Každý rok přijít s něčím novým

Společnost Tokheim Acis má za sebou bezmála 26letou historii, během níž se několikrát měnilo jméno i majitelé. Zároveň se vypracovala na lídra českého trhu v oblasti výstavby a servisu čerpacích stanic. O současných problémech tohoto oboru, o úspěších firmy a také trochu o budoucnosti jsme si povídali s jednatelem Martinem Všetečkou (MV) a technickým ředitelem Františkem Ošlejškem (FO). 

p. Ošlejšek + Všetečka + auta

Možná tak tři nebo čtyři roky jsme u vás nebyli. Jak se mezitím firma rozvíjela?

MV: Změn bylo hodně, některé z nich určitě zásadní. Proto začnu již v roce 2010, kdy do naší společnosti vstoupila nadnárodní skupina Tokheim, to byla první zásadní změna. Druhá přišla nedlouho poté, v roce 2012, kdy Tokheim odkoupila zbývající podíl a stala se jediným společníkem. Souběžně s tím došlo ke změně na pozici jednatele společnosti. Nový vlastník začal, celkem logicky, uplatňovat vlastní způsoby řízení s cílem standardizovat firemní procesy, aby celá skupina fungovala na jednotné bázi. Jinak se firma mění každým dnem, přizpůsobuje se požadavkům zákazníků i novým trendům. Díky rostoucímu portfoliu čerpacích stanic se firma také rozrostla. Dnes potřebujeme větší tým než dříve, i zákazníci mají stále náročnější požadavky, čemuž se snažíme jít naproti.

Jste součástí globální firmy, která se stará o 40 tisíc čerpacích stanic, má 5 400 zaměstnanců a odbavuje 360 miliónů transakcí ročně. Jaký díl tohoto nadnárodního kolosu reprezentuje vaše česká firma Tokheim Acis?

FO: Zde také došlo ke změnám. Tyto údaje platily ještě v roce 2015, tedy v době, kdy jsme byli součástí původní skupiny TOKHEIM GROUP, jednou z jejíchž částí byly i vývoj a výroba produktů Tokheim. V lednu 2016 však došlo k akvizici DOVER / Tokheim. Znamená to, že vývoj a výroba produktů Tokheim jsou dnes nově součástí divize Dover Fueling Solutions, zatímco naše česká firma Tokheim Acis zůstala v držení původních vlastníků, stejně jako všechny ostatní servisní firmy původní TOKHEIM GROUP. Celá servisní struktura, jejíž jsme dnes součástí, se nyní prezentuje jako Tokheim Services Group a působí ve více než dvaceti zemích světa, zejména však Evropy. Ale abych úplně neodběhl od tématu a odpověděl také na Vaši otázku, česká Tokheim Acis má aktuálně 149 zaměstnanců, obhospodařuje okolo 900 čerpacích stanic, na základě čehož každý rok odbaví okolo 40 tisíc servisních požadavků klientů.

Bude se nyní něco u vás měnit na základě Vámi popsaných změn?  Společnost Dover Fueling Solutions má dnes po akvizici Wayne i další smluvní distributory. Třeba GIA...

MV: Máte pravdu, v roce 2016 DOVER koupila též výrobce Wayne. Tyto skutečnosti však nic nemění na fungování Tokheim Services Group ani nemají zásadnější vliv na naši českou firmu. Co se týká smluvních distributorů pro produkty Tokheim a Wayne, ani zde zatím nedochází k významným změnám.

V loňském roce dva z největších provozovatelů sítí čerpacích stanic v ČR, BENZINA a MOL, vypsali výběrová řízení na dodavatele servisních služeb pro své sítě čerpacích stanic. Jak se vám podařilo, či nepodařilo uspět?

MV: Výběrové řízení společnosti MOL bylo zajímavé tím, že předmětem byla celá nově sloučená a na technologie poměrně pestrá síť čerpacích stanic, která zahrnovala původní sítě Slovnaft, Lukoil, Pap Oil a Agip. Pro některé z nich jsme do té doby také pracovali. Výběrové řízení bylo velkou výzvou. O to více si vážíme skutečnosti, že se nám podařilo uspět a stali jsme se jedním z dodavatelů servisních služeb pro část této sítě. V časovém sledu druhým bylo výběrové řízení na servis sítě čerpacích stanic BENZINA. Toto výběrové řízení bylo pro naši firmu zejména obhajobou naší dosavadní pozice, protože do té doby jsme byli právě my dodavatelem servisních služeb pro síť stanic BENZINA. I zde se nám podařilo uspět a stát se tak dodavatelem i pro následující období. Dlouhodobě se snažíme dělat vše pro to, abychom stále rozvíjeli kvalitu a portfolio servisních služeb. Velkou pozornost věnujeme bezpečnosti práce s tím, že například vysoce rizikové práce dnes provádíme výhradně prostřednictvím vlastních zaměstnanců, tedy bez využití subdodavatelů. Jedná se o činnosti jako čistění nádrží, sváření, práce v šachtách nádrží a podobně. To považujeme z dlouhodobého hlediska za klíčové.

Podíleli jste se loni také na nějaké výstavbě nových čerpacích stanic?

FO: I přesto, že se v posledních letech moc nových stanic nestaví, občas se nám podaří i v těchto výběrových řízeních uspět. Loni jsme se účastnili výstavby nové čerpací stanice BENZINA - D11 v Osicích, kde jsme byli dodavatelem technologické části výdeje pohonných hmot.

Máte několik pracovišť po celé republice, která provádí nejen výstavbu čerpacích stanic, ale věnují se i metrologii, defektoskopii nebo čištění nádrží. To zůstane také stejné?

MV: Struktura firmy zůstává zachována. Portfolio služeb je široké a každý rok se snažíme přicházet s něčím novým. Snažíme se tím stále držet krok s konkurencí. Dnes máme autorizované metrologické středisko ve Střelicích, kde provádíme mimo jiné i kalibraci a ověřování velkoobjemových měřidel průtoku, kalibraci a ověřování teplotních čidel a tak dále. Další středisko máme v Plzni, specializuje se na čištění a defektoskopii nádrží. Středisko disponuje čtyřmi vozidly v režimu ADR, s nástavbou MUT pro čištění nádrží a přepravu odpadu kontaminovaného ropnými látkami. Další středisko máme v Olomouci, zde sídlí oddělení servisu a výstavby pro region Morava. Samozřejmě nesmím zapomenout na Prahu, kde jsou oddělení servisu a výstavby pro region Čechy. Právě zde také máme nonstop Call Centrum, kde jsou během pracovních dní ve směně vždy 4 operátoři a v mimopracovní době, v noci, o sobotách, nedělích a svátcích vždy 2 operátoři.

V nabídce služeb máte, že zákazníci mohou sledovat průběh svojí zakázky on-line, prostřednictvím vzdáleného přístupu do databáze Call Centra. Jak je tato služba zákazníky využívána? 

FO: Tuto službu využívají spíše ti velcí. Jedním z hlavních důvodů je samozřejmě skutečnost, že se jedná o službu placenou. Ale pro nás je každý zákazník plnohodnotný bez ohledu na to, zda provozuje jedinou stanici, nebo velkou síť.

Můžete prozradit počet čerpacích stanic, kterým pravidelně děláte servis čerpací stanice?

MV: Již to dnes zaznělo, je to okolo 900 čerpacích stanic, o které pečujeme ve větším nebo menším rozsahu, zákazník od zákazníka. Pro některé provádíme skutečně komplexní servis, pro jiné vyjedeme třeba jen jednou za rok na konkrétní typ zásahu. Přístup zákazníků je naprosto individuální a my se jim snažíme vycházet vstříc.

Servis provádíte jen na zařízeních Tokheim, nebo umíte opravit výdejní zařízení všech velkých výrobců?

FO: Dlouhodobě se snažíme servisně podporovat veškeré produkty všech na trhu dostupných výrobců. To platilo i v dobách, kdy nás vlastnil výrobce Tokheim. Produktovou nezávislost se nám podařilo vždy udržet, bez ohledu na vlastníka firmy,  a v tom chceme i pokračovat. Považujeme to za jednu z deviz naší firmy. V sítích čerpacích stanic je "pelmel" všech možných zařízení a technologií, my děláme vše pro to, abychom to byli schopni odborně servisovat a abychom k tomu měli potřebné náhradní díly. Stále se snažíme získávat nová školení od jednotlivých výrobců a konkrétní pracovníky specializujeme na konkrétní technologie a produkty.

Jak jste bojovali se zaváděním EET? Byl s tím někde problém?

FO: Čerpací stanice, kde jsme implementaci balíčku pro EET zajišťovali, měly zejména pokladní systémy výrobce UNICODE SYSTEMS. Nenastal žádný problém hlavně díky tomu, že ze strany společnosti UNICODE SYSTEMS byl projekt velice dobře připraven. Proběhlo to naprosto bezproblémově.

Na webových stránkách http://tokheimprofleet.com/ se píše o programu ProFleet. Funguje to u nás také? O co se jedná?

MV: Funguje, ale jsou země, kde se produkty ProFleet prodávají výrazně lépe. Je to dáno zejména aktivní obchodní činností, která zatím není naší silnou stránkou, i na tom chceme do budoucna trochu zapracovat. Produkt ProFleet je jednoduchý tankovací automat DiaLOG, který se dodává v kombinaci s výdejním stojanem s jednou nebo dvěma výdejními pistolemi. DiaLOG může být přímo vestavěný v hlavě stojanu, nebo fungovat jako soliterní zařízení. Většinou se jedná o výdej nafty, někdy v kombinaci s výdejem AdBlue, nádrž může být nad i pod zemí. Jde o vnitropodnikový výdej, tankovací automat akceptuje buď čipy, nebo firemní karty. Je to poměrně jednoduchý produkt, který cílí na zákazníky s flotilami kamionů, autobusů, stavebních či zemědělských strojů nebo jiných motorových vozidel.

Má to dnes již někdo v České republice?

FO: Máme již okolo dvaceti zákazníků, kterým jsme toto řešení dodali, a musím říct, k jejich spokojenosti.

Jaké letos můžeme očekávat novinky v oboru výdejních stojanů?

MV: Z celosvětového hlediska si zde v posledních letech konkurovali zejména tři hlavní výrobci: Gilbarco, Tokheim a Wayne. Dva z nich se loni sloučili pod současnou značkou Dover Fueling Solutions. Jaký vliv to bude mít na branži čerpacích stanic, je dnes těžké odhadovat. Zatím totiž není zřejmé, jak Dover Fueling Solutions s nabytými výrobními závody a produkty naloží. Domnívám se, že ani oni sami zatím neudělali klíčové rozhodnutí, zda zachovají obě značky, a pokud ano, která z nich bude cílit na jaký segment zákazníků, nebo zda do budoucna zůstane značka pouze jedna, případně která to bude. Nezbývá než počkat.

FO: A abychom nezapomněli na naše tuzemské výrobce, jako jsou Adast Systems a Tatsuno Europe, i to jsou samozřejmě významní hráči, kteří dokážou velice úspěšně konkurovat právě na menších trzích. Možná právě nezastavitelná globalizace těch největších celosvětových hráčů dává těmto menším výrobcům do rukou určitou zbraň pro lokální trhy. I tady bude zajímavé sledovat, zda a jak dané situace využijí.

Myslím, že český trh je docela nasycený, takže základ vaší činnosti spočívá hlavně v servisu?

FO: Je to tak, ale stále ještě vznikají nové čerpací stanice. Domnívali jsme se, že zde nastane podobný model jako v Německu, kde se v určité době růst čerpaček zmrazil a oni pak výdejní stojany dodávali do Chorvatska a balkánských zemí. U nás však tento trend zatím nenastává. Trh zatím stále roste a navíc přichází nová alternativní paliva. Je zde již okolo 100 až 120 čerpacích stanic CNG, nové nabíjecí stanice pro elektromobily a tak dále. Náš záběr se tedy stále spíše rozšiřuje.

Jak moc je pro vás zajímavý stlačený zemní plyn?

MV: Obecně jsme nikdy služby ohledně plynových stanic neprováděli, a to ani v dobách, kdy bylo hodně moderní LPG, byť jsme se o to v určité době pokusili, ale projekt se nepodařilo rozjet. Zatím se držíme zejména kapalných paliv, zde chceme být opravdu nejlepší. Ale neznamená to, že to v budoucnu nemůže být jinak, je to otázka strategického rozhodnutí.

FO: Neznamená to ani, že bychom se kolem alternativních paliv netočili. Naopak. Je to jiná technologie a v některých případech, jako například u plynu, vyžaduje i jiné formy zabezpečení. Ve věci LPG a CNG stanic dnes spolupracujeme s 

dodavateli specializujícími se přímo na tyto technologie.

Všiml jsem si, že mezi vašimi zákazníky je také Škoda Auto...

MV: Škoda Auto je náš dlouhodobý zákazník. Realizovali jsme pro ně během posledních patnácti let několik zajímavých projektů. Největším z nich byla určitě výstavba čerpací stanice v areálu Škoda Auto. Je specifická v tom, že z ní vedou produktovody do výrobních linek. Další projekty se týkaly třeba olejových hospodářství a podobně.

Dnes si každý stěžuje na nedostatek kvalifikovaných lidí. Jak se s tímto problémem vyrovnáváte vy?

FO: Na jedné straně jsme měli radost, když jsme uspěli v loňských výběrových řízeních, na straně druhé radost obratem vystřídaly vrásky na čele, když jsme potřebovali pružně rozšířit kvalifikovaný pracovní tým. Nízká nezaměstnanost významně omezuje možnosti sehnat vhodné a kvalifikované pracovníky.

I do kanceláře?

FO: Přesně tak. Z dvaceti počátečních uchazečů přijdou na pohovor nakonec dva a jeden z nich se u pohovoru diví, že k práci operátora nonstop Call Centra patří práce na směny. O nic jednodušší to nebylo ani při výběru například asistentek. Z deseti kandidátek je problém vybrat jedinou, která by splňovala standartní požadavky a měla nakonec zájem ve firmě pracovat. U odborných pozic, a jsou to třeba i servisní technici, je to ještě o to složitější, že to musí být osoba znalá nebo osoba znalá s vyšší kvalifikací. Hlásí se nám třeba soustružníci nebo zámečníci, a my je přesto nemůžeme pro naše účely použít.

Můžete si je vychovat?

FO: O to se samozřejmě snažíme, to je jedna z cest. Ale musí zde být potenciál. Náš hlavní tým je naštěstí stabilní, ale u náboru nových pracovníků se stává pravidlem, že když chceme třeba na pozici servisního technika získat dva dobré zaměstnance, musíme jich vyzkoušet třeba deset.

Takže průměrný věk techniků je spíše nad 50 let?

MV: To ne, průměrný věk našich techniků odhaduji okolo 40 let. Máme zde hodně mladých lidí a stále se tým snažíme omlazovat, abychom udrželi určitou průměrnou věkovou hladinu. Povaha naší náročné práce to trochu předurčuje. Chceme, aby zde byla vyvážená kombinace starších

i mladších. Starší jsou zkušení, mohou ty mladé hodně naučit a mladí jsou hybnou silou, která nás všechny tlačí vpřed. Kombinace starších s mladšími v jednom týmu se nám osvědčila.

Co vás v nejbližší době čeká? Máte nějaký nový produkt?

MV: Novým trendem v servisních službách je elektronizace dat a dokumentů. V současné době jsme v procesu implementace servisních tabletů pro servisní techniky. Na čerpacích stanicích již nebudou ručně vypisovat papírové výkazy, ale budou tyto zpracovávat elektronickou formou přímo v servisním tabletu. Implementace není úplně jednoduchá, do procesu jsou zapojeni pracovníci ze všech oddělení, tedy nejen servisní technici, ale i vedoucí jednotlivých oddělení, sklad, účtárna, Call Centrum a tak dále. Loni jsme spustili SW KIMOCE verze 6.1 na našem Call Centru a v březnu letošního roku jsme spustili do ostrého provozu servisní tablety našich techniků. Cílem nového systému je vytvářet rovnou elektronické dokumenty, které budou přímo elektronicky zpracovávány. Tím odpadne spousta dnes prováděné administrativní práce spojené s následným skenováním dokumentů a procesy se zrychlí.

Tokheim - auta - titulka

 

 

 

 

 

 

Autor: Jiří Kaloč, Gabriela Platilová

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek