Britský Shell představuje své plány s alternativními palivy

Společnost Royal Dutch Shell má již dnes celkem jasnou vizi, jak změnit svůj energetický model a přispět ke snížení emisí. Britský Shell představil své plány na provoz svých čerpacích stanic ne Spojeném království na příští dvě desetiletí.

Shel a Ionity

Vláda premiérky Mayové představila loni své ambice zastavit do roku 2040 prodej všech automobilů, které spalují benzín a naftu, ve Spojeném království. U Shellu na to samozřejmě chtějí být připraveni tak, aby mu alternativní paliva zajistily přežití na trhu s energiemi v dopravě.
Své představy na příštích 23 let vyjádřila ředitelka pro retail Jane Lindsay-Greenová na veletrhu APEA Live 2017 v Milton Keynes. Podle odhadů do roku 2025 by mělo 50 procent celkových příjmů čerpacích stanic Shell tvořit prodeje zboží a služeb mimo pohonné hmoty na základě většího komfortu a nabídky nových služeb zákazníkům. Ve stejném roce by pak měly tvořit přibližně 20 procent tržeb nízkoemisní energie.
U Shellu se domnívají, že v budoucnosti nebude převažovat jedna dominantní forma pohonných hmot, ale bude existovat celá škála možností od benzínu a nafty přes elektřinu až po zemní plyn. Přesto se zdá, že u Shellu nejvíce sází na elektromobily. Deset čerpaček Shellu ve Velké Británii již bylo vybaveno 50kilowattovými rychlonabíjecími stanicemi, které dokážou dobít z velké části baterie elektromobilu během 40 minut. Během této doby chtějí u Shellu zajistit svým zákazníkům zábavu, připojení na internet a také jídlo a pití.
Společnost Shell ostatně již loni odhalila své plány tím, že koupila holandskou společnost NewMotion, která spravuje více než 30 tisíc nabíjecích stanic pro elektromobily v západní Evropě a plánuje se připojit k síti Ionity pro rychlé nabíjení vozidel společně s některými automobilkami.
Nicméně Lindsay-Greenová současně s tím uvedla, že revoluce na trhu z hlediska elektrických vozidel je stále ještě velmi daleko. "Navzdory obrovskému humbuku okolo elektromobilů se jich v Británii prodá jen okolo 1,8 % z celkového počtu nových automobilů," dodala.
Další oblastí, do které chce Shell v Británii investovat, je vodík. Loni Shell otevřel v Cobhamu na okraji Londýna první plnící stanici na vodík, v letošním roce se chystá otevřít další dvě. Tankování vozidla s palivovými články zabere maximálně pět minut a jejich akční rádius bez doplňování paliva je přitom až 700 km. Je ale zřejmé, že vodík ještě potřebuje čas, aby se stal hlavním proudem mezi pohonnými hmotami. "Vodík bude hrát důležitou roli ve střednědobém až dlouhodobém horizontu," dodala.
Poslední dvě možnosti - stlačený zemní plyn (CNG), kapalný zemní plyn (LNG) a zkapalněný ropný plyn (LPG) - představují zbývající možnosti, které u Shellu momentálně vyhodnocují. Zatímco společnost je lídrem na trhu ve Velké Británii pro LPG, zkapalněný zemní plyn je hudbou daleké budoucnosti. První čerpací stanici na LNG chce Shell otevřít až v roce 2019.

Autor: jk, Zdroj: PetrolPlaza

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek