Česko je v současnosti závislé na dovozu benzínu

V České republice se v současnosti prakticky nevyrábí benzín, okolo tří čtvrtin aktuální spotřeby se dováží. Důvodem je havárie kralupské rafinerie, ze které v současnosti neproudí ani kapka. Tento stav by mohl klidně trvat až do září.

Benzin zdražuje

Benzín u nás produkují kralupská a litvínovská rafinerie. Ve druhém případě se však jedná jen o okrajovou výrobu, která navíc kvůli technickým problémům běží jen na 60 procent kapacity, v prvním případě se kvůli havárii ze 17. května nevyrábí vůbec. Benzín se tak musí dovážet z Rakouska, Slovenska, popřípadě z Polska. Více benzínu proudí produktovodem ze slovenského Slovnaftu i prostřednictvím cisternových vlaků a kamionů Čepra a Unipetrolu. Růst koncových cen na stojanech čerpacích stanic se ale stále spíše odvíjí od světových cen ropy než lokálního nedostatku této kapaliny. Na ten si ostatně zatím nikdo nestěžuje, Unipetrol jako stoprocentní vlastník České rafinérské plní nasmlouvané dodávky bez problémů, i když je všem jasné, že musí benzín dovážet. V současnosti je cena okolo 30 korun za litr stabilní, v nejbližší budoucnosti by se mohla zvednout nejvýše o korunu, ale zatím k tomu není žádný důvod. I když ceny ropy se během poslední doby zvýšily z 35 na 50 dolarů za barel a spotřeba celosvětově stoupá, přebytky jsou stále obrovské. OPEC podle posledních prognóz očekává, že do konce roku by cena ropy mohla vzrůst nejvýše na 60 dolarů za barel.
Z hlediska tankování je Česká republika společně s Polskem nejlevnější zemí ve středoevropském regionu a vlastně v celé Evropě. Například oproti Německu je litr benzínu v Česku o sedm korun levnější, již se úplně nevyplatí tankovat také v Rakousku.

 

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek