14. 8. 2025

Česko už čtyři měsíce využívá
plně funkčního projektu TAL-PLUS, který navýšil přepravní kapacitu
evropského ropovodu TAL. Díky tomu je Česká republika zásobována
ropou výhradně západní cestou přes ropovody TAL a IKL. Průtok na
ropovodu IKL navíc letos v květnu překonal historické měsíční
maximum z roku 2012.
Zdeněk Dundr, provozně-technický
ředitel, MERO ČR, a.s.
Potvrzuji, že technologické úpravy,
které jsme na ropovodu TAL realizovali v rámci projektu TAL-PLUS,
jsou plně funkční. Už čtyři měsíce můžeme díky tomu přepravovat do
Česka ropu výhradně západní cestou, tedy ropovody TAL a
IKL.
Úpravy na ropovodu TAL nejen navýšily
jeho kapacitu, ale také zrychlily průtok přepravované ropy. Ropovod
TAL dosahuje nyní historicky nejvyšší rychlosti čerpání, a to 7 500
m3 za hodinu.
Letos v květnu jsme překonali
historické maximum průtoku na ropovodu IKL z roku 2012. Zatímco
před třinácti lety bylo dosaženo maxima 586 tisíc tun ropy, letos v
květnu jsme přepravili téměř 660 tisíc tun ropy.
V rámci projektu TAL-PLUS se nyní
realizují jedny z posledních technických opatření, mezi něž patří
například postupná instalace záložních čerpadel na přečerpávacích
stanicích v Itálii, v Rakousku a v naší dceřiné
společnosti MERO Germany.
Projekt TAL-PLUS: Česká
nezávislost na ruské ropě
·
Projekt TAL-PLUS, který realizuje MERO ČR ve spolupráci s
konsorciem TAL, navýšil přepravní kapacitu evropského ropovodu
TAL.
·
Česko může díky tomu čerpat západní cestou, tedy ropovody TAL
a IKL, až 8 milionů tun ropy ročně, což kompletně pokryje potřebu
naší země.
·
Česká republika si díky projektu TAL-PLUS zajistila
nezávislost na dodávkách ruské ropy z ropovodu Družba.
Zdroj: TZ