Značka Benzina se radikálně mění a rychle roste

Chceme, abychom byli atraktivní a trendy i pro mladé lidi, říká v rozhovoru pro Petrol magazín Marek Zouvala, šéf společnosti Benzina, která je nyní odštěpným závodem společnosti Unipetrol RPA.

Marek Zouvala

Před dvěma roky jste si stanovili ve strategii Unipetrolu cíl dosáhnout tržního podílu 20 %. Jak se vám to daří plnit?

MZ: Velice dobře. Před dvěma roky jsme měli 15procentní podíl na trhu, dnes už přes 18 procent, míněno objemem prodeje pohonných hmot. Vzhledem k tomu, že přebíráme 68 čerpacích stanic firmy OMV, bude nejméně 20 procent podílu dosaženo do konce roku 2017. Podíl v počtu pump zdaleka dvacetiprocentní není, veřejných stanic je u nás přes 3000, celkem 7000 a Benzina bude mít na konci roku 407 stanic.

Všech 68 stanic OMV převezmete do konce roku?

MZ: Už víme, že minimálně 3 stanice nepřevezmeme. Podle současné legislativy je potřeba požádat vlastníky pozemku o souhlas s pokračováním podnikatelské činnosti, navíc mají na ten pozemek předkupní právo. Tohoto práva zatím využili majitelé tří pozemků v severních Čechách. Pevně věříme, že zbytek z oněch 68 budeme moci převzít. Zatím jsme převzali 36 stanic OMV. Proces je poměrně zdlouhavý, je nutné například zpracovávat znalecké posudky.

I kdyby se Vám nepodařilo převzít všechny stanice OMV, mohli byste přesto dosáhnout 20% podílu na trhu? Anebo byste museli hledat jiné akviziční možnosti?

MZ: Naše síť je dost efektivní, prodeje pohonných hmot rostou minimálně dvojnásobně než trh. I bez akvizice 68 stanic OMV jsme schopni dosáhnout 20% podílu v maloobchodu.

Jak si Benzina stojí v porovnání se svým největším konkurentem, skupinou MOL?

MZ: Benzina je na trhu č. 1, MOL č. 2. Je to samozřejmě náš největší konkurent, ale my sledujeme své vlastní cíle, bez ohledu na konkurenci, i když ji pochopitelně vnímáme. Chceme se ale odlišovat. Trh je vysoce konkurenční a my chceme být nejlepší.

MOL má v plánu diverzifikovat svou činnost, vedle prodeje pohonných hmot, doplňkového zboží a občerstvení má v plánu například poštovní služby, bankovní služby, car sharing, půjčovny elektrokol apod. Plánujete také něco takového?

MZ: Touto cestou se čerpací stanice snažily jít před pěti lety, musely diverzifikovat své riziko, protože marže byly nízké, byla zde rozsáhlá šedá ekonomika.  I přes veškerou snahu diverzifikovat činnost ale tržby z nepalivové části činí stále jen 15 %. Za důležitý považujeme segment občerstvení, a proto chceme rozvíjet i naše gastroslužby. Nicméně prodej paliv zůstane naším klíčovým podnikáním.

Proto jste vyvinuli i novou řadu paliv…

MZ: Ano, hlavně proto. Ale trh paliv se mění a my chceme reagovat i na nástup alternativních paliv. Proto u řady našich stanic už nabízíme CNG, někde i LPG, sledujeme i trend příklonu k elektromobilům a chceme se tomu přizpůsobit. Aktivně se hodláme podílet na rozvoji automobilů na vodík. Aby Česká republika mohla splnit cíl snižování emisí z dopravy do roku 2020, bude muset více prosazovat alternativní pohony aut. Také zákazník se mění a brzy si už bude vybírat mezi auty hybridními, elektromobily, na vodík, na CNG, na klasická paliva… I proto se soustřeďujeme hlavně na palivovou část našeho byznysu. Nová klasická paliva jsme pak vyvinuli hlavně proto, že odborníci jsou přesvědčeni o tom, že klasická paliva budou ještě v následujících 30 letech hlavním pohonem automobilů, protože opravdu čisté technologie, jako je vodíkový pohon, se teprve vyvíjejí nebo jsou ještě moc drahé. Na druhou stranu sledujeme vývoj v automobilkách, a pokud 20 % nových automobilů bude na elektrický pohon, chceme na to být připraveni nabídkou dobíjecích stanic.

A už plánujete výstavbu dobíjecích stanic a plniček na CNG?

MZ: Pokud jde o CNG, máme ze všech značkových řetězců nejvíce plniček, a to 32. LPG stanic máme 52. Elektrodobíječku máme zatím jen jednu, ve Vrchlabí, ale se skupinou ČEZ už spolupracujeme na projektu vybudování páteřní sítě dobíjecích stanic, jednáme ale i s dalšími firmami, jako je E.On, Innogy a další. My ale nebudeme investorem, tím budou energetické firmy, v případě CNG hlavně Vítkovice Doprava a Innogy, my jim pak pronajmeme pozemek a zákazníkům poskytneme doplňkové služby. Jiné to může být v případě vodíku, tam můžeme být i výrobci, tudíž také investory do plnicích stanic. Zvažujeme už letos v Čechách vybudování minimálně jedné plnicí stanice na vodík - buď v Litvínově u naší chemičky, nebo v Praze.

Vraťme se k nové řadě paliv Efecta. V čem jsou lepší než ta dřívější? Už jsou k mání u všech vašich stanic?

MZ: Efecta je fyzicky na všech stanicích již od března. Do konce dubna budou všechny stanice přeznačeny. Nová paliva jsou kvalitnější zejména v tom, že obsahují mimojiné přísady, které mají vysoce čisticí účinky a odstraňují úsady v palivové soustavě motoru. Při pravidelném používání paliv Efecta se veškeré části motoru, které přichází do kontaktu s palivem, zcela vyčistí.

stojan - efekta

Prodáváte více benzinu, nebo nafty?

MZ: Prodej nafty činí přes 60 % objemu našich prodejů, zbytek je benzin. Prodej nafty na trhu celkově roste, nám mírně roste i prodej benzinu, ale na trhu obecně prodej benzinu mírně klesá.

Myslíte, že prodej pohonných hmot může pořád růst, když třeba řada evropských měst uvažuje o zákazu vjezdu dieselových aut?

Jsme si možného zákazu vědomi, v následujících 3-​4 letech to ale nebude. Počet automobilů se stále zvyšuje, proto věříme, že poptávka po palivech poroste i nadále, i když bude přibývat vozů s alternativním pohonem. Ale i na to chceme být připraveni.

Před několika lety jste uvažovali o tom, že část čerpacích stanic Benzina se přejmenuje na Star či Orlen, což jsou klíčové značky majitele Unipetrolu, skupiny PKN Orlen… Je to v plánu i dnes?

MZ: Od tohoto plánu jsme upustili, čerpací stanice Star, Orlen i všechny ostatní v našem majetku se letos sjednotí pod značkou Benzina. Jen samoobslužné stanice E24 se přejmenují na Benzina Express. Zmizí i Benzina Plus, od této koncepce upouštíme. Podle nové koncepce je značka Benzina jen jedna, není žádná horší či lepší Benzina. Chceme všude poskytovat stejnou prémiovou kvalitu služeb. Benzina se před několika lety snažila rozdělením na prémiovou a standardní síť, kde byly nízké ceny, bojovat proti šedé ekonomice, prodeji nezdaněných pohonných hmot. Podobně se chovaly i jiné velké řetězce. Například OMV kvůli tomu zavedla levnější síť Avanti, kterou provozuje dodnes. Část sítě Avanti dnes přebíráme právě my. PKN Orlen zase rozdělil síť na prémiové Orlen a levnější Bliska. Dnes se od toho upouští.

Koncept samoobslužných stanic chcete rozvíjet i nadále?

MZ: Ano. Dříve to byla jedna z alternativ, jak bojovat s šedou ekonomikou nižšími cenami. Projekt nebyl úplně dobře načasován, navíc jsme nechtěli tento projekt spojovat s Benzinou, proto nesly jméno E24. Plán byl postavit 50 samoobslužných stanic, ale z různých důvodů se to nepodařilo. Dnes je však zcela jiná situace, jsme přesvědčeni, že prostor pro takovou službu tu je. Bezobslužné pumpy jsou dnes trendem, hlavně ve Skandinávii, musíme na něj být připraveni, je to prostor k růstu. Musejí tam ale být nízké ceny, jinak zákazníky na tyto stanice nepřitáhnete. Ale i tam se bude prodávat prémiové palivo Verva, měla by se tam prodávat i káva a nějaký snack, měly by tam být i WC, to vše pod značkou Benzina Express. Výhodou je, že samoobslužná pumpa nevyžaduje velké pozemky. Hodláme mít bezobslužných pump minimálně deset, dnes jich funguje pět.
Když se vrátím ke klasickým stanicím, tak naším cílem je, aby všechny nabízely zcela stejné palivo a pokud možno i stejnou základní nepalivovou nabídku - hot dog a kávu plus doplňkové zboží. Chceme i tuto nepalivovou nabídku unifikovat tak, aby bylo na první pohled patrné, že zákazník navštívil pumpu Benzina, což by mělo platit do jisté míry i pro Benzinu Express.

Čili občerstvení bude všude zcela unifikované? 

MZ: Ano. Máme koncept Stop Café, ten vybudujeme všude, kde to bude technicky proveditelné. U nejmenších stanic pak budeme nabízet alespoň kávu, hot dog, sendvič nebo snack. 

Nabídnete i teplá jídla?

MZ: Ano, na velkých tazích určitě v Stop Café Bistro. Zároveň chceme být trendy, a proto budeme nabízet i čerstvé produkty odpovídající trendům zdravé výživy - nyní testujeme například Ugovy fresh šťávy, už letos hodláme nabídnout i čerstvé zeleninové saláty, na stanici u Rudné u Prahy je prodáváme už dnes.

Hodláte i nadále na čerpacích stanicích spolupracovat s řetězci rychlého občerstvení McDonald´s nebo KFC?

MZ: Ano, je to dobré partnerství. Řidič u pumpy natankuje, na jídlo půjde spíše k McDonald´s či do KFC. Není to konkurence v gastronomii, my prodáváme jiné produkty, hot dog třeba McDonald´s ani KFC v nabídce nemají. Jediná konkurence je v nabídce kávy.

Chystáte i další doplňkové služby?

MZ: V poštovních službách byznys nevidíme, Češi jsou tradicionalisté, jsou zvyklí chodit na poštu. Sdílení aut by se mohlo rozvinout po instalaci dobíjecích stanic, hledáme ale partnera. Zavedli jsme doplňkový prodej léků, to jsou tzv. impulzní nákupy, pro čerpací stanice typické - kupuji to, co vidím a co znám.

Máte v plánu změnit i marketingovou komunikaci se zákazníky?

MZ: Snažíme se maximálně urychlit odbavení u čerpací stanice, protože to zákazník vyžaduje. To urychlí například platby mobilem, třeba i předem. Mladá generace řeší vše přes mobil, té chceme vyjít vstříc, proto tento typ plateb zavedeme už letos. Už dnes lze u Benziny přes mobil platit i za myčku, je to v testovacím provozu.
Se zákazníky komunikujeme i na Facebooku, kde máme tři profily a na nich celkem 211 tisíc fanoušků. Chceme přitáhnout mladé lidi, aby Benzina už nebyla vnímána jako tradiční značka pro starší generaci, ale jako trendy značka. To se naštěstí mění, už dnes tvoří 17 % našich zákazníků mladí lidé. Snažíme se je přitáhnout, třeba v soutěžích na FB nabízíme jako výhry adrenalinové sporty, máme mnoho obecně prospěšných aktivit. Naším cílem je, aby se značka Benzina stala stálicí jak mezi staršími, tak především mezi mladými, protože oni budou tvořit naši budoucnost.

Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017

Diskuse

  • Provoz, 9. 6. 2017 12:07: Hlavně Benzina má nejmenší výtěžnost z jednoho litru v ČR a proto se snaží peníze dohnat jinde. Pokladní dělá za 12-13000,- čistého.....
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek