Je jaro, vše pučí, vše se nalévá

…takto romanticky bychom mohli začít téma, které je s tímto obdobím nerozlučně spjato. Abychom všechny řidiče mohli přivítat na čisté a fungující čerpací stanici, neměli bychom zapomenout na pár zdánlivě jednoduchých úkonů, které každá čerpací stanice vyžaduje. Pokud začneme u výdejních stojanů, hlavní součásti technologie čerpací stanice, neměli bychom opomenout jarní pohlazení tohoto důležitého parťáka. Je veliká škoda, že výdejní stojan není ženského rodu, mohli bychom na to hlazení plynule navázat, ale nevadí.

Adast - Je jaro

Napnout řemeny a zkontrolovat hadice

Ze všeho nejdříve bychom měli stojan svléknout a podívat se, jak je na tom zevnitř. Zcela určitě najdeme starý, unavený klínový řemen, který celé zimní období tahal tu ukrutně tuhou naftu. Mnohdy ho postačí napnout, po další měsíce Vám bude odměnou veselý klapot čerpadla. Následovat by měla kontrola a výměna filtrační vložky, která celou zimu neúnavně filtrovala kvalitní paliva. Tímto krokem ještě zlepšíte chod čerpadla a hlavně pomůžete pospíchajícím řidičům, protože budou mít natankováno o pár vteřin rychleji, a to se počítá! Výměnou filtru zlepšíte i funkci výdejních pistolí. Při plné nádrži budou mnohem lépe reagovat a vypínat a nebudou polévat nové, drahé botičky Vašich zákazníků.

Dalším krokem v prohlídce stojanu by měla být kontrola hadic. Po zimním období se stává, že vnitřní struktura hadic bývá popraskaná a hadice má "nemoc podobnou celulitidě". Pokud má celulitidu, doporučuji vyměnit ji za novou! Chceme-li ale  maličko ušetřit, hned bych ji nezatracoval. Doporučuji ošetřit ji vhodným konzervačním prostředkem na bázi silikonu, naši technici pro tyto potřeby používají přípravky od společnosti Chemistry Pro.  Pokud ale hadice jeví známky popraskání, nebo vypadá jako had po obědě, výměně se patrně nevyhnete.

Pozor na vodu v šachtách nádrží  

Očistu a vhodnou povrchovou úpravu si jistě zaslouží i celá kapotáž výdejního stojanu. Vhodným rozpouštědlem odstraňte stopy po izolepě, která půl zimy držela nápis "mimo provoz" kvůli zmrzlé naftě, opravte drobné oděrky kapotáže a opět nakonzervujte vhodným přípravkem na bázi silikonu.

Když už jsme u té jarní přírody, jistě Vám bude vděčná, když vyčistíte odvodové žlábky po celém obvodu plochy s výdejními stojany, aby kontaminovaná voda krásně stékala do úkapové jímky, a ne do volného, nechráněného prostoru. Myslím, že i kontrolní orgán z životního prostředí  pak spokojeně odškrtne jeden z kontrolovaných bodů.

Pokud Vaše čerpací stanice patří k těm šťastnějším a je vybavena kontinuálním měřením, nebylo by špatné zkontrolovat šachty nádrží. Bývají naplněny spodní vodou nebo vodou z tajícího sněhu. Je velmi důležité tuto vodu odčerpat a nechat zjistit příčiny, proč se tam dostala. Pokud máte pojezdová víka nádrží, zjišťování příčiny vnikání vody odpadá, důvody všichni známe…

Jaro, čas revizí a prohlídek

Ještě schází vysvětlení, proč bývají čerpací stanice s kontinuálním měřením šťastnější!? Existuje spousta důvodů, obsluha nechodí po dodávce paliv měřit měrnou tyčí, neotevírá šachty nádrží a hlavně neotvírá měrné armatury, kudy do ovzduší vylétnou tolik kontrolované a pokutované benzínové páry odsáté z nádrží vozidel.

Jaro a celý začátek roku by měly být také příležitostí k tomu, zaměřit se na legislativní povinnosti spojené s provozem čerpací stanice a včas tyto úkony objednat u příslušných orgánů, případně servisních organizací. Jsou to především roční prohlídky technologie, revize elektrických zařízení, plynu atd. Absolvováním těchto prohlídek na jaře se vyhnete stresujícímu objednávání koncem roku a hlavně potěšíte všechny servisní a revizní techniky, kteří tyto činnosti raději provádějí v klidu a v teplém počasí.

Nakonec také není od věci zvážit stáří celé technologie pro výdej pohonných hmot. Určitě se vyplatí investovat do nových, modernějších zařízení stejně, jako to děláte například u vlastních vozidel. Vždyť nikdo z nás nechce jezdit starým vozem a stejné je to i u výdejních stojanů, na které se poněkud zapomíná. Když fungují, proč je měnit! Ze své praxe mohu uvést mnoho zoufalých telefonátů, ve kterých mi zákazník hlásí, že má sice trošku starší stojan, ale že doteď fungoval! "Prosím, hned přijeďte, stojí mi tu v řadě kombajny a ten zatracený stojan z roku 1979 nechce vydávat naftu!" Co dodat, zákonná podpora výrobce stojanů je jasně daná a specialistů na opravu tzv. orlojů ve stojanech nám nekompromisně ubývá. Bohužel mnohdy již není "pacientovi" pomoci. Mnohokrát i sebevětší snahy techniků vedou k tomu, že není kde pořídit náhradní díly, nebo je oprava naprosto nerentabilní. Koupí nových stojanů si provozovatel rozhodně zjednoduší život a sníží náklady na provoz i údržbu.

Závěrem bych popřál všem provozovatelům čerpacích stanic klidný a bezstarostný život, přestože řešení závad a problémů je naším každodenním potěšením.

Autor: Petr Kružík, Adast Engineering, s.r.o.

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek