Rafinerie Parama má na kahánku, Unipetrol musí šetřit

V Česku končí jeden ze symbolů tuzemského průmyslu. V minulých dnech zahájená odstávka rafinerie pardubického podniku Paramo v podstatě naznačuje její blížící se konec. Mateřský Unipetrol se potýká s ekonomickými problémy, které nutí celý holding, ovládaný polským koncernem PKN Orlen, k nebývalým škrtům.

Oficiálně ještě Unipetrol o definitivním uzavření pardubické rafinerie, která je nejmenší ze tří zpracovatelů ropy v Česku, nerozhodl. "Otázka budoucího fungování rafinerie se zatím ještě řeší," říká mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. Podle analytiků i lidí blízkých vedení společnosti je ale utlumení provozu už jen otázkou času.

"Rafinerie mají potíže v celé Evropě a nejvíc se to týká právě těch menších, kde se produkce při současně klesající spotřebě paliv už nevyplácí," říká analytik České spořitelny Radim Kramule.

O práci zatím přišly desítky z pěti set zaměstnanců, nejedná se o konec celého Parama. Firma dál vyrábí asfalty a mazací oleje. Přichází ale o vlastní produkci surovin, které může dovážet z mnohem větších rafinerií v Litvínově a Kralupech, ovládaných také Unipetrolem.

Pardubická rafinerie, která začala zpracovávat ropu poprvé už koncem 19. století, je dlouhodobě ve ztrátě a pro Unipetrol znamená přítěž. Jde o jedno z opatření, kterými se Unipetrol snaží zastavit svůj ekonomický propad, vyvolaný - podobně jako v celé petrolejářské branži v Evropě - drahou ropou, poklesem spotřeby pohonných hmot a chabými rafinerskými maržemi. V Evropské unii už od loňska ukončilo provoz šest rafinerií a 17 provozů je podle evropské petrolejářské asociace Europia na prodej.

Nebývale roste dovoz nafty

V Česku přitom ale kromě toho tíží výrobce a prodejce paliv ještě nebývale rostoucí dovoz stamilionů litrů nafty, které často končí vlivem daňových úniků u tuzemských pump za bezkonkurenčně výhodnější ceny, než za jaké prodávají zdejší rafinerie. A těm padá odbyt.

Loni se tak dovezlo do Česka 2,6 milionu tun benzinu a nafty, meziročně o 12 procent víc. A největší vliv na tom má právě nafta, jejíž dovoz narostl oproti roku 2010 o téměř 30 procent.

Unipetrol chce svou nižší produkci paliv nahradit žádanějším artiklem - například rozšířením výroby žádaných plastů a některých dalších petrochemických produktů.

Loňská skoro šestimiliardová ztráta celého holdingu by se prý neměla letos opakovat.

Žaloba za stamiliony

Finanční situaci Unipetrolu by však mohla zkomplikovat žaloba ze strany ostravského obchodníka s palivy společnosti I.P.-95, která se domáhá náhrady 1,8 miliardy korun za údajně vzniklou škodu v souvislosti s návrhem na insolvenci I.P.-95.

Návrh podala dcera Unipetrolu - Unipetrol RPA - v roce 2009, ostravský odběratel dlužil a dodnes dluží za odběr pohonných hmot. Unipetrol ukončil kontrakt, ale původně vydaný návrh na insolvenci I.P.-95 nakonec odvolací soud po půl roce zamítl.

Vyjádření zástupců firmy se včera nepodařilo získat, jednatel Petr Banasinský v účetní uzávěrce za rok 2009 uvádí, že vinou Unipetrolu "došlo ke vzniku značných škod".

Unipetrol slovy svého mluvčího Dudy jakoukoliv vinu popírá, holding si je jistý, že postupoval správně a žalobě se bude bránit. "Bez prodlení podnikneme veškeré právní kroky za účelem obrany proti tomuto nároku," uvádí Duda.

Unipetrol si nepřipouští, že by musel jakoukoliv náhradu platit. Ale situace připomíná podobné žaloby, jejichž prostřednictvím se firmy s nejasnými vlastníky v minulých letech pokoušely získat řádově miliardy od státního distributora paliv Čepro.

I v případě Unipetrolu už byla podstatná část vymáhané sumy (zhruba 1,7 miliardy korun) postoupena dál - na firmu registrovanou na Kypru.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek