planety", tj. zvyšovat
zalesňování a využívání rostlin pro fotosyntézu?
Problémem jsou nepochybně skleníkové plyny - ví se ale o
zdrojích a efektech metanu, halogenovaných uhlovodících, ale i
vodní páře? Vodní pára a oxid uhličitý (v koncentraci necelých
0,04%) jsou v atmosféře nejvíce zastoupené skleníkové plyny,
kvůli kterým je na Zemi teplota asi o 33 stupňů Celsia vyšší,
než by byla bez skleníkového efektu způsobeného těmito plyny. Na
skleníkovém efektu se vodní pára podílí průměrně 50%,
CO2 asi 18%, metan asi 7% a přispívají i další látky
jako ozón, freony, oxid dusný aj. O tom všem si lze přečíst nejen
v odborných statích, ale i ve Wikipedii, a mrzí mne, že si to
nepřečtou ani renomovaní a citovaní vědci a politici.
Určitě je ale nezbytné se chovat zodpovědně k přírodě a
přírodním zdrojům. Současně by to nemělo být na úkor vývoje Evropy
a naší země, její konkurenceschopnosti, životní úrovně a
perspektivy, resp. již zažitého "udržitelného rozvoje".
Co vás v současné době nejvíce trápí?
Pochopitelně mne trápí současný vývoj: v globálním pohledu
- rozdmýchávání konfliktů, boj o suroviny, obchodní války,
rozdělování Evropy, hledání nepřátel doma i v zahraničí, to
vše podporované médii. V oblasti životního prostředí je
to pak převládání kampaňovitých opatření založených na politických
a emotivních názorech, které nejsou mnohdy podložené objektivním
vědeckým názorem. Je mi líto vrcholových politiků, kteří podléhají
subjektivním a jednostranným výkladům a komentářům, což je i
"Zelená dohoda".
Jaká je role chemického průmyslu v boji proti
změnám klimatu a v čem se musí chemický průmysl
změnit?
V tomto smyslu považuji za nejdůležitější řešení
problematiky plastů. Napadá mě jednoduchá úvaha: proč papírová
taška? Vždyť tašku nechceme vyhazovat, ale recyklovat! Oproti
plastové je dražší a těžší; využívá přírodní zdroje, které jsou
nezbytné pro fotosyntézu; dá se recyklovat hůře než plastová.
Správné opatření je proto vypěstovat v lidech a firmách
recyklační kulturu, a ne zakázat plasty. Vždyť nechceme, aby se
uplatňovaly méně kvalitní konstrukční materiály, nechceme, aby se
uplatňovaly dražší materiály.
Chemický průmysl má obrovský potenciál možného příspěvku
k cirkulární ekonomice, oběhovému hospodářství. Jednou
z cest je i chemická recyklace - jediný vhodný a správný
nástroj, jak vrátit "molekuly" zpět do původní formy polymeru bez
dopadu na jeho vlastnosti. Chemická recyklace polymerů je
nejčastěji dekompozice plastu nebo elastomeru na kapalinu nebo
plyn, které lze využít k syntéze monomerů nebo k jiným
produktům, jako jsou např. kapalná motorová paliva a různé chemické
sloučeniny, které mohou nahradit stejné molekuly, které jsou
produkovány zpracováním ropy, uhlí a zemního plynu.
Dalším aspektem je energetická náročnost chemického průmyslu,
kde jdeme cestou společnou i pro jiná energeticky náročná odvětví.
Snažíme se snižovat energetickou náročnost výroby, například
využitím dekarbonizovaných a obnovitelných zdrojů energie,
nasazením nových technologií, např. technologie Power-to-X. To je
významnou oblastí dalšího směřování chemického průmyslu
s následným využitím energeticky potenciálních produktů
(vodík, čpavek, metanol, ethanol aj.). Chemický průmysl bude nadále
reagovat i na požadavky cirkulární ekonomiky a vývoje a zavádění
výroby netoxických materiálů. Významnou oblastí je výroba plastů a
jejich uplatnění na trhu ve světle omezování využívání
jednorázových plastů a maximalizace opatření k jejich sběru,
třídění a opětovnému zpracování.
Úplná dekarbonizace chemického průmyslu v pravém slova
smyslu ale není možná vzhledem k tomu, že veškerá organická
chemie je založena na vlastnostech uhlovodíkových řetězců.
Chemický průmysl určitě čeká postupná restrukturalizace tak, aby
se eliminovaly nebezpečné látky, tzv. SVHC (Substances of Very High
Concern). Určitě se aktivním výzkumem a vývojem podaří najít
adekvátní substituty. Na druhou stranu by se chemický průmysl neměl
nechat strhnout kampaněmi, aby se přestaly používat látky, které
nejsou nebezpečné.
Jakou roli v tom chce hrát Svaz chemického průmyslu
ČR?
Svaz chemického průmyslu ČR je připraven nadále zastupovat zájmy
svých členů. Jaký postoj a strategii zaujmeme, budeme dále
diskutovat i ve světle toho, že Evropská komise chystá řadu nových
legislativních opatření a problematika "advokacie" je jednou
z našich klíčových kompetencí. Zde je důležitý stanovení
priorit a "souhra" i s ostatními svazy chemického průmyslu
evropských zemí a Cefic (Evropské chemické sdružení) vůči těmto
návrhům a nalézaní přijatelných cest k realizaci opatření na
zmírňování dopadů průmyslu na životní prostředí při zajištění
nezastupitelných produktů pro navazující odvětví a potřebu
obyvatel.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín