Události

Shop a gastronomie / 12. května 2017 / Autor: Jiří Kaloč

Hotovky z Hostovic do celé republiky

Společnost Days Menu s. r. o. z Hostovic u Pardubic prodává hotová jídla od roku 1998. Díky kvalitě a příznivé ceně si vybudovala na českém trhu solidní pozici, dnes se řadí mezi špičku v oboru a rozváží svoje produkty do všech koutů České republiky. O tom, jak je těžké se dostat na vrchol a pak se na něm dlouhá léta udržet, jsme si povídali s jednatelkou a zároveň i majitelkou poloviny této rodinné firmy paní Janou Havránkovou.

Days Menu - paní + auto

Jak jste vlastně začínali s podnikáním?

Všechno začalo v lednu 1998. Bylo nám tehdy 25 let, vypadali jsme navíc ještě mladší. O to jsme to měli komplikovanější, nedůvěra okolí byla veliká. Přesto jsme se do podnikání vrhli po hlavě. Mohli jsme naštěstí využít zkušeností z prodeje kosmetiky v multilevelu. Vzpomínám si, jak jsme tehdy vlastně ani nevěděli, co chceme a co doopravdy můžeme dělat. A protože prodejců kosmetiky bylo mnoho a o hotová jídla byl větší zájem, rozhodli jsme se pro jídlo, i když jsme o tomto oboru podnikání zpočátku nevěděli vůbec nic. Měla jsem jen zkušenosti s vařením doma a vystudovanou potravinářskou průmyslovku. Ta nám umožnila získat na podnikání živnost. Začínali jsme doslova na koleni, sestavili jsme první jídelníček, všechny vybrané recepty testovali nejdříve doma, sami jídla nafotili, pronajali první kuchyni a sehnali první zakázky. Obědy jsme začali vařit v počtu asi 200 jídel denně. Po pěti měsících jsme se přesunuli do hostovické provozovny, což tehdy byla kuchyně JZD se starým vybavením a na mnohem menší ploše než dnes. Začínali jsme s obědy tady po okolí, ale postupně se zakázky nabalovaly, přibývali noví zákazníci a přibližně po roce jsme rozjeli i mražená jídla. Původně jsme samozřejmě byli v pronájmu. Byla potřeba rekonstrukce, kuchyň začala být zoufale malá. Jenže teprve po sedmi letech se nám to tu podařilo odkoupit a upravit podle svých potřeb.

Jaké bylo podnikání v 90. letech. S čím vším jste se tehdy museli potýkat?

Nejhorší asi byla neznalost celé problematiky a negativní přístup okresních hygieniků v Pardubicích pod taktovkou paní Novákové k našemu podnikatelskému záměru. Nebýt ochoty krajského oddělení v Hradci Králové, asi bychom nikdy výrobu mražených jídel nerozjeli. Vstoupili jsme do kolotoče podnikání v mladickém nadšení, k tomu se starali o dvouletého syna, všechno bylo tak hektické. Na začátky nerada vzpomínám a asi bych do toho podruhé nešla. Pamatuji se, že se nám podařilo prorazit až s našimi mraženými jídly. Tehdy pojem mražené jídlo představoval něco nepoživatelného. Manžel dělal kousek odtud v Semtíně hasiče a tehdejší mraženky znal. My jsme chtěli dokázat, že i mražené jídlo může být chutné a dobře vypadající. Začali jsme ho balit do jednorázových misek a nakonec se nám s tímto typem produktu podařilo prolomit ledy. To byl takový první úspěch po těch strastiplných začátcích. Postupně jsme pak podepisovali smlouvy s velkými zákazníky, nadnárodními společnostmi, kteří u nás v ČR dělají hromadné stravování.

Days Menu - hotovka

Jak jste vlastně úplně na začátku sháněli zákazníky?

Abych řekla pravdu, my jsme je příliš nesháněli, neměli jsme na to čas. Věnovali jsme se plně kvalitě jídla, rozkvětu firmy a stávajícím zákazníkům. Nové zakázky pak přicházely samy na základě referencí našich spokojených zákazníků. Sami jsme se nabídli právě jen velké nadnárodní firmě, která tehdy poskytovala služby a stravování v Semtíně. Ukázalo se, že to byl dobrý tah, pak se o nás totiž dozvěděli i ostatní. Jediná naše reklama byly webové stránky. Do nich jsme tenkrát hodně vložili a myslím, že na svou dobu byly i docela podařené. Konkurence v mražených jídlech nebyla tak velká a my se právě našimi webovými stránkami dostali do popředí zájmu. Mimochodem, nedávno jsme spustili nové, neméně podařené s propracovaným e-shopem a firemním objednávkovým systémem.

S kolika jste začínali a kolik jich zaměstnáváte dnes?

Začínali jsme tři. Já, manžel, tchýně a k tomu dvě kuchařky. Dělali jsme přitom všechno od škrabání brambor až po rozvoz jídel. Ale postupně jsme nabírali další, vytvořili normy, kolik toho může jeden člověk zvládnout za 8 hodin z hlediska počtu jídel a podle toho pak nabírali další. Dnes máme zhruba 55 stálých zaměstnanců a pět až deset agenturních. V administrativě nás je deset i s provozními a všichni ostatní se točí okolo kuchyně a provozu: kuchaři, pomocné síly, údržbáři, uklízečky a řidiči. Jedeme na dvě směny a je to plynulý provoz.

Jaký vlastně máte autopark a kam všude jezdíte?

Máme jedenáct vozidel, z toho devět transitů na rozvoz jídel a dva osobní automobily. Dvě auta jsou vždy náhradní, protože se nesmí stát, že se zákazníkům včas nedoveze objednané zboží. Auta i řidiče máme vlastní, protože jen tak jsme schopni zajistit, že se při přepravě s naším zbožím nic nestane. V potravinářství je to velmi důležité, protože externím přepravcům je mnohdy úplně jedno, jak se má se zbožím zacházet, a někteří ani nerespektují pravidla zachování teplotního řetězce. Naši řidiči jsou motivovaní k tomu, aby se zbožím zacházeli opatrně, komunikovali s našimi zákazníky, zjišťovali, zda je vše v pořádku nebo zda není potřeba ještě něco zlepšit. Teplá jídla rozvážíme zhruba do 20 km od základny, dál to nejde, aby jídlo neztratilo na kvalitě. Mražená jídla ale rozvážíme po celé České republice a chlazená v podstatě taky. Máme přesně dané a logisticky vytížené trasy.

Kolik porcí jídel denně vyrobíte, kolik druhů a jaká jídla konkrétně?

Co se týče hotových teplých jídel, vaříme denně okolo 1200 porcí. V nabídce máme tři klasické druhy, včetně občasné zahraniční kuchyně. Čtvrtým druhem je tzv. zdravá kuchyně. A k tomu stálý pátý druh, což je sice nezdravé, ale přesto velice oblíbené jídlo - smažený řízek nebo smažený sýr s bramborem. Z denní nabídky teplých jídel vychází i nabídka chlazených jídel, takže vaříme ještě dalších 200 až 300 chlazených jídel. Tím je vytížena ranní směna. Odpolední pak udělá zhruba pět tisíc mražených jídel.

A držíte třeba pondělí jako bezmasý den, jako to bylo dříve?

Kdepak, to bychom okamžitě měli tak o 80 procent objednávek méně, maso mají lidé rádi. Ale jak jsem již zmínila, nabízíme tzv. zdravá jídla, což jsou převážně zeleninové saláty a jednou týdně teplé zdravé jídlo. V minulosti jsme pro distributora připravovali krabičkovou dietu, takže máme v zásobě spoustu zdravých receptů. Jsou to jídla z tofu, šmakouna, cizrny nebo různé zeleninové směsi, třeba i s lososem. Zájem o taková jídla ale není moc velký. I když bychom rádi dělali zdravá jídla ve větším počtu, je třeba se dívat na možnosti odběratelů - větších společností. Většinou jim dodáváme jídla v gastronádobách a ze zmíněných pěti druhů jídel si objednají max. tři. Zdravé jídlo, pokud to není salát v misce, mezi nimi většinou není pro nedostatečný počet zájemců nebo nedostatek gastronádob.

O co je největší zájem? Pořád letí svíčková nebo guláš?

Přesně. Tahle jídla máme ostatně v rámci mražených jídel ve stálé nabídce: svíčková s knedlíkem, řízek s bramborem, španělský ptáček s rýží, rajská s těstovinami, plněné knedlíky uzeným masem se zelím, hodně jdou i sladké knedlíky s borůvkami a pak také například smažené čínské nudle nebo lasagne.

Na čerpacích stanicích je velký zájem o polévky. Jak jde odbyt u vás?

Teď se nám zrovna ozvalo pár zákazníků přímo z benzinek, kteří mají zájem skutečně jenom o polévky. I když se snažíme s nimi pracovat dál, nabízet jim i jiný sortiment, zatím je zájem přesně o tzv. přesnídávkové polévky. Ty dodáváme většinou mražené.

Jaký je rozdíl ve výrobě chlazeného a mraženého jídla a jak je to s trvanlivostí?

Velký. Na rovinu vám řeknu, nemám chlazená jídla, co se týče výroby, moc ráda. Mražená jsou z hlediska bezpečnosti potraviny mnohem lepší. Každý výrobce chlazených jídel má jiné postupy směřující k prodloužení trvanlivosti výrobku, někdo třeba steriluje, ale to je potom jídlo jako konzerva, kde ubijete všechno zdravé a změní se i chuť. My na to jdeme šetrnějším postupem, jídlo pouze zachladíme a do misky zavedeme inertní plyn, který v misce vytvoří prostředí zamezující množení nežádoucích mikroorganismů. Jde o směs oxidu uhličitého s dusíkem. Normálně chlazenka vydrží pět dní, takhle se trvanlivost prodlouží na 15 dní. Její obal musí být dokonale utěsněný, jakákoliv vada může jídlo znehodnotit a k poškození obalu může dojít také při transportu a další manipulaci. Nestává se nám to, reklamace nemíváme, ale je to pro nás noční můra. Naopak za mražené jídlo a jeho nezávadnost můžu dát klidně ruku do ohně. Čerstvě uvařené jídlo se z teploty cca 70 °C během hodiny zmrazí na -18 °C. Celý ten proces je tak rychlý, že jídlo neztrácí na kvalitě a je i po roce absolutně nezávadné. Jinak naše mražené jídlo má půlroční trvanlivost a naše chlazená jídla mají trvanlivost 15 dní.

Dnes se do všeho přidávají konzervanty a barviva, aby to lépe chutnalo i vypadalo. Vy ale tvrdíte, že nic takového nepoužíváte?

Ano, vaříme úplně postaru. Všechno se snažíme dělat tak, jako naše babičky. Dokonce používáme i čerstvé bylinky.Máme tady kvůli tomu zahrádku, kde pěstujeme hlavně polévkové bylinky jako libeček, pažitku a petrželku. My to ani jinak neumíme. Jednou jsme měli od zákazníka požadavek dobarvovat speciální výrobek - lososovou polévku - umělým barvivem. Byli jsme z toho nešťastní, protože polévka byla nepřirozeně žlutá jako kanárek. Tak jsme s takovou výrobou skončili. A klientovi řekli, že tohle dělat neumíme a nebudeme, ať se nezlobí. Jediné konzervanty, barviva a ostatní přídatné látky, které se do našeho jídla dostanou, pocházejí ze vstupních surovin. To ale nejsme schopni ovlivnit.

Kde suroviny sháníte? Kdo vám třeba dodává maso?

Nákup surovin se odvíjí od ceny jídel. Z webu víte, že jsou nízké, takže výběr kvalitních surovin, na který máme určitý finanční limit, je docela těžký. Ale za ta léta máme již ověřené dodavatele. S nařízením EU 1169/2011 o označování potravin si ani nemůžeme dovolit bezdůvodně měnit suroviny, kvůli povinným údajům na etiketě. Konkrétně třeba hovězí maso máme vysoké kvality, ale nebudu prozrazovat, odkud ho bereme. Je to z ověřeného zahraničního zdroje a navíc máme speciální technologii, díky které je maso krásně měkké, doslova se rozsýpá. Na tom si hodně zakládáme.

Co knedlíky nebo těstoviny?

Knedlíky a vůbec přílohy jako takové jsme si vařili dlouho sami, ale pak už jsme na to postrádali kapacitu kuchyně. Zhruba dvanáct let si přílohy necháváme dodávat. Konkrétně knedlíky jsou od dlouholetého ověřeného dodavatele, který je dělá jako domácí. Co se týče rýže a těstovin, na to máme zase jiného dodavatele. Není to levné, ale zato hodně kvalitní.

Kvalitu jídla zajišťují certifikáty, všimli jsme si, že je zde máte vyvěšené.

Máme certifikát ISO 9001 z roku 2015, ten bude platný až do roku 2018, každý rok probíhá kontrolní audit. Tři roky předtím jsme měli certifikovaný HACCP. Certifikaci nám provádí firma TÜV a vůbec není snadné ji získat. Někdo si třeba řekne, že certifikace je jen zbytečná byrokracie, ale já si to nemyslím. Celý ten náročný proces zavedení systému HACCP a následně ISO normy do naší společnosti nás totiž dokázal navést na to, že se všechno dělá dobře, důkladně, včas a ve správných intervalech. A já konkrétně mám nad vším kontrolu.  Kvalita služeb a výrobku je potom znát. Kromě této certifikace máme ještě certifikát AAA od BISNODE, což je zase takový punc společnosti. Vypovídá o výborném ratingovém ohodnocení, že platíme včas a jsme spolehlivá a důvěryhodná firma. Toto ocenění může získat pouze dvě desetiny procenta všech českých firem.

Dívali jsme se, že máte i automaty na chlazená jídla. Pro majitele malých čerpacích stanic by to možná byla zajímavá nabídka.

My sami je nemáme ani je neprovozujeme. Ale spolupracujeme úzce s firmou, která je pro nás má k dispozici. Automaty na mražená a chlazená jídla tu do nějakého roku vyráběla jen jedna společnost, ale ta skončila. Potom se léta jen dělaly repasy starých automatů, jednu dobu dokonce nebyly k dispozici vůbec. Nyní se objevil nový výrobce, automaty jsou kvalitní a my jsme schopni automat zařídit a pak ho zásobovat.

Jaké máte zkušenosti s odběrateli od čerpacích stanic?

Na pumpách většinouberou hlavně mražená jídla, teď se jedná také o chlazených. My jsme schopni je zavážet v souladu s naším rozvozovým plánem. Pokud si vezmou chlazená jídla, dodáme je jednou týdně, pokud mraženku, stačí je zavést jednou za měsíc anebo podle jejich potřeb.

Co chystáte nového, jaké plány máte do budoucna?

Chceme se věnovat i stravování mimo sídlo naší provozovny. Trochu cítíme úbytek u nadnárodních společností, protože si vaří sami, což nás tlačí k tomu orientovat se ještě jiným směrem. Buď budeme někde ve větších firmách přímo vařit, nebo tam budeme jídlo dodávat odtud, ale každopádně budeme zajišťovat kompletní službu závodního stravování, včetně kantýn. Teď už se konkrétně jeden takový velký provoz chystá.

Vedení takovéto společnosti je navíc psychicky hodně náročné, každý den spousta zodpovědných rozhodnutí, na které máme někdy s manželem odlišné názory. Takže mám do budoucna vizi, že s novým panem ředitelem budu moci zvolnit a věnovat se i jiným radostem a koníčkům, a přitom to nebude mít negativní vliv na firmu a moji přespříliš zodpovědnou duši.

více fotografií také zde


Společnost Days Menu s. r. o. zahájila výrobu v lednu 1998. Sortimentní nabídka je velice pestrá, pravidelně se obměňuje a obohacuje o oblíbené novinky. Součástí základní nabídky je i stále častěji žádaná zdravá kuchyně. Vyrábět poctivá, zdravá jídla bez použití přídatných látek a zachovat tak tradice české kuchyně je hlavní myšlenkou vedení společnosti. Bramborovou kaši či hotové omáčky a polévky v prášku, barviva, konzervanty, stabilizátory apod. v produktech firmy Days Menu nenajdete. V dubnu 2012 společnost získala certifikát HACCP. Tento certifikát vydaný společností TÜV SÜD Czech s. r. o. je zárukou kvality výrobků a poskytovaných služeb a zároveň také výsledkem dlouhodobých investic do výrobních prostor, které splňují požadavky legislativy ČR a EU. V březnu 2015 společnost plynule nahradila certifikát HACCP certifikátem ISO 9001, který je kromě systému HACCP zaměřen také na systém managementu kvality a bezpečnosti potravin ve společnosti.

Hodnocení článku

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 / 5

Odeslat článek


Komentáře k článku

Počet komentářů: 0 Přidat nový komentář Zobrazit komentáře

Aktuální vydání magazínu

Číslo: 2017-04Cestujeme s rodinou Objednávka přeplatného

Nová soutěž pro obsluhu ČS

PUMPAŘ/KA ROKU

Hlavní partner PETROL.cz

MOL

Reklama

Czech bus 2017


CardManager

Newsletter PETROL

Přihlásit / zrušit zasílání denního přehledu aktualit PETROL na Váš e-mail.

  

Akce Petrol

Partneři PETROL.cz

ColosseumEconomia