26. 1. 2015
Motorová zkušebna SGS Czech Republic dokončuje
v tomto období přípravy na akreditaci zkoušek detergentních
vlastností automobilových paliv na benzinových motorech, které
převzala v předchozích měsících od sesterské motorové zkušebny
SGS (Drive Technology Center - DTC) ve Schwechatu
v Rakousku.
Pro zkoušení detergentních vlastností motorových paliv byly
v rámci The Coordinating European Council (CEC) vyvinuty
zkušební metody na plnorozměrových benzinových a naftových
motorech na brzdových stanovištích. CEC zajišťuje také poskytování
referenčních kapalin (paliv a maziv) pro své testy. Stávající testy
jsou průběžně udržovány s trvalým důrazem na zajištění jejich
kvality a zachování vysoké důvěrnosti mezi zúčastněnými
stranami, kterými jsou přední výrobci motorových paliv, olejů a
kapalin, a společnosti zabývající se vývojem, testováním a
výrobou aditiv pro motorová paliva a oleje.
Ověření detergentních vlastností paliv na benzinových
motorech

Na ověření detergentních vlastností paliv na benzinových
motorech byly vytvořeny dvě metody zabývající se čistotou sacích
ventilů. První z nich - CEC F-05-98, Inlet Valve Cleanliness,
je prováděna na atmosférickém čtyřdobém čtyřválcovém motoru
Mercedes Benz M102E s dvouventilovou mechanikou
s jednobodovým vstřikováním paliva, o obsahu 2,3 l.
Druhá metoda - CEC F-20-98, Deposit Forming Tendency on Intake
Valves, pak na čtyřdobém čtyřválcovém nepřeplňovaném motoru
Mercedes Benz M111 se čtyřventilovou mechanikou
s vícebodovým vstřikováním paliva, o obsahu 2,0 l.
Metoda stanovení je navržena tak, aby bylo možné vyhodnotit
náchylnost některých automobilových paliv na tvorbu úsad
ve spalovacích motorech, respektive prokázat schopnost
detergentních přísad omezit nebo zabránit tvorbě úsad, přičemž je
mechanicky zabráněno otáčení ventilů během zkoušky pro zvýraznění
množství úsad na nich. Motor je provozován po dobu 60 hodin
v cyklickém režimu simulujícím městský provoz. Výsledek je
vyjádřen jednak kvantitativně, hmotností úsad na jednotlivých
ventilech a vyhodnocením množství a charakteru úsad na sacích
ventilech podle stanovené stupnice. Při zkoušce na motoru M111 je
navíc přesně definovaným způsobem stanovováno i množství úsad
ve spalovacím prostoru jednotlivých válců. Ze spalovacího prostoru
hlavy motoru, z koruny pístu a spalovacího prostoru válce a
těsnění hlavy jsou uvolněny, za pomoci speciálního přípravku odsáty
a následně zváženy vytvořené úsady.
V modifikované zkoušce (tzv. Dirt-up/Clean-up Test), která
vychází z těchto metodik, je v první části testu motor po
dobu 60 hodin provozován s referenčním palivem se zvýšeným podílem
sirné složky (definované zanášení) a pak ve druhé části stejnou
dobu provozován na palivo s detergentní přísadou (čištění) a
výsledkem je kvantitativní stanovení množství zbývajících úsad
spojené s určením množství a charakteru úsad na sacích
ventilech podle stanovené stupnice.
Ověření detergentních vlastností paliv na naftových
motorech

Pro ověření detergentních vlastností paliv na naftových motorech
byly vyvinuty dvě hlavní metody, přičemž obě se zabývají množstvím
úsad na vstřikovacích tryskách. První metoda CEC F-23-01, Diesel
Engine Injector Nozzle Coking Test, je prováděna na nepřeplňovaném
atmosférickém čtyřválcovém motoru PSA XUD9 o obsahu 1,9 l,
s nepřímým vstřikem paliva. Motor pracuje v cyklickém
režimu při stanoveném zatížení po dobu 10 hodin a tendence
tvorby úsad se stanovuje jako procentní rozdíl naměřených hodnot
průtoku vzduchu vstřikovacími tryskami před a po zkoušce při třech
přesně stanovených úrovních zdvihů jehly vstřikovače.
Druhá metoda CEC F-98-08, Direct Injection, Common Rail Diesel
Engine Nozzle Coking Test, je prováděna na přeplňovaném
čtyřválcovém motoru PSA DW10 o obsahu 2,0 l, s přímým
vstřikem paliva Common Rail splňující normu Euro 5. Tento test byl
vyvinut k prokázání náchylnosti některých automobilových paliv
na tvorbu úsad v moderních spalovacích motorech, respektive
prokázání schopnosti detergentních přísad omezit nebo zabránit
tvorbě úsad. Cílem zkoušky je také rozlišení paliv podle jejich
schopností tvořit úsady ve vstřikovačích; případně paliv
s minimální tvorbou úsad oproti palivům s tvorbou úsad,
způsobující pokles výkonu motoru vyšší než 2 %, který výrobci
motorů považují za nepřijatelný.
Zkouška v trvání 32 hodin se skládá ze třech etap, ve kterých
se 8x opakuje jednohodinový cyklus a čtyřhodinové odstavení
motoru; konečným výsledkem je procentuální vyjádření poklesu
výkonu.
Kompetenční středisko SGS pro zkoušky CEC
Motorová zkušebna SGS Czech Republic dokončuje v tomto
období přípravy na akreditaci zkoušek detergentních vlastností
automobilových paliv na benzinových motorech, které převzala
v předchozích měsících od sesterské motorové zkušebny SGS
(Drive Technology Center - DTC) ve Schwechatu v Rakousku.
DTC se bude v budoucnosti orientovat primárně na zkoušky
detergentních vlastností automobilových paliv určených pro naftové
motory. V souvislosti s tím se postupně vytváří
kompetenční středisko SGS pro zkoušky CEC, které bude řídit provoz
obou motorových zkušeben s cílem významného navýšení kapacity
zkoušek, zvyšování zaměření na jednotlivé metody podle druhu
paliva, zajištění odpovídajícího nárůstu profesionality personálu
a s tím spojené zvýšené konkurenceschopnosti zkušeben SGS
při získávání zakázek.
Autor: Ladislav Fuka, Zdroj: PETROLmedia