Příjemné prostředí, bohatý sortiment

Čerpací stanice MOL na 35. kilometru D1 u obce Bělčice směr Brno musela být během rekonstrukce nejstarší české dálnice v loňském roce zavřena. Noví majitelé proto rovněž nelenili a zmodernizovali tuto pumpu podle nového konceptu maďarského řetězce s efektním i luxusním pojetím shopu a bistra Fresh Corner.

otvírák - úzké

Začalo to Essem

Tato čerpací stanice je první v řadě, když vyrážíte z Prahy směr Morava nebo Rakousko či Slovensko. Když navíc pojedete od Plzně z D5, je zelený MOL první čerpací stanicí od Benziny v Rudné po celkem 57 kilometrech. Její historie je podobná jako u pumpy KM Prona v Liberci, kterou popisuje předchozí reportáž. Původně byla postavena jako čerpací stanice Esso, pak ji dlouhou dobu provozoval Agip. Rozdíl je v tom, že tato byla rekonstruována před dvěma lety po akvizici celého italského řetězce v Česku maďarským koncernem MOL, respektive jeho českým zastoupením, a žluté barvy italského Agipu nahradily zelené MOLu. V tomto případě se ovšem neměnil pouze totem a atika, kompletní rekonstrukcí prošly všechny vnitřní prostory včetně zázemí, sociálních zařízení, shopu a restaurace. Poprvé bylo po rekonstrukci otevřeno 23. listopadu loňského roku, takže nyní je pumpa v provozu přes čtyři měsíce.

fresh vstup + pán

Nájemcem čerpací stanice MOL je Pavel Zdvihal. Původně pracoval pro společnost Crocodille, která na čerpací stanice dodává například bagety, a možná i díky tomu dostal chuť podnikat právě v tomto oboru. V roce 2008 si vzal proto do nájmu svou první čerpací stanici Agip na Evropské ulici v Praze 6 a nyní již má na starosti celkem tři čerpací stanice MOL. Dvě stojí proti sobě u severojižní magistrály na pražském Chodově, třetí je právě dálniční pumpa u Bělčic na Benešovsku.

Pavel Zdvihal celkem zaměstnává 32 lidí, z toho 18 jich pracuje na bělčické čerpací stanici. Většina z nich přišla až po rekonstrukci a všichni jsou z nejbližšího okolí pumpy. Do práce zaměstnanci musí dojíždět autem, alternativa hromadné dopravy zde neexistuje. I přes náročnější provoz v nočních hodinách a složitější zimní podmínky zde dělají pouze dva muži, zbytek obsluhy tvoří zástupkyně něžného pohlaví. Střídají se po 12 hodinách ve dvousměnném provozu. Čtyři lidé zajišťují provoz čerpací stanice přes den, tři v noci. Dva zaměstnanci se pak starají o čistotu toalet a venkovního prostoru nebo doplňují zboží.

p. Zdvihal + stolečky

Vydařená rekonstrukce

Rekonstrukce, která probíhala kompletně v režii pražské centrály podle maďarského konceptu, se vydařila: "Opravdu to bylo dobře rozvržené, všichni si pochvalují gastro koutek, občerstvení i posezení pro zákazníky." Kdo to tady znal předtím, byl novým prostředím velice mile překvapen. "Z toho máme radost. Máme jen pozitivní ohlasy. Opravdu už se těším, až budou předělané také ostatní pumpy podle tohoto konceptu. A těší se i zaměstnanci," dodává Pavel Zdvihal.

časopisy + kafé koutek

Moderní interiér navozuje velmi pozitivní pocity hned při vstupu, decentní osvětlení úspornými "ledkami" umocňuje tu správnou atmosféru. Sofa s dvěma stolky láká k vychutnání kávy, kterou tu mají opravdu výbornou. Zákazníci si ji mohou sami udělat do to-go kelímku u dvou samoobslužných kávovarů nebo jim ji v bistru připraví obsluha klasickým způsobem v pákovém automatu. V levé části shopu se nachází restaurace, kde si může zákazník koupit čerstvé toasty, bagetu nebo panini, popřípadě teplou polévku. Každý den jsou v nabídce minimálně čtyři, k nim samozřejmě rozpékané pečivo. Samostatnou kapitolou bistra jsou párky v rohlíku a také pět hotových jídel, která na pumpu dodává jako polotovar externí firma a obluha je zde pouze ohřívá. "Také tady testujeme nová jídla. Kuřecí řízek s hranolky, crispy s hranolky, roláda se špenátem nebo s pečenými brambory," dodává Pavel Zdvihal.

nápoje + prodavačka

Tuny odpadků

Dálniční pumpa je pro pana Zdvihala novou zkušeností. Jiný je provoz, jiní jsou i zákazníci. "Ve městě máte ze 60 až 70 procent stálou klientelu, tady většinou zastavují zákazníci na cestě. Kvůli tankování, toaletě nebo občerstvení. Velkou část zákazníků tvoří řidiči kamionů, paradoxně však zde nejméně utrácejí. "Oni mají většinou všechno s sebou a maximálně nám tady vyhodí odpadky. Je to ale běžná praxe na tranzitních stanicích," komentuje situaci Pavel Zdvihal, který chápe, že řidiči kamionů jinou možnost nemají, a kdyby všechny diety utratili za dražší zboží čerpací stanice, nic by si nevydělali. Kamiony vzhledem k obecnému nedostatku parkovacích míst na dálnicích stojí potom všude, takže volných parkovacích míst je zde někdy méně. "Chápu, že se s  kamionem nedá jen tak někde zastavit a oni si musí dělat povinné pauzy. V tu chvíli nic neřeší a prostě zaparkují, kde je volné místo, ale jinak neberou ohledy na nikoho. Nedoboucháte se na ně. Nikdo s nimi nehne. Raději zaplatí pokutu, než by si porušili kolečko," dodává na adresu nákladní dopravy Pavel Zdvihal. Jinak je čerpací stanice na klientelu z kamionů samozřejmě připravena. Kromě jiného je zde k dispozici také teplá sprcha, což mnozí oceňují.

stojany + kamion

Oproti městu je dálniční pumpa obrovský rozdíl. "V počtu lidí, v obratech ve všem. Tady to žije nejen přes den, ale občas je shop plný i v noci a ani tu nemusí zastavit autobus," říká Pavel Zdvihal a dodává: "Kupodivu je zde daleko menší kriminalita než u městských pump. V tomto ohledu žádné problémy nejsou. Kradou se pouze zabudované splachovače Geberit na rekonstruovaných toaletách. Už jsem jich musel koupit asi sedm. Mysleli jsme, že se kradou jen ty chromované, a tak jsme začali kupovat bílé, ale mizí i ty."

Stojany na rekonstrukci ještě čekají

Zatímco zázemí září novotou, refýž čerpací stanice a výdejní stojany se dočkají nové tváře v nejbližší době. Pavel Zdvihal již počítá dny, kdy se s dokončením rekonstrukce začne. "Stojany zde jsou ještě od Essa, staré snad více než 15 let, na nové nyní čekáme," říká Pavel Zdvihal. Nabídka paliv se však od původních nájemců liší, natankovat si zde můžete jak standardní benzin a motorovou naftu, tak prémiová paliva MOLu s označením Evo včetně nového Evo Diesel+. CNG zde z pochopitelných důvodů není a možnost doplnění kapaliny AdBlue se objeví až s novými výdejními stojany. Do té doby si motoristé musí vystačit s baleným AdBlue stejně jako v případě kapaliny do ostřikovačů.

stojany

Nájemce čerpací stanice velkého řetězce nemá příliš možností, co si na pronajaté čerpací stanici vymyslet nového. Centrála určuje prakticky všechno počínaje sortimentem shopu a konče pohonnými hmotami. Výhodou tohoto řešení je, že na všech čerpacích stanicích MOLu je zboží, na které jsou jeho zákazníci zvyklí a už dopředu počítají s tím, že si to právě u MOLu koupí. Došlo k sjednocení sortimentu a nabídky pro zákazníky. Na druhou stranu vás tato čerpací stanice ničím nepřekvapí, což je samozřejmě míněno v dobrém i špatném slova smyslu. V tom dobrém má nájemce méně starostí a centrála všechno více pod kontrolou, centrála si na druhou stranu uvědomuje, že jednou z cest, jak vyjít vstříc části zákazniků, je i rozšíření nabídky lokálních dodavatelů, která pomůže nabídku zpestřit.

Pavel Zdvíhal je však ze své nové "akvizice" nadšený: "Pumpa na dálnici je oproti té městské diametrální rozdíl. V počtu lidí, v obratech, prostě ve všem," říká spokojeně a již netrpělivě vyhlíží nadcházející letní sezonu, která bude u této čerpací stanice jeho vůbec první. Mimo jiné se těší, že bude konečně využita také venkovní zahrádka, z hlediska bistra pak chystá rozšíření nabídky o stále populárnější fresh džusy.

více fotografií také zde


Čerpací stanice MOL 35. km D1 (Bělčice u Benešova)

Provozní doba: Nonstop

Nabídka produktů: Aditivovaný Natural 95, Evo Natural 100, aditivovaná motorová nafta, Evo Diesel+

Služby: Prodejna, restaurace, parkoviště, venkovní posezení, wi-fi, toalety, sprcha, kompresor, automat na kávu, káva z pákového automatu

Počet zaměstnanců: 18, stálí


 

Autor: Jiří Kaloč

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek