29. 5. 2012
V Česku končí jeden ze symbolů tuzemského
průmyslu. V minulých dnech zahájená odstávka rafinerie pardubického
podniku Paramo v podstatě naznačuje její blížící se konec. Mateřský
Unipetrol se potýká s ekonomickými problémy, které nutí celý
holding, ovládaný polským koncernem PKN Orlen, k nebývalým
škrtům.
Oficiálně ještě Unipetrol o definitivním uzavření
pardubické rafinerie, která je nejmenší ze tří zpracovatelů ropy v
Česku, nerozhodl. "Otázka budoucího fungování rafinerie se zatím
ještě řeší," říká mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. Podle analytiků i
lidí blízkých vedení společnosti je ale utlumení provozu už jen
otázkou času.
"Rafinerie mají potíže v celé Evropě a nejvíc se to týká
právě těch menších, kde se produkce při současně klesající spotřebě
paliv už nevyplácí," říká analytik České spořitelny Radim
Kramule.
O práci zatím přišly desítky z pěti set zaměstnanců,
nejedná se o konec celého Parama. Firma dál vyrábí asfalty a mazací
oleje. Přichází ale o vlastní produkci surovin, které může dovážet
z mnohem větších rafinerií v Litvínově a Kralupech, ovládaných také
Unipetrolem.
Pardubická rafinerie, která začala zpracovávat ropu poprvé
už koncem 19. století, je dlouhodobě ve ztrátě a pro Unipetrol
znamená přítěž. Jde o jedno z opatření, kterými se Unipetrol snaží
zastavit svůj ekonomický propad, vyvolaný - podobně jako v celé
petrolejářské branži v Evropě - drahou ropou, poklesem spotřeby
pohonných hmot a chabými rafinerskými maržemi. V Evropské unii už
od loňska ukončilo provoz šest rafinerií a 17 provozů je podle
evropské petrolejářské asociace Europia na prodej.
Nebývale roste dovoz nafty
V Česku přitom ale kromě toho tíží výrobce a prodejce
paliv ještě nebývale rostoucí dovoz stamilionů litrů nafty, které
často končí vlivem daňových úniků u tuzemských pump za
bezkonkurenčně výhodnější ceny, než za jaké prodávají zdejší
rafinerie. A těm padá odbyt.
Loni se tak dovezlo do Česka 2,6 milionu tun benzinu a
nafty, meziročně o 12 procent víc. A největší vliv na tom má právě
nafta, jejíž dovoz narostl oproti roku 2010 o téměř 30
procent.
Unipetrol chce svou nižší produkci paliv nahradit
žádanějším artiklem - například rozšířením výroby žádaných plastů a
některých dalších petrochemických produktů.
Loňská skoro šestimiliardová ztráta celého holdingu by se
prý neměla letos opakovat.
Žaloba za stamiliony
Finanční situaci Unipetrolu by však mohla zkomplikovat
žaloba ze strany ostravského obchodníka s palivy společnosti
I.P.-95, která se domáhá náhrady 1,8 miliardy korun za údajně
vzniklou škodu v souvislosti s návrhem na insolvenci I.P.-95.
Návrh podala dcera Unipetrolu - Unipetrol RPA - v roce
2009, ostravský odběratel dlužil a dodnes dluží za odběr pohonných
hmot. Unipetrol ukončil kontrakt, ale původně vydaný návrh na
insolvenci I.P.-95 nakonec odvolací soud po půl roce zamítl.
Vyjádření zástupců firmy se včera nepodařilo získat,
jednatel Petr Banasinský v účetní uzávěrce za rok 2009 uvádí, že
vinou Unipetrolu "došlo ke vzniku značných škod".
Unipetrol slovy svého mluvčího Dudy jakoukoliv vinu
popírá, holding si je jistý, že postupoval správně a žalobě se bude
bránit. "Bez prodlení podnikneme veškeré právní kroky za účelem
obrany proti tomuto nároku," uvádí Duda.
Unipetrol si nepřipouští, že by musel jakoukoliv náhradu
platit. Ale situace připomíná podobné žaloby, jejichž
prostřednictvím se firmy s nejasnými vlastníky v minulých letech
pokoušely získat řádově miliardy od státního distributora paliv
Čepro.
I v případě Unipetrolu už byla podstatná část vymáhané
sumy (zhruba 1,7 miliardy korun) postoupena dál - na firmu
registrovanou na Kypru.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN