14. 2. 2023
Aktuální vývoj cen PHM v ČR
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR se v uplynulém týdnu
vyvíjely různě.Cena benzínu Natural 95 se zvýšila o 2 haléře na
37,86 Kč za litr. Nafta zlevnila o 12 haléřů na 37,62 Kč za
litr(ceny k 7. 2. 2023; zdroj: CCS).
Výhled pro následující dny (od 9. 2. 2023 do 16. 2.
2023)
Cena ropy Brent mírně poklesla na 84 dolarů za barel. Velmi
příznivý je propad velkoobchodní marže. Maloobchodní marže jsou
mírně podprůměrné.V nejbližších dvou týdnech očekáváme pokles
cen. Nafta by mohla zlevnit až o desítky haléřů na litr.
Evropské velkoobchodní marže klesají, a to zejména u nafty.
Marže v USD za barel:
Stav na trhu s ropou
Globální trh s ropou je dobře zásoben. Celosvětová poptávka
roste a letos už bude rekordně vysoká. Ale také stoupá produkce.
Kartel OPEC teď už sice produkci nezvedá, ale více se těží mimo
kartel. Globální zásoby ropy se také zvyšují. V prosinci byla
těžba uskupení OPEC+ o 1,8 mbd pod domluvenou kvótou. Pod
domluveným limitem těží především Rusko, Angola a Nigérie.
V případě navýšení poptávky po ropě mohou rychle reagovat
především Saudská Arábie, SAE a Kuvajt.
Významný je i vysoký export ropy a ropných produktů
z Ruska. V lednu byl vývoz ropy ze země vyšší než před
počátkem války. Hlavními odběrateli ropy se staly Indie a Čína. Ty
využívají obrovský diskont ceny.
Sankční politika EU a G7 vůči Rusku je až nečekaně úspěšná.
Příjmy ruského rozpočtu kvůli nízké prodejní ceně propadly. Přitom
objemy zůstaly na vysoké úrovni a trh je dobře zásobený. To dává
Evropě čas, by si zajistila dodávky ropy a ropných produktů
z jiných oblastí. Indické a čínské rafinérie ropy pochopitelně
generují při nákupu ropy za vysoký diskont nadprůměrný zisk.
Od 5. února je v platnosti embargo na dovoz ropných
produktů z Ruska do EU a cenový limit v mezinárodní
námořní dopravě. V prosinci a lednu byl export paliv
z Ruska velmi vysoký. Následující obrázek ukazuje nalevo vývoz
nafty z ruských přístavů. Obrázek napravo ukazuje země, které
naftu nakupují. Více importují Turecko, severní Afrika a země
v Asii.
Podíl ruské ropy a ropných produktů na moři výrazně stoupá, což
ukazuje, že přepravní trasy se prodlužují a zároveň se zvyšuje
zásoba v tankerech. Sazby za pronájem tankerů jsou proto velmi
vysoké.
Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ