Čistota pro modrožlutou armádu

Washtec Brno

Mytí automobilů prožívá v posledních letech nebývalý boom, mycí linky se však nevyužívají pouze komerčně. Své automobily musí umývat i státní podniky a instituce. K nim patří i Česká pošta, která má rozsáhlý a také poměrně rozmanitý vozový park. Nedávno zrekonstruovala své mycí centrum v brněnském depu na Opavské ulici. Zajeli jsme se tam podívat.

Nová technologie po 20 letech

Brněnské depo České pošty v Opavské ulici sídlí vedle STK v rozsáhlém areálu, kde je vedle dílen a mycího centra také veřejně přístupná plnící stanice na CNG. Své osobní, dodávkové i nákladní automobily zde Česká pošta myje už 20 let. Stávající zařízení značky CaliforniaKleindienst už samozřejmě dlouho přesluhovalo, a tak centrála České pošty vypsala na dodavatele mycí technologie do brněnské pobočky výběrové řízení. Z několika uchazečů nakonec vybrala společnost Washtec, jejíž německá mateřská firma, jen tak mimochodem, vznikla v roce 2000 právě fúzí značek Wesumat a CaliforniaKleindienst. 

V případě depa České pošty se jednalo o požadavek na dva mycí portály pro nákladní a osobní automobily. Rozhodujícím kritériem byla samozřejmě cena, v souvislostí s tím však byla důležitým ukazatelem i životnost a v neposlední řadě také kvalita mycích technologií. I když produkty německé firmy Washtec nepatří mezi ty úplně nejlevnější, výběrové řízení přesto vyhrála.

Pro dodávky i velké kamiony

V případě mycí linky pro nákladní automobily si Česká pošta v Brně vybrala model MaxiWashVario, který věren svému jménu umožňuje připravit konfiguraci přímo na přání a potřeby každého zákazníka. V případě České pošty bylo třeba upravit zařízení tak, aby bylo schopno umývatvyšší užitkové a nákladní automobily i autobusy. Možnosti výbavy portálu MaxiWashVario vycházejí vstříc každému přání, které vás napadne při sestavování tohoto mycího zařízení. V tomto případě byla zvolena mycí výška 4,2 m a šířka 2,6 m (max. hodnoty jsou 4,5x2,9 m), která vystačí na širokou škálu vozidel České pošty od malých a středních dodávek Peugeot Partner a Boxer až po velké nákladní automobily Iveco Eurocargo a Stralis s návěsem nebo valníkem.

Jedním z problémů, který stál před techniky firmy Washtec, bylo dostat celé zařízení do stávajícího objektu s ohledem na omezené rozměry vstupu do objektu. Vše se všakdíky mnohaletým zkušenostemtechnického týmupodařilo dobře skloubit a nyní již portál slouží svému uživateli. U mycího portálu pro "náklaďáky" jsou důležité trochu jiné parametry než u myček pro osobní automobily. Základem kvalitního mytí je účinná chemie pro bezkontaktní předmytí, která dokáže narušit i starší nečistoty, a polyethylenové -samozřejmě v modrožlutém provedení -kartáče, které si s takovými nečistotami následně poradí ve spojení s kvalitním šamponem lépe než pěnové nebo textilní kartáče. Jelikož u nákladní myčky není k dispozici technologie sušení ofukem, přidává se do vody pro závěrečný oplach sušicí přípravek, který umožní, aby voda zmizela z povrchu vozidla co nejrychleji.

Mycílinka není vybavena mytím kol a podvozku, takže je nutné automobil předmýt prostřednictvím ruční vysokotlaké pistole, která je zde rovněž k dispozici. I když mycí portál MaxiWashVario umožňuje i extrémně krátké mycí doby (např. pouhých 7 minut na dvojité mytí 18ti-metrového nákladního vozidla), v tomto případě nehraje roli rychlost, ale spíše kvalita mytí. A také tu samozřejmě linka zvládá na výbornou.

Ekonomický EasyWash

Vedle mycí linky pro nákladní automobily byl nově naistalován také portál pro osobní automobily, který slouží jak na mytí malých dodávek, tak pro služební vozidla managementu. Česká pošta si z bohaté nabídky společnosti Washtec, vybrala základní model EasyWash, který je určen pro mytí automobilů například v autosalonech, bazarech nebo u méně frekventovaných čerpacích stanic. Zapomeňte na pěnopády nebo svítící lasery, tato mycí linka však nabízí optimální poměr pořizovacích nákladů s ohledem na výkony, vyžaduje minimální údržbu a z hlediska spotřeby vody i chemie je mimořádně ekonomická. Zvolena byla mycí výška 2,48 m a šířka 2,6 m, aby se v ní mohly umývat i menší užitkové automobily. Mycí linka má ve výbavě i vysokotlaké mytí podvozku a mytí kol, k dispozici je dále tlakové pěnové předmytí pěnovými kartáči, kartáčové mytí se šamponem, vosk a sušení.

Mytí recyklovanou vodou

Mycí linka v depu brněnské pošty využívá vodu z řádu, která podle rozboru poskytuje optimální vlastnosti pro dané mycí technologie, a proto ji nebylo třeba dále upravovat změkčovadly nebo osmózou. Jinak je součástí mycí linky také čistička odpadních vod.

Vnitřní prostory mycí linky jsou temperovány teplovzdušnými ventilátory pro použití v zimních podmínkách, mezní pracovní teplotou je 5°C. Vzhledem k tomu, že mycí linka je neveřejná a využívají ji pouze zaměstnanci České pošty pro služební vozidla, nebylo třeba vymýšlet platební systém. Mycí linku a její programy vždy spouští obsluha, která je pro zaměstnance České pošty k dispozici po celou pracovní dobu.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek