MOL Chotýčany (D3)

Čerpací stanice roku, MOL

MOL Chotýčany (D3)

Špičkový servis v nových barvách

Na oboustranné odpočívce dálnice D3 v katastru obce Chotýčany těsně před Českými Budějovicemi mohou řidiči od letošního září využívat služeb dvou nových čerpacích stanic MOL. Stojí naproti sobě a jsou naprosto identické. My jsme navštívili tu, která obslouží automobily a jejich posádky ve směru do jihočeské metropole.

Dálnice D3, respektive její jižní část (od Nové Hospody do Dolního Dvořiště) by měla být hotova do roku 2026 (středočeská do roku 2029). Zatím jsou na tomto 109,7 km dlouhém úseku naplánovány tři odpočívky. Mitrovice nedaleko Miličína už funguje delší dobu, Chotýčany se otevřely letos a Suchdol těsně před hranicemi se začne stavět až s posledním úsekem. Zatímco u Mitrovic vás obslouží na čerpací stanici Orlen, pronájem odpočívky Chotýčany vysoutěžil na 20 let maďarský MOL, který zde v obou směrech postavil zbrusu nové čerpací stanice. Společnost za ně ročně zaplatí nájem zhruba 9,8 milionu korun.

Podle nového konceptu

Maďarský ropný koncern, respektive jeho česká pobočka připravila projekt obou čerpacích stanic podle nového konceptu a v novém barevném schématu. Tmavší z dvojice zelených zmizela a světlejší odstín se nyní na totemu i atice kombinuje s černou. Bílý nápis MOL v červeném poli zůstal, červenou linku na atice však nahradila zelená. Do černozelených barev se pak "oblékly" i výdejní stojany a jejich "kapotáž". Nutno dodat, že nová barevná kombinace působí mnohem lépe, svěží jarní zeleň totiž vedle černé doslova svítí. První veskrze pozitivní dojem ještě umocňuje bohatě prosklený shop s přilehlým venkovním posezením.

Odpočívka Chotýčany je jedna z prvních v naší dálniční síti, která řeší dlouholetý problém řidičů kamionů, kteří často nemají kde zaparkovat kvůli nucené přestávce. Za čerpací stanicí je totiž k dispozici parkovací plocha pro 40 kamionů, 45 osobních automobilů, čtyři autobusy a pět vozidel s přívěsem, respektive karavanů nebo obytných vozidel. Kontrolní stanoviště zde má k dispozici policie a součástí odpočívky je i ohrazené dětské hřiště a několik venkovních posezení se stříškou.

Takhle to má vypadat

Bezpečný široký příjezd na čerpací stanici jednoznačně vymezuje koridory pro nákladní a osobní automobily. Ze sedmi refýží je obsazeno výdejní technologií pouze pět, takže řidiči mají k dispozici celkem 10 tankovacích míst. Dvě jsou určena pro nákladní automobily s rychlovýdejem nafty a AdBlue, sedm s kapalnými palivy mohou využívat řidiči osobních automobilů a dodávek a jeden úplně na kraji je k určen k plnění LPG. Špičkově vybavené výdejní stojany Gilbarco Veeder-Root SK-700 s velkoplošnými informačními displeji nabízejí u každého stání pro osobní automobily čtyři produkty. Konkrétně je zde k dispozici standardní benzin s oktanovým číslem 95 a nafta a zároveň prémiový benzin 100 Evo Plus a prémiová nafta Diesel Evo Plus. Samolepka "Pečeť kvality" dokazuje, že jakost paliv je pravidelně kontrolována nezávislou organizací SGS. Samostatný stojan na kapalinu AdBlue najdete ještě u jedné refýže pro osobní automobily, časem by měly navíc nabídku produktů rozšířit stojany na kapalinu do ostřikovačů.

Z druhé strany shopu najdou dvě stání také majitelé elektromobilů. Ti zatím mají k dispozici nabíjecí stanici pouze o slabším výkonu 22 kW. Ale mohou ji využívat bez přihlášení a poplatků. To se ale časem zřejmě změní. Jinak platba za tekutá paliva a plyn u stojanů možná není. V shopu, který je s tankovacím nádvořím spojen stříškou, pak zákazník vedle hotovosti může platit klasickými kreditními kartami nebo tankovacími kartami MOL, CCS, UTA, E100, DKV a Eurooil. Tankautomat zde není potřeba, čerpací stanice má samozřejmě otevřeno nonstop.

Více než prostorný shop

Vstupy do prostorného zázemí jsou dva. Hlavní vchod lemuje nabídka balené kapaliny do ostřikovačů, baleného AdBlue a olejů, vedlejší vchod vede přes krytou venkovní zahrádku, kterou navíc od automobilů odděluje prosklená stěna. Interiér zázemí působí na první pohled prázdně, ale nutnost neobvykle velkého otevřeného prostoru pochopíte v okamžiku, kdy zde zastaví autobus. Díky promyšlené koncepci totiž nejsou ani v tomto případě prostory čerpací stanice "naplněny k prasknutí". S ohledem na jedinou dálniční oázu široko daleko je jasné, že především v sezoně zde bude neobyčejně rušno, takže jistá naddimenzovanost celého zázemí i z hlediska počtu míst k sezení u stolků byla nutná.

Vytápění je zatím realizováno konvenčními metodami, ale stanice je připravena na budoucí instalaci solárních panelů na střeše shopu a přestřešení výdejních stojanů, dále pumpa využívá vedle vlastní studny také dešťovou vodu pro splachování toalet a venkovní zálivku...

Podobně jako u další nové čerpací stanice MOL, která vyrostla nedávno na odpočívce Chlebovice (D47) před Frýdkem Místkem, použili architekti maďarského řetězce některé zajímavé a nové designové prvky. Jedná se například o zajímavě tvarované paravány a umělé rostliny, které oddělují jídelní boxy k sezení a zároveň celý prostor oživují. Poprvé zde bylo použito také logo Fresh Corner obrostlé popínavými rostlinami (umělými) nad chladicí skříní na nápoje. Útulnost a pohodu celému interiéru pak dodává promyšleně uspořádané osvětlení, které kombinuje nepřímá nebo bodová světla na stropě a závěsné lampy nad jídelním koutem.

Pohádkové toalety pro děti

Většina prostoru shopu je věnována bistru Fresh Corner, standardní nabídka zboží (cukrovinky, automotive, víno, dárky a hračky) se vměstnala do dvou samostatně stojících regálů v pravé části a boční stěny shopu. Zde najdete také nabídku základních léčiv od společnosti Medipoint. Další sortiment cukrovinek a nápojů pak na zákazníky čeká v impulzní zóně okolo pokladen. Z hlediska sortimentu jsme zde nenašli nic, co by nenabízely také další čerpací stanice MOL. Nenajdete zde ani regionální produkty s výjimkou českobudějovického Budvaru. Architekti zachovali i kávový "ostrůvek" se samoobslužnými kávovary a příslušenstvím. Automat na levnější instantní kávu byste na této čerpací stanici hledali rovněž marně, naopak v nabídce nechybí špičková káva z pákových kávovarů připravovaná vyškolenou obsluhou. Z dalších služeb zde zákazníci najdou například prodej mýtného nebo Sazky, samozřejmostí je bezplatné wi-fi připojení a možnost dobití přenosné elektroniky.

Součástí interiéru čerpací stanice je i dětský koutek a na malé cestovatele zde mysleli i v rámci sociálního zařízení, které je, mimochodem, rovněž připraveno na velký nápor zákazníků. Samozřejmě nechybí oddělené prostory pro dámy, pány i invalidy, sprcha a přebalovací kout, ale navíc je zde i speciální toaleta pro děti s pohádkovou výzdobu a "hvězdnou" oblohu tvořenou diodami.

Pro jedlíky i labužníky

Čerpací stanice na odpočívce Chotýčany nabízí nejvyšší standard konceptu Fresh Corner. Klidně si zde můžete naplánovat během své cesty oběd nebo večeři a určitě nebudete zklamáni. Základ nabídky teplých i studených jídel je pro každý den stejný, ale její šíře umožňuje, aby si zde každý něco našel. Všechna hotová jídla a polévky dodává na čerpací stanici firma Bapa podle specifických požadavků centrály MOL a obsluha jej pouze ohřívá v profesionálním multifunkčním zařízení Atolspeed. I když nejde o nějakou špičkovou gastronomii, kvalita jídel mě s ohledem na cenu mile překvapila. Kromě standardního a segendýnského guláše, halušek, svíčkové nebo obligátního lososa, kuřecí rolky, případně cheesburgera vám zde udělají po celý den, i klasickou anglickou snídani s volským okem, fazolemi, slaninou a opečenou klobásou nebo vaječnou omeletu. Při naší návštěvě zde navíc nabízeli speciální menu v podobě konfitovaného kachního stehna se zelím a noky nebo hovězích líček s bramborovou kaší. A pokud chcete sladkou tečku, čeká zde na vás alpský povidlový knedlík s vanilkovým krémem. Nechybí ani dvě vydatné polévky nebo oblíbené párky v rohlíku z rollergrillu. K nejoblíbenějším položkám na menu bistra ale nakonec stejně patří čerstvé bagety a panini.

Závěr

Nájemcem čerpací stanice se stala Lenka Davidová, která s maďarskou společností spolupracuje teprve rok. Předtím společně s manželem provozovala deset let soukromou čerpací stanici, která se však musela prodat. A proto přijala nabídku MOLu. "Začínala jsem s menšími čerpacími stanicemi v Jindřichově Hradci a Stráži nad Nežárkou. Po půlroce mi nabídli, zda se nechci ujmout téhle nové pumpy v Chotýčanech. To byla výzva, ale nakonec jsem do toho šla," říká dnes Lenka Davidová a dodává, že si myslela, jak se tady postupně zabydlí a osahá si to, ale skutečnost byla jiná. "Měli jsme plno hned první den při otevření, na nějaké rozkoukávání vůbec nebyl čas." Ostatně Lenka Davidová k tomu provozuje ještě čerpací stanici MOL v Českých Budějovicích a za tímto účelem zaměstnává celkem 15 lidí včetně provozního a údržbáře. Několik z nich přišlo s původních provozoven i do Chotýčan a všichni jsou z nové čerpací stanice nadšeni. "Je tu důstojné zázemí i pro personál, i když kvůli práci se zde většinou nezastavíte. Ale zatím nás to tady baví," dodává.

Určitě se za to na mě na centrále nebudou zlobit, když zkonstatuji, že čerpací stanice MOL na dálniční odpočívce Chotýčany, je dnes výkladní skříní maďarského řetězce na českém retailovém trhu. A není to jen proto, že přichází s novým designem. Svou roli totiž plní na výbornou také příkladným uspořádáním venkovních i vnitřních prostor nebo nabídkou palivového i nepalivového zboží a doplňkových služeb, které cestovatelé i profesionální řidiči na dálnici očekávají. Nyní pumpa září novotou, ale po seznámení s neobyčejně pečlivou nájemkyní je nám jasné, že by si vysoký standard měla bez problémů udržet i do budoucna.

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek