Nová konstrukce trupu a nižší rychlost pomáhají snižovat uhlíkovou stopu zaoceánských lodí

Odhaduje se, že dnes pluje po oceánech a mořích asi 100 000 lodí, které z asijských průmyslových podniků dováží stále více zboží k evropským a severoamerickým spotřebitelům. 16 největších z nich pak vyprodukuje stejné množství škodlivin, jako všechny automobily, kterých jezdí po světě okolo 800 milionů. Logistická společnost DB Schenker a kontejnerový přepravce Hapag-Lloyd se s tím rozhodli něco dělat.

Zaoceánská loň u terminálu

Oba partneři si poprvé smluvně určili cíle ochrany životního prostředí v roce 2015. Hamburské rejdařství chce do roku 2020 ušetřit dodatečných 20 000 tun emisí oxidu uhličitého z přepravy kontejnerů společnosti DB Schenker. A to, co začalo jako pilotní projekt "zeleného" dodavatelského řetězce mezi Švédskem a Čínou v roce 2006, se postupně proměnilo ve strategické partnerství v oblasti ochrany životního prostředí.
"Jako poskytovatel logistických služeb máme odpovědnost za plánování přeprav a jejich dopad na životní prostředí. Námořní přeprava tvoří až 22 procent všech přímých i nepřímých uhlíkatých zplodin v DB Schenker. Dlouhodobě tak ve spolupráci s rejdaři klademe velký důraz na investice do ochrany životního prostředí a naplňování našich ekologických cílů," tvrdí Andrea Dorothea Schön ze společnosti DB Schenker, kde zodpovídá za ochranu životního prostředí a kontrolu emisí CO2. Díky seberegulaci tak bude moci DB Schenker do roku 2020 snížit emise škodlivých plynů přepočítané na jeden kontejner až o 23 % ve srovnání s rokem 2014.
"Tyto cíle můžeme naplnit tak, že budeme plout rychlostí, která snižuje spotřebu paliva," vysvětluje Erika Sagert, která má v Hapag-Lloyd na starosti ochranu životního prostředí a udržitelnost. Klíčovou roli v úspoře paliva během plavby také hraje aktivní navigace v závislosti na počasí a optimalizace plavební trasy.
DB Schenker navrhl své první klimaticky šetrné produkty ve spolupráci s rejdařskou společností Hapag-Lloyd v roce 2006, který už tehdy využíval plavidla s omezenou rychlostí na trase ze Švédska do Číny. Celková úspora oxidu uhličitého se mohla vypočítat díky tomu, že rejdařství vyvinulo jednu z prvních metod reportingu CO2, která byla uznána Clean Cargo Working Group. O dva roky později, právě díky datům poskytnutým společností Hapag-Lloyd, si mohl DB Schenker stanovit první závazné limity pro uhlíkovou stopu na vybraných námořních trasách.
Dalším milníkem ve spolupráci mezi těmito dvěma firmami bylo uvedení kalkulátoru emisí EcoTransIT. V roce 2010, vyvinuli DB Schenker a Hapag-Lloyd ve spolupráci s dalšími partnery nástroj pro přesný a transparentní výpočet dopadu přepravy na životní prostředí. Tento nástroj je obecně přijímán jako spolehlivý standard pro měření spotřeby energie a emisí CO2 i dalších škodlivých plynů pro jakoukoliv nákladní přepravu. Díky oběma nástrojům lze nyní napsat, že do letošního roku ekologické partnerství společností DB Schenker a Hapag-Lloyd ušetřilo 130 000 tun CO2.
DB Schenker se však při snižování emisí neomezuje pouze na námořní přepravu. Zákazníci v České republice mohou při přepravě využít železniční přepravu bez emisí CO2, případně leteckou přepravu s emisemi sníženými až o 20 %. Navíc DB Schenker do své flotily postupně zařazuje nákladní a osobní vozy na alternativní paliva jako je například stlačený zemní plyn (CNG). Nedílnou součástí zeleného logistického řetězce jsou i energeticky účinné a udržitelné skladové kapacity.

 

Autor: jk

Diskuse

  • Honza, 3. 12. 2016 19:39: Prosím o zdroj první informace o 16 lodích, které mají emise jako 800 mil aut? děkuji.
    • taky Honza, 6. 12. 2016 14:37: pravděpodobně je myšleno .... emise siry atd. ne CO2
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek