Slovensko bude dotovat nákup elektromobilu částkou až 5000 eur

Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga minulý týden potvrdil, že brzy ohlásí dotační program s celkovou sumou pět milionů eur, ze kterého se má financovat nákup elektromobilu. Příspěvek by měl být do 5000 eur na jeden elektromobil.

Volkswagen e-up!
Elektromobilu Volkswagen e-up! na dobíjecí stanici

Ministr potvrdil, že resort má spolu se Sdružením automobilového průmyslu (ZAP) ambici zatraktivnit elektromobily a akcelerovat poptávku po těchto vozidlech formou dotace. Nepovažuje to ale za systémové řešení, rozdíl v nákupní ceně oproti konvenčnímu pohonu je stále propastný. Loni se na Slovensku prodalo jen 70 elektromobilů.
Koncem srpna tohoto roku správní rada Recyklačního fondu schválila projekt celostátní podpory pro využití vysoce ekologických nízkoemisních vozidel, které nejsou výhradně poháněné spalovacím motorem. "Ze zmíněných pěti milionů eur bychom chtěli dávat dotaci asi 5000 eur na nákup jednoho auta, čtyři až pět tisíc eur," uvedl Žiga, podle kterého je ještě třeba doladit detaily. Hledají se totiž legislativní způsoby jak zabránit případným spekulacím, např. aby se elektromobil koupeny na Slovensku   hned nevyvezl za hranice a neprodal se tam za vyšší cenu.
Tento princip motivace je přirovnáván k dotování fotovoltaiky. I její zavádění v Evropě bylo doprovázeno dotacemi, přičemž se peníze dávaly i do výzkumu a vývoje, čímž technologie zlevňovala. "To musí nastat i při výrobě elektromobilů, plug-inů či hybridů. Jinou cestu prostě nevidím," dodal Žiga.
Hlavní problém je stejně v současné vysoké nákupní ceně vozidel. Například Volkswagen up! se zážehovým motorem stojí 9000 eur a cena elektromobilu e-up! je 26 000 eur. I s dotací 5000 eur si za jeden e-up! koupíte dva model up! se spalovacím agregátem. "Pokud automobilky nevymyslí levnější způsob, tak si neumím představit, že překonáme tuto bariéru," dodal ministr. Stát takl může pouze usilovat o určité směrování a legislativu, ale nakonec trh určí, jakým způsobem se automobilky rozhodnou realizovat požadavky na snižování emisí skleníkových plynů.

Autor: jk, Zdroj: energia.sk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek