Infrastruktura pro elektromobily v ČR

Dobíjecí stanice

S postupující elektrifikací vozového parku roste i nutnost budování dobíjecí infrastruktury. Řidičům ale už nevyhovuje pomalé dobíjení u čerpacích stanic. Hlavně na cestách hledají rychlodobíjení, kde automobil doplní energii za desítky minut. Jak jim vycházejí vstříc energetické firmy a řetězce čerpacích stanic?

Podíl elektromobilů roste

Počet elektromobilů na českých silnicích vloni významně vzrostl, úspěšný dotační program podpořil zájem podnikatelů. Jen od ledna do října přibylo téměř 9 tisíc nových elektromobilů, takže na konci října bylo v ČR registrováno již více než 33 tisíc elektrických vozů. Mimochodem, v roce 2017 měly elektromobily podíl 0,11 % na nově registrovaných vozidlech, letos to bylo již 4 %.

Co se týče infrastruktury, provozovatelé elektromobilů měli ke stejnému datu k dispozici 5646 veřejných dobíjecích bodů. Z tohoto počtu se jednalo o 3964 běžných nabíječek (AC) do 22 kW, 1238 rychlodobíječek (DC) do 148 kW (většinou 50 kW) a pouze 444 ultrarychlých nabíječek (UFC) nad 150 kW. 

V celé Evropské unii bylo ke stejnému datu (říjen 2024) provozováno přibližně 6,2 milionu elektromobilů, které mohly doplňovat energii u 821 782 veřejných dobíjecích bodů. Z toho je více než 57 procent nabíječek provozována pouze ve třech zemích - Nizozemsku, Francii a Německu. Česko je v rámci EU v absolutním počtu veřejných dobíjecích stanic na 14. místě, v přepočtu na počet obyvatele na 21. místě a v přepočtu na délku silniční sítě na 19. místě.

AC, DC nebo UFC?

Zatímco u kapalných paliv přesně víte, za kolik natankujete u čerpací stanice a můžete si tak spočítat náklady na provoz automobilu se spalovacím motorem, u elektromobilu to tak jednoduché není. Záleží na tom, zda dobíjíte doma nebo u veřejné stanice, popřípadě u pomalé, rychlé nebo ultrarychlé nabíječky.

Elektromobil můžete nabít dvěma způsoby. K AC dobíjení je uzpůsoben každý elektromobil. Jde o dobíjení střídavým proudem, elektromobil si ho však musí pomocí palubní nabíječky převést na proud stejnosměrný, který následně uloží do baterie. Proto je celý proces nabíjení pomalejší. Střídavým proudem nabíjíte při použití zásuvek nebo wallboxu a vyplatí se zejména při domácím nabíjení přes noc. Majitelé elektromobilů mají totiž výhodnější sazbu elektřiny (tarify C27d a D27d), která zejména ve večerních hodinách poskytuje levnější proud.

DC nabíjení je mnohem rychlejší. Stanice s výkonem 50 kW dokáže baterii elektromobilu nabít výrazně rychleji. Využívá totiž stejnosměrný proud, který elektromobil přímo ukládá do baterie. DC nabíjení je velmi výhodné na cestách, když potřebujete co nejrychleji doplnit energii a vydat se opět na silnici. K dobíjení na DC nabíječkách se nehodí plug-in hybridy, které mají většinou vlastní nabíječku pro nabíjení střídavým proudem (do 22 kW) o výkonu 7,5 nebo 11 kW a rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem tak nedokáží akceptovat. Aktuální průměrná cena elektřiny se pohybuje kolem 2,71 Kč (bez DPH) za 1 kWh. Elektřina ve veřejných dobíjecích stanicích je pak zpoplatněna podle zvláštních ceníků dobíjení jednotlivých poskytovatelů.

ČEZ: Letos první tisícovka stojanů

"ČEZ loni zprovoznil rekordních 182 dobíjecích stanic, čímžnavýšil celkový výkon sítě na více než 70 MW.Letos chcenavýšit celkový výkon sítě na 100 MW azvýšit podíl výkonu ultrarychlých stojanů na 45 procent v podílu na výkonu celé sítě," říká Martin Schreier, mluvčí Skupiny ČEZ,a dodává, že celkový plán pro letošek je 1000 stojanů v síti (aktuálně jich je více než 840). Ultrarychlých stojanů v síti "dobíječek" ČEZ je aktuálně 117.

"Stavět budeme s osvědčenými i novými infrastrukturními partnery, např. u restaurací McDonald´s, nákupního řetězce Tesco nebo vybraných sítí čerpacích stanic, např. KM-Prona. Ještě více se zaměříme také na dálnice a jejich blízké okolí," uvedl Martin Schreier.

Podle Schreiera ČEZ zákazníkům nabízí nejnižší ceny v ČR za dobíjení na ultrarychlých dobíjecích stojanech, kde řidiči doplní za 10 minut energii na dalších 150 km jízdy. Věrní řidiči oproti neregistrovaným uspoří na tarifu Standard 7 Kč na kWh a na tarifu Premium 9 Kč na kWh, tarif Premium je tak nyní nejlevnější na trhu ve srovnání 3 největších dodavatelů.

"Loni v lednu jsme výrazně zlevnili zákazníkům dobíjení na ultrarychlých a rychlých stojanech, někde až o desítky procent. Loni na podzim následovala zmíněná stále probíhající akce "Z 0 na 100", která přinesla další výrazné snížení cen za dobíjení v síti ČEZ," dodal Schreier.

"Věříme, že elektromobilita zůstane jedním z preferovaných pohonů, který ovšem musí dávat širší smysl městům, obcím, firmám i občanům. Není to tedy o izolovaném nasazování a zvyšování podílu elektromobilů, měly by se postupně stát přirozenou součástí modernizovaných městských, obecních i firemních energetických hospodářství a jedním z článků moderních domácností. Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy je ČEZ hlavním partnerem při realizaci a provozu dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrzích konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech," uzavřel Schreier.

Dobíjecí stanice s vestavěnou baterií

V prosinci 2024 spustil ČEZ první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici v Česku, která má vestavěnou baterii. Najdete ji v Praze 4 na Duhové ulici vedle centrály ČEZ. Díky speciálnímu akumulačnímu systému dokáže nabíjet výkonem až 180 kW, i když je v dané lokalitě omezený přístup k elektrické síti. Vestavěná baterie s kapacitou 115 kWh slouží jako zásobárna energie, takže řidiči elektromobilů mohou nabíjet rychle a stabilně. Tato technologie otevírá cestu k rozšiřování sítě rychlodobíječek i na místech, kde by to dříve kvůli nedostatku výkonu nebylo možné.

Největší počet ultrarychlých stojanů na jednom místě aktuálně nabízí nový dobíjecí hub Mikulášov na 96. kilometru dálnice D1 ve směru z Brna do Prahy (U ČS MOL), kde je řidičům k dispozici celkem 15 stojanů, z toho 14 ultrarychlých.

E.on: Dobíjecí stanice o výkonu až 400 kW

Počty dobíjecích stanic navyšuje i energetická společnost E.on Česká republika. Podle Romana Šperňáka, tiskového mluvčího, E.on Česká republika, bude firma realizovat především projekty s partnery Kaufland a Globus. Stavět ale bude i dobíjecí stanice kolem hlavních dopravních tahů. Méně výkonné stanice pak osazuje v místech, kde není potřeba tak rychlého a výkonného dobíjení.

"Vloni jsme uvedli do provozu 128 nových dobíjecích bodů ve 28 lokalitách, a celkem jsme jich na konci loňského roku provozovali 590 (288 AC, 209 FC, 93 vysokorychlostních) na více než 210 místech po celém Česku. Zaměřili jsme se nejen na budování nových dobíjecích bodů, ale také na modernizaci těch stávajících, kdy postupně dochází k výměně pomalejších stanic za rychlejší s vyšším výkonem," uvedl Šperňák.

"Aktuálně už máme přes 600 dobíjecí bodů na více než 220 lokalitách. Celkově plánujeme v roce 2025 počet instalací zdvojnásobit oproti roku 2024, takže bychom letos rádi překonali hranici 200 nových dobíjecích bodů na 60 lokalitách. Většina z bude bude vysokorychlostní, kdy do naší sítě zařazujeme i nejvýkonnější možné stanice o výkonu 400 kW nebo 300 kW. Například loni v prosinci jsme v Brně otevřeli dobíjecí hub 5x400 kW stanic s celkem 10 dobíjecími body. Právě na dobíjecí huby se budeme specializovat. Někde čistě vysokorychlostní, jinde s pomalejším DC dobíjením," popsal Šperňák.

PRE: Letos 20 nových UFC stanic

Pražská energetika v současné době provozuje 164 veřejných rychlých DC (stejnosměrných) stanic o výkonu 75 kW a 42 ultrarychlých UFC stanic s výkonem nad 150 kW, říká Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice (PRE). "V letošním roce bychom rádi vybudovali minimálně 20 nových UFC stanic. Zároveň dokončujeme upgrade (zvýšení výkonu) deseti DC dobíjecích stanic s výkonem 75 kW na UFC stanice s výkonem 150 kW, který začal v loňském roce. I v letošním roce plánujeme zvýšit výkon dalších deseti DC stanic, kde vidíme silný potenciál využití vyššího výkonu," řekl nám Hladík.

Mezi významné partnery PRE v rámci výstavby patří společnosti OMV, EuroOil (Čepro) nebo Penny. Dále ve spolupráci se společností Škoda Auto PRE připravuje projekty dobíjecích hubů na území hlavního města Prahy. "Jsme schopni nabídnout spolupráci i dalším subjektům, které mají pro dobíjení vhodnou lokalitu, a zajistit zřízení dobíjecí stanice od projektu, přes vyřízení veškerých povolení až po následnou výstavbu a provoz," dodal Hladík.

Základní ceny dobíjení se u PRE odvíjejí od rychlosti dobíjecí stanice. Pomalé dobíjení na AC stanici do 49 kW stojí 9 Kč za kWh, DC dobíjení do 149 kW stojí 12 Kč/kWh a ultrarychlé UFC dobíjení nad 149 kW stojí 14 Kč/kWh. Ceny jsou uvedeny včetně DPH. Pokud je zákazník i odběratelem komodit od Pražské energetiky (odebírá elektřinu či plyn od PRE), pak jsou ceny u všech typů dobíjení o korunu nižší.

Nejvýhodnější dobíjení pak mají zákazníci, kteří odebírají komodity od PRE a mají vysokou měsíční spotřebu na našich veřejných dobíjecích stanicích. S tarifem, který stojí 150 korun měsíčně, se dostanou na 7 Kč/kWh u AC dobíjení, 10 Kč/kWh u DC dobíjení a na 12 Kč/kWh v případě ultrarychlého UFC dobíjení.

"Zajímavý produkt jsme v lednu připravili i pro zákazníky, kteří často dobíjejí na pomalých AC stanicích přes noc. S tarifem, který stojí 300 korun měsíčně, mohou dobíjet v čase od 22:00 do 06:00 bez zpoplatnění časové složky dobíjení. K tomu se ještě připočítávají standardní tři hodiny pro stání na AC stanicích, což ve výsledku znamená pro zákazníka celkem 11 hodin bez poplatku za čas strávený u AC dobíjecí stanice. Ceny za odebrané kilowatthodiny jsou pak 8, 11 a 13 Kč/kWh dle typu stanice (AC, DC, UFC)," sdělil Hladík.

MOL: Zatím 41 dobíjecích stojanů

Společnost MOL Plugee provozuje v rámci evropské sítě čerpacích stanic MOL více než 400 dobíjecích bodů. V České republice je to zatím 41 dobíjecích stojanů, které kombinují rychlodobíjení DC o výkonu 50 kW a nabíjení AC o výkonu 22 kW. "Větší část dobíjecích stanic provozujeme sami jako MOL, menší část na našich stanicích provozuje E.On," řekl nám mluvčí MOL Česko Mikuláš Duda. Podle ceníku na barrandovské čerpací stanici si MOL při nabíjení střídavým proudem do 25 kW účtuje 110 Kč za 10 kWh, u rychlodobíječky (50 kW) je to 330 Kč za 20 kWh a 640 Kč za 40 kWh.

Shell: Karta na 830 tisíc dobíjecích bodů

Výhradně na rychlodobíjecí stanice sází společnost Shell. Jak nám sdělila Jana Voštinárová, ředitelka korporátní komunikace Shell Česká republika, společnost spustila v Česku vlastní řešení ultrarychlého veřejného dobíjení elektromobilů s názvem Shell Recharge minulý rok. Motoristé mají v současné době k dispozici 62 dobíjecích bodů Shell Recharge na 18 lokalitách. Většina je umístěna na čerpacích stanicích a část je vybudována ve spolupráci s partnery i mimo prostor čerpacích stanic.

"Konkurenční výhodou stanic Shell Recharge je, že dobíjecí místa jsou umístěna na rozšířených parkovacích plochách s osvětlením a kamerovým systémem a jsou vybavena praktickými držáky dobíjecích kabelů pro lepší manévrovatelnost a celkově větší bezpečnost při provozu dobíjecího bodu. Dobíjecí stanice Shell Recharge nabízejí několik možností platby: prostřednictvím hybridní karty Shell nebo v aplikaci Shell Recharge s integrovanou digitální hybridní kartou Shell. Platba je možná také prostřednictvím platebního terminálu přiložením debetní nebo kreditní karty nebo také naskenováním QR kódu," uvedla Voštinárová.

Cena rychlého dobíjení je 13 Kč/kWh, ultrarychlého dobíjení 15 Kč/kWh. Při využití Hybridní karty Shell je cena dle individuální nabídky. Hybridní karta Shell funguje nejen ve veřejné síti dobíjecích stanic Shell Recharge, ale i v síti vybraných partnerů. Aktuálně řidiči prostřednictvím této karty mohou využít akceptační síť více než 830 000 dobíjecích bodů v Evropě, z toho více než 3800 v České republice a více než 2000 na Slovensku.

Čepro: 45 hotovo, 40 se připravuje…

Společnost Čepro spolupracuje s významnými energetickými společnostmi na výstavbě páteřní sítě vysoce výkonných dobíjecích stanic, která vychází ze strategického plánu České republiky. Jedná se o PRE a E.on Česká republika. "V současnosti je v naší síti čerpacích stanic zprovozněno 45 dobíjecích stanic a připravuje se výstavba dalších asi 40 stanic. S ohledem na ceník našich strategických partnerů můžeme říct, že nabíjení DC (stejnosměrné) je přibližně o třetinu dražší než nabíjení AC (střídavé), které probíhá na výrazně nižších výkonech než DC," říká Petr Lux, vedoucí odboru rozvoje a obchodování s energiemi.

Rozvoj elektromobility v České republice je ale podle něj v současnosti na nižší úrovni, než se pro ČR předpokládalo a strategicky plánovalo. "Jelikož však nyní není znám rozsah možné revize Green Dealu, je těžké teď odhadnout, jak revize Green Dealu rozvoj elektromobility v ČR ovlivní," uzavírá Petr Lux.

Orlen: Zatím 294 dobíjecích bodů v ČR

Také společnost Orlen Unipetrol RPA má podle Lady Gadas, senior specialisty komunikace této firmyna 102 čerpacích stanicích po celé České republice celkem 294 dobíjecích bodů, což Orlen řadí na první místo mezi řetězci působícími na českém trhu. Infrastruktura, provoz i cenotvorba těchto dobíjecích bodů jsou plně v kompetenci partnerských společností (ČEZ, PRE, E.ON).

"Do konce roku 2030 plánujeme zprovoznit přibližně 900 vlastních vysokorychlostních dobíjecích stanic s celkovým počtem 1 800 dobíjecích bodů. V současnosti jsme ve fázi projektování a získávání stavebních povolení pro prvních 45 lokalit, na nichž plánujeme vybudovat 4 až 8 dobíjecích míst. Stavíme výhradně rychlodobíjecí stanice s minimálním výkonem 150 kW na jeden dobíjecí bod," sdělila nám Lada Gadas s tím, že cenové balíčky pro vlastní síť dobíjecích stanic zatím nejsou finálně stanovené - vše se odvíjí od pokročilosti projektu a od konkrétních lokalit. "S jejich zavedením počítáme až ve fázi komerčního spuštění sítě. Co se týče širšího kontextu, pečlivě sledujeme aktuální vývoj na trhu i v evropské legislativě. Současné návrhy na revizi Green Dealu mohou ovlivnit tempo prodejů elektromobilů v nejbližších letech, nicméně neočekáváme, že by měly zásadní dopad na dlouhodobý trend ani na cílovou míru elektromobility v Česku," shrnula Lada Gadas.

Ionity: Rychlé ale drahé nabíjení

Jedním z největších provozovatelů rychlodobíjecích stanic v Evropě je společnost Ionity, která provozuje přes 3400 nabíjecích bodů a několik nabíjecích stanic najdete také v ČR. Nabíjení u stojanů Ionity o výkonu až 350 kilowattů ovšem patří mezi nejdražší. Neregistrovaný zákazník za jednu kilowatthodinu v Česku zaplatí 21 Kč, aniž vám kdokoliv garantuje hodnotu dobíjecího výkonu, který se v průběhu nabíjení velmi liší. Nejvýkonnější nabíječky se tak vyplatí pouze u elektromobilů s 800voltovou architekturou (Kia, Hyundai, Porsche, Audi, BYD). U našich východních sousedů však došlo loni k snížení ceny u nabíječek Ionity a nyní tam zaplatíte v přepočtu 17 Kč/kWh.

Jestliže chcete služeb Ionity využívat častěji, vyplatí se vám jeden ze dvou tarifů. Za Ionity Passport Motion v Česku první měsíc zaplatíte 99 Kč, následně pak 142 korun každý měsíc a u nabíječek pak budete platit 15 Kč/kWh. U varianty Ionity Passport Power jsou poplatky vyšší (první měsíc 203 Kč, následně 305 korun), ale kilowatthodina přijde na 12 Kč.

Tesla Supercharger: Výhodné pro majitele vozů Tesla

Tesla provozuje v ČR celkem 8 rychlonabíjecích stanic Supercharger, přičemž další se chystají. Jejich výhodou je kromě snadné obsluhy hlavně vyšší nabíjecí výkon až 250 kW, díky čemuž zabere nabití elektromobilu jen pár desítek minut. Pro majitele elektromobilů Tesla je nabíjení na Superchargerech finančně zajímavé a ceník není zbytečně složitý. Mimo špičku (0:00 - 16:00 a 20:00 - 0:00) se platí 10 Kč/kWh, ve špičce (16:00 - 20:00) je to od 10,901 do 11,20 Kč/kWh. Pro majitele elektromobilů jiných značek platí program Non-Tesla Supercharging. V něm zaplatíte 13 Kč/kWh v době mimo špičku a 14,20 Kč/kWh až 14,40 Kč/kWh ve špičce. Případně za předplatné 250 Kč/měsíc získáte lepší cenu pro druhý elektromobil, který není značky Tesla.

Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROL magazín č. 3

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek