2. 12. 2025

Česko patří k nejrychleji rostoucím trhům elektromobility.
Klíčová otázka: jak urychlit výstavbu nabíječek?
Elektromobily se v Česku rychle šíří a stávají se běžnou
součástí dopravy. Ve městech pomáhají zlepšovat kvalitu ovzduší a
snižovat hluk. Další rozvoj ale brzdí chybějící jasná strategie pro
rezidenční dobíjení, nedostatek vhodných míst i zdlouhavé
povolování. O tom, jak výstavbu urychlit a nastavit jasná
pravidla, diskutovali odborníci na konferenci Institutu pro
veřejnou diskusi (IVD).
Česko patří v rámci EU k nejrychleji rostoucím trhům
elektromobility. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostly
registrace nových osobních elektromobilů o 41,2 % - přibylo 10 180
vozů. Elektromobily tak tvoří 5,6 % všech nových registrací,
zatímco průměr EU je 16,1 %. V celé Evropské unii přibylo za
první tři čtvrtletí roku 2025 celkem 1,3 milionu bateriových
elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 24,1 %.
Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu
uvedl, že ministerstvo má k elektromobilitě velmi detailní a
otevřená data dostupná na webu www.cistadoprava.cz. Jde
například o vývoj a prognózy počtu bateriových elektrických
vozidel, včetně těch nákladních. V Česku je aktuálně registrováno
55 459 elektromobilů a 5 623 dobíjecích bodů, jejichž počet dál
roste. Z dat lze zjistit také to, jak je na tom se sítí dobíjecích
stanic každé město. V poměru počtu dobíjecích bodů na počet vozidel
se podle těchto statistik nachází Česko přibližně uprostřed
Evropy.
"Ministerstvo dopravy podporuje rozvoj dobíjecích stanic.
Existuje dotační program na pomalou dobíjecí infrastrukturu,
zejména pro velká města. Výzva existuje i pro nejrychlejší
dobíjení, ale to by nemělo být jedinou zvolenou cestou. Celkově
dobíjecí infrastruktura není překážkou rozvoje elektromobility.
Problém není s infrastrukturou pro osobní dopravu, ale pro
nákladní dopravu. Stále je kam se posouvat," řekl Bezděkovský.
Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správy dobíjecích
stanic ve Skupině ČEZ, zdůraznil, že trh elektromobility v Evropě i
v Česku stabilně roste a jeho nástup je podle všeho nezvratný, byť
regulace může ovlivnit tempo vývoje. Upozornil zároveň na nízkou
využitelnost dobíjecích stanic, tedy kolik energie skutečně dodají
oproti svému celkovému potenciálu, což je zásadní pro návratnost
investic. Investice do infrastruktury jsou přitom masivní a
rostoucí kapacita baterií ve vozech zvyšuje i požadavky na výkon
veřejných nabíječek.
"ČEZ provozuje nejrozsáhlejší síť veřejného dobíjení
v České republice. V současnosti provozuje síť více než
950 veřejných dobíjecích stanic s výkonem vyšším než
90 000 kW. Prioritou ČEZ jsou vysoce výkonné HPC stojany,
jejichž výkon se do roku 2030 výrazně zvýší a bude tvořit výraznou
většinu výkonu veřejné sítě ČEZ. Je třeba zintenzivnit přípravu
veřejné dobíjecí infrastruktury ve městech, která tvoří důležitou
součást ekosystému elektromobility. To není triviální úloha, je
možné si představit různé koncepty řešení," uvedl Chmelík.
Připomněl také, že dobíjecí infrastruktura se dělí na dvě zcela
odlišné skupiny. První tvoří pomalé rezidenční AC stanice, jejichž
hlavní funkcí je parkování s možností dobíjení. To znamená dlouhou
dobu připojení a nízké využití výkonu; tato síť má charakter
veřejné služby a vyžaduje aktivní roli měst, ať už formou
vlastnictví, nebo využíváním dotací. Druhou skupinu představují
rychlé DC a ultrarychlé HPC stanice pro tranzitní dopravu, kde jsou
zákazníci ochotni platit za úsporu času a cílem je co nejrychlejší
dobití a opuštění stanice.
Ondřej Farka, generální ředitel společnosti Portin představil
developerskou skupinu, která je na trhu 11 let, se zaměřením na
výstavbu a provoz dobíjecích stanic v rámci retail parků na
území Česka, s aktuálním tržním podílem přes 64 % nových retail
parků. Úspěšně dokončeno má celkem 36 retail parků, do konce roku
2025 celkem 38.
"V elektromobilitě vidíme velikou budoucnost, proto se tématu
věnujeme široce. Pro zákazníky našich retail parků chceme
realizovat dobíjecí stanice s vysokým výkonem. Chceme se zaměřovat
nejen na dobíjecí stanice pro osobní automobily, ale již připravuje
5 lokalit pro dobíjení 5 až 14 kamionů," doplnil Farka.
Martin Klíma, generální ředitel E.ON Drive Infrastructurese
zaměřil na rozvoj rychlých a ultrarychlých dobíjecích služeb v
Česku v evropském kontextu. E.ON Drive Infrastructure (EDRI)
investuje, vlastní a provozuje nabíjecí infrastrukturu napříč
Evropou. Aktuálně provozuje více než 9 000 nabíjecích bodů a
každoročně přidává zhruba 2 000 dalších. Společnost má silné tržní
postavení v Dánsku, Česku, Maďarsku a Rumunsku a postupně posiluje
i v dalších zemích EU.
"Síť veřejného dobíjení u nás je dobře rozvinutá. Máme
rovnoměrné pokrytí dobíjecích stanic. Nic takového neexistuje
například ve Švédsku, kde jsou jen určité lokality. Taková
rovnoměrnost pokrytí není ani například v Itálii. Převažují u
nás investice do rychlého a ultrarychlého dobíjení. Rezidenční
dobíjení je na okraji zájmu. Nákladní doprava je na samém začátku,"
zmínil Klíma.
Petr Beneš, vedoucí oddělení elektromobility, Teplárny
Brnouvedl, že nejvíce elektromobilů je v Česku registrováno v
Praze, Středočeském kraji a Jihomoravském kraji. Teplárny Brno
zaznamenávají výrazný růst zájmu o dobíjení - zatímco ve fiskálním
roce 2024 činila výtoč 580 MWh, v roce 2025 už dosáhla 952 MWh.
Jako pilotní projekt firma představila dobíjecí stanici s výkonem
22 kW integrovanou přímo do upraveného stožáru veřejného osvětlení.
Společnost plánuje další rozšiřování i mimo Brno a registruje
vysokou poptávku po spolupráci ze strany developerů v jejich
areálech.
"Zaměřujeme se na budování dobíjecí sítě pro rezidenty, a to od
roku 2020. Cílem je do roku 2030 mít v Brně 500 dobíjecích
stanic, ale ambice je ještě větší. Síť bude muset být dále
rozšiřována. Součástí vize e-mobility společnosti Teplárny Brno je
moderní síť veřejných dobíjecích stanic v docházkové
vzdálenosti 5 minut," uvedl Beneš.
Jan Staněk, ekonom, odborník na elektromobilitu, tvůrce media
ElektroDadv diskusním panelu uvedl, že začal tvořit tematická
videa, protože byl zklamaný z toho, jaké informace byly
ohledně elektromobility dávány veřejnosti. Pokud jde o
rychlonabíjecí infrastrukturu, je podle jeho slov dobře
dimenzovaná, moderní a fungující.
"Potřeba je zapracovat na pomalých dobíjecích stanicích ve
městech. Bolestivé je, jak dlouho trvá stavební řízení v rámci
České republiky. V nizozemském Utrechtu, pokud nabíjecí
stanice je ve večerních hodinách z 80 % vytížena, ihned se
začne pracovat na budování další v nejbližším okolí," uvedl
Staněk.
Zdroj: TZ