11. 8. 2025

Pohyb v cenotvorbě mýtného zná jen jeden směr, a to je
vzhůru. Mýtné původně mělo odrážet náklady na výstavbu a údržbu
infrastruktury. Následně k němu přibývaly další složky
zohledňující externí náklady jako znečištění ovzduší, nebo hluková
zátěž. Naposledy vloni v březnu se mýtné výrazně zvýšilo o
příplatek za emise CO2 a další "inflační" navýšení přišlo letos v
lednu. Původně mýto zahrnovalo pouze dálnice, ke kterým se přidaly
silnice prvních tříd a některé samosprávy stále usilují o
zpoplatnění vybraných komunikací II. a III. třídy.
V neposlední řadě se rozšířily i kategorie zpoplatněných
vozidel. Především ale roste výše mýtného.
S tím plně koresponduje statistika jeho výběru, který
dosáhl v prvním pololetí letošního roku 9,525 mld. Kč. To znamená
meziroční růst za celé pololetí téměř o 12 procent. Útěchou pro
české dopravce sotva bude, že 54 % z vybraného mýtného v prvním
pololetí uhradili dopravci ze zahraničí.
Vláda nyní schválila, že od 1. ledna 2026 se mýtné poplatky za
užívání dálnic a silnic I. třídy opět zvýší. Výběr stoupne
celkově o 2,5 %, z toho 1 % činí zdražení základní složky mýta
pro nákladní vozidla a zbytek se týká složky CO2 u sazeb za užívání
silnic I. třídy pro nákladní vozidla i autobusy. Sazby složky
CO2 jsou nyní pro silnice I. třídy nižší než u dálnic a od ledna se
tak dorovnají.
Po dvojím zvýšení mýtných sazeb v loňském roce nemůže nikdo
čekat, že by dopravci pracující s maržemi v řádu nižších
jednotek procent, mohli tuto zvýšenou daň zaplatit ze svých
vnitřních zdrojů. Rostoucí cena mýtného tak může mít jediný
následek, kterým je zvýšení cen dopravních služeb. Stejně tak si
nikdo asi nepředstavuje, že zvýšení složky zpoplatňující emise CO2
bude motivovat dopravce k masivnímu nákupu elektrických
nákladních vozů, které jsou na trhu jen v omezeném sortimentu
a jejichž cena je stále více než dvojnásobná, využití omezené a síť
veřejných dobíječek ještě neexistuje.
Ve světle neustále stoupajících čísel definujících mýtný systém
přesto můžeme najít dvě pozitiva. Za zvyšujícím se výběrem mýtného
částečně stojí i prodlužování naší dálniční sítě. Ministerstvo
dopravy také vyslyšelo požadavky ČESMADu BOHEMIA a zvýšení sazeb
neoznámilo na konci roku, ale s půlročním předstihem, a
prodloužilo tak dopravcům čas pro vyjednávání o nových cenách za
jejich služby. Vyžadujeme, aby se vyšší příjmy z mýta promítly
do ještě rychlejší dostavby chybějících odpočívek a zázemí pro
řidiče.
Zdroj: TZ