6. 9. 2012
Mohlo by se zdát, že aditivace nafty a paliv vůbec je
druh moderní alchymie, honící se za pochybnými cíli. Ve skutečnosti
se ale jedná o sofistikovanou aplikovanou chemii. Aditivace paliv
se stala prostředkem pro plnění stále se zvyšujících požadavků na
kvalitu paliv pro automobily a očekává se, že tento trend bude i
nadále pokračovat.
Některé funkční typy přísad do benzinu, popsané
v předchozím dílu seriálu, se přidávají i do nafty, konkrétně
protikorozní, mazivostní, antioxidanty, deaktivátory kovů a
detergenty, ale celý sortiment přísad pro naftu je bohatší.
Přísadami se zvyšuje cetanové číslo, potlačuje pěnivost, potlačuje
růst mikroorganizmů, odstraňuje zákal a zlepšují nízkoteplotní
vlastnosti. Jako výjimečné případy existují též deodoranty,
potlačující nepříjemný zápach nafty, a přísady usnadňující
regeneraci filtrů částic. Za aditivaci je možné považovat i
barvení. Zvláštní požadavky na aditivaci platí pro bionaftu.
Přísady zvyšující cetanové číslo
Evropská norma pro motorovou naftu požaduje, aby cetanové číslo
bylo nejméně 51 jednotek, a současné rafinerské technologie jsou
nastaveny na tuto hodnotu bez jejího výrazného překračování,
zejména u zimní nafty. U arktických tříd je též nově uplatňován
požadavek min. 51 jednotek. Pokud nejsou tyto požadavky splněny
technologickou cestou, přidává se už v rafinerii malé množství
přísady, ale největší přídavky obsahují prémiové nafty. Jejich
cetanové číslo se zvyšuje až na 60 jednotek, aby se usnadnil
studený zimní start tím, že dochází ke vznícení paliva ve
spalovacím prostoru už při nižší kompresní teplotě, aby se zkrátila
prodleva vznícení a zlepšilo spalování s účinkem zvýšení výkonu,
snížení emisí a potlačení hlučnosti motoru. Zvyšovače cetanového
čísla jsou obsaženy i v některých multifunkčních přípravcích pro
spotřebitelskou aditivaci.
Antioxidanty
Mají zajistit stabilitu při skladování a prevenci tvorby úsad
tím, že na určitou dobu "zabrzdí" oxidační reakce nestabilních
složek paliva. Z ropného podílu nafty jsou to olefiny a z bionafty
estery nenasycených mastných kyselin. Aditivace antioxidantem má
pro stabilitu bionafty zásadní význam, a proto norma EN 14214
požaduje aditivovat ihned po vyrobení a také stanoví množství
přidaného antioxidantu. V průběhu skladování se ale antioxidant
spotřebovává a doba začátku oxidace zkracuje, a proto se
doporučuje, aby byla bionafta včas spotřebována, nejdéle do 30 dnů,
SMN 30 se doporučuje spotřebovat do 2 a naftu obsahující do 7 %
biosložky do 3 měsíců od doby nákupu. Je ale možné před uplynutím
této doby přidat další přísadu a stabilitu prodloužit. Umožňuje to
spotřebitelská aditivace multifunkčním přípravkem. Běžně používaný
je antioxidant typu stíněného fenolu (BHT), který je levný a dobře
rozpustný, ale existují i účinnější a dražší, např. na bázi
chinonů.
Detergentní (čisticí) přísady
Aditivace antioxidantem je sice dobrou prevencí možných
provozních problémů souvisejících s vlastnostmi paliva, ale
požadavky na spolehlivost a dlouhou životnost motorů vyžadují ještě
širší ochranu hydraulických jednotek vstřikovací soustavy. Důležitá
je čistící schopnost paliva, kterou lze zajistit aplikací
detergentních přísad. Ve vznětovém motoru je jejich hlavní funkcí
potlačovat zanášení jemných otvorů vstřikovacích trysek, ve kterých
je palivo vystaveno zvýšené teplotě, kolem ústí otvorů je možný i
kontakt s plamenem a působí tam i vliv tepelné radiace plamene a za
těchto podmínek dochází ke karbonizaci nejméně těkavých podílů
paliva a k postupnému ucpávání otvorů. Čistící funkce detergentní
přísady spočívá v potlačení usazování rozkladných produktů v
otvorech trysek a v okolí jejich ústí do spalovacího prostoru, kde
se mohou tvořit nárůstky.
Výsledky zkoušek ukazují, že kromě nestabilních složek paliva má
velký vliv na ucpávání a ztrátu výkonu přítomnost i jen stopového
množství kovu ve formě rozpustné sloučeniny v palivu, a
ukazují i to, že účinná detergentní přísada je schopna i tento
negativní vliv výrazně potlačit. Aplikace detergentní přísady
nabyla na významu po zavedení povinného přidávání bionafty do
motorové nafty. Má chránit před tvorbou úsad, např. když je
spotřebovaný antioxidant a začnou probíhat procesy oxidace esterů
kyselin, vedoucí k tvorbě nerozpustných látek a za vysoké teploty k
tvorbě tvrdých úsad. V chemii detergentů probíhá neustálý vývoj,
byly popsány tisíce formulací složení přísad, původně jednoduché
sloučeniny jsou stále překonávány účinnějšími a v poslední době se
vývoj zaměřuje na řešení kompatibility s metylestery.
Mazivostní přísady
V minulosti nafta obsahovala až desetiny % síry a její
sloučeniny zajišťovaly dostatečnou mazivost. Postupným stále
hlubším odsiřováním až na obsah síry řádově tisíckrát menší
poklesla mazivost pod únosnou hodnotu a musela být zesilována
přísadami. Bylo to velmi naléhavé opatření, protože byly současně
zaváděny moderní vysokotlaké vstřikovací soustavy s vysokými nároky
na čerpadla a vstřikovací trysky. Do norem byl zaveden požadavek na
mazivost metodou HFRR s hodnotou průměru otěrové stopy max. 460 µm,
automobilový průmysl doporučil nepřekračovat hodnotu 400 µm. To se
podařilo zvládat aplikací mazivostních přísad. Dnes se používají
esterové typy přísad. Zavedením povinného přidávání metylesterů
(biosložky) do motorové nafty přestalo být zajišťování požadované
úrovně mazivosti problémem, protože metylestery zlepšují mazivost a
přidávají se řádově v tisíckrát větších dávkách než mazivostní
přísady. Dnes tankované nafty mají hodnotu otěrové stopy i menší
než 200 µm. Nelze ale vyloučit, že se na trhu výjimečně objeví
dodávka nafty bez obsahu biosložky. Pokud je náhodně natankována do
nádrže vozidla, obsah bionafty ze zbytku předchozí náplně zajistí
dostatečnou úroveň mazivosti, ale pokud by to bylo opakovaně, pak
je třeba spoléhat na výrobce, který za mazivost odpovídá. Proto
mazivostní přísady stále existují na trhu, určené jak pro výrobce,
tak ve formě multifunkčních přípravků pro spotřebitelskou
aditivaci.
Přísady zlepšující nízkoteplotní vlastnosti
Palivo s nevhodnými nízkoteplotními vlastnostmi může při silném
ochlazení v zimním období vozidlo se vznětovým motorem vyřadit z
provozu a předpověď velkých mrazů je výzvou pro řidiče, aby se na
ně připravili. Úroveň nízkoteplotních vlastností prodávané nafty v
zimním období je sice stanovena právním předpisem, požadujícím, aby
nedocházelo k ucpávání studeného filtru, pokud nepoklesne teplota
paliva pod -20 °C, zkoušeno v laboratorních podmínkách, ale
prodejce není povinen při hlubším poklesu venkovních teplot dodávat
palivo s adekvátní úrovní nízkoteplotních vlastností. Některé firmy
pak iniciativně nabízejí řidičům arktickou naftu s filtrovatelností
max. -32 °C, aby neztratily zákazníky, a pro ty zákazníky, kteří
jsou zvyklí na prémiovou naftu, upravují její filtrovatelnost na
hodnoty podle předpovědí teplot pro následující dny, aby neztratily
důvěru v prémiová paliva. Mnoho řidičů preventivně přidává do nafty
přípravek zlepšující nízkoteplotní vlastnosti. Aditiva tohoto typu
se používají na všech úrovních. Rafinerie přidává modifikátor v
případě, že produkt nedosahuje celých -20 °C, dále se přidává pro
zlepšení prémiových naft a také formou spotřebitelské aditivace. Je
ale třeba mít na vědomí, že aditivací lze zimní vlastnosti nafty
zlepšit jen v omezené míře a není proto možné z typické letní nafty
udělat aditivací kvalitní zimní naftu.
Zimní problémy způsobují parafiny, které se při snížení teploty
začnou z nafty vylučovat jako krystaly způsobující zákal, při
dalším ochlazování množství vyloučených krystalů narůstá, a když je
jich větší množství, ucpávají palivový filtr. Přísady nemají
schopnost ovlivnit ani teplotu, při které se krystaly začínají
vylučovat, ani jejich množství, jejich funkce spočívá v tom, že
změní strukturu krystalů tak, že namísto velkých plochých částic
tvaru destiček se vylučují drobné trojrozměrné částice, které tak
snadno neucpou filtr. Funguje to ale jen do teploty přibližně o 12
°C nižší než je teplota, při které začíná vylučování
krystalů.
V praxi je situace taková, že spotřebitelskou aditivací lze
zlepšit filtrovatelnost až o přibližně 10 °C, pokud nebyl
modifikátor aplikován už v rafinerii, pokud aplikován byl, tak
jen do 5 °C. U prémiových naft je pravděpodobné, že prodejce
aplikoval poměrně velký přídavek přísady, a proto další aditivace
nemusí být účinná. To ale neplatí, když použil prodejce ke zlepšení
namísto modifikátoru přídavek arktické nafty.
Stejné principy platí pro zlepšování nízkoteplotních vlastností
bionafty, jen s tím rozdílem, že teplota začátku zákalu závisí na
podílu esterů nenasycených mastných kyselin (nasycené jsou obdobou
parafinů), který je dán druhem rostliny, ze které bionafta pochází.
Bionafta ze řepky dosáhne po aditivaci vhodnou přísadou teplotu
filtrovatelnosti -20 °C.
Protipěnivostní přísady
Na rozdíl od benzinu nafta při tankování pění, někdy dokonce
tolik, že to bez zdržování neumožňuje natankovat nádrž až do hrdla,
dokonce se může stát, že je pěna vytlačena z hrdla a přeteče na
zem. Přítomnost bionafty může sklon k pěnění zesílit.
Protipěnivostní přísada ovlivňuje povrchové napětí na rozhraní
kapaliny a plynu, způsobuje praskání bublin s efektem vytvoření
menšího množství pěny a jejího rychlejšího rozrážení. Přidává se ve
velmi malých dávkách a nedoporučuje se používat silikonové typy,
které se spalují na abrazivní oxid křemičitý, způsobující
opotřebení válců. Požadavek omezující pěnivost není dosud zakotven
v normě, ale výrobci motorů omezení pěnivosti doporučují.
Protikorozní přísady
Uhlovodíková nafta je nekorozivní na celou paletu konstrukčních
kovů, ale nemá schopnost chránit ocel proti rezivění v přítomnosti
vody. To lze změnit přídavkem přísady proti rezivění, která
zabraňuje ulpívání kapiček vody na povrchu oceli. Řešení bylo
převzato z aditivace olejů pro parní turbíny, do nichž proniká a
následně kondenzuje vodní pára a schopnost přísady chránit proti
rezivění se zkouší metodou původně vyvinutou pro turbínové oleje.
Velkou afinitu ke kovovým povrchům mají i deaktivátory kovů, které
zabraňují molekulárnímu kontaktu nafty s kovy a tím i jejich
působení jako katalyzátory oxidačních reakcí.
Bakteriocidní a bakteriostatické přísady
První typ se používá pro zastavení probíhajícího růstu
mikroorganismů v naftě, druhý jako prevence proti začátku jejich
růstu. Pokud není v naftě voda, není vhodným prostředím pro život
mikroorganismů, jako jsou bakterie, plísně, houby a kvasinky, ale
když se do nádrže dostane voda a je tam dostatečná teplota, začnou
se množit. Jejich oblíbenou potravou jsou n-alkany, tj. parafiny,
které v zimě způsobují problémy a ještě oblíbenější estery
bionafty. Mikroorganizmy pak produkují biomasu, slizovitou hmotu,
která má hydrofilní charakter a ucpává palivové filtry. Naštěstí v
našich podmínkách k biokontaminaci dochází jen výjimečně, protože
nafta je většinou "suchá" a teplota v podzemních nádržích příliš
nízká.
Deemulgátory
Pokud se stane, že se při skladování nebo manipulacích do nafty
dostane voda, může vzniknout zákal přetrvávající delší dobu,
protože se voda z nafty podstatně pomaleji odděluje než z benzinu.
Pokud je zákal silný a má už charakter emulze, dojde po přidání
deemulgátoru k jejímu rozložení a k usazení vody u dna. Pro
odstranění slabého zákalu lze použít přídavek malého množství
vhodného typu amfifilní látky, která je rozpustná v naftě a zároveň
dobře rozpouští i vodu. V tomto případě se vlhkost neoddělí, ale
rozpustí v celém objemu nafty.
Ostatní typy přísad
Maskování nepříjemného zápachu přísadou se již neprovádí,
protože dnešní hluboce rafinované a odsířené nafty mají méně
výrazný odér než tomu bylo v minulosti a vozidla mají dokonale
těsné palivové soustavy, takže z nich nafta není cítit. Přidávání
přísad obsahujících kov (cér, železo), jehož sloučeniny vzniklé
spálením katalyzují vypalování filtru částic, je už překonáno
jinými způsoby a není pravděpodobné, že by se mělo v budoucnu opět
zavádět. O barvení mají občas zájem provozovatelé vozidlových
parků, aby odradili zaměstnance od drobných krádeží nafty pro
jejich soukromá vozidla. Existují barviva rozpustná v naftě, ale
výběr odstínů je malý vzhledem k tomu, že nelze použít žlutý, jako
má nafta, a červená je vyhrazena pro značkování nezdaněných
středních destilátů. Používání červené nafty by budilo podezření,
že jde o daňový únik. Barvení lze ještě kombinovat se značkováním,
které může posloužit v důkazním řízení.

Vladimír Matějovský
Nezávislý expert v oboru motorových
paliv, bývalý dlouholetý pracovník Benziny a Ústavu paliv a maziv,
člen týmu odborných poradců redakce PETROLmagazínu
Autor: Vladimír Matějovský, Zdroj: PETROLmedia