ČEZ rozšíří síť rychlodobíjecích stanic. Firmě pomůže evropský grant

Možnost rychle dobít elektromobil a pokračovat v jízdě napříč Českou republikou do okolních zemí by mělo být zase o něco snazší. Společnost ČEZ představila plán další výstavby veřejných rychlodobíjecích stanic.

Dobíjecí stanice Zlín

Více než 40 jich vznikne díky grantu z evropského programu Connecting Europe Facility (CEF), jehož prostřednictvím Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.
Desítky nových veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily začnou během několika následujících měsíců růst na hlavních tazích napříč Českou republikou - od Rozvadova po Ostravu, od Ústí nad Labem po Břeclav. Celkem 42 dobíjecích stanic umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií během necelé půlhodiny vybuduje v letech 2016-18 Elektromobilita ČEZ také díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic bude vybudována také jedna lokalita, kde si Elektromobilita ČEZ v praxi vyzkouší integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a obnovitelného zdroje.
Získání dotace pro projekt ČEZ - "EV Fast Charging Backbone Network Central Europe" - nedávno definitivně stvrdila podpisem grantové smlouvy Evropská komise, resp. její výkonná agentura INEA  (Innovation and Networks Executive Agency).  Celkový rozpočet projektu je nastaven na 2,315 mil. EUR; z toho 1,968 mil. EUR tvoří grant EK a zbylých 15 procent činí spoluúčast ČEZ.
"Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. Díky evropskému grantu z programu CEF pro oblast Doprava můžeme nyní výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic," říká Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ.
"Je to dobrá zpráva pro rozvoj elektromobility v České republice. Nevětší překážkou v rozvoji elektromobility je totiž omezený dojezd tohoto typu vozidel. Eliminovat tento problém lze právě vybudováním dostatečně husté sítě veřejných dobíjecích stanic," poznamenal k aktivitám společnosti ČEZ ministr dopravy Ťok.
Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW. Právě nabíjení s pomocí DC konektorů umožní 80 procent dobití kapacity akumulátoru za 20 až 30 minut.
V ČR je v současnosti registrováno už více než tisíc elektromobilů. Třicítka z nich patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.
Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 %. V dalším období by měly definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně a v České republice tak do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů a plug-in hydridů.

Autor: jk, Zdroj: ČEZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek