Automobilové benziny

V oblasti vývoje motorových paliv a konstrukce motorů vozidel EU stanovila závazný cíl do roku 2020 snížit emise skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot o 6 %. To bude znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných automobilových benzinů a motorové nafty

Podíl bioetanolu vs. stáří vozového parku

Povinnost užívat biopaliva v benzinech (bioetanol, bioETBE) byla tuzemskou legislativou stanovena od 1. 1. 2008. Současná legislativní povinnost je náhrada 4,1 % fosilní složky benzinu biopalivy. Tento typ benzinu se obvykle označuje jako E5. Novelizovaná ČSN EN 228 Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové benziny - Technické požadavky a metody zkoušení umožňuje vedle benzinu s max. 5 % biosložky dodávat na trh i benzin s obsahem 10 % objem. Palivo se označuje E10. Z toho plyne, že na trhu mohou být vedle sebe dva benziny, které se jakostně liší pouze obsahem biosložky. Problémem užití benzinu E10 však je, že vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich poškození. Z tohoto důvodu je, s ohledem na složení českého autoparku (je zastaralý), legislativou uloženo výrobcům a dovozcům motorových paliv dodávat ještě do konce roku 2018 na trh benzin E5. To samo o sobě může být logistický problém distributorů. Vedle naprosto většinového podílu 96 % paliva E5 s oktanovým číslem 95 na trhu je k dispozici ještě benzin SUPER PLUS s oktanovým číslem 98 a více. Jeho podíl na trhu jsou 2 %. Tyto tzv. "Prémiové benziny" neobsahují biosložku. Jsou však aditivovány speciálními přísadami ke zlepšení některých užitných vlastností. Výběhovým typem je benzin NORMAL s oktanovým číslem 91. Dalším typem benzinového paliva na trhu určeného pro zážehové motory je Palivo 85, což je směs 85 % bioetanolu a 15 % benzinu. Jeho podíl na trhu je dosud jen 0,1 %, ale díky významné daňové podpoře, rozvíjející se infrastruktuře a reklamě rychle roste - meziročně v letech 2012/2011 o 100 %.

Snížení emisí o 4 - 6 % přináší problémy

Z pohledu splnění prvního kroku snížení emisí skleníkových plynů o 2 % do konce roku 2014 a současné úrovně Kritérií udržitelnosti biopaliv 35 až 40 % lze stávajícím sortimentem a kvalitou celkově dílčí cíl splnit. Problémy nastanou při plnění druhého a třetího kroku, což je snížení o 4, respektive o 6 %. Zajistit splnění těchto cílů bude znamenat realizaci některého z následujících postupů nebo jejich kombinaci. Postupy můžeme rozdělit do třech skupin:
Používat biopaliva s kritérii udržitelnosti minimálně 50 až 60 %. A to může být problém, protože kritéria udržitelnosti bioetanolu bude nutné zvýšit úpravou technologie jeho výroby a případně změnou postupů pěstování surovin pro jeho výrobu. Potřeba zvýšení je o 15 až 20 %. I tak však bude nutné zvýšit procento náhrady fosilní složky v benzinech z dnešních 4,1 až na 10 %. Bude nutné proto minimálně urychlit přechod na tento sortiment, což však s sebou nese některé aplikační problémy. Palivo E10 mohou používat prakticky všechna vozidla vyrobená od roku 2000. Všichni výrobci automobilů vydali seznam typů svých vozidel, které mohou toto palivo používat, případně s uvedením potřebné úpravy. Toto palivo má kromě obsahu kyslíkatých látek stejné vlastnosti jako současné palivo, které může obsahovat etanol v množství do 5 % objem. a celkový obsah kyslíku může být maximálně 2,7 % hm. Jedná se zejména o oktanovou hladinu, která zůstává na úrovni 95, takže pro výrobce tohoto typu benzinu znamená možnost úspory surovinových zdrojů, zejména úsporu vysokooktanových složek, což však v současné době, kdy je v důsledku vyššího podílu vozidel se vznětovými motory větší požadavek na motorovou naftu a je k dispozici přebytek benzinu, nemusí mít zásadní vliv na nepříznivou ekonomickou situaci průmyslu zpracování ropy.

Státní podpora nutným předpokladem

Nahradit dnes používaná biopaliva I. generace (vyrobená z potravinářských surovin) zčásti nebo úplně vyspělými biopalivy vyrobenými z biomasy nepotravinářského užití a biologického odpadu vyrobenými technologickými procesy na bázi rafinérských a chemických technologií. Problém je, že tyto technologie nejsou u nás k dispozici a do roku 2020 je veškerá biomasa určena pro energetické využití. Ani v Evropě tyto technologie nejsou v dostatečné kapacitě. Podle dosažitelných kritérií udržitelnosti vyspělých biopaliv a s využitím legislativní podpory formou dvoj- až čtyřnásobného zápočtu biopaliv vyrobených z bioodpadu lze cíle ve snížení emisí splnit. Dalším předpokladem pro rozvoj vyspělých biopaliv je, stejně jako v ostatních státech EU, přímá a nepřímá státní podpora věnovaná jejich rozvoji.
Zvýšit obsah biopaliv v benzinech až na 25 % a vyrábět tzv. benzin 10 PLUS (E10+). Současná vozidla nejsou schopna využít vyšší oktanové číslo, které by benzin E10+ díky vysokému obsahu etanolu mohl mít. Pro toto palivo bude muset být navržena nová koncepce vozidel, s vyšším kompresním poměrem až na úroveň 13 až 14 a s malým objemem motorů. Spalování benzinu s vyšším oktanovým číslem a současně s vysokým obsahem kyslíku v upravených motorech umožní snížit nejen limitované emise, ale i splnit předpokládané emisní limity upravené úrovně EURO 6 a současně snížit emise CO2 na předpokládanou úroveň pod 100 g/km.

Nezájem zákazníků o palivo E 10+

Předpokládá se, že vývoj vozidel pro palivo E 10+ bude trvat cca 5 let a stanovení jakostní specifikace pro palivo a vybudování potřebné infrastruktury další tři roky. Využití se proto zvažuje až po roce 2020 a to i v souvislosti s požadavkem na snížení emisí CO2 z osobních vozidel na 95 g/km.
Důvodem pro velmi podrobné zpracování podmínek zavedení tohoto paliva jsou poznatky z trhů vyspělých států, jako je SRN, Francie, Španělsko a Finsko, na kterých se projevila nedůvěra zákazníků k nově zavedenému palivu E10 na základě národních specifikací. Špatná informovanost zákazníků a jejich nezájem o palivo E10 vedou ke snaze zlepšit přípravnou fázi na zavedení paliva s vyšším obsahem etanolu nad 10 % objemových. Kromě použití přímého přídavku etanolu je uvedena i možnost použití dalších kyslíkatých látek jako např. bioETBE. Z dosavadních výsledků je zřejmé, že příznivější vliv ve srovnání s etanolem má ETBE, které na rozdíl od přídavku etanolu prakticky nemění ani průběh destilační křivky, ani nezvyšuje tlak par.
Automobilové benziny s vyšším obsahem etanolu jsou jednou z alternativ pro snižování emisí skleníkových plynů. Bude však třeba předem vyřešit celou řadu dosud nezodpovězených otázek.

Závěr

Petrolejářský průmysl se v Evropě i u nás potýká od roku 2007 s trvalým poklesem spotřeby automobilových benzinů (index 2012/2007 v ČR je 80 %). Příčin je celá řada. Od dieselizace autoparku osobních vozidel přes špatnou socioekonomickou situaci občanů a přetrvávající nepříznivou ekonomickou situaci hospodářství až po náhradu fosilní složky benzinů biopalivy, která byla v roce 2012 již 87 tis. tun. Uvedené příčiny se promítají do nepříznivé ekonomické situace rafinérského oboru, která má celoevropský rozměr. Jako jedno z východisek z této situace vidíme využití volných rafinérských kapacit k výrobě vyspělých biopaliv. To však chce v prvním kroku jasnou legislativu a přímou a nepřímou daňovou podporu.


Budoucnost motorových paliv

Série několika článků přináší analýzu a predikci dopadů plnění cílů snižování emisí skleníkových plynů na trh motorových paliv. V současné době je v oblasti vývoje sortimentu motorových paliv a konstrukce motorů vozidel pro silniční dopravu prioritou snižování emisí skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot. Evropská unie k tomu vydala Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES, kterou je stanoven závazný cíl snížit emise skleníkových plynů k roku 2020 celkem o 6 % k základu v roce 2010. Snížení je možné rozložit do třech kroků: o 2 % do konce roku 2014, o 4 % do konce roku 2017 a o 6 % do konce roku 2020. Do tuzemské legislativy byla povinnost transponována zákonem o ochraně ovzduší ve znění zákona č. 201/2012Sb. a Nařízením vlády č. 351/2012Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv. Povinnými osobami stanoveného cíle jsou osoby, které uvádí motorová paliva do volného daňového oběhu, což jsou výrobci, dovozci a distributoři motorových paliv. Cíle má být dosaženo především využíváním paliv vyrobených z obnovitelných zdrojů, jako jsou biopaliva. To bude znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných automobilových benzinů a motorové nafty.

Autor: PR ČAPPO, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek