6. 9. 2019
Skupiny ČEZ provozující aktuálně nejrozsáhlejší
tuzemskou síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily uvede
do provozu první vysoce výkonný stojan, který postupně umožní
dobíjení výkonem až 150 kW. Jedná se o první fázi pilotního
projektu, kdy stojan pro rychlé doplnění akumulátorů, které řidiči
e-aut najdou na pražské Duhové ulici, bude v další fázi
doplněn o systém akumulace energie. ČEZ aktuálně v ČR
provozuje více než 170 veřejných dobíjecích stanic, z toho je
114 rychlodobíjecích o výkonu 50 kW. Infrastruktura vzniká i díky
evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a
prostředkům z Operačního programu Doprava. Část sítě včetně
aktuální premiérové instalace buduje ČEZ na vlastní
náklady.
"Trendem se stávají častější odběry o menších objemech,
uživatelé začínají jednoznačně preferovat co nejrychlejší dobíjení
svých aut. U rychlodobíjecích stanic se v 1. pololetí
letošního roku uskutečnilo téměř 90 procent veškerého objemu
dobíjení - 730 996 kWh. V souladu se strategií rozvoje
sítě veřejných dobíjecích stanic se proto v budoucnu chceme věnovat
i výstavbě stanic o vyšších výkonecha aktuální 150kW instalace je
prvním stojanem tohoto typu," říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru
čisté technologie ČEZ.
V případě 150 kW stanic z produkce společnosti ABB se
jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury
pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve
městech. Bez problému zajistí dobití během 15-20 minut i u nových
vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400
V, tak 800 V, které budou postupně přicházet na trh.
"Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW
proto už dnes počítáme s jejich budoucí výměnou za výkonnější
typy. Aktuální instalace nám navíc umožní v ostrém provozu
vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s
akumulačním systémemv podobě stacionární baterie. Lokalita na
Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace
akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo
možné instalovat. Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet
v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně
zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného
typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu.
Využití stacionární akumulace proto připravujeme i na další
lokality, které mají k dispozici omezený příkon," dodává Tomáš
Chmelík.
Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice
omezen na úroveň ca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet
plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této
stanici zpoplatněno.
Autor: TZ ČEZ, Zdroj: TZ ČEZ