12. 9. 2014
Od soboty 13. do čtvrtka 18. září budou moct řidiči na
vybraných čerpacích stanicích Benzina v šesti krajích získat
praktické informace, jak předcházet únavě za volantem. Akci
Bezpečná jízda s Benzinou připravila společnost ve spolupráci
s Besipem.

Lidé na čerpací stanici dostanou užitečnou brožuru s tipy, jak
si bezpečně naplánovat jízdu, jak předcházet únavě za volantem a
jak únavu zvládnout, když už na ně přijde. Na místě se lidé mohou
pobavit s odborníkem z Besipu a získat praktická
doporučení týkající se nejen mikrospánku, ale bezpečné jízdy
obecně.
"Benzina podporuje bezpečnost na silnicích, a protože
několikaminutová zastávka na čerpací stanici, ideálně
v kombinaci s kávou nebo energetickým nápojem, je tím
nejlepším způsobem, jak se vyhnout únavě za volantem a případné
nehodě způsobené mikrospánkem, rozhodli jsme se spolu
s Besipem akci uspořádat přímo na čerpacích
stanicích,"vysvětluje Agnieszka Bobrukiewiczová, vedoucí odboru
marketingu společnosti Benzina .
Součástí akce je také názorná instalace ukazující, jak může
dopadnout jízda, když se řidič snaží únavu překonat."Možná bude
instalace ukazující dva příběhy - jeden se šťastným a jeden se
špatným koncem - pro některé řidiče trochu drsná, chceme ale
upoutat jejich pozornost, protože únava za volantemmůže mít drsné
následky,"říká Bobrukiewiczová."Podle zahraničních výzkumů je únava
za volantem ovlivňujícím faktorem vzniku dopravní nehody až u 20 %
všech nehod. U dopravních nehod s úmrtím nebo vážným zraněním
se pak může jednat až o každou čtvrtou nehodu. Prevence v této
oblasti je zvlášť důležitá, unavený jsme totiž někdy každý a
většina lidí má tendenci únavu překonávat,"doplňuje Martin Farář,
vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy.
Dopravní nehody způsobené unavenými řidiči patří k těm
nejtragičtějším. Unavení řidiči mají větší pravděpodobnost, že
způsobí závažnou dopravní nehodu, protože v případě ospalosti nebo
usnutí za volantem obvykle před nárazem nebrzdí ani se nevyhnou
překážce. Nejčastěji přichází na řidiče mikrospánek mezi 2. a 6.
hodinou ráno a 14. a 16. hodinou odpoledne. Nejvíce nehod
zaviněných mikrospánkem se stává na posledních kilometrech jízdy.
Řidiči se totiž snaží s únavou bojovat do poslední chvíle
pomocí technik, jako jsou otevření okénka, poslouchání hlasité
hudby nebo mluvení."Jsou to techniky, které krátkodobě můžou
pomoci, vždy by ale měly sloužit pouze k tomu, aby řidič v
pořádku dorazil na nejbližší bezpečné místo, kde si dopřeje několik
minut spánku. Spánek je totiž jediným skutečným lékem na
únavu,"dodává Farář.
Autor: TZ