E.ON podporuje čisté zdroje v dopravě

Společnost E.ON nezůstává pozadu za celosvětovými trendy a vyvíjí po celé Evropě mnoho aktivit jak v oblasti elektromobility, tak dalších alternativních paliv, jako je například CNG (stlačený zemní plyn).

E.ON - autíčko - detail

Elektromobilita

Mezi nejvýznamnější aktivity s celoevropským významem z této oblasti patří výstavba a provoz dobíjecí infrastruktury. V současné době E.ON provozuje několika stovek dobíjecích stanic, poskytuje produkty nabíjení zákazníkům E.ON, provozuje aplikaci pro chytré telefony pro snadnou orientaci cestujícího k dobíjecím stanicím a spolupracuje s předními výrobci elektromobilů na nabídce společných produktů.

Aktivitou s celoevropským významem je pro koncern E.ON projekt, který pokryl dálnici A9 spojující Mnichov s Berlínem rychlodobíjecími stanicemi. Stanice jsou umístěny na dálničních odpočívadlech, u čerpacích stanic a restaurací s rychlým občerstvením.

Co je projekt Fast-E?

Strategie skupiny E.ON v oblasti elektromobility se zaměřila také na Česko. E.ON Česká republika se stala součástí nového evropského projektu Fast-E (Fast Charging Study Europe). Na konci roku 2014 se spojila s obdobně smýšlejícími energetickými koncerny v Německu, Belgii a na Slovensku (Allego, RWE, Envia ZSE) a významnými výrobci elektromobilů (BMW, Nissan, Renault a Volkswagen) a vytvořila Evropské konsorcium, které společný projekt Fast-E realizuje. Cílem tohoto projektu je pokrýt nejvýznamnější tranzitní koridory v jednotlivých zemích rychlodobíjecími stanicemi pro elektromobily a umožnit skrze bezbariérové platební systémy reálnou možnost přepravy elektromobily na dlouhé vzdálenosti.

E.ON Česká republika v rámci tohoto projektu převzal zodpovědnost za výstavbu rychlodobíjecí infrastruktury na tranzitních koridorech v České republice. "Naše společnost má za cíl pokrýt hlavní dálniční tahy na území České republiky rychlodobíjecími stanicemi a za tímto účelem v současnosti oslovujeme strategické partnery pro výstavbu rychlodobíjecích stanic, abychom společně změnili současnou neuspokojivou situaci v dostupnosti rychlého dobíjení v ČR," tvrdí Miloslav Fialka, manažer projektu E.ON.

Projekt předpokládá instalaci rychlodobíjecích stanic na čerpacích stanicích na hlavních silničních tazích v ČR ideálně na dobře přístupných a dopravně vytížených čerpacích stanicích. Projekt Fast-E byl v rámci dotačního programu Evropské unie na výstavbu evropské přepravní infrastruktury vybrán jako projekt, který bude podpořen grantem Evropské unie. Aktivity spojené s výstavbou rychlodobíjecích stanic pro elektromobily na vybraných lokalitách v ČR bude společnost E.ON hradit kombinací vlastních investičních prostředků a grantem EU.

E.ON - podlouhlý

Stanice jsou vybaveny všemi typy konektorů

E.ON bude v České republice instalovat rychlodobíjecí stanice, které umožní nabíjení všech běžných typů elektromobilů. Všechna dobíjecí místa společnosti budou osazena stejným typem dobíjecích stanic, tak aby tyto stanice umožnily tzv. rychlé dobíjení elektromobilů (do 30 minut). Požadavkem je, aby stanice byly vybaveny třemi typy konektorů. Tyto typy konektorů v současné době využívá naprostá většina elektromobilů dostupných na trhu. Společnost E.ON se rozhodla instalovat tzv. "triple charging stations" vybavené všemi používanými konektory.

"Projekt má za cíl vytvořit ze současných ostrovních řešení systematickou a páteřní síť rychlé dobíjecí infrastruktury pro dopravní prostředky poháněné elektřinou. Chceme se stát významným dodavatelem služeb, který svým zákazníkům nabízí kompletní možnosti řešení čisté mobility v České republice," uvádí Robert Vinický za útvar, který nový projekt v E.ON inicioval.

Rozšíření stávající sítě

Společnost E.ON v Česku aktuálně provozuje v současné době 6 nabíjecích stanic. Nový projekt počítá s výstavbou minimálně 15 nových stanic, na kterých půjde dobít elektromobil během 30 minut. Umístit je chce na dobře přístupných a dopravně vytížených stávajících čerpacích stanicích. E.ON celkově plánuje investovat do rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily 36 milionů korun.

Na stávajících stanicích je nabíjení zdarma. Nově budované stanice v rámci projektu Fast-E však již budou zpoplatněné. Placení lze realizovat v rámci předregistrovaného systému EV mapa nebo kreditní kartou (pro neregistrované zákazníky). "Náklady na ujetý kilometr se pohybují kolem 0,40 až 0,80 Kč/km podle velikosti vozidla a způsobu jízdy. Za dobu životnosti běžný elektromobil obvykle ušetří svému majiteli až milion korun na palivu, oleji a pravidelném servisu motoru a brzd," tvrdí Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu.

Podpora projektu Smart Cities

Společnost E.ON již dva roky rozvíjí spolupráci s tuzemskými městy v oblasti Smart City. V současné době je podepsáno s 21 městy memorandum o spolupráci v rámci projektů Smart City. Mezi tato města patří například Brno, Písek, Jihlava nebo Třebíč. S nimi spolupracuje společnost E.ON ještě na projektech čisté mobility, které zahrnují budování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily a budování plnící infrastruktury pro CNG vozidla.

Koncept Smart Cities se dotýká v podstatě všech oblastí města. V praxi to znamená zejména zlepšení řízení dopravy, úsporné a inteligentní veřejné osvětlení, chytré energetické sítě nebo inteligentně řízené vytápění v městských budovách. "S ohledem na zkušenosti a odbornost se spolupráce soustředí hlavně na decentralizovanou výrobu elektřiny se zaměřením na bezpečnost dodávky pro dané město. Mezi hlavní oblasti spolupráce tedy patří efektivní využívání energetických zdrojů, energeticky efektivní a inteligentní veřejné osvětlení, energeticky efektivní osvětlení budov, rozvoj v oblasti CNG a elektromobility a v neposlední řadě inteligentní parkovací systém," dodává Lukáš Svoboda, vedoucí projektu Smart City společnosti E.ON.

Investice i do CNG

Koncem roku 2016 bylo v ČR evidováno už 140 plnicích stanic na CNG. Za poslední tři roky tak v ČR přibylo 100 plnicích stanic. V průměru je dnes v každém kraji kolem deseti plniček. Předpokládá se, že v letech 2017-18 by mohlo být v ČR už 200 plnicích CNG stanic, mnoho jich je před dokončením nebo ve výstavbě. Mezi čtyři největší investory patří Bonett Gas Investment, Vítkovice Machinery Group, Innogy Energo a také E.ON Energie.

E.ON - s posezením

Autor: Alena Adámková

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek