5. 6. 2025

VÝSLEDKY PRŮZKUMU: TÉMĚŘ TŘETINA ŘIDIČŮ
NEVĚDOMĚ ZVYŠUJE OPOTŘEBENÍ MOTORU SVÉHO AUTA. ŘEŠENÍ JE
PŘITOM JEDNODUCHÉ
Krátké jízdy po městě a v jeho okolí se staly nezbytnou součástí
každodenního života. Cesty do práce, školy, na nákup nebo na
trénink dětí - všechno musíme zvládnout v tempu dnešní doby. Auto
se proto často využívá i na trasy kratší než 10 kilometrů. Tato
běžná potřeba, která však může spalovacím motorům škodit, je
realitou pro 28 % českých řidičů. Zmírnit její dopady je přitom
snadné - stačí tankovat aditivovaná paliva s čisticími účinky,
například paliva Shell V-Power.
Při krátkých jízdách se motor nestihne pořádně zahřát, spalování
je neefektivní a dochází k tvorbě a hromadění karbonových usazenin.
Ty negativně ovlivňují výkon motoru, zvyšují jeho spotřebu a v
dlouhodobém horizontu zkracují jeho životnost. Tento proces je
často neviditelný, ale o to zákeřnější - problémy se projeví až s
odstupem času, kdy už může být zanesení motoru rozsáhlé.
Mnozí motoristé o rizicích nevědí
Podle aktuálního průzkumu společnosti Shell jezdí až 28
procent českých řidičů nejčastěji právě na krátké vzdálenosti do 10
kilometrů. A pokud do statistiky započítáme i trasy do 30
kilometrů, jde až o 73 % dotázaných. Není překvapivé, že krátké
jízdy se více týkají řidičů ve městech. Nejčastěji jde o cestu na
nákupy (72 %), na volnočasové aktivity (63 %) a do práce (48
%).
Čtvrtina řidičů si však nemyslí, že by krátké jízdy mohly
mít negativní vliv na technický stav jejich auta. Rozdíly ve
vnímání rizik jsou také patrné mezi muži a ženami. Průzkum ukázal,
že muži častěji považují za hlavní důsledek krátkých jízd karbonové
usazeniny (31 % mužů vs 12 % žen), zatímco ženy se více obávají
zvýšené spotřeby paliva (31 % žen vs 25 % mužů). Tento rozdíl se
ještě více projevuje s věkem - starší řidiči častěji uvedli jako
ukazatel dopadu krátkých jízd právě vyšší spotřebu (ve věku 60-69
let je to 37 %, zatímco u mladších řidičů do 30 let jen 15 %). Ve
skutečnosti se jedná o propojené jevy: tvorba usazenin způsobuje
nedokonalejší spalování, což vede i k rostoucí spotřebě.
Řešením je správné palivo
"Usazeniny se tvoří zejména při neefektivním,
respektive nedokonalém spalování, tedy například právě při krátkých
jízdách. Kvalitní palivo s čisticími aditivy, jakým je Shell
V-Power, pomáhá nejen odstraňovat stávající usazeniny, ale také
zabraňovat jejich dalšímu vzniku," říká Markéta Jakoubková,
expertka na kvalitu paliv společnosti Shell Czech Republic
a.s.
Prémiová paliva Shell V-Power obsahují pokročilá aditiva,
která 100% čistí klíčové části motoru, například vstřikovače a
ventily, od karbonových usazenin. Jejich dlouhodobé používání
přispívá k nižší spotřebě paliva a lepšímu výkonu vozidla. Shell
vyvíjí svá paliva více než století a poslední generace Shell
V-Power je výsledkem více než pěti let výzkumu a tisíců testovacích
hodin v reálném provozu. V rámci testování se sleduje nejen
výkonnost a účinnost čisticích technologií, ale také jejich vliv na
snížení emisí a ochranu jednotlivých komponentů motoru.
Podle průzkumu řidiči uvádějí jako nejčastější způsoby
ochrany motoru plynulou jízdu (54 %), zařazení delších tras (50 %)
a pravidelnou výměnu filtrů (47 %). Prémiová paliva s aditivy však
zmínila pouze třetina respondentů (34 %), přestože právě ta mohou
být účinným nástrojem proti karbonovým usazeninám. Tato čísla
naznačují, že řada motoristů si stále neuvědomuje přínos kvalitního
paliva pro dlouhodobou kondici motoru.
Negativní důsledky krátkých jízd lze
zmírnit
Na krátké jízdy se dnes již nemusíme dívat jako na nutné
zlo - s rozumným přístupem lze jejich negativní dopady zmírnit.
Zkuste například naplánovat trasy tak, aby se více zastávek spojilo
do jedné delší cesty. Důležité je vyhnout se zbytečnému zahřívání
motoru na volnoběh, jezdit plynule a pravidelně dopřát autu delší
jízdu mimo město. Mnohá doporučení jsou jednoduchá, ale jejich
dodržování má významný efekt. Nejlepší prevencí je pak spojení
správných jízdních návyků s kvalitním aditivovaným palivem
s čisticími účinky. I běžné městské auto tak může zůstat v
dobré kondici.
Negativní dopady krátkých jízd na stav vozidla podle Ing.
Vojtěcha Klíra, Ph.D. z ČVUT v Praze, Fakulty
strojní:
- Karbonové úsady škodí motoru: Nespálené zbytky paliva vytváří
úsady, které mohou následně snižovat výkon motoru, vést
k nestandardním režimům spalování a v krajním případě pak
k mechanickému poškození motoru.
- Neodpařené palivo ředí motorový olej: Doprava paliva do válce
spalovacího motoru je pro jeho činnost klíčová. Pokud je palivo
nesprávně distribuováno, typickým příkladem je vznik kapek, může
dojít k efektu tzv. ředění motorového oleje. Za těchto podmínek
následně ztrácí olej své mazací schopnosti.
- Častější výměna oleje: Krátkými jízdami může být motorový olej
navíc kontaminován nejenom neodpařeným palivem ale i vodním
kondenzátem, což způsobuje jeho rychlejší stárnutí a nutnost
častější výměny. Lze nalézt informaci, že k zahřátí motoru na
optimální provozní teplotu dochází přibližně po 12 minutách jízdy.
Technicky lépe řečeno tedy pokud se teplota motorového oleje
dostane nad teplotu rosného bodu (cca 60 °C).
- Vyšší emise a znečištění: Studený motor má vyšší spotřebu a
produkuje více emisí, což znečišťuje životní prostředí a zanáší
výfukový systém.
- Zvýšené opotřebení pohyblivých částí: Studený motorový olej je
hustší a při krátkých jízdách nevytváří ochranný film, což zvyšuje
tření pístů a ložisek a zkracuje životnost motoru.
- Zanášení a poškození filtrů: Filtr pevných částic (DPF) u
vznětových motorů vyžaduje regeneraci v kratších intervalech -
rychleji se zanáší. Nízké provozní teploty mohou snižovat účinnost
a životnost katalyzátorů u zážehových motorů
|
Zdroj: TZ