Bezobslužné čerpací stanice

bezobslužná čs

Žádné capuccino s bohatou pěnou nebo hotdog, žádný odpočinek na sofa v útulném shopu, dokonce ani sociální zařízení. Jenom samoobslužné terminály a výdejní stojany s benzinem nebo naftou. Bezobslužné čerpací stanice lákají na levnější pohonné hmoty a rychlejší tankování a jejich počet v Česku pomalu roste.

Příležitost pro podnikatele

Příčinou tohoto zájmu jsou stále se zvyšující provozní náklady a samozřejmě i zajímavá podnikatelská investice pro podnikatele z jiných oborů. Tyto pumpy se již staly nedílnou součástí trhu, byla překonána prvotní nedůvěra zákazníků a v současné době již poskytují na jedné straně plnohodnotné služby pro zákazníky a na druhé zajímavé a výnosné investice pro podnikatele.

"Z praxe jsme se již několikrát přesvědčili, že i ve zdánlivě zapadlé a pro nás neatraktivní lokalitě lze úspěšně provozovat čerpací stanici," říká Lubomír Šmahlík ze společnosti Traso, která je výrobcem i dodavatelem technologií pro výdej a skladování pohonných hmot. O váze jeho slov vypovídá to, že jeho společnost v posledních dvaceti letech realizovala již zhruba 2400 instalací podnikových a malých veřejných čerpacích stanic. "Několik málo zde uvedených argumentů souzní zcela jasně s filozofií našich zákazníků, kteří nám dnes a denně potvrzují správnost svých rozhodnutí. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že bezobslužná čerpací stanice na venkově není v žádném případě návod, jak rychle a snadno zbohatnout, ale klasická malá živnost," doplňuje Lubomír Šmahlík.

Kontejnerové čerpací stanice

Například kontejnerové řešení čerpací stanice s kompletní nadzemní technologií přináší řadu výhod, mezi které patří především velice jednoduchá a rychlá instalace bez nutnosti velkých stavebních úprav, jednoduchý provoz a intuitivní ovládání od provedení platby, čerpání až po tisk daňového dokladu. To ve výsledku znamená rychlé a jednoduché tankování pro koncového zákazníka a zároveň bezpečný a pohodlný způsob prodeje pohonných hmot s minimálními provozními náklady pro provozovatele takové čerpací stanice. I když bezobslužné čerpací stanice dnes lákají i velké řetězce včetně Benziny (čerpačky Benzina Expres), je zde spíše prostor pro menší hráče. Vlastně je to docela dobrá šance i pro ty, kteří se teprve chytají vstoupit do petrolejářské branže.

Asi nejjednodušší řešení představuje nadzemní kontejnerová stanice. Toto řešení u nás nabízí vedle společnosti Traso například také ostravská firma Petrocard nebo pražská Octo Technology. Tyto čerpací stanice jsou jedinečné svou jednoduchou instalaci. Jsou snadno přemístitelné a tankovat s nimi se dá opravdu kdekoliv. Technické řešení (dvouplášťová nádrž z oceli) pak garantuje bezpečný a snadný způsob prodeje pohonných hmot s minimálními provozními náklady. Podle společnosti Petrocard, která dodala mimo jiné technologii pro čerpání paliva do lodí v rámci servisního centra přístavu Hluboká nad Vltavou (reportáž v PM 4/2021), se jedná o výrobek s délkou odepisování pět let.

Služby Petrocardu využívá mnoho společností k provozování neveřejných podnikových i veřejných čerpacích stanic (dopravci, železnice, zemědělství, lesnictví, stavební firmy, sklady, odloučená pracoviště, obce, města, nákupní centra, revitalizace starých klasických čerpacích stanic). Pokud ostravskou firmu oslovíte, zajistí její pracovníci veškeré činnosti související s přípravou a umístěním stanice včetně vyřízení potřebných povolení, případných právních úkonů a legislativního servisu. Jejich technologie nadzemních přemístitelných čerpacích stanic je nejvhodnější volba, pokud je nutný případný převoz zařízení. Stačí totiž jen odpojit přívodní kabeláž a uzemnění a kontejner lze přemístit. Výhodou je také skutečnost, že kontejner nepodléhá stavebnímu povolení, ale pouze územnímu řízení a také do budoucna nevytváří žádnou ekologickou zátěž.

V případě nabídky společnosti Traso tvoří základ veřejné čerpací stanice nadzemní nádrž NDN o libovolném objemu, která je určená na skladování motorové nafty a benzinu. Nádrže včetně technologie stáčení a odvětrání jsou umístěny na zpevněné zabezpečené ploše. Situace je řešena variantně s jedním, respektive dvěma jízdními pruhy s jednostrannými, popřípadě oboustrannými jednoproduktovými nebo víceproduktovými stojany. Celá stáčecí a výdejní plocha včetně stojanů je zastřešena ocelovou konstrukcí na dvou (čtyřech) sloupech s jednoduchou atikou. Kiosek je pak koncipován na výjezdní straně s oknem směrem ke stojanům. V zadní části objektu je umístěno sociální zařízení pro obsluhu a veřejnost. Typizované provedení jednotlivých prvků však umožňuje nespočet možných variant řešení v rámci individualizace přesně podle potřeb a požadavků zákazníka.

Samoobslužné čerpací stanice přinášejí nový způsob tankování pohonných hmot. Jsou technicky uzpůsobené pro nepřetržitý provoz. Obsluha zařízení je ze strany zákazníka velmi rychlá a jednoduchá. Pomocí dotykové obrazovky si zákazníci vše intuitivně navolí a postupují přesně podle návodu na tankautomatu nebo výdejním stojanu. Nejprve zákazník zvolí částku, za kterou by chtěl natankovat, poté zaplatí povolenou platební metodou a až poté může bez problémů natankovat.

Základem je dobrý projekt

Síť čerpacích stanic v České republice patří podle statistik k nejhustší v rámci Evropy. Z toho plyne i velmi tvrdý cenový boj  o zákazníky. Mají v této konkurenci ještě místo malé čerpací stanice? Odpověď na tuto otázku není vždy jednoznačná a je třeba více informací o dané lokalitě, velikosti záměru, možnostech investora a jeho zázemí. Potom lze dát kvalifikovaný odhad reálnosti záměru a předpokládané návratnosti.

Pokud chcete začít podnikat v oboru čerpacích stanic, je třeba si na začátku uvědomit, že bez dokonalé přípravy a dobré projekční připravenosti nelze vysněný projekt úspěšně realizovat. "Bohužel se velmi často setkáme s projektem, který bývá kopií i několik let starého projektu a svým obsahem zcela nevyhovuje požadavkům na technologii a současné legislativě," říká Lubomír Šmahlík. Zákazník má pak v případě vyřizování povolení postaráno o nekonečný kolotoč doplňování, překreslování dokumentace a dohadů s příslušnými úřady. "Přitom tomu lze jednoduše zabránit vhodným výběrem osvědčeného partnera, který má v daném oboru zkušenosti a reference. Čas ztracený běháním po úřadech a nervy vám nikdo nezaplatí," zdůrazňuje Lubomír Šmahlík.

Přesto bývá získání stavebního povolení ve většině případů proces, který je někdy hodně zdlouhavý a náročný, standardní lhůta je cca 6 měsíců, ale nejsou ojedinělé případy, kdy boj s úředním šimlem trvá i roky. "Z dlouholetých zkušeností víme, že největším problémem v počátcích přípravy bývá dopravní řešení. Je proto nezbytné zpracovat nejprve návrh dopravního řešení a teprve po jeho schválení začít pracovat na projektu čerpací stanice," vysvětluje Lubomír Šmahlík a dodává, že mnoho slibných projektů bohužel skončilo právě v okamžiku, kdy schválené řešení napojení ČS na komunikaci převyšovalo cenu technologie ČS. Obecně lze konstatovat, že samotná výstavba ČS je již tou snadnější fází projektu. Při dobré organizaci výstavby, pečlivém zpracování projektu a výběru odborných dodavatelů je výstavba záležitostí několika týdnů

Prostor pro malou čerpací stanici v současné době existuje především v lokalitách s přiměřenou spádovostí obyvatel, a to hlavně v kombinaci, kdy čerpací stanice slouží primárně pro potřeby vlastníka (dopravní společnosti, agropodniky, stavební firmy, autosalony, servisy), ale zároveň jsou určeny i pro veřejnost, a významně tak přispívají k rychlejší návratnosti vložené investice.

Revitalizace stávajících pump

Poměrně úspěšný je například projekt COOP 24 obchodního družstva konzum v Ústí nad Orlicí, který v tomto východočeském městečku a jeho okolí provozuje celkem tři kontejnerové čerpací stanice s nepřetržitým provozem. Platba je zde prováděna výhradně platebními kartami a členům družstva se pak částka za pohonné hmoty započítává do jejich slevových kont. Projekt družstvu pomohla realizovat společnost Your Systém, která v rámci své divize Octo Technology nabízí v rámci svých produktů také kontejnerovou čerpací stanici Octo Bezobslužka.

Manažer společnosti Your System Zdeněk Šaur však spíše prosazuje bezobslužné čerpací stanice s podzemní nádrží  a jednoduchým zastřešením, které na českém trhu reprezentují například výše zmíněné čerpačky Benzina Expres. "Kontejnerové čerpací stanice nepovažuji za ideální řešení. Podle mě je konstrukčně jednodušší udělat jednoduchou podzemní stavbu se zakopanou nádrží a samonosnou střechou," říká Zdeněk Šaur a dodává, že jeho firma se pak spíše soustředí na revitalizace a rekonstrukce stávajících čerpacích stanic. Na samoobslužné zařízení OctoMat nyní většinu svých čerpacích stanic předělává společnost Petra z Uhříněvsi, která dnes vedle stanic STK provozuje síť již 62 čerpacích stanic Prim a přebírá zároveň většinu čerpacích stanic u hypermarketů Albert a Globus.

Právě přestavba klasické čerpací stanice, kde se doplňkový prodej dalšího zboží nebo zaměstnávání obsluhy nevyplatí, je dnes poměrně žádaná. Pro mnohé provozovatele je to ostatně jediná cesta, jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, platy zaměstnanců a marže na pohonných hmotách jsou pořád stejně nízké. Tankautomaty jsou také příležitostí pro maloobchodní řetězce, které si ve svých areálech přivydělávají prodejem pohonných hmot za zajímavé ceny. Týká se to třeba Makra a Tesca, které postupně předělávají své stanice, na kterých nemají prodej doplňkového zboží, na samoobslužné.


Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 2/2022

Diskuse

  • Hanulka, 27. 7. 2022 14:24: Ahoj, vzpomínám si, že takhle vypadaly snad všechny čerpací stanice na Sicílii. Byl to trošku problém, protože jsme potřebovali dofouknout rezervní pneumatiku a nemohli jsme se dostat ke kompresoru... Měli jsme tam půjčené auto, které jsem si tak zamilovala, že když jsem pak pořizovala nové auto tady u nás v Čr a našla tohle stejné tady: https://entuzio.cz/nejlepsi-autobazary-olomouc/, musela jsem ho mít! :-)
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek