28. 8. 2025

Téměř čtvrtina českých řidičů si myslí, že pitný režim
neovlivňuje jejich schopnost řídit. Vyplývá to z aktuálního
průzkumu agentury Ipsos pro síť čerpacích stanic ORLEN
v Česku. Přitom nedostatek tekutin může zpomalit reakce
podobně jako po požití alkoholu. ORLEN upozorňuje na důležitost
pravidelného doplňování tekutin během cest a nabízí širokou škálu
nealkoholických nápojů, včetně osvěžujících letních
drinků.
Průzkum ukázal, že Češi za volantem pitný režim stále podceňují.
Jen 19 % řidičů má zavedený rituál pravidelného nákupu nealko
nápojů na čerpacích stanicích. Více než třetina oslovených se pití
vyhýbá kvůli obavám z častého zastavování na toaletu - tento
přístup je častější u žen.
Dehydratace je přitom závažným rizikovým faktorem. Nedostatečný
příjem tekutin může vést k únavě, mikrospánku, bolestem hlavy nebo
svalovým křečím. Zpomaluje také reakce a zhoršuje rozhodování
v krizových situacích. To vše může ohrozit nejen samotného
řidiče, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
"Bezpečnost na cestách začíná u řidiče - a jeho schopnosti
soustředit se, reagovat a rozhodovat se správně. Pitný režim je
přitom často opomíjený faktor, který má zásadní vliv na všechny
tyto schopnosti. Proto na našich čerpacích stanicích nabízíme
širokou paletu nealko nápojů, včetně funkčních drinků a letních
kombinací, které řidičům pomáhají zůstat svěží a v bezpečí,"
říká Rostislav Moravec, ředitel sítě čerpacích stanic ORLEN.
Čeští řidiči mají při výběru nápojů jasné preference. Více než
tři čtvrtiny (78 %) preferují neslazené nápoje - vodu nebo nápoje s
umělými sladidly. Slazené nápoje volí častěji muži. Mírně perlivá
nebo neperlivá voda je jasnou volbou pro 84 % respondentů. Téměř
polovina sleduje u slazených nápojů jejich složení. Polovina
dotázaných si alespoň občas vybírá nápoje s minerálními látkami,
jako je hořčík, železo nebo zinek, aby se za volantem cítila svěže.
Zajímavostí je, že 79 % lidí nepovažuje kávu za součást pitného
režimu a věří, že káva odvodňuje.
Při nákupu nápojů hraje roli i loajalita ke značce - 57 %
respondentů má své oblíbené značky, kterým dává přednost. Mladší
generace naopak častěji vybírá podle příchutě, bez ohledu na
výrobce.
Na čerpacích stanicích ORLEN je k dispozici široká nabídka
nealko nápojů, včetně minerálních vod, funkčních drinků i sezonních
letních ledových nápojů. Tato nabídka je součástí rozvoje
mezinárodního gastronomického konceptu Stop Cafe, který je navržen
tak, aby zákazníkům na cestách nabídl rychlé, kvalitní a chuťově
atraktivní občerstvení.
V letošní letní nabídce je až osm ledových nápojů - od lahodného
Frappé slaný karamel, přes osvěžující Espresso Tonic s ibiškem nebo
maracujou, až po džusy Green Energy a Mango Boost. Pro milovníky
limonád jsou k dispozici varianty citrónová, ibišková nebo mango.
Základem všech kávových nápojů je speciálně míchaná směs kávových
zrn s certifikací Fairtrade, která vzniká podle unikátní receptury
v Belgii a spojuje výraznou chuť s odpovědným přístupem k
pěstitelům i životnímu prostředí.
Zdroj: TZ