30. 4. 2025

S postupující elektrifikací vozového parku roste i
nutnost budování dobíjecí infrastruktury. Řidičům ale už nevyhovuje
pomalé dobíjení u čerpacích stanic. Hlavně na cestách hledají
rychlodobíjení, kde automobil doplní energii za desítky minut. Jak
jim vycházejí vstříc energetické firmy a řetězce čerpacích
stanic?
Podíl elektromobilů roste
Počet elektromobilů na českých silnicích vloni významně
vzrostl, úspěšný dotační program podpořil zájem podnikatelů. Jen od
ledna do října přibylo téměř 9 tisíc nových elektromobilů, takže na
konci října bylo v ČR registrováno již více než 33 tisíc
elektrických vozů. Mimochodem, v roce 2017 měly elektromobily
podíl 0,11 % na nově registrovaných vozidlech, letos to bylo
již 4 %.
Co se týče infrastruktury, provozovatelé elektromobilů měli ke
stejnému datu k dispozici 5646 veřejných dobíjecích bodů.
Z tohoto počtu se jednalo o 3964 běžných nabíječek (AC) do 22
kW, 1238 rychlodobíječek (DC) do 148 kW (většinou 50 kW) a pouze
444 ultrarychlých nabíječek (UFC) nad 150 kW.
V celé Evropské unii bylo ke stejnému datu (říjen
2024) provozováno přibližně 6,2 milionu elektromobilů,
které mohly doplňovat energii u 821 782 veřejných dobíjecích
bodů. Z toho je více než 57 procent nabíječek provozována
pouze ve třech zemích - Nizozemsku, Francii a Německu.
Česko je v rámci EU v absolutním počtu veřejných
dobíjecích stanic na 14. místě, v přepočtu
na počet obyvatele na 21. místě
a v přepočtu na délku silniční sítě
na 19. místě.
AC, DC nebo UFC?
Zatímco u kapalných paliv přesně víte, za kolik natankujete u
čerpací stanice a můžete si tak spočítat náklady na provoz
automobilu se spalovacím motorem, u elektromobilu to tak jednoduché
není. Záleží na tom, zda dobíjíte doma nebo u veřejné
stanice, popřípadě u pomalé, rychlé nebo ultrarychlé nabíječky.
Elektromobil můžete nabít dvěma způsoby. K AC dobíjení je
uzpůsoben každý elektromobil. Jde o dobíjení střídavým proudem,
elektromobil si ho však musí pomocí palubní nabíječky převést na
proud stejnosměrný, který následně uloží do baterie. Proto je celý
proces nabíjení pomalejší. Střídavým proudem nabíjíte při použití
zásuvek nebo wallboxu a vyplatí se zejména při domácím nabíjení
přes noc. Majitelé elektromobilů mají totiž výhodnější sazbu
elektřiny (tarify C27d a D27d), která zejména ve večerních hodinách
poskytuje levnější proud.
DC nabíjení je mnohem rychlejší. Stanice s výkonem 50 kW dokáže
baterii elektromobilu nabít výrazně rychleji. Využívá totiž
stejnosměrný proud, který elektromobil přímo ukládá do baterie. DC
nabíjení je velmi výhodné na cestách, když potřebujete co
nejrychleji doplnit energii a vydat se opět na silnici.
K dobíjení na DC nabíječkách se nehodí plug-in hybridy, které
mají většinou vlastní nabíječku pro nabíjení střídavým proudem (do
22 kW) o výkonu 7,5 nebo 11 kW a rychlejší nabíjení stejnosměrným
proudem tak nedokáží akceptovat. Aktuální průměrná cena elektřiny
se pohybuje kolem 2,71 Kč (bez DPH)
za 1 kWh. Elektřina ve veřejných dobíjecích
stanicích je pak zpoplatněna podle zvláštních ceníků
dobíjení jednotlivých poskytovatelů.
ČEZ: Letos první tisícovka stojanů
"ČEZ loni zprovoznil rekordních 182 dobíjecích stanic,
čímžnavýšil celkový výkon sítě na více než 70 MW.Letos chcenavýšit
celkový výkon sítě na 100 MW azvýšit podíl výkonu ultrarychlých
stojanů na 45 procent v podílu na výkonu celé sítě," říká Martin
Schreier, mluvčí Skupiny ČEZ,a dodává, že celkový plán pro letošek
je 1000 stojanů v síti (aktuálně jich je více než 840).
Ultrarychlých stojanů v síti "dobíječek" ČEZ je aktuálně 117.
"Stavět budeme s osvědčenými i novými infrastrukturními
partnery, např. u restaurací McDonald´s, nákupního řetězce Tesco
nebo vybraných sítí čerpacích stanic, např. KM-Prona. Ještě více se
zaměříme také na dálnice a jejich blízké okolí," uvedl Martin
Schreier.
Podle Schreiera ČEZ zákazníkům nabízí nejnižší ceny v ČR za
dobíjení na ultrarychlých dobíjecích stojanech, kde řidiči doplní
za 10 minut energii na dalších 150 km jízdy. Věrní řidiči oproti
neregistrovaným uspoří na tarifu Standard 7 Kč na kWh a na tarifu
Premium 9 Kč na kWh, tarif Premium je tak nyní nejlevnější na trhu
ve srovnání 3 největších dodavatelů.
"Loni v lednu jsme výrazně zlevnili zákazníkům dobíjení na
ultrarychlých a rychlých stojanech, někde až o desítky procent.
Loni na podzim následovala zmíněná stále probíhající akce "Z 0 na
100", která přinesla další výrazné snížení cen za dobíjení v síti
ČEZ," dodal Schreier.
"Věříme, že elektromobilita zůstane jedním z preferovaných
pohonů, který ovšem musí dávat širší smysl městům, obcím, firmám i
občanům. Není to tedy o izolovaném nasazování a zvyšování podílu
elektromobilů, měly by se postupně stát přirozenou součástí
modernizovaných městských, obecních i firemních energetických
hospodářství a jedním z článků moderních domácností. Skupina ČEZ
tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč,
elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně
IT řešení nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy je
ČEZ hlavním partnerem při realizaci a provozu dobíjecích stanic pro
elektrobusy či návrzích konceptu elektromobility v jednotlivých
městech a regionech," uzavřel Schreier.
Dobíjecí stanice s vestavěnou baterií
V prosinci 2024 spustil ČEZ první veřejnou ultrarychlou dobíjecí
stanici v Česku, která má vestavěnou baterii. Najdete ji v Praze 4
na Duhové ulici vedle centrály ČEZ. Díky speciálnímu akumulačnímu
systému dokáže nabíjet výkonem až 180 kW, i když je v dané lokalitě
omezený přístup k elektrické síti. Vestavěná baterie s kapacitou
115 kWh slouží jako zásobárna energie, takže řidiči elektromobilů
mohou nabíjet rychle a stabilně. Tato technologie otevírá cestu k
rozšiřování sítě rychlodobíječek i na místech, kde by to dříve
kvůli nedostatku výkonu nebylo možné.
Největší počet ultrarychlých stojanů na jednom místě aktuálně
nabízí nový dobíjecí hub Mikulášov na 96. kilometru dálnice D1 ve
směru z Brna do Prahy (U ČS MOL), kde je řidičům k dispozici celkem
15 stojanů, z toho 14 ultrarychlých.
E.on: Dobíjecí stanice o výkonu až 400 kW
Počty dobíjecích stanic navyšuje i energetická společnost E.on
Česká republika. Podle Romana Šperňáka, tiskového mluvčího, E.on
Česká republika, bude firma realizovat především projekty s
partnery Kaufland a Globus. Stavět ale bude i dobíjecí stanice
kolem hlavních dopravních tahů. Méně výkonné stanice pak osazuje v
místech, kde není potřeba tak rychlého a výkonného dobíjení.
"Vloni jsme uvedli do provozu 128 nových dobíjecích bodů ve 28
lokalitách, a celkem jsme jich na konci loňského roku provozovali
590 (288 AC, 209 FC, 93 vysokorychlostních) na více než 210 místech
po celém Česku. Zaměřili jsme se nejen na budování nových
dobíjecích bodů, ale také na modernizaci těch stávajících, kdy
postupně dochází k výměně pomalejších stanic za rychlejší s vyšším
výkonem," uvedl Šperňák.
"Aktuálně už máme přes 600 dobíjecí bodů na více než 220
lokalitách. Celkově plánujeme v roce 2025 počet instalací
zdvojnásobit oproti roku 2024, takže bychom letos rádi překonali
hranici 200 nových dobíjecích bodů na 60 lokalitách. Většina z bude
bude vysokorychlostní, kdy do naší sítě zařazujeme i nejvýkonnější
možné stanice o výkonu 400 kW nebo 300 kW. Například loni v
prosinci jsme v Brně otevřeli dobíjecí hub 5x400 kW stanic s celkem
10 dobíjecími body. Právě na dobíjecí huby se budeme specializovat.
Někde čistě vysokorychlostní, jinde s pomalejším DC dobíjením,"
popsal Šperňák.
PRE: Letos 20 nových UFC stanic
Pražská energetika v současné době provozuje 164 veřejných
rychlých DC (stejnosměrných) stanic o výkonu 75 kW a 42
ultrarychlých UFC stanic s výkonem nad 150 kW, říká Libor Hladík,
vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice (PRE). "V letošním
roce bychom rádi vybudovali minimálně 20 nových UFC stanic. Zároveň
dokončujeme upgrade (zvýšení výkonu) deseti DC dobíjecích stanic s
výkonem 75 kW na UFC stanice s výkonem 150 kW, který začal v
loňském roce. I v letošním roce plánujeme zvýšit výkon dalších
deseti DC stanic, kde vidíme silný potenciál využití vyššího
výkonu," řekl nám Hladík.
Mezi významné partnery PRE v rámci výstavby patří společnosti
OMV, EuroOil (Čepro) nebo Penny. Dále ve spolupráci se společností
Škoda Auto PRE připravuje projekty dobíjecích hubů na území
hlavního města Prahy. "Jsme schopni nabídnout spolupráci i dalším
subjektům, které mají pro dobíjení vhodnou lokalitu, a zajistit
zřízení dobíjecí stanice od projektu, přes vyřízení veškerých
povolení až po následnou výstavbu a provoz," dodal Hladík.
Základní ceny dobíjení se u PRE odvíjejí od rychlosti dobíjecí
stanice. Pomalé dobíjení na AC stanici do 49 kW stojí 9 Kč za kWh,
DC dobíjení do 149 kW stojí 12 Kč/kWh a ultrarychlé UFC dobíjení
nad 149 kW stojí 14 Kč/kWh. Ceny jsou uvedeny včetně DPH. Pokud je
zákazník i odběratelem komodit od Pražské energetiky (odebírá
elektřinu či plyn od PRE), pak jsou ceny u všech typů dobíjení o
korunu nižší.
Nejvýhodnější dobíjení pak mají zákazníci, kteří odebírají
komodity od PRE a mají vysokou měsíční spotřebu na našich veřejných
dobíjecích stanicích. S tarifem, který stojí 150 korun měsíčně, se
dostanou na 7 Kč/kWh u AC dobíjení, 10 Kč/kWh u DC dobíjení a na 12
Kč/kWh v případě ultrarychlého UFC dobíjení.
"Zajímavý produkt jsme v lednu připravili i pro zákazníky, kteří
často dobíjejí na pomalých AC stanicích přes noc. S tarifem, který
stojí 300 korun měsíčně, mohou dobíjet v čase od 22:00 do 06:00 bez
zpoplatnění časové složky dobíjení. K tomu se ještě připočítávají
standardní tři hodiny pro stání na AC stanicích, což ve výsledku
znamená pro zákazníka celkem 11 hodin bez poplatku za čas strávený
u AC dobíjecí stanice. Ceny za odebrané kilowatthodiny jsou pak 8,
11 a 13 Kč/kWh dle typu stanice (AC, DC, UFC)," sdělil Hladík.
MOL: Zatím 41 dobíjecích stojanů
Společnost MOL Plugee provozuje v rámci evropské sítě
čerpacích stanic MOL více než 400 dobíjecích bodů. V České
republice je to zatím 41 dobíjecích stojanů, které kombinují
rychlodobíjení DC o výkonu 50 kW a nabíjení AC o výkonu 22 kW.
"Větší část dobíjecích stanic provozujeme sami jako MOL, menší část
na našich stanicích provozuje E.On," řekl nám mluvčí MOL Česko
Mikuláš Duda. Podle ceníku na barrandovské čerpací stanici si MOL
při nabíjení střídavým proudem do 25 kW účtuje 110 Kč za 10 kWh, u
rychlodobíječky (50 kW) je to 330 Kč za 20 kWh a 640 Kč za 40
kWh.
Shell: Karta na 830 tisíc dobíjecích bodů
Výhradně na rychlodobíjecí stanice sází společnost Shell. Jak
nám sdělila Jana Voštinárová, ředitelka korporátní komunikace Shell
Česká republika, společnost spustila v Česku vlastní řešení
ultrarychlého veřejného dobíjení elektromobilů s názvem Shell
Recharge minulý rok. Motoristé mají v současné době k dispozici 62
dobíjecích bodů Shell Recharge na 18 lokalitách. Většina je
umístěna na čerpacích stanicích a část je vybudována ve spolupráci
s partnery i mimo prostor čerpacích stanic.
"Konkurenční výhodou stanic Shell Recharge je, že dobíjecí místa
jsou umístěna na rozšířených parkovacích plochách s osvětlením a
kamerovým systémem a jsou vybavena praktickými držáky dobíjecích
kabelů pro lepší manévrovatelnost a celkově větší bezpečnost při
provozu dobíjecího bodu. Dobíjecí stanice Shell Recharge nabízejí
několik možností platby: prostřednictvím hybridní karty Shell nebo
v aplikaci Shell Recharge s integrovanou digitální hybridní kartou
Shell. Platba je možná také prostřednictvím platebního terminálu
přiložením debetní nebo kreditní karty nebo také naskenováním QR
kódu," uvedla Voštinárová.
Cena rychlého dobíjení je 13 Kč/kWh, ultrarychlého dobíjení 15
Kč/kWh. Při využití Hybridní karty Shell je cena dle individuální
nabídky. Hybridní karta Shell funguje nejen ve veřejné síti
dobíjecích stanic Shell Recharge, ale i v síti vybraných partnerů.
Aktuálně řidiči prostřednictvím této karty mohou využít akceptační
síť více než 830 000 dobíjecích bodů v Evropě, z toho více než 3800
v České republice a více než 2000 na Slovensku.
Čepro: 45 hotovo, 40 se připravuje…
Společnost Čepro spolupracuje s významnými energetickými
společnostmi na výstavbě páteřní sítě vysoce výkonných dobíjecích
stanic, která vychází ze strategického plánu České republiky. Jedná
se o PRE a E.on Česká republika. "V současnosti je v naší síti
čerpacích stanic zprovozněno 45 dobíjecích stanic a připravuje se
výstavba dalších asi 40 stanic. S ohledem na ceník našich
strategických partnerů můžeme říct, že nabíjení DC (stejnosměrné)
je přibližně o třetinu dražší než nabíjení AC (střídavé), které
probíhá na výrazně nižších výkonech než DC," říká Petr Lux, vedoucí
odboru rozvoje a obchodování s energiemi.
Rozvoj elektromobility v České republice je ale podle něj v
současnosti na nižší úrovni, než se pro ČR předpokládalo a
strategicky plánovalo. "Jelikož však nyní není znám rozsah možné
revize Green Dealu, je těžké teď odhadnout, jak revize Green Dealu
rozvoj elektromobility v ČR ovlivní," uzavírá Petr Lux.
Orlen: Zatím 294 dobíjecích bodů v ČR
Také společnost Orlen Unipetrol RPA má podle Lady Gadas, senior
specialisty komunikace této firmyna 102 čerpacích stanicích po celé
České republice celkem 294 dobíjecích bodů, což Orlen řadí na první
místo mezi řetězci působícími na českém trhu. Infrastruktura,
provoz i cenotvorba těchto dobíjecích bodů jsou plně v kompetenci
partnerských společností (ČEZ, PRE, E.ON).
"Do konce roku 2030 plánujeme zprovoznit přibližně 900 vlastních
vysokorychlostních dobíjecích stanic s celkovým počtem 1 800
dobíjecích bodů. V současnosti jsme ve fázi projektování a
získávání stavebních povolení pro prvních 45 lokalit, na nichž
plánujeme vybudovat 4 až 8 dobíjecích míst. Stavíme výhradně
rychlodobíjecí stanice s minimálním výkonem 150 kW na jeden
dobíjecí bod," sdělila nám Lada Gadas s tím, že cenové balíčky
pro vlastní síť dobíjecích stanic zatím nejsou finálně stanovené -
vše se odvíjí od pokročilosti projektu a od konkrétních lokalit. "S
jejich zavedením počítáme až ve fázi komerčního spuštění sítě. Co
se týče širšího kontextu, pečlivě sledujeme aktuální vývoj na trhu
i v evropské legislativě. Současné návrhy na revizi Green Dealu
mohou ovlivnit tempo prodejů elektromobilů v nejbližších letech,
nicméně neočekáváme, že by měly zásadní dopad na dlouhodobý trend
ani na cílovou míru elektromobility v Česku," shrnula Lada
Gadas.
Ionity: Rychlé ale drahé nabíjení
Jedním z největších provozovatelů rychlodobíjecích stanic
v Evropě je společnost Ionity, která provozuje přes 3400
nabíjecích bodů a několik nabíjecích stanic najdete také v ČR.
Nabíjení u stojanů Ionity o výkonu až 350 kilowattů ovšem patří
mezi nejdražší. Neregistrovaný zákazník za jednu kilowatthodinu
v Česku zaplatí 21 Kč, aniž vám kdokoliv garantuje hodnotu
dobíjecího výkonu, který se v průběhu nabíjení velmi liší.
Nejvýkonnější nabíječky se tak vyplatí pouze u elektromobilů
s 800voltovou architekturou (Kia, Hyundai, Porsche, Audi,
BYD). U našich východních sousedů však došlo loni k snížení
ceny u nabíječek Ionity a nyní tam zaplatíte v přepočtu 17
Kč/kWh.
Jestliže chcete služeb Ionity využívat častěji, vyplatí se vám
jeden ze dvou tarifů. Za Ionity Passport Motion v Česku
první měsíc zaplatíte 99 Kč, následně pak 142 korun každý měsíc a u
nabíječek pak budete platit 15 Kč/kWh. U varianty Ionity Passport
Power jsou poplatky vyšší (první měsíc 203 Kč, následně 305 korun),
ale kilowatthodina přijde na 12 Kč.
Tesla Supercharger: Výhodné pro majitele vozů
Tesla
Tesla provozuje v ČR celkem 8 rychlonabíjecích stanic
Supercharger, přičemž další se chystají. Jejich výhodou je kromě
snadné obsluhy hlavně vyšší nabíjecí výkon až 250 kW, díky
čemuž zabere nabití elektromobilu jen pár desítek minut. Pro
majitele elektromobilů Tesla je nabíjení na Superchargerech
finančně zajímavé a ceník není zbytečně složitý. Mimo špičku (0:00
- 16:00 a 20:00 - 0:00) se platí 10 Kč/kWh, ve špičce (16:00 -
20:00) je to od 10,901 do 11,20 Kč/kWh. Pro majitele elektromobilů
jiných značek platí program Non-Tesla Supercharging. V něm
zaplatíte 13 Kč/kWh v době mimo špičku a 14,20
Kč/kWh až 14,40 Kč/kWh ve špičce. Případně za
předplatné 250 Kč/měsíc získáte lepší cenu pro druhý elektromobil,
který není značky Tesla.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROL magazín č. 3