Bez obalu

Kapalina do ostřikovačů je nezbytným doplňkem sortimentu čerpací stanice. Dnes však její provozovatel může mít dilema, zda tuto položku nabízet v rámci shopu v plastových obalech, nebo ji prodávat na litry ze stojanu přímo z výdejní plochy. Vedle toho, že je druhá možnost vyloučením plastových obalů podstatně ekologičtější, je to příjemnější i pro zákazníky. Ale jaké investice a provozní komplikace to přináší provozovatelům čerpacích stanic?

Schnell

Kolik to všechno stojí

Investici do stojanu na kapalinu do ostřikovačů je třeba vnímat jako novou praktickou službu pro zákazníka, která zvýší prodej kapaliny do ostřikovačů a zároveň je šetrná k životnímu prostředí, protože omezí nutnost likvidace plastových obalů. Podle Přemysla Kotoučka z firmy Flowmont je stojan na kapalinu do ostřikovačů poměrně sofistikované výdejní zařízení, které je zároveň určené do prostředí se zvýšeným rizikem."Proto se na něj vztahují velmi přísná nařízení Evropské Unie s ohledem na bezpečnost, požární odolnost a metrologii. Nelze proto takové zařízení vnímat jako primitivní zástupnou službu,"říká. Podle něj se pořizovací cena základního výdejního stojanu pohybuje kolem 100 000 korun.

Na to samé jsme se zeptali i dalších českých výrobců výdejních stojanů. Podle Petra Krejčíře z Tatsuno Europe stojí samostaný stojan okolo 150 tisíc korun, lze si však také objednat pouze modul ke stávajícímu stojanu. Ten přijde na 90 tisíc.

To ale není všechno. Když si samostatný stojan objednáte u firmy Adast Engeneering, přijde vás také na 100 tisíc korun, ale k němu je ještě potřeba objednat nádrž na skladování kapaliny a potrubní rozvody v odpovídající délce."Standardní náklady na systém s jedním stojanem se tak vyšplhají až na 200 tisíc korun,"říká Vladimír Ellner z blanského Adastu.

Aby tato investice měla smysl, nebude u větší pumpy jedno tankovací zařízení stačit. Je totiž třeba počítat také s tím, že zákazníci čerpacích stanic většinou spěchají. V takovém případě nevyužijí žádnou službu, ke které by měli komplikovanější přístup."Výdejní stojan na kapalinu do ostřikovačů budou zákazníci vždy hledat pouze u svého výdejního místa. Proto je třeba celkovou investici pro automatický výdej provozních kapalin vynásobit počtem výdejních stojanů na pohonné hmoty, respektive počtem ostrůvků na výdejní ploše,"říká Přemysl Kotouček.

Kam se zařízením

Jak už bylo řečeno, firma Tatsuno a také někteří další výrobci nabízejí podobně jako u CNG, LPG nebo AdBlue modul pro výdej kapaliny do ostřikovačů, který je cenově výhodnější. Ale jak upozorňují Přemysl Kotouček i Vladimír Ellner, spojení výdeje pohonných hmot a provozních kapalin do jednoho stojanu není uživatelsky příliš komfortní a pravděpodobně povede i ke snížení zájmu o využití takové služby."Stojan na výdej kapaliny do ostřikovačů řidičům šetří drahocenný čas tím, že mohou doplňovat kapalinu do nádržky ostřikovače současně s čerpáním paliva a následně za obě suroviny provést společnou platbu na pokladně,"říká Přemysl Kotouček. Vladimír Ellner k tomu dodává, že je to i nepraktické vzhledem k tomu, že otvor nádrže na pohonné hmoty je většinou umístěn v zadní části vozu, zatímco nádržka na kapalinu do ostřikovačů je lokalizována vpředu pod kapotou motoru. Z ergonomického hlediska je proto vhodné umístit výdej kapaliny do ostřikovačů tam, kde by ho řidič očekával a manipulace s výdejní pistolí a hadicí byla co nejjednodušší a vzdálenost stojanu od tankovacího otvoru co nejkratší. "Proto klientům spíše doporučujeme samostatný stojan umístěný na odjezdu za klasickým stojanem,"říká Vladimír Ellner.

Stojan na kapalinu do ostřikovačů představuje rozšíření stávající technologie na výdej PHM, a proto stačí pouze ohlásit úřadům takovýto záměr."Předpokládá se samozřejmě splnění veškeré povinné dokumentace a certifikace zařízení,"vysvětluje Přemysl Kotouček a Vladimír Ellner k tomu dodává:"Obecně musí dojít k povolovacímu procesu a schválení hlavně ze strany hasičů, neboť kapalina v zimních měsících obsahuje deriváty lihu a je na ni nahlíženo jako na hořlavinu."

Jak velké množství je třeba skladovat

Při následném provozování je z ekonomického hlediska důležité optimalizovat logistiku zavážení kapaliny a tím zredukovat náklady na dopravu."Proto doporučujeme instalovat centrální nádrž o objemu alespoň 1500 litrů a více. Výhodou je vysoká provozní odolnost v obdobích nárazově nadprůměrné výtoče kapaliny. Provozovatel se tím vyvaruje, že bude mít nedostatek balené kapaliny, v opačném případě je zase rizikové mít přeplněný sklad hořlavou látkou,"říká k tomu Přemysl Kotouček. 

Jak velkou nádrž je třeba si pořídit, záleží na mnoha okolnostech, jako je velikost čerpací stanice, popřípadě celková výtoč pohonných hmot. Konkrétní provozovatel čerpací stanice má samozřejmě své vlastní zkušenosti z určité lokality                  a dokáže často odhadnout potřeby zákazníků.

Tatsuno i Adast dodávají nádrže na kapalinu do ostřikovačů v nejrůznějších objemech od 250 (integrovaný do stojanu nebo příslušného modulu) až do 15 tisíc litrů. Nádrž na kapalinu do ostřikovačů může být pod zemí jako tanky na PHM, ale také nad zemí jako v případě kapaliny AdBlue. Záleží samozřejmě na dispozici čerpací stanice.  

Dodavatelé

Největšími dodavateli kapaliny do ostřikovačů jsou společnosti Filson a DF Partner. Ta první se zatím orientuje výhradně na distribuci balených provozních kapalin v plastových lahvích a kanystrech, takže velká balení pro výdejní stojany sežene spíše u firmy DF Partner. Ale ani tady to zatím rozhodně není prioritou."Podíl velkých balení pro výdejní stojany je z celkového objemu prodejů zanedbatelný,"vysvětluje obchodní ředitel DF Partner Tomáš Skopový."Důvodem je celková situace s výdejními stojany na čerpacích stanicích."

Je pravda, že na výdejní stojany provozních kapalin narazíte na českých čerpacích stanicích zatím jenom zřídka, a to hlavně u pump, které se nacházejí v rámci hypermarketů (většinou zde nebývá shop - pozn. red.). Další jsou instalovány v areálech logistických firem, stejně jako stojany na AdBlue."Pro řidiče však může být na čerpačce vítanou změnou, protože umožňují přesné dolití vody do ostřikovačů a většinou se dá spojit v jednom čase s tankováním PHM, zatímco klasické malospotřebitelské balení je vždy po litrech. Stejně tak odpadá pro řidiče skladování obalu se zbytkem směsi, která se nevešla do nádržky,"dodává Tomáš Skopový. Občas mohou mít problém s tankování kapaliny do ostřikovačů ze stojanu nedůvěřiví zákazníci, kteří v takovém případě nevidí, co do auta nalévají.

Určitý logistický problém pak představuje přechod ze zimní na letní kapaliny. "Modernější zařízení fungují přes aplikace a přímo informují o stavu hladiny. U těch ostatních je důležité to dobře naplánovat, protože míchání směsí je pro provozovatele čerpací stanice nežádoucí. V jarním období by se zbytečně míchaly zbytky dražší směsi s vysokým obsahem lihu s levnější letní variantou. S nástupem zimy by se potom ředila nová zimní směs se zbytky jarní, a docházelo by tak k ředění a ztrátě zámrznosti," říká Tomáš Skopový a dodává, že kapaliny značky Sheron splňují z hlediska svých parametrů všechny předpoklady pro použití ve výdejních stojanech. "Jde hlavně o nezanášení a neusazování ve stojanech a zásobnících," dodává.  Podle něj představuje optimální množství zásobník na 1 000 litrů.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek