Čemu škodí, čemu prospívá

E10 a veteráni

Čemu škodí, čemu prospívá

S rozhodnutím majitele českých rafinerií o zavedení výroby benzinu E10 od nového roku se samozřejmě rozpoutala debata o tom, které automobily toto palivo nebudou moci tankovat. Rozpoutal se okolo toho kolotoč fám přiživovaný také mnohými médii. Pojďme se tedy podívat na to, kterým modelům osobních automobilů by E10 mohlo ublížit.

Majitelé a uživatelé automobilů v Česku většinou vnímají biosložku v pohonných hmotách jako něco negativního a chtějí, aby jí bylo v palivech co nejméně. Mají pravdu v tom, když říkají, že bioethanol přidávaný do benzinu má nižší výhřevnost a váže vodu. Zároveň ale zvyšuje oktanové číslo a vylepšuje čistící schopnosti.

Praktické zkoušky navíc ukázaly, že benziny s lihem zanechávají na sání méně úsad než benziny bez lihu. Přesto mnozí tvrdí opak. V dlouhodobém horizontu tak čistý benzin bez biosložky není pro moderní zážehový motor s přímým vstřikováním paliva výhodou. Je to vlastně naopak.

Většina automobilů se zážehovými motory, která byla vyrobena po roce 2000, je s palivem E10 oficiálně kompatibilní a všechny moderní pohonné jednotky byly pro toto palivo optimalizovány. Najdou se samozřejmě některé výjimky.

Benzin E10 není vhodný například pro modely audi s nezávislým topením, které se vyráběly v letech 2001-2008, a také pro některé modely Audi s motory FSI s přímým vstřikováním paliva první generace z let 2003-2006. To samé platí i pro některé seaty a volkswageny s motory FSI, Škoda Auto tyto motory v té době k dispozici neměla. Co se týče škodovek, problém mohou mít majitelé modelů Škoda Felicia s motorem 1.3 OHV (40 a 50 kW), která se vyráběla v letech 1994-2001. A platí to samozřejmě pro tuto pohonnou jednotku v modelech Favorit. Řešení se v tomto případě nabízí v podobě výměny těsnění ve vstřikovacím ústrojí, což je oprava v řádu stokorun. Bohužel, originální náhradní díly už výrobce nevyrábí, takže bude možná pro někoho problém je sehnat.

Dále by si měli dát pozor majitelé některých italských automobilů Fiat. Konkrétně se jedná o moely Bravo/Brava/Marea, Barchetta, Multipla, Stilo či Palio s motory 1.6 16V a 1.8 16V. Do seznamu nepoužitelných motorizací patří i Ford Mondeo 1.8 SCI (2003-2007), který umožňoval v rámci úspornosti spalování velmi chudé směsi, nebo motory Mercedes-Benz s první generací přímého vstřikování, konkrétně se jedná o modely C200 CGI (W203) nebo CLK200 CGI z let 2002-2005. To samé platí i pro motory GDI od Mitsubihi do roku 2007 (Carisma a Pajero), pro zážehový motor 2,2 litru s přímým vstřikováním (Z22YH), které měly pod kapotou Opely Vectra, Signum a Zafira, nebo pro motory s přímým vstřikováním, které vyráběl Renault v letech 2000-2002 (Megane, Laguna, Avantime, VelSatis, Espace). Benzin E10 není rovněž vhodný pro motory Toyoty Avensis s objemem 2,0 a 2,4 litru z let 2000-2008.

Pokud máte starší automobil z uvedeného seznamu a nechcete jiný, který by s palivem E10 neměl problém, můžete tankovat palivo kategorie BA98 super plus. Velké řetězce tento benzin prodávají jako stooktanový a motoristé si jej cení právě pro nulový obsah ethylalkoholu.

Prémiové benziny Super Plus 98 se do Česka dovážely ze zahraničních rafinerií s vlastní recepturou aditiv. Situace se změnila až v roce 2021, kdy začala kralupská rafinerie pro síť Benzina produkovat benzin Verva 100. Zvýšení oktanů se zde dosáhlo přidáním až 20 procent Etyl-Terc-Butyl-Éter neboli ETBE.

Tato látka se sice z lihu vyrábí, a lze ji proto považovat za biosložku, ale chemické vlastnosti má zcela jiné. Mimo jiné neleptá některé materiálu na bázi kaučuku a neváže vodu. I proto je bez problémů dlouhodobě skladovatelná, a tento benzin je i vhodný motory, které během zimy odpočívají v garáži. To znamená třeba veteráni, motocykly nebo travní sekačky.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín 6/2023

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek