3. 9. 2025

Ivan Indráček
V poslední době se opět rozproudila diskuse na téma ETS2.
Svůj pohled na tuto evropskou směrnici a její dopad na český trh
s motorovými palivy připojil také Ivan Indráček, předseda SČS
- Unie nezávislých petrolejářů České republiky.
Proč jsou povolenky vůbec zaváděny?
Cílem Komise je uměle zdražit fosilní pohonné hmoty a
spotřebitele tak "motivovat" k přechodu
k elektromobilitě. Původní snahou Komise bylo změnit koncept
ETD (Direktiva o zdanění energií) tak, aby v sobě spotřební
daně odrážely obsah CO2 v palivech. Daňové dokumenty ale musí
být v EU přijímány konsensem (souhlasem všech členských zemí)
a k tomu nikdy nebyla vůle. Proto Komise přišla s "náhradou",
která umožnila zdražit pohonné hmoty, ale nemusela být schvalována
konsensem, protože nejde o daňový předpis.
Bude mít zavedení ETS2 dopad na cenu motorových paliv? A
jaký?
Ano, ETS2 bude mít dopad na cenu, ostatně umělé zdržení
motorových paliv je cílem ETS2. O kolik korun se zvýší cena
pohonných hmot je nejasné, protože emisní povolenky se mají
obchodovat na volném trhu, který bude přístupný i třetím osobám
(spekulantům). Jediné, co lze předvídat, je průběžný růst ceny
povolenky v dlouhodobém horizontu. Na téma ceny povolenek
vznikla již řada studií, většina odhadů pracuje kolem roku 2030
s cenami pohybujícími se nad 100 euro/t, což by v Česku
znamenalo nárůst minimálně o 7 Kč na litr. Jsou ale i studie
předpokládající nárůst na 200 euro/t.
Jak je to s opakovaně zmiňovaným stropem 45 euro/t
CO2?
Žádný takový strop neexistuje. Ve směrnici jsou nastaveny tři
různé mechanismy, jejichž smyslem je udržet cenu povolenek "na
uzdě". Všechny fungují stejně. Pokud nastane popsaná situace,
například, že cena povolenky bude po dobu dvou měsíců nad úrovní 45
euro, komise uvolní do oběhu další povolenky s cílem srazit
jejich cenu níž. Další (opakované) uvolnění povolenek ale může
nastat až za 12 měsíců, a to bez ohledu na to, jestli bude
intervence úspěšná. Mechanismus, který by s jistotou udržel
cenu povolenky pod 45 euro tedy neexistuje.
Jak je to s dostupností povolenek? Bude jich
dostatek?
Povolenky budou vydávány a obchodovány na celoevropské úrovni
(např. Lipská burza EEX). Na rozdíl od systému ETS1 nebudou nikomu
žádné povolenky přidělovány automaticky, vše se musí kupovat.
Množství uvolňovaných povolenek se bude meziročně významně snižovat
a je vysoká pravděpodobnost, že kolem roku 2030 nebude jejich
množství dostačovat potřebě trhu. Zákazníci budou vyžadovat pro své
vozy kapalná paliva, která tou dobou budou stále zejména fosilního
původu, ale nebude k dispozici odpovídající množství
povolenek, což může vést k problémům se zásobováním.
Nedávno byla do českého právního řádu implementována čerstvá
evropská směrnice o obnovitelných zdrojích energie RED III. Tato
směrnice vyžaduje po členských zemích určité tempo náhrady
fosilních paliv alternativami a snižování emisí. Tempo snižování
emitovaných povolenek v ETS2 však vyžaduje mnohem rychlejší
odchod od fosilních paliv než RED III. Jenže k tomu není na
evropském trhu nejen dostatek alternativních paliv, ale ani surovin
pro jejich výrobu.
Není tržní mechanismus získávání povolenek lepší než
obyčejná spotřební nebo uhlíková daň?
Není. Je to vytvoření nového umělého trhu a jeho naroubování na
jinak funkční trh s pohonnými hmotami. Firmy, které se
dlouhá léta věnují tomu, jak zajistit kvalitní motorová paliva svým
zákazníkům, jsou odborníky na paliva, na jejich alternativy a
v posledních letech i na snižování uhlíkové stopy motorových
paliv, se najednou musí naučit obchodovat s emisními
povolenkami.
Zisk subjektů, které budou muset kupovat povolenky v ceně
jednotek korun za litr, se pohybuje v jednotkách až desítkách
haléřů za litr. Cena povolenky tak násobně (resp. řádově) převyšuje
zisk a stává se nejvýznamnějším parametrem, který bude rozhodovat o
úspěchu nebo krachu firmy.
Na rozdíl od systému ETS1 je v ETS2 velmi obtížné až
nemožné promítnout cenu povolenky zákazníkovi v případě, že
byla nakoupena nevýhodněji, než se to podařilo konkurenci. Je to
proto, že čerpací stanice může měnit svého dodavatele
v podstatě libovolně ze dne na den a dodavatel, který má díky
ceně povolenky, byť jen o malé desítky haléřů vyšší cenu motorového
paliva, své zboží prostě neprodá.
Jaké jsou klíčové vady aktuálně platného systému
ETS2?
Trh je otevřen spekulantům, kteří, aniž by sami povolenky
potřebovali, investicemi do nich vyženou jejich cenu nahoru.
Povolenka má nepredikovatelnou cenu. Přepočet ceny povolenky na
litr násobně převyšuje běžný obchodní zisk, špatný nákup tak bude
znamenat pro obchodníky existenční potíže. Systém zvýhodňuje
ekonomicky silné subjekty, které mohou držet zaměstnance pověřené
sledováním trhu a nákupem povolenek a zároveň mají možnost si ve
vhodném okamžiku povolenky předkoupit. Naopak malé firmy jsou
odkázány na služby třetích stran (které samozřejmě také musí
zaplatit, čímž se jim zvyšují náklady) a povolenky musí nakupovat
průběžně a v menším množství (nemají možnost spekulovat na
nevyhnutelný budoucí růst ceny).
Není pro menší subjekty vhodným řešením sekundární trh,
jako je tomu v případě ETS1?
Není. Nejsem odborník na ETS1, ale předpokládám, že na
sekundárním trhu se obchodují přebytky, tedy povolenky, které
subjekty dostaly zdarma, ale samy jich potřebují menší množství.
V ETS2 nikde nic zdarma neexistuje. Sekundární trh podle
stávajících pravidel existovat bude, ale reálně na něm bude
prodávat pouze ten, kdo si povolenku předkoupil se záměrem ji
později se ziskem prodat. Není tedy důvod, proč by měla být na
sekundárním trhu povolenka v daném čase cenově zásadně odlišná
od trhu primárního.
Není řešením vyšší ceny motorových paliv kompenzace
prostřednictvím Sociálního klimatického fondu?
Může být, ale jen částečné. Pravidla fondu ještě nejsou
nastavena. Na kompenzace půjde pouze část získaných prostředků,
větší část má být použita na investice směřující k čistší
dopravě. Příjmem státu nebude celá cena povolenky, kterou zaplatí
spotřebitelé v ceně paliva, ale pouze ta její část, za kterou
byla prodána na primárním trhu. Pokud na primárním trhu koupí
povolenku spekulant a se ziskem ji o rok později prodá nějaké
"povinné osobě", bude spotřebitel samozřejmě hradit cenu povolenky
včetně zisku spekulanta. Lze říci, že stát nese veškeré politické
náklady na zdražení ceny pohonných hmot, ale o zisk se musí dělit
se spekulantem. Je proto na hlavu postavené, aby stát kompenzoval
ze svých prostředků vysokou cenu pohonných hmot, když z toho
mají zisk firmy spekulující na růst ceny povolenky. Ale hlavně jde
o další přerozdělovací systém. Jedná se o nový mechanismus, který
lidem bere peníze, aby je pak členské země mohly zpět
rozdělovat.
Jaké změny v systému ETS2 navrhuje Kancelář
SČS?
Nabízí se celá řada variant, jak systém upravit, aby plnil
funkci, která je od něj očekávána a zároveň v sobě nenesl tak
silná rizika a neměl negativní dopady na hospodářskou soutěž.
Jako první se nabízí zrušení ETS2 a jeho nahrazení upravenou
spotřební daní. Jde sice o radikální ale jediné správné řešení.
Jelikož je ETS2 fakticky skrytou daní, bylo by dobré, kdyby výnos
zůstával státu a nebyl ziskem spekulantů. Opravdová daň se nemůže
stát nástrojem konkurenčního boje, protože ji platí každý ve stejné
a dopředu známé výši. Minimalizuje se riziko podvodů, protože model
spotřební daně je již zavedený a disponuje silnými ochrannými
mechanismy. Jsme si vědomi, že pravděpodobnost úspěchu takto
radikální změny je velmi omezená. Nicméně pokud si členské země
uvědomí, že zachování ETS2 znamená i ztrátu části příjmů ve
prospěch zisku spekulantů, mohly by se na návrh dívat
vstřícněji.
Ale jak sám říkáte, šance na úplné zrušení ETS2 je
mizivá
Nebude-li vůle ETS2 zcela opustit, lze uvažovat o změnách
způsobu obchdování nebo nastavení skutečné ochrany před
nekontrolovatelným růstem ceny. Nabízí se například fixace ceny
povolenek a jejich prodávání povinným osobám za předem stanovenou
(roční) cenu. Takové řešení je ale průhledným duplikováním
spotřební daně, a tak se naskýtá otázka, proč rovnou nevyužít
"čistší" variantu a ETS2 v dopravě zrušit. A myslím, že fixace
ceny je i nepřijatelná pro Evropskou komisi prostě proto, že by se
tím potvrdilo, že ETS2 je "objížďkou" ETD. Logicky by totiž
následovala pravděpodobně úspěšná žaloba proti ETS2 u Evropského
soudního dvora, soud by musel uznat, že ETD2 je fakticky novou
daní, která ale nebyla schválena jednomyslně.
Průchodnější tedy je spíš úprava pravidel obchodování vedoucí ke
stabilizaci ceny povolenky a omezení tlaku na její růst. Tedy změna
pravidel pro uvolňování dalších povolenek, pokud poroste cena nad
stanovenou mez, a úprava mechanismu automatického snižování počtu
ročně uvolňovaných povolenek tak, aby množství dostupných povolenek
odpovídalo trajektorii snižování spotřeby fosilních paliv podle RED
III.
Představujete si tedy rychlejší a neomezené uvolňování
nových povolenek v případě nepřiměřeného růstu jejich ceny a
zároveň pomalejší snižování ročně uvolňovaných
povolenek?
Přesně tak. A dalším opatřením by mělo být omezení
spekulativních nákupů a zkrácení "životnosti" povolenky. Trh
s povolenkami měl být otevřen výhradně pro subjekty, které
samy povolenky potřebují, neexistovala by možnost nákupu povolenek
jako finanční investice. A pokud jde o životnost povolenky, čím
kratší bude její životnost, tím méně atraktivní je její nákup se
spekulací na růst ceny. Podobný efekt by mělo i omezení množství
povolenek, které by bylo možno převést do dalšího roku nebo
zavedení možnosti průběžného vyřazování povolenek a jeho
zvýhodnění. Jednodušeji řečeno - jakékoli opatření, které sníží
atraktivitu a zvýší rizikovost předkupu, povede k vyrovnání
pozic mezi kapitálově silnými a slabými povinnými osobami. A musím
k tomu podotknout, že trh povolenek je evropská trh, tedy i
měřítko kapitálové síly je třeba vnímat evropsky, nikoli česky!
Variant úprav a dalších zde nezmíněných možností může být celá
řada, konečné řešení by ale vždy mělo vést ke stabilizaci a
předvídatelnosti ceny povolenky a k omezení negativních
dopadů, které systém povolenek přináší do trhu. Naopak, nedává
smysl navrhovat úpravy, které by "natvrdo" snižovaly ceny
povolenek, protože ty jsou, při znalosti postojů většiny evropských
zemí a majority europoslanců, neprůchodné. Takový krok by totiž
směřoval proti jejich samé podstatě, proti důvodu, ze kterého byly
vytvořeny. To, samozřejmě, neznamená, že s cílem, pro který
jsou povolenky zaváděny, bezvýhradně souhlasíme.
AUTOR: -red-
FOTO: archív
Zdroj: Petrol magazín č. 4