Návrat ke kořenům

Čerpací stanice Bors Břeclav se soustředí primárně na bezobslužný prodej kvalitních pohonných hmot, mytí automobilů, ruší prodejnu, kde základní sortiment kromě cigaret a alkoholu bude prodáván také bezobslužně prostřednictvím automatů.

BORS 3

Komfortní tankování

Pokud zákazníci hledají v Břeclavi a okolí čerpací stanici s širokým sortimentem pohonných hmot se zaručenou kvalitou, zpravidla jsou znalými místními obyvateli navigováni k čerpací stanici jedné z největších moravských dopravních společností Bors Břeclav. Čerpací stanice se nachází u staré bratislavské výpadovky v jižní části města v těsném sousedství bývalého ČSAD. Hned u vjezdu vítá zákazníky nový cenový totem potvrzující širokou nabídku produktů. Vedle klasické nafty a naturalu 95 jsou zde k dostání moderní vysokoobjemová biopaliva - BioDiesel B100 a Ethanol E85, která si zde našla celou řadu zákazníků a jdou poměrně velice dobře na odbyt.
Nabídka plynných paliv čítá zatím LPG, jehož stojan je součástí hlavní výdejní plochy. Na totemu je v seznamu produktů i CNG, u kterého zatím místo ceny svítí 0. Dle informací je jeho zavedení v plánu, záleží na tom, zda se dopravnímu podniku podaří naplnit dlouhodobý záměr a rozšířit žlutomodrou flotilu autobusů o vozy s pohonem na CNG. Výdej všech produktů je zabezpečen prostřednictvím zcela nových výdejních stojanů Adast. Ty zde byly v rámci nedávné rekonstrukce čerpací stanice nově osazeny. Kapacita čerpací stanice je úctyhodná, rozměrným přestřešením je před nepřízní počasí ochráněno všech devět výdejních stání - jedno jednostranné pro LPG a 8 stání podél čtyř refýží pro výdej ostatních produktů.
Pokud zde tankuje prakticky celá především autobusová flotila dopravce, pak je samozřejmou součástí výdeje i tankování provozní kapaliny adBlue. Nadstandardem je možnost tankovat kapalinu do vstřikovačů, stojan Flowcontrol je na každé refýži k dispozici.

BORS 1

Unikátní obchodní model

Obchodní model čerpací stanice lze bez nadsázky označit za unikátní. Jakoby se stanice chtěla vrátit ke kořenům, kdy byl obchod s palivy dominantní, doplněný úzkým sortimentem nejžádanějších motoristických potřeb a drobného občerstvení. Vše vychází z nastavení nového způsobu tankování, které je možné po zaplacení. Platit je možno sice u obsluhy v kiosku, ale pro rychlé odbavení jsou na refýžích a před kioskem hned tři tankautomaty Unicode Systems přijímající karty i hotovost. Zákazníci si na ně rychle přivykli také proto, že při bezobslužném prodeji prostřednictvím tankautomatu je litr pohonných hmot bez rozdílu hned o 50 haléřů levnější.
Při naší návštěvě jsme zůstali u vytržení, když se otevřely dveře do kiosku, ve kterém kromě automatu na kávu a cukrovinky nebylo zhola nic. Veškeré regály byly odvezeny a vše je připraveno pro instalaci nového vybavení. Po levé straně byla vybudována prosklená stěna, za kterou se nachází pracoviště obsluhy. Na místo původní prodejny zde bude pohodlný a designově zajímavě řešený otevřený prostor s posezením v pohovce a u barových stolků pro odpočinek a konzumaci kávy a drobného občerstvení. Jejich prodej stejně jako v případě pohonných hmot bude bezobslužný prostřednictvím automatů. Zatímco postupnou modernizací prošly veřejné sociální prostory, v další vlně bude opravena fasáda celého objektu, stejně tak čeká na svůj facelift i mycí centrum, jehož fasády nesou stigma dlouholetého provozu v náročném prostředí.

BORS 2

Těžištěm je bezobslužný prodej

Zajímala nás filosofie změny prodeje suchého zboží. Jeho část, kterou tvoří nápoje a zpravidla impulsní cukrovinky, bude převedena do prodejních automatů. Druhou část sortimentu tvoří produkty jako cigarety a alkoholické nápoje, které prakticky nelze zajistit prostřednictvím automatů. Ty ale mají omezenou kapacitu, a tak se sortiment optimalizuje na nejprodávanější položky. Zejména těžké je rozhodování v kategorii balených baget, které obecně jdou na odbyt, ale jejich výběr bude nutné zúžit. I zde však platí něco za něco.
Ztráta v obratu shopu je podle propočtu provozovatelů bohatě vynahrazena provozní úsporou v položce mzdové náklady. Přechodem na bezobslužný provoz se redukoval počet pracovníků na 6 plus vedoucí. Zaměstnanci (výhradně muži) se starají o chod čerpací stanice a mycího centra, kde v uzavřených boxech provádějí ruční mytí a čištění karosérií a interiéru vozidel.
V prodeji nejsou ani balené vody do ostřikovačů. Tuto v zimě tolik potřebnou provozní náplň zde řidiči mohou natankovat přímo do nádrže v rámci tankování pohonných hmot. Provozovatel stanice takto podstatně redukoval (ne-li zcela eliminoval) problém s likvidací použitých obalů. Hlavním motivátorem pro zákazníky je ale mnohem výhodnější cena než za balené vstřikovače i v supermarketech, kterým drobný obchod u čerpací stanice nemohl konkurovat.
Unikátní koncept obchodu a provozu na čerpací stanici Bors Břeclav stojí za pozornost. Zejména bude zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet a popřípadě modifikovat a nakolik se dopravní společnosti osvědčí.

BORS 4   BORS 5


Na slovíčko s vedoucím

Radim Grebeníček (1966)

BORS 6 vedoucí

Jak jste se dostal k provozování čerpací stanice?
V roce 1989 jsem nastoupil do firmy jako řidič. Po nějakém čase jsem postoupil na místo dispečera nákladní dopravy a ještě později na místo vedoucího nákladního servisu a vedoucího na osobní dopravě. Při zaměstnání jsem si dodělal vysokoškolské vzdělání. Následně se uvolnilo místo v divizi čerpací stanice a od března 2012 pracuji v Břeclavi na této čerpací stanici, kterou mám na starosti.

Jak motivujete zaměstnance?
Zatím největší motivací je mzda. Do budoucna bychom chtěli dosáhnout toho, aby byli zaměstnanci více zainteresovaní na hospodářském výsledku. Hlavně tedy ve vztahu k myčkám, protože samozřejmě nemohou ovlivnit, kolik se prodá pohonných hmot, to není v jejich náplni práce. Naproti tomu jakou odvedou práci na myčce, v ručním mytí, při čištění interiérů automobilů, to už je v jejich kompetenci. Pokud s kvalitou jejich práce budou zákazníci spokojeni, budou se vracet. A na tom by měla být závislá i pohyblivá složka mzdy.

Jaké vaše čerpací stanice nabízí zákazníkům přednosti?
Předností po rekonstrukci bude možnost automatického bezobslužného tankování a také kvalita pohonných hmot. U nás má zákazník 100% jistotu, že nakoupí kvalitní pohonné hmoty.

Slyší zákazníci na kvalitu?
Zákazníci spíš slyší na cenu. To, co říkám já o kvalitě, tak dnes může říci kterýkoli pumpař, ale u nás je to podtržené tím, že jako autodopravci sami tytéž pohonné hmoty používáme. Logicky si nebudeme do svých vozidel nakupovat a tankovat nekvalitní produkty. A to už je něco, co každý pumpař říci nemůže.


BORS Břeclav, a.s.

BORS 3

  • Provozní doba: Čerpací stanice, ruční mytí a mycí linka - nonstop, shop  5 - 21, ruční mytí+interiéry 6 - 18
  • Nabídka produktů: Nafta, Natural 95, E85, B100, LPG, adBlue, kapalina do ostřikovačů
  • Služby: Portálová myčka, ruční mytí (obsluha), ošetření karoserie a čištění interiérů (obsluha), kompresor a vysavač
  • Počet zaměstnanců ČS: 7 lidí včetně vedoucího, výhradně muži

Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)

  • Široký sortiment pohonných hmot
  • Důraz na kvalitu prodávaných paliv
  • Komfortní bezobslužné tankování za zvýhodněnou cenu - 3 tankautomaty
  • LPG součástí hlavní výdejní plochy

Skryté rezervy

  • Fasáda mycího centra je výrazně opotřebovaná
  • Nečistý mycí prostor boxu ručního mytí
  • Omezení prodeje suchého zboží
  • Profesionalita obsluhy zejména v oblasti obchodní komunikace

Kvalitativní úroveň čerpací stanice:

  • STANDARD

Kapka 3

Kvalitativní úroveň čerpací stanice byla ověřena na základě komplexního hloubkového auditu externí nezávislou specializovanou firmou TOMAS consulting. Audit zároveň potvrdil způsobilost nominace čerpací stanice měsíce do soutěže PETROLawards 14 v kategorii Čerpací stanice roku.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek