Události

/ 13. května 2019 / Zdroj: TZ ČEZ / Autor: Roman Gazdík, mluvčí ČEZ

Co s bateriemi, které doslouží v elektromobilech?

Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Týmy studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.

ČEZ, ČVUT 2

Evropský automobilový průmysl prochází zásadní proměnou a míří směrem k elektromobilitě. Úměrně tomu roste globální poptávka po Li-ion bateriích a elektromobilech. Zatímco v roce 2016 se celosvětově prodalo tři čtvrtě milionu elektromobilů a předloni to už byl milion, v roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných e-aut. Vedle kapacity baterií, dojezdu, ceny elektromobilů nebo pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné vyřešit také, co udělat s použitými bateriemi. Záruka na baterii se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita neklesla pod 70-80 procent. To samozřejmě neznamená následnou okamžitou výměnu baterie, přesto bude po čase nutné baterii vyměnit. 

Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je nejvhodnějším způsobem následného využití baterii nerozebírat, ale ponechat ji i nadále vcelku, aby mohla plnit funkci energetického zásobníku tam, kde nebude vadit její o něco nižší kapacita. Tím by se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve pak by byla recyklována.

"Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit,"říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. "Náš studentský tým přišel s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat, například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo v mobilních dobíjecích stanicích."

Secondhandové baterie by mohly fungovat například v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc elektromobilistům, kteří se ocitli v nouzi s vybitým akumulátorem, nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce v místech, které není připojeno k síti. Další možností je sestavení velkého bateriového úložiště s vlastním zdrojem výroby ekologické elektřiny. Baterie mohou sloužit také jako záložní zdroje místo dieselgenerátorů, například v nemocnicích.

"Elektromobilitou se musí Česko zabývat i kvůli své závislosti na automobilovém průmyslu a v rámci své pozice významného subdodavatele komponent pro nadnárodní automobilky. Právě zapojení do hodnotového řetězce u baterií bude tvořit největší část budoucího přírůstku přidané hodnoty. Na nápadech, které česko-izraelský tým přinesl, budeme nyní dále pracovat,"vysvětluje mentor týmu Jakub Kabourek z ČEZ ESCO.

Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE.

"Mezinárodní spolupráce ve virtuálních týmech je již dlouhou dobu samozřejmostí v komerční sféře, kde probíhá řešení úkolů většinou jako spolupráce lokálních týmů prostřednictvím pravidelné elektronické komunikace napříč zeměmi a kontinenty a na to se naši studenti musí připravovat,"říká doc. Vojtěch Petráček, rektor ČVUT

"První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího pokračování",uzavírá Daniel Meron, velvyslanec Státu Izrael v ČR.

ČEZ, ČVUT 1

Hodnocení článku

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ještě se nehlasovalo.

Odeslat článek


Komentáře k článku

Počet komentářů: 0 Přidat nový komentář Zobrazit komentáře

Aktuální vydání magazínu

Číslo: 2019-02Distribuce pohonných hmot na čerpací staniceObjednávka přeplatného

Hlavní partner PETROL.cz

MOL

Reklama

CardManager

Newsletter PETROL

Přihlásit / zrušit zasílání denního přehledu aktualit PETROL na Váš e-mail.

  

Akce Petrol

  • PETROLsummit 19
    31.10.2019, Hotel Olympik - Tristar, U Sluncové 14, Praha 8

Partneři PETROL.cz

ColosseumEconomia