30. 1. 2015
Rozšíření alternativních paliv
v Česku brání zdánlivě nelogický fenomén. I když ceny benzinu a nafty dál
padají, stlačený zemní plyn podražuje. Auta na CNG proto přestávají
být výhodná.

1402 vozů na zemní plyn se loni prodalo
v Česku, což je třikrát více než v roce 2013. Nejprodávanějším
modelem byla Škoda Octavia G-Tec
Loni se přitom u prodeje vozů na CNG, který se po benzinu a naftě měl
stát nejrozšířenějším palivem, očekával
obrovský boom. Kalkulace jsou ale den ode dne míň příznivé.
Řada firem přitom začala v posledních měsících investovat až
stovky milionů do rozšíření infrastruktury a automobilky začaly
nabízet nové vozy s pohonem na plyn. Teď jen doufají, že se situace
vrátí do normálu a benzin zase podraží. A
počítají s tím, že podobná očekávání, respektive že auta na plyn se
zase budou vyplácet, mají i zákazníci.
"Pokles cen benzinu považujeme za
krátkodobý výkyv," myslí si Václav Král, šéf prodeje CNG zařízení
strojírenské firmy Motor Jikov. I tato firma na boom plynu vsadila
a profitovala z prodeje plniček. Další firmy od Vítkovice Group po
ruský Gazprom zase investují do budování sítí plynových čerpacích stanic.
Automobilky zatím nepočítají s tím, že by vozy na plyn zlevnily
nebo že by nějak začaly podporovat jejich prodej. "Aby došlo ke
změně nákupního chování, musely by se nízké nebo nižší ceny ropy udržet dostatečně dlouhou dobu, což je
podle našeho názoru méně pravděpodobné," říká například šéf prodeje
užitkových vozů Volkswagen Jan Procházka.
Před půl rokem byl litr benzinu o 12
korun dražší než kilogram plynu. Nyní je rozdíl jen tříkorunový a
dál se zmenšuje. A to přes to, že na světových burzách padá jak
cena ropy, tak plynu.
Je to tím, že zatímco ceny benzinu na
ceny suroviny reagují rychle, u plynu je reakce výrazně opožděná.
Kontrakty plynařů jsou totiž dlouhodobé. "Reakční doba u zemního
plynu na pohyb cen je zpravidla asi šest měsíců nebo i déle,"
vysvětluje mluvčí skupiny E.On Vladimír Vácha. I tato energetická
společnost investuje do sítě čerpacích
stanic na CNG.
Důvodem růstu ceny plynu je nepatrně vyšší spotřební daň i rychlý
rozvoj sítě plynových čerpacích stanic. Ty nové totiž stojí na lepších místech,
nabízejí lepší služby, a požadují proto také vyšší cenu za plyn.
Každá další taková stanice tak zvyšuje průměrné ceny na trhu, i
když žádná stanice nezdražuje.
Pro zákazníka se tak výhodnost CNG výrazně snižuje. Třeba u Škody
Octavia je leasing plynové verze stejně nákladný jako u
srovnatelného dieselového motoru a znamená tak prakticky okamžitou
úsporu díky levnějšímu provozu.
Jenže zatímco v létě mohla leasignová společnost nabízet úsporu 80
tisíc korun při najetí 120 tisíc kilometrů za čtyři roky, při
současných cenách už jde o necelých 30 tisíc. Otázkou je, zda tato
částka dokáže překonat nedůvěru zákazníků k novému pohonu a zda zákazníci budou ochotni skousnout
nepohodlí plynoucí z menšího množství čerpacích stanic a
omezeného dojezdu na plyn nebo případně menšího zavazadlového
prostoru.
Automobilky CNG potřebují, je to jedna z cest, jak plnit stále
náročnější emisní limity. Provoz na zemní plyn je ekologicky
šetrnější než provoz na benzin či naftu.
"Automobilky nebudou po roce 2020 schopné s vozidly na konvenční
paliva dané limity plnit. Proto je nástup
použití alternativních pohonů, a to nejen CNG, jedinou cestou, jak
se vyhnout obrovským pokutám při nedodržení průměrných emisních
limitů," říká technický ředitel leasingové společnosti Leaseplan
Daniel Prostějovský.
Autor: Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny