15. 7. 2020
Evropský parlament schválil Balíček mobility, který se
projednával skoro čtyři roky (předložen koncem května 2017). Obsah
balíčku je vítězstvím kompromisní cesty podporované i českou
stranou, která v první řadě znamená, že silniční dopravci
nebudou spadat pod vysílací směrnici při bilaterálních a
tranzitních přepravách, naopak pod směrnici bude spadat plně
kabotáž. Do domovského státu se řidiči budou muset vracet vždy do
čtyř týdnů a vozidla do země registrace každé dva měsíce. To by
mělo omezit praxi, kdy řidič zůstává v zahraničí několik
měsíců v kuse.
Změna nastane v povinnosti instalace digitálních tachografů,
která bude od poloviny roku 2026 pro vozidla v mezinárodní
přepravě platit již od 2,5 t.
Nejdůležitějším pozitivem je, že naši dopravci nebudou muset
čelit v každé zemi jiným předpisům pro vysílání, jakým je dnes
například německý MiLoG, francouzský Loi Macron apod. Balíček
přinesl i určitá uvolnění pro řidiče, například při návratu domů na
týdenní odpočinek budou moci překročit doby řízení o dvě hodiny,
aby mohli strávit více času s rodinnou a odpočinek nemuseli
vykonávat na cestě. Přijaté kompromisní návrhy jistě nejsou
dokonalé, ale v zájmu dohody je akceptujeme, i když jistá úskalí
mezinárodní silniční dopravě přinesou.
Velké poděkování za dosažení dohody patří europoslankyním
Martině Dlabajové a Kateřině Konečné, také Michaele Šojdrové, Pavlu
Teličkovi, Pavlu Svobodovi a dalším. Výbornou práci odvedl tým
stálého zastoupení České republiky v EU, velvyslanec Jaroslav
Zajíček a dopravní atašé Zdeněk Čechura. A věc by se nezdařila bez
vkladu ministra Dana Ťoka, jeho kolegů a podpory premiéra Andreje
Babiše, kteří se ve vyjednáváních angažovali.
Autor: Martin Felix, Zdroj: TZ ČESMAD BOHEMIA