Spotřeba prémiových paliv roste, firmy přitom díky tankovacím kartám ušetří

Prémiová paliva figurují v nabídce všech velkých sítí čerpacích stanic a jejich spotřeba se podle odborníků v poslední době i díky příznivým cenám pohonných hmot zvyšuje. Firmy se navíc díky tankovacím kartám mohou dostat na ceny srovnatelné se standardními palivy.  

Shell V-Power stojany

Kvalita automobilových paliv obecně může mít výrazný vliv na výkon, spolehlivost a životnost motorů. Významně rovněž ovlivňuje dopad provozu vozidel na životní prostředí. Kromě standardních paliv jsou v sítích čerpacích stanic dostupná i paliva označovaná jako prémiová, která jsou nadstandardně aditivovaná. "Pod pojmem prémiová paliva se rozumí pohonné hmoty, které zákazníkům přinášejí určitou přidanou hodnotu díky přídavku speciálních chemických látek - aditiv. Ta svým složením zlepšují parametry paliva nad rámec platných technických norem pro jednotlivé druhy pohonných hmot, přičemž některé nadstandardní parametry jsou i měřitelné," vysvětluje Václav Loula z ČAPPO.

Prémiová paliva jsou součástí nabídky všech velkých petrolejářských společností a těší se rostoucí oblibě. Podle Václava Louly se výrazný pokles cen pohonných hmot v předchozích letech projevil i v rostoucí poptávce po prémiových palivech, což potvrzuje František Linhart ze společnosti Shell Czech Republic. "Mohu potvrdit, že poptávka po našich prémiových palivech V-Power Nitro+ neustále roste. V současné době již dosahuje podílu asi 22 % v segmentu privátních zákazníků," uvádí Linhart. Zájem o prémiová paliva roste také mezi firmami. "Měsíční výtoč pohonných hmot u našich tankovacích karet letos v průměru rostla o127 000 litrů, což představuje navýšení o 14,4 %. Výrazně však rostla též výtoč prémiových Shell V-Power paliv," potvrzuje trend Damir Duraković z nákupní aliance Axigon, jejíž členové měsíčně natankují více než 1,5 milionů litrů pohonných hmot. "Letos v květnu byla výtoč v prémiovém segmentu o17 000 litrůvyšší než v dubnu, což představuje 22% růst. Dostáváme se tak těsně pod hranici 100 tisíc litrů prémiových paliv měsíčně, což představuje přibližně 7% podíl naší celkové výtoče v Česku," dodává Duraković.

Tlak na vyšší kvalitu pohonných hmot vychází jednak z konkurenčního prostředí, jednak z požadavků automobilového průmyslu. Nové technologie motorů vyžadují stále kvalitnější paliva a v této souvislosti se častěji používají ke zlepšení kvality speciální přísady. Ještě více zesílil tlak na aditivaci nafty po povinné aplikaci biosložek kvůli eliminaci některých jejích negativních vlastností. "Benzinová i naftová prémiová paliva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Další výhodou je vyšší oktanové číslo u benzinů nebo cetanové číslo u nafty. Speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty, což zvyšuje výkon a v kombinaci s vysokým oktanovým nebo cetanovým číslem snižuje spotřebu," dodává Václav Loula. Využití prémiových paliv se přitom netýká jen nejnovějších modelů vozů. "Naše prémiová paliva zvyšují výkon a působí v motoru okamžitě. Zabraňují tvorbě nových a odstraňují stávající usazeniny, které snižují výkon. Hodí se tedy nejen pro moderní motory, ale využijí je i majitelé starších vozů," upozorňuje František Linhart.

I když se vývoj cen pohonných hmot obrátil a benzin i nafta opět zdražují, používání prémiových paliv má svůj význam. Díky nižší spotřebě a pozitivnímu vlivu na stav motorových dílů se mnohdy vyplatí si za kvalitní palivo připlatit. To se týká i firemních vozidel, u kterých se vzhledem k vyššímu nájezdu vliv kvality paliva projeví o to víc. Firmy přitom mohou díky tankovacím kartám získat lepší cenu. "Díky naší tankovací kartě s trvalou slevou 2 koruny za litr mohou firmy tankovat prémiová V-Power paliva za totemovou cenu běžných paliv," připomíná Damir Duraković.

Autor: TZ

Diskuse

  • Pavel, 30. 6. 2022 17:00: Hodně zajímavý článek. Díky mockrát. Jestli se můžu podělit, tak já teď dost sledoval spotřebu u svého auta a zjistil jsem jednu věc. Obrovský vliv na spotřebu má například to, jak dobře má člověk nahuštěné pneumatiky. Já je teď delší dobu nedofukoval, protože mám svůj kompresor na servisu u https://www.kompresory-filtry-servis.cz/sluzby/servis/servis-kompresoru Nicméně zkusil jsem je dofouknout na benzínce a ta spotřeba hned letěla dolů.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek