18. 5. 2012
Není možné, aby se některé benzinky,
jako je například Tank Ono, dostaly na ceny o dvě až tři koruny
levnější než ostatní. V rozhovoru pro časopis TÝDEN to
prohlásil generální ředitel státní společnosti
Čepro Jiří Borovec, který upozorňuje, že se
firmy vyhýbají placení daně z přidané hodnoty. Tank Ono to
popírá.
Společnost Tank Ono, která provozuje devětadvacet čerpacích pump
hlavně v Čechách, argumentuje tím, že na rozdíl od ostatních
benzinek má dlouhodobě velmi nízké marže.
"Odpovím konkrétně. Dnešní nákupní ceny pohonných hmot - cena
včetně daně z přidané hodnoty a dopravy k čerpací stanici - byly
dnes u motorové nafty 33,10 Kč za litr a u naturalu 95
34,10 Kč za litr," říká ekonomický ředitel společnosti Tank
Ono Jiří Ondra.
Prodejní ceny společnosti jsou stejné na všech benzinkách. Dnes
stála motorová nafta 33,90 Kč/litr a Natural 95 34,90 Kč/litr.
"To znamená obchodní marži 0,80 na jeden litr," shrnuje Ondra.
Nekalosti velkých benzinek
Pokud ostatní benzinky prodávají o dvě či tři koruny dráž,
musejí mít vyšší marži, od níž se odvíjí zisk. "A mimo jiné, když
se podíváte třeba do Teplic, Mělníka nebo do Tábora, tak tam mají
všechny velké řetezce Shell, Benzina, OMV už asi měsíc stejné ceny
jako naše. Oni také dělají nekalosti?" říká Jiří Ondra.
Část rozhovoru s generálním ředitelem Čepro Jiřím Borovcem
(vyšel v TÝDNU 7. května 2012):
Mluvili jsme o tom, že spotřeba benzínu bude dál klesat,
v Česku je navíc čerpacích stanic na jeden automobil mnohem více
než v sousedním Německu. Může vydržet tolik pump?
V Česku je jedna čerpací stanice na 1400 aut, v Německu asi na
2100 aut a ve Velké Británii na 4100 aut. Tady je skutečně
"přečerpačkováno". Problémem českého palivářského trhu jsou ale
hlavně daňové úniky. Od dob lehkých topných olejů se branže naučila
vymýšlet kličky, na kterých se různí hráči obohacují. Móda
posledních let je krádež daně z přidané hodnoty (DPH). Výsledkem
je, že se na trhu objevují pohonné hmoty o dvě až tři koruny
levnější, než je hmota zdaněná. Některým obchodním řetězcům, které
by už dávno odumřely, to vlilo novou krev do žil. Pokládá to slušné
firmy. Když přijedete k pumpě, u níž stojí hrozen kamionů, je asi
jasné, proč tam stojí. Hned vidíte, že cena je dvě až tři koruny
pod cenou tzv. slušné firmy.
Takové ceny nabízí například nízkonákladová síť Tank
Ono...
Nízkonákladová se dá říct o letecké společnosti. U paliva to ale
není technicky možné. Úspora při nákupu velkého množství je také
nesmyslný argument. Ty firmy se nemohou dostat na ceny o dvě až tři
koruny levnější, než jsou na jiných benzinkách. To bylo mnohokrát
zdokumentováno.
Proč tedy ještě fungují?
Je třeba se zeptat těch, kdo podobné čerpací stanice provozují.
Anebo těch, kdo nad nimi dozorují. Nebudu jmenovat konkrétní
řetězce, ale odhadovaný únik na DPH je kolem deseti miliard korun
ročně. V poslední době se dokonce zvýšil dovoz ze zahraničí a krade
se na DPH při dovozu.
Zdroj: Týden.cz