Nafta patří do kamen a benzin do aut

Rčení z titulku asi nenadchne milovníky naftových motorů, čím dál více ale platí pro investory. Od září 2015, kdy propukla aféra Dieselgate, dělá nafta starosti nejen akcionářům Volkswagenu. Nejvíce trápí výrobce, v jejichž programech hrají dieselové motory prim.

Výfuk kouřící

Nafta škodí hlavně investorům v Evropě. Aféra Dieselgate rozděluje automobilové akcie na poražené, méně poražené a dva vítěze. Vítězové, Ferrari a Tesla, jsou ve srovnání s ostatími malí, jejich auta ale jezdí výhradně na benzin a elektřinu.

Potvrdily se obavy, že Dieselgate doběhne i americkou odnož Fiatu Chrysler. Americké ministerstvo spravedlnosti podalo žalobu, podle níž firma lže o nečistotách, které vypouští její terénní vozy Jeep a pick-upy RAM s dieselovými motory. Souběžně se žalobou proti Fiatu Chrysler se spustilo vyšetřování údajných podvodů s měřením emisí v německém Daimleru. To může zhatit ambice výrobce mercedesů prorazit na americkém trhu s naftovými motory.

Mezi méně poražené patří americký General Motors a francouzský výrobce peugeotů a citroënů PSA Group. Od září 2015 akcie GM přidaly zhruba 12 procent a PSA více než pětinu. Obě ale nechává v prachu za sebou vysoce oktanový benzin a proud z baterií. Ferrari část akcií vrhlo na burzu po vypuknutí Dieselgate, přesto od té doby jejich cena vzrostla takřka o 64 procent. Ve stejném období hodnota Tesly, která je sice ve ztrátě, vzrostla díky popularitě elektroaut o 35 procent (a překonala dočasný prudký propad na začátku roku 2016).

Nové úsloví je: "Benzin a proud patří do aut, akciím jejich výrobců prospívají."

Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Mirous, 3. 6. 2017 12:44: Těch vítězů kvůli chybě sázet na naftu v osobácích je víc. Např. Toyota se svými kvalitními a úspornými hybridy na benzín. A to vše i bez problémového přímého vstřikování, které vytváří opravdu škodlivé pevné částice.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek