Značka, která vstala z popela

Prémiová paliva, moderní design, široká nabídka služeb, dostupnost. Tradiční česká síť čerpacích stanic dokáže konkurovat TOP značkám v oboru. Ne vždycky tomu tak ale bylo. Přitom znalost tohoto brandu patří u nás mezi spotřebiteli k nejvyšším a v kategorii maloobchodního prodeje pohonných hmot se značka prakticky stala synonymem pro čerpací stanici. V příštím roce to bude už šedesát let, co řidiči v Česku tankují u pump se značkou Benzina, používajících logo okřídleného koníka. Skoro 60 let na trhu o něčem svědčí.

logo + starý stojan

Největší síť v Česku

Aktuálním počtem téměř 370 stanic je Benzina nejpočetnější sítí u nás a stejně tak vede ve srovnání celkového prodaného objemu paliv. Tržní podíl na českém maloobchodním trhu už převýšil 17 procent a majitelé, kterým už 12 let vládne polský petrolejářský koncern PKN Orlen, by to ke konci letoška chtěli zvednout až na 20 procent. Na druhém místě ji dotahuje maďarský MOL, kterému u nás patří stejnojmenné pumpy, přebarvené do této v Česku donedávna neznámé značky z původních benzinek Agip, dále pak stanice Pap Oil a několik Slovnaftů.

Benzina ale svému největšímu konkurentovi uniká aktuálně rostoucím počtem pump - postupně přebírá 68 stanic koupených loni od rakouského koncernu OMV. Samozřejmostí jsou už moderní platební systémy na všech stanicích, certifikátem Pečeť kvality hlídaná jakost prodávaných pohonných hmot, u desítek Benzin nabídka alternativního paliva stlačeného zemního plynu CNG, myčky a v shopech pak pestrá nabídka suchého zboží od pečiva, teplého i studeného občerstvení, různé formy faastfoodu přes provozní kapaliny, některé náhradní díly do aut, noviny, časopisy až po základní volně prodejné léky.

Benzina Osice - stojany

Také CNG a nabíjecí stanice

Kromě klasických čerpacích stanic provozuje Benzina také pět bezobslužných stanic, na 32 čerpacích stanicích dnes najdete také stojan na stlačený zemní plyn (CNG), na dvou nabíjecí stanici pro elektromobily, na 290 je k dispozici prémiová nafta Verva diesel a 160 jich má v nabídce prémiový benzin Verva 100. Na celkem 168 stanicích slouží zákazníkům občerstvení Stop Cafe.

Letošní novinkou je spolupráce Benziny s firmou Ugo. Jedná se o koncept koncept zdravého stravování, z nabídky Ugo Freshbaru se zákazník může těšit na čerstvě připravované ovocné či zeleninové šťávy, čerstvé wrapy nebo krémové polévky. Společnost Ugo patřící od roku 2012 Kofole otevřela svůj první freshbar na čerpací stanici Benzina v Praze na Jižní spojce. Zatím se jedná o pilotní projekt u speciálně vybrané čerpací stanice při vjezdu do centra hlavní města. Čas ukáže, zda se fresh bary budou rozšiřovat na další pumpy.

Vloni byla Benzina oceněna Sdružením Czech Top 100 jako nejobdivovanější česká firma v kategorii "Prodej, údržba a opravy motorových vozidel a prodej pohonných hmot" za rok 2016. Žebříček 100 obdivovaných firem ČR sestavili nezávislí hodnotitelé z řad manažerů, analytiků, akademiků a představitelů státní správy.

Vloni také Benzina přišla s inovovaným konceptem čerpacích stanic. První v nových barvách byla otevřena v květnu pumpa v Osicích na 81. kilometru dálnice D11 ve směru na Hradec Králové. Stanice nabízí řidičům široké spektrum pohonných hmot včetně prémiové řady Verva, ale také kapalinu AdBlue. Součástí čerpací stanice je také moderní koncept občerstvení Stop Cafe, kde si zákazníci mohou objednat kvalitní fair trade kávu, čerstvé bagety a saláty nebo rozšířený sortiment teplých jídel a snacků.

Benzina Osice - stop café

Bratři Zikmundové, předci Benziny

Tím vším navazuje na drajv podnikatelů, kteří dali základ pozdějším pumpám Benziny už za první republiky - bratrů Rudolfa a Oldřicha Zikmundových, ke kterým se posléze přidal pražský obchodník František Škoda a třetí z bratrů - Vojtěch.

Jejich společnost BZ vstoupila na trh už dva roky po vzniku samostatné Československé republiky a rychlým tempem rostla, přestože v té době ani konkurence nezahálela. Jak uvádí autoři publikace Benzina v proměnách času, působila mezi válkami na zdejším trhu řada distributorů, zejména pět nejsilnějších rivalů: Fanto, Kralupol, Naftaspol, Vacuum Oil Company a Bratři Zikmundové.

Před vypuknutím druhé světové války už byla (v té době už akciová) společnost BZ lídrem mezi domácími distributory a ovládala přes tisícovku čerpacích stanic (z celkem 5800), navíc disponovala 27 vlastními zásobovacími sklady, 6 provozy k výrobě lihobenzinových směsí, značkovými servisy a garážemi.

Zásadní ránu celému byznysu dala druhá světová válka a okupace Československa, ale i zestátnění v letech následujících.

Národní podnik a značka Benzina vznikly v roce 1958 místo dosavadního Benzinolu, pod který bylo v roce 1951 spojeno 26 velkoobchodních firem. O dva roky později byl vyčleněn zásobovací závod s palivy a mazivy v Roudnici nad Labem, v souvislosti s nímž se tehdy poprvé objevil název Benzina. Samostatný národní podnik s tímto názvem však vznikl až ve zmíněném roce 1958.

Jihlava 1959

Čerpací stanice na Masarykově náměstí v Jihlavě v roce 1959

Od pump po ropovody

Na přelomu 70. a 80. let pak dosáhla Benzina velikosti koncernového podniku, pod který spadalo 52 distribučních skladů a 774 veřejných čerpacích stanic. Jako jediná zajišťovala také dodávky ropy všem rafineriím v republice a měla na starost výstavbu ropovodu Družba, který dodnes dopravuje do Česka ropu z ruského Uralu.

Benzina měla tedy pod palcem 1500 kilometrů ropovodu, ale také skoro tisícovku kilometrů produktovodů, přepravujících pod zemí po území tehdejšího Československa benzin a naftu. Podnik plnil také funkci výzkumného pracoviště v oblasti paliv a maziv.

"Asi největšího rozsahu dosáhla Benzina v osmdesátých letech," vzpomíná Václav Loula, který v Benzině působil od roku 1972 a stal se dodnes jakousi legendou Benziny. Podnik opustil letos, tedy po 45 letech.

Tehdy měla Benzina na tuzemském trhu monopol, který se ale v dalších letech po pádu komunismu rozpadl. Produktovody a sklady pohonných hmot připadly státnímu Čepru, ropovody společnosti MERO. Část benzinek získali soukromí vlastníci, něco velké koncerny, které do Česka přišly, část zůstala státu.

Od roku 1990 byla Benzina samostatným státním podnikem. Při privatizaci, čtyři roky poté, ji vláda rozdělila na tři díly - jednu získalo Čepro, zadlužená část podniku se 190 pumpami zůstala státní organizací a zbytek přešel na akciovou společnost.

Akciová Benzina získala síť 280 čerpacích stanic, které byly pro odlišení od státních - zelených - přebarveny na červenou. Státní Benzinu nakonec přivedly zděděné dluhy do likvidace a pak k prodeji do rukou Čepra.

Klatovy

Čerpací stanice Chema v Klatovech

Investice za všechny peníze

Problémům se nevyhnula ani "červená" Benzina. Nezbytná modernizace stanic v duchu zákonných ekologických limitů ji přišla hodně draho. V letech 1996 až 1999 vydala společnost na nutnou modernizaci přibližně 7,7 miliardy korun. Jen menší část pocházela z vlastních zdrojů, za miliardu vydala dluhopisy a 4,5 miliardy si půjčila.

Nebyly to zřejmě asi tak úplně vyhozené peníze, podstatná část z nich padla na sanaci ekologických škod z doby nekontrolovatelného budování socialismu, ale faktem je, že ke kýžené modernizaci nedošlo a společnost splácela tyto dluhy ještě dlouhé roky.

Přestože v té době, tedy někdy na přelomu tisíciletí, už u nás fungovaly desítky čerpacích stanic vyhlášených zahraničních koncernů, paradoxně neměl neutěšený stav čerpaček Benziny zásadní vliv na zákazníky. Ti zůstávali této značce stále věrní.

Když mateřský státní Unipetrol kupoval v roce 2005 polský PKN Orlen, měla Benzina 305 stanic a zhruba 11procentní tržní podíl na prodaném množství paliv.

Chatrná, ale naše

Tehdejší výzkumy společností Gfk a Incoma zjistily, že Benzině společně s Aralem patří první místo v žebříčku preferovaných čerpacích stanic a řekne-li se čerpací stanice, tak více než 80 procentům lidí v Česku se jako první vybaví značka Benzina.

Začátkem roku 2005 oznámil koncern British Petroleum Group (BP) rozhodnutí prodat síť svých 70 čerpacích stanic Aral v Česku. Důvodem bylo, že tato špičkově vybavená a po všech stránkách nejmodernější síť nebyla schopna dostát svého záměru na obsazení vedoucí pozice na českém trhu.

Do konce roku bylo jasno - novým majitelem se stala rakouská společnost OMV. A hned v příštím roce bylo jasno také o někdejším generálním řediteli Aralu Martinovi Durčákovi.

Přestoupil do Unipetrolu, který od předchozího roku ovládal PKN Orlen a pod který spadala i Benzina. Durčák se zkušenostmi z Aralu měl jediný úkol - dostal od akcionářů 1,3 miliardy korun, s jejichž pomocí měl vybudovat ze zaostalé Benziny pumpy srovnatelné se zahraniční "první ligou".

Dva roky to trvalo. Durčák rozdělil benzinky na dvě kategorie - dražší Benzinu Plus s přidanou hodnotou v podobě prémiových paliv, jinde už standardních shopů, myček, případně restaurace a dalších služeb, které žádá náročný řidič, a "ekonomickou" kategorii Benzina, která se nejčastěji v regionech a mimo dálnice prezentovala sice také jako modernizovaná, ale cenově výhodnější alternativa pro řidiče, kteří nemají potřebu se na pumpě zdržovat déle, než je k natankování nutné.

Firma končí, pumpy zůstaly

Rok 1989 a konec plánovaného hospodářství tedy přinesl i v Benzině změny, které v některých ohledech nebyly o nic méně dramatické a hektické než předchozí etapy této společnosti.

Zásadní bylo rozdělení na státní akciovky Benzina a Čepro v roce 1994 a v roce 1995 vznik holdingu Unipetrol a začlenění Benziny do jeho struktury. Ve výsledku všechny tyhle změny vedly postupně k situaci, kdy se Benzina nakonec změnila na společnost s ručením omezeným a v závěru roku 2015 skončila úplně jako samostatná společnost a stal se z ní pouhý odštěpný závod Unipetrolu RPA, dceřiné společnosti Unipetrolu.

Firma jako taková už tedy neexistuje. Po 58 letech subjekt s tímto názvem zanikl. Zůstaly však pumpy, které patří k nejmodernějším v Česku a přinášejí nejnovější trendy tohoto byznysu. I když i ty, respektive jejich značka Benzina, měly namále.

Polští akcionáři před pěti lety zvažovali, zda tuto tradiční českou značku zachovat, nebo ji nahradit vlastním brandem čerpacích stanic koncernu PKN Orlen - Orlenem nebo značkou Star. Měsíce testoval Unipetrol tyhle značky na několika pumpách u nás. Pak ale česká tradice zvítězila - pumpy s označením Benzina a Benzina Plus z našeho trhu nezmizí.

obchod

 

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č. 1/2017

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek