Pumpy hasí žízeň

Zda bude průběh léta teplotně tak příznivý jako předloňský a loňský rok, kdy spotřebě zmrzlin a nealko nápojů nahrávala obyčejná žízeň, touha po ochlazení i péče o zdravý pitný režim, se rozhoduje kdesi na nebesích. Objednávky ze strany čerpacích stanic se na nápojářské firmy nehrnou a spíše se vyčkává. Zatím bodují jen některé produktové novinky, klasika z portfolia minerálních přírodních vod a obdobně impulsní balené zmrzliny.

Kofola - na cesty

Každý rok novinky

Kategorie "Vody" jsou v České republice největší jak z pohledu výdajů, tak z nakoupeného množství litrů. Za vody - stolní a minerální, ochucené i neochucené - lidé vydají více jak 35 % všech peněz určených k nákupu pro nealko nápoje a jsou nejprodávanější i na čerpacích stanicích.

Lídr trhu v balených vodách, Karlovarské minerální vody (KMV), chce nadále podporovat trendy mezi spotřebiteli, a to uvedením zajímavých novinek, například nové Mattoni ochucené (pět nových ovocných příchutí v barevných 1,5l lahvích podpořených úspěšnou TV kampaní s vítězi StarDance) a Poctivé Coly od Poděbradky. Značka Mattoni je nejprodávanější a v roce 2016 se stala i nejoblíbenější značkou mladých v ČR, když zvítězila v anketě Značka roku. Vlajková loď skupiny, značka Mattoni, získala podle agentury Nielsen absolutní prvenství v segmentu ochucených balených vod.

"Poptávka spotřebitelů roste po kvalitních produktech, které jdou ruku v ruce se zdravým životním stylem a jsou lákavé třeba i svým designem", říká Peter Schenk, marketingový ředitel KMV pro ČR a SR. Jako příklad lze uvést vařený čaj Veritea anebo osvěžující nápoj Fruttimo, oboje spadající do portfolia značky Aquila. Veritea je unikátní produkt, spojení pramenité vody Aquila a výluhu z kvalitních čajových listů Gunpowder a Orange Pekoe. Jedná se o inovaci v kategorii "ready to drink" čajů na českém trhu, která na zahraničních trzích tvoří už zavedený produktový segment. Produktem Veritea se vlastně na českém trhu otevřel nový segment pravého vařeného čaje. Fruttimo je pak novinka, která představuje spojení pramenité vody Aquila a toho nejlepšího z ovoce od značky Granini. Jedná se o osvěžující nápoj s kvalitní ovocnou složkou, která přináší méně sladkou alternativu k běžným ovocným džusům. V případě Fruttima jde o vyslyšení přání spotřebitelů, kteří si běžně ovocné džusy míchají s vodou, aby tak v letních dnech získali více osvěžující nápoj. Obě produktové řady jsou uvedeny v moderních designových lahvích. Loňská zajímavost a omezená edice v podobě Okurkové limonády představuje v horkých letních měsících už neodmyslitelnou součást nabídky restauračních terásek i na čerpacích stanicích.

Sycené a sladké - obliba trvá

Další kategorií, co do množství i nakoupené hodnoty, jsou sycené nápoje - kolové, limonády a toniky. Jak uvádí Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager ze společnosti GfK zabývající se výzkumem trhu, spotřebitelé za ně utratí skoro třetinu peněz určených k nákupu veškerých nealkoholických nápojů. Přestože jsou sycené nápoje dlouhodobě označovány za "nezdravé", mají stálé místo v nákupním košíku - nakupuje je 90 % českých domácností. Nákupní frekvence sycených nealkoholických nápojů je nižší než u vod, zhruba jednou za dva týdny, ale celkové výdaje za rok jsou podle GfK srovnatelné, téměř 1200 Kč. Světový trend odklonu od sycených a sladkých vod začíná být zřetelný. Například podle zpráv společnosti Beverage Marketing Corp. Američané loni po dlouhé době poprvé vypili více vody než limonád. Tento obrat se vysvětluje obavami ze zdravotních rizik, která konzumace slazených nápojů přináší. Spotřeba balené vody v USA vloni dosáhla téměř 149 litrů na osobu, zatímco spotřeba sycených slazených nápojů činila 146 litrů. Přitom ještě na přelomu tisíciletí Američané ročně vypili 190 litrů limonád na osobu. Tyto výsledky jsou dány masivní zdravotnickou a společenskou kampaní, která má omezit civilizační choroby, jako je obezita, cukrovka a další. Stejné trendy se prosazují i u nás a není divu, že je v tomto duchu postupně upravován i sortiment našich čerpacích stanic.

Jednička je Coca cola

nápoje - cola - malé

V rámci obchodní sítě v České republice provozuje společnost Coca-Cola HBC ČR deset obchodních center. Jako první na trhu mezi výrobci nealkoholických nápojů přišla s možností objednávek nápojů přes internet. Nakupování prostřednictvím e-shopu je primárně určeno pro hotely, restaurace, kavárny, čerpací stanice, trafiky a malé obchody s potravinami, kdy díky e-shopu mají zákazníci lepší a především aktuální přehled o fakturách, objednávkách a akčních nabídkách. Její portfolio se skládá ze známých značek, jako jsou Coca-Cola, Coca-Cola zero, Coca-Cola light, Fanta či Sprite a značek vlastněných jinými společnostmi, jako jsou illy issimo, Nestea a Monster, dále např. nesycené nápoje ledové čaje Nestea Vitao, široká paleta příchutí džusů Cappy a ovocných nápojů Cappy IceFruit, či další nápoje, například sportovní nápoj Powerade a minerální vody Bonaqua a Römerquelle v různých variantách perlivosti a s různými příchutěmi.

Kofola plná novinek

Novinkou na trhu je Kofola Malina a Kofola Černý rybíz, dvě neodolatelné ovocné příchutě ve dvou praktických formátech. Kofola Malina rozšiřuje řadu 0,5 PET (originál, višňová, citrus, meruňka, meloun a nově malina), Kofola Černý rybíz je v prodeji v 0,25 plechovce. Kofola posiluje i v segmentu vod, kde přebírá distribuci Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a Zaječické hořké vody. Na ČS se ale častěji setkáme se Semtexem. Po loňském úspěchu "Granátu" navazuje Semtex rozšířením portfolia o jemně sycenou limitovanou edici s příchutí krvavého pomeranče. Citrusový plod původem z jižní Itálie se skutečně jmenuje "krvavý" a s běžným pomerančem má málo společného. Oproti němu chutná jemněji a je méně kyselý. Název ovoce vychází z charakteristické krvavě červené barvy jeho dužiny, která se stala i nosným prvkem designu nové plechovky. Novinka je v prodeji od března v plechovkách o obsahu 500ml.

Pepsico má co nabídnout

Na našem trhu vyrábí a distribuuje např. Pepsi - Pepsi Cola (slazená řepným cukrem), Pepsi Max (sladidla), Pepsi Light (sladidla) a Pepsi Twist navíc s citronovou příchutí, Mirindu (příchutě pomeranč a hruška), 7Up (kombinace citronu a limetek), Mountain Dew, Rockstar, Evervess, Schwip Schwap a výrobky značky Toma, především její džusy a balené vody. Rovněž zajišťuje distribuci kvalitní Korunní minerálky.

Návrat džusů?

Na výsluní se opětovně vrací kategorie džusy, nektary a still drinky - nápoje na bázi ovocného koncentrátu, které byly delší dobu zastíněny úspěchem sirupů a kohoutkové vody. To zřejmě souvisí s poněkud lepší finanční situací domácností, kdy se opětovně výdaje do kategorie džusů navyšují, a naopak do sirupů investují domácnosti méně. Je to dáno jak nárůstem počtu kupujících, penetrace se blíží 90 % českých domácností, tak navýšením frekvence nákupu - domácnosti nakupují džusy zhruba jednou za čtyři týdny, přestože průměrná cena u této kategorie roste. Na čerpacích stanicích, kde jsou jejich ceny ještě mnohem vyšší, není nárůst prodejů nijak patrný. Jak nám řekl jeden z nájemců ČS na okraji Prahy, vyčkává s nákupem džusů vždy na prodejní akce maloobchodních, převážně diskontních prodejen a hypermarketů, kde v tu dobu mají výrazně výhodnější ceny než ve velkoobchodech. Evidentně největší prostor mají 100% džusy. Podle společnosti Nielsen činila v roce 2015 spotřeba džusů, ovocných šťáv a nesycených ovocných nápojů v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím v České republice 119 milionu litrů v hodnotě 2,8 miliardy Kč. Z toho připadalo na 100% džusy celkem 38,6 %, tj. 46 milionu litrů (1,2 miliardy Kč). Ze závěrů studie 100% Juice Index, kterou zpracovala společnost Tetra Pak, vyplývá, že 100% džusy zůstávají významnou součástí stravy průměrného spotřebitele. Spotřebitelé dále uvádí, že jsou ochotni zaplatit vyšší cenu za džusy, které spojují se zdravou výživou. Tato zjištění ukazují na velký potenciál 100% džusů.

Růst potáhnou produkty, které splňují potřeby spotřebitelů z hlediska zdraví a konzumace mimo domov, což jsou trendy zvlášť patrné u generace tzv. Millennials, která je nejvlivnější generací spotřebitelů a nejčastějším zákazníkem čerpacích stanic ve svých "fasovaných" autech. Výrobci nápojů na rostoucí poptávku reagují zaváděním inovací ve třech hlavních oblastech, kterými jsou zeleninové, čistě přírodní a speciální 100% džusy.

Obal prodává a inovuje

Obal lze bez nadsázky hodnotit jako nástroj inovace. Za prémiové obaly jsou dlouhodobě považovány skleněné láhve, které jsou u nealko nápojů v současné podobě upřednostňovány spíše u menších spotřebitelských balení a setkáváme se s nimi na pumpách velice často. Dalším oblíbeným typem obalu jsou nápojové plechovky. Plech již svým vzhledem evokuje u zákazníka pocit chladu a v tomto případě nás tento pocit vskutku neobelhává. Plechovky oproti jiným obalům chlad uchovávají mnohem déle. Mnohem více než u klasických nealko nápojů se s plechovkami setkáváme u piva a energy drinků. Jestliže při nákupu v kamenných prodejnách dává spotřebitel přednost nápojům ve větších PET láhvích, na čerpacích stanicích jsou vyhledávána menší a pohotovější balení, které i lépe padnou do ruky k okamžité konzumaci přímo z daného obalu. Mezi menší objemová balení počítáme i flexibilní stojací sáčky (doypack). Tento typ obalů je vzhledem ke své velikosti, hmotnosti a často i vtipným řešením uzávěru předurčen především dětem a také řidičům k použití za jízdy. Nápojové kartony do jednoho litru v užším provedení se nejčastěji používají pro balení džusů. Díky možnosti potisku na všechny čtyři plochy tohoto kompozitního obalu plní i marketingové funkce. Tvar je navíc velmi příznivý i z hlediska všech logistických operací i finálního použití k pití či nalévání. Spotřebitel oceňuje nízkou hmotnost, atraktivitu designu i vyšší praktičnost.

Zmrzlina - potěšení i pro pokladnu

Je obecně známo, že zmrzlina je ze směsi smetany, mléka a některé z příchutí či ovocných složek originálních surovin. Ne všichni výrobci se s tím však ztotožňují a používají levnější ingredience. Zmrzliny jsou pak plné barviv, aromat, rostlinných tuků a dalších příměsí. K nejoblíbenějším průmyslově vyráběným zmrzlinám patří takové, které se pro svoji spolehlivost v kvalitě udržují na trhu dlouhá léta. Příkladem může být tvarohový Míša. V roce 2014 měl Míša 13% podíl na českém trhu všech zmrzlin (v rámci "nanukového" žebříčku za rok 2013 zaujal Míša suverénní 1. místo - 141 mil. prodaných nanuků a stále se drží nad 10procent). Podobnou prověřenou trvalkou je Magnum, vanilková zmrzlina pokrytá křupavou bílou čokoládou pro dosažení perfektně vybalancované sladké chuti. Obecně lze říci, že zmrzliny obsahující více mléčného tuku a cukru jsou chutnější, a tedy i oblíbenější. Tomu odpovídají i různé spotřebitelské testy. Např. nejvíce kalorií mají Pegas, Oreo, Kit Kat, nejvíce tuků Pegas, Eskymo, Nogger, nejvíce cukru KitKat, Oreo, Eskymo a Magnum. Jedním dechem dodáváme, že jde přitom o zmrzliny nejprodávanější. Nejfrekventovanější výrobci a značky pocházejí od Prima zmrzliny (Bidvest CZ), Algida, Nestlé, Tipafrost, Pinko CZ, Opočenská zmrzlina a další.

Porcovaná umí vydělávat!

Na řadu čerpacích stanic se vrací i tradiční kopečková zmrzlina, na které jsou v dobré sezóně mimořádné zisky. Vlastní, zcela novou porcovanou zmrzlinu nabízí i Prima zmrzlina pod názvem La Panna. "Jedná se o kvalitní kopečkovou zmrzlinu v několika příchutích s vysokým obsahem smetany, mléka a ovoce. La Panna se bude vyrábět ze surovin převážně od tuzemských dodavatelů a podle tradiční italské receptury a technologií. Chybět nebudou celosvětově známé příchutě (créme brulée, pekanový oříšek s medem, jahoda a cheescake, cream brownie), ale také atraktivní zdobení, které bude na českém trhu jedinečné," prozradil Lukáš Dědek, manažer stejné značky. Zmrzliny La Panna cílí zejména na luxusnější a frekventovaná prodejní místa. Spotřebitel se už nebojí vyšší ceny. Také společnost Unilever potvrzuje, že stále vládnou vanilkové a čokoládové příchutě, v roce 2016 tyto zmrzliny jednoznačně vedly nad ovocnými. "Můžeme se však jen dohadovat, zda šlo o vliv chladnějšího počasí oproti předchozímu tropickému létu," říká Monika Prokešová z Unilever CR: "Na trhu s balenou, ale i kopečkovou zmrzlinou pozorujeme zvýšenou preferenci kvalitnějších zmrzlin, za které jsou spotřebitelé ochotní připlatit si vyšší cenu." Je příznačné, že čerpací stanice jako jedni z nejfrektovanějších prodejců tohoto impulsního zboží získávají od výrobců a dodavatelů zmrzlin celkem jednoduše chladicí nábytek a POS materiály k propagaci zmrzlin.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín č. 3/2017

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek